Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Kallekula777

Vindroder Havsfidra

Rekommendera Poster

Funderar på ett vindroder till en havsfidra. Drömmen är ett enkelt o lättmekat som man kan bygga och reparera själv. Har sett ett på en fidra men förstår inte riktigt principen. Idag är den övre delen bortplockad ( vindflöjel) men har för mig att det satt två stora kugghjul på mitten. Som synes är vindroder-rodret litet. Är tanken att det ska styra självt med huvudrodret surrat eller påverka/styra båtens roder. Någon som känner igen konstruktionen? Tar mig friheten att posta bild på båten...

post-82385-323421_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på ett vindroder till en havsfidra. Drömmen är ett enkelt o lättmekat som man kan bygga och reparera själv. Har sett ett på en fidra men förstår inte riktigt principen. Idag är den övre delen bortplockad ( vindflöjel) men har för mig att det satt två stora kugghjul på mitten. Som synes är vindroder-rodret litet. Är tanken att det ska styra självt med huvudrodret surrat eller påverka/styra båtens roder. Någon som känner igen konstruktionen? Tar mig friheten att posta bild på båten...

Dom 2 Havsfidrorna som deltog i 1968 års ensamkappsegling över atlanten hade vindroder av märket Quartermaster, en Engelsk konstruktion. Denna konstruktion bygger på ett mindre trimroder ledbart anslutet till huvudrodret. Finns beskrivet i Åke Mattsons bok Vågspel.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det ser ut på bilden tror jag att det är just ett sådant trimroder. Vinden vrider en vindflöjel och genom utväxling vrids det lilla rodret. Genom hävstången i montaget påverkas så huvudrodret.
Det finns även varianten där det lilla rodret är huvudrodret så att säga men då är bladet större.
Tredje varianten, vilket du inte har, är pendelservo. Då vrids det lilla rodret som av vattnet då tvingas ut i sidled. Det drar då i linor som sitter fästade i rorkulten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det ser ut som en Quartermaster. Det eländiga med Quartermastern var att det lilla rodret (servoroder) inte var balanserat vilket kompenserades med en kugghjulsutväxling som inte finns på bilden (bortmonterad). Den funkade acceptabelt på mycket välbalanserade båtar (i allmänhet långkölade), men varierande vindar och sjö skapade problem.

Antar att den där lösningen vore oändligt mycket bättre med ett balanserat servoroder där ca 30% av servorodrets yta vore framför roderaxeln.

Med denna konstruktion surrades inte huvudrodret utan servorodret skulle fritt få påverka detsamma. En bra lösning då man slipper alla linor och block som behövs med en typ Monitor-lösning. Typ Monitor lösningen är dock oerhört mycket kraftfullare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du nu har delar till ett vindroder, men kanske inte hela, så finns även möjligheten att använda minsta storleken av rorkultsautopilot. Den kan ersätta vindflöjeln och vrida trimrodret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om vindrodret har flöjel och två kugghjul så skulle jag säga att det styr precis som du säger.. det vill säga att man låser huvudrodret och låter det lilla rodret styra. Jag har ett vindroder av denna typ på min storfidra, med den skillnaden att vindrodret är monterat separat från huvudrodret (i en pulpit/ställning i aktern). Jag har bara provat mitt vindroder några gånger så jag kan inte riktigt ge ett utlåtande hur bra det funkar, men vad jag har hört är nackdelen med dessa flöjelroder att de inte är så bra i svaga vindar. De är ju inte utväxlade på samma vis som pendelservovarianten, utan har bara "hävarmen" som flöjeln sitter i som effekthöjare.

 

Att montera vindrodret på det vanliga rodret (som på bilden) verkar ganska stökigt, särskilt när man inte använder det...

/pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...