Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Alicia1

Bottenslip av bottenfärg

Rekommendera Poster

39 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Jag kollade på Youtube om hur man använder Proscrape, och fick direkt en undran: Vad är det som är bättre med en Proscraper jämfört med en bra skrapa från t ex Biltema? Ja, förutom då att man kan koppla dammsugare till den, men funktionen ser likadan ut som med den jag har från Biltema. Kraftigt och greppvänligt handtag, möjlighet att använda bägge händerna. Såg ut att få ta i lika mycket... O s v.

 

Så: Vad är bättre med Proscraper? Motivera mig gärna så att jag tycker det är värt att slänga ut flera hundralappar för samma funktion som man får för 70 spänn

De flesta bottenfärger innehåller ju ämnen som inte bör hamna i naturen och de flesta kommuner och hamnar kräver att man tar hand om avfallet när man skrapar botten.

Använder du en vanlig skrapa hamnar ju allt på marken och riskerar att flyga runt, använder du Proscraper tar ju dammsugaren hand om färgskrapet och så slipper du att sopa upp allt efteråt.
Lite hamnade nog på marken ändå men det lilla tog vi med dammsugaren under tiden och det var inte mycket
Så för min del föll valet på att den just samlar upp färgflagorna samtidigt som man skrapar annars funkar säkert Biltemaskrapan lika bra om man vill sopa eller dammsuga upp efteråt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte blåsa mycket innan det mesta man försöker samla upp på en pressenning blåser bort medan man skrapar. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tog bort min gamla bottenfärg körde jag LeFant Paint Remover som jag kladdade på hela ena sidan av båten.
Sen klippte jag till långa remsor täckfolie, ca 60 cm breda, som jag tryckte fast vertikalt ovanpå medlet för att hindra det torka. Sen lät jag det verka minst 4 timmar. 
Drog en plastremsa och skrapade. Körde med Biltemaskrapa med deras tungstens stål (som köps billigt separat). Sen nästa remsa och skrapa osv. Allt skrap samlades på press på marken. I och med att det var blött så flyger det inte runt, men det blir kladdigt, usch.

Behövde göra denna process två gånger för att få bort allt. Fördelen är att det gick relativt snabbt.
Jag slipade med excenterslip efteråt för att få bra underlag för epoxi. Slipningen tyckte jag var mycket jobbigare än skrapningen. Det berodde nog mest på arbetsställningen med tung maskin som skulle pressas uppåt mot skrovet och min underdimensionerade överkropp🙂

 Tungstensstål (eller liknande) är ett måste vid skrapning.  Köpte Biltemas som är väsentligt billigare än Sandviken eller andra märkesstål. Gjorde av med 2 stål per sida, kostade på mig att byta ofta för att slippa harva med slött stål.

 

Det var min metod och erfarenhet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall tänka på att även om olika typer av färgborttagningsmedel inte kanske påverkar laminerings-epoxi och liknande så påverkar den vanlig epoxi-grundfärg. Förut påstod tillverkarna att den inte gjorde detta men det har de slutat med i de flesta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-01 vid 14:10 skrev Makro:

De flesta bottenfärger innehåller ju ämnen som inte bör hamna i naturen och de flesta kommuner och hamnar kräver att man tar hand om avfallet när man skrapar botten.

Använder du en vanlig skrapa hamnar ju allt på marken och riskerar att flyga runt, använder du Proscraper tar ju dammsugaren hand om färgskrapet och så slipper du att sopa upp allt efteråt.
Lite hamnade nog på marken ändå men det lilla tog vi med dammsugaren under tiden och det var inte mycket
Så för min del föll valet på att den just samlar upp färgflagorna samtidigt som man skrapar annars funkar säkert Biltemaskrapan lika bra om man vill sopa eller dammsuga upp efteråt.

 

Tack för input 👍

 

Ok. Så det enda egentligen som talar för Proscraper, är miljöaspekten + minimera risk för färgkluttar och damm på närliggande båtar. Den förklaringen tar jag, och tar mig en rejäl funderare på Proscraper. Det är viktiga aspekter att tänka på.

 

Tänkte om det var nån bättre funktionell orsak som talade för Proscraper, men för funktion så är alltså BT-skrapa lika bra. Får se vad det blir, det börjar närma sig skrapstart nu ☺️

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-01 vid 16:21 skrev Boanjohan:

När jag tog bort min gamla bottenfärg körde jag LeFant Paint Remover som jag kladdade på hela ena sidan av båten.
Sen klippte jag till långa remsor täckfolie, ca 60 cm breda, som jag tryckte fast vertikalt ovanpå medlet för att hindra det torka. Sen lät jag det verka minst 4 timmar. 
Drog en plastremsa och skrapade. Körde med Biltemaskrapa med deras tungstens stål (som köps billigt separat). Sen nästa remsa och skrapa osv. Allt skrap samlades på press på marken. I och med att det var blött så flyger det inte runt, men det blir kladdigt, usch.

Behövde göra denna process två gånger för att få bort allt. Fördelen är att det gick relativt snabbt.
Jag slipade med excenterslip efteråt för att få bra underlag för epoxi. Slipningen tyckte jag var mycket jobbigare än skrapningen. Det berodde nog mest på arbetsställningen med tung maskin som skulle pressas uppåt mot skrovet och min underdimensionerade överkropp🙂

 Tungstensstål (eller liknande) är ett måste vid skrapning.  Köpte Biltemas som är väsentligt billigare än Sandviken eller andra märkesstål. Gjorde av med 2 stål per sida, kostade på mig att byta ofta för att slippa harva med slött stål.

 

Det var min metod och erfarenhet.

 

Intressant metod 👍

 

Vad har du för båt, och ungefär vilken tid i timmar tog hela jobbet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en SAGA 27, den har ju rätt slät botten med ett skarpt slag strax under vattenlinjen och även  lite "klink" längst fram i fören. Bilden visar färgborttagningsmedel appliceat och folierat:

image.png.a425b9d9e296f2a74dce3852f8b4b4d6.png

 

Att skrapa ena sidan en gång (exklusive ovanför slag och exklusive roder" (med resultat enligt bilden nedanför) tog exakt kl. 13:11-15:16, då var det städat och klart. Det röda är tidigare epoxi. I aktre halvan ser man grön färg som inte gick bort på första skrapningen och man kan även se svart ovanför slaget som ej skrapats.

image.png.a3605c6dfdcec969a05b300390d9ef62.png

 

Jag skulle uppskatta att lika mycket tid tog för återstående, alltså det som inte gick bort i första skrapningen och det ovanför vattenlinjen och roder. Så säg ca 8 timmar effektiv tid för hela botten för själva saneringen. Jag tror min var lättskrapad.

 

Det kändes som det gick oförskämt lätt och snabbt att skrapa. Så jag vågar inte påstå att det går lika bra för andra. Det beror nog på förutsättningarna. Jag tror att båten hade epoxibehandlats omkring millenieskiftet och att man efter det smetat på TBT färg. Förra ägaren som hade köpt den 2004 sa att den var målad med "fartygsfärg" så den bara behövde målas vart 4 år. Då var jag inte så upplyst om vad det egentligen betydde :)

 

Bilden nedanför visar hur mitt färglager såg ut. Svart ytterst (tjockt), sen lite kopparfärgat och sist grönt. Det röda är epoxi eller annan giftfri 2-komponent.

image.png.e0024b648f2348a79898fae16e8f9491.png

 

Följande utrustning inhandlades och användes för borttagandet av den gamla färgen. Efterarbete och epoxibehandling är alltså inte med i detta.

-          Färgborttagningsmedel Lefant Paint Remower, 2 st 2,5 kg burkar á 798 kr/st

-          Färgskrapa 50 mm bred, 80 kr (Biltema)

-          Hårdstålsblad 50mm, 4 st, 55 kr/st (Biltema)

-          Liten skrapa 20 mm, 80 kr (Biltema)

-          Hårdstålsblad 20 mm, 1 st, 85 kr (Biltema)

-          Täckfolie, 2 packet, 25 kr/st (Biltema)

-          Skyddsmask med filter, 159 kr (Biltema)

-          Skyddsvisir, 109 kr (Biltema)

-          Fasadpensel, 80 kr (Biltema)

-          Engångsoverall med huva, 2 st, 40 kr/st (Jula)

-          Diskhandskar, 2 par, 27 kr/st (Biltema)

SUMMA: 2.593 kr

 

Efter detta så slipade jag botten och epoxybehandlade och målade giftfri färg. Det tog längre tid än själva saneringen. Slipningen var det absolut jobbigaste momentet i hela processen, men det kanske var psykiskt för jag var rätt less på skiten just då :)

 

Hoppas denna info kan vara till hjälp för någon.

 

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Makro 

 

Tänkte köpa en Proscraper, just för miljö- och dammreduceringseffekten via dammsugaren. Hur många skrapstål använde du till din båt, och hur många timmar tog det på ett ungefär i tid att göra jobbet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kenneth_S:

@Makro 

 

Tänkte köpa en Proscraper, just för miljö- och dammreduceringseffekten via dammsugaren. Hur många skrapstål använde du till din båt, och hur många timmar tog det på ett ungefär i tid att göra jobbet?

Vi skrapade inte "gelcoatrent" över hela botten så vi la någon dryg halvdag på det och använde bara ett stål och detta på ett planande skrov på drygt 9x3 meter.
Men sen lånade en kompis skrapan och skrapade rent sin Uttern 520- och det tog ca 6-7 timmar och sen slipning på det. Han började med det gamla stålet och bytte sen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...