Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
THK99

Torrbollar skapar dom rost?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag aldrigt ägt någon båt men har nu köpt en Rinker 330 Fiesta Vee.

 

Inför vintern tänkte jag ha ställning och pressening, även 4 Biltema torrbollar i ruffen och en i motorrummet.

Nu har jag läst att torrbollar kan få metaller att rosta, stämmer detta? Om det stämmer vad skall man då göra istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller köra elektrisk luftfuktare om man har tillgång till el. Den körs bara när temperaturen är över 5-10 grader. Om båten är ordentligt tillsluten (vilket den ska vara) kan det räcka att köra avfuktaren med några veckors mellanrum. En fuktmätare synlig från utsidan underlättar.

Kan man köra den elektriska någon vecka efter upptagning behövs det inte mycket torrboll för att hålla fukten borta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm.torrbollen innehåller väl salt, kalciumklorid..

Det måste väl vara riktigt fuktigt... typ vatten... över 100% luftfuktighet.. för att det ska lösa sig i luften..

Kan det vara så att ex biltemas och andra "torrbollar" innehåller för liten mängd eller att man har för få... för att hålla torrt. Dom innehåller väl bara några hundra gram salt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur lite luftfuktighet det behövs för att salt ska suga upp fukt men häll ut lite salt på bordet så börjar det stelna ganska fort.

Torrbollarna fungerar utmärkt, men det är ofta mer praktiskt med hink ,durkslag och kalciumklorid. Ganska kul att se hur relativa luftfuktigheten sjunker dag för dag i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, torrbollen tar bort en utav de komponter som skapar rost...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm.torrbollen innehåller väl salt, kalciumklorid..

Det måste väl vara riktigt fuktigt... typ vatten... över 100% luftfuktighet.. för att det ska lösa sig i luften..

Kan det vara så att ex biltemas och andra "torrbollar" innehåller för liten mängd eller att man har för få... för att hålla torrt. Dom innehåller väl bara några hundra gram salt?

 

Jag menade förståss med mitt inlägg... att det är väl inte3 torrbollen i sig som skapar rost utan bristen för tillräckligt många... eller tillräckligt mycket salt för att det ska räcka att absorbera ftillräcklig mängd fukt... som i sig gör att det rostar... kan omöjligt tänka mej att saltet skulle lösa upp sig och spridas i ett utrymme och skapa rost..

När vatten med salt dunstar blir ju allt salt kvar när vattnet dunstat bort.

Andra ämnen, typ klor mm. som är lättflyktiga i gasform kan ju ge upphov tiill rost... kan det finnas en teoretisk risk att det skapas tillräckliga mängder klor av saltet.. Det är ju trots allt kalciumklorid som är effektivast mot fukt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm.torrbollen innehåller väl salt, kalciumklorid..

Det måste väl vara riktigt fuktigt... typ vatten... över 100% luftfuktighet.. för att det ska lösa sig i luften..

Kan det vara så att ex biltemas och andra "torrbollar" innehåller för liten mängd eller att man har för få... för att hålla torrt. Dom innehåller väl bara några hundra gram salt?

 

För att förhindra mögel skall RH hållas under 60. Kalcium- och Magnesiumklorid tar upp fukt redan under RH 60. Natriumklorid kräver högre RH. Alltså, NaCL tar visserligen upp fukt, men det hindrar inte mögel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller köra elektrisk luftfuktare om man har tillgång till el.

Hoppas du menade "luftavfuktare".
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eller köra elektrisk luftfuktare om man har tillgång till el.

Hoppas du menade "luftavfuktare".

 

Intressant vinkling..

TS...!!

Vill du att det ska rosta eller vill du minska risken för rost?

Det kan ju finnas vilja till naturlig patinering..

Om du vill skapa rost... duscha på lite salt vatten. Ha öppna klorbad i båten.

Alt/och luftfuktare.

Mitsatsen.

Ha rejält med "torrbollar" med mycket salt kalcium.. lättast med egentillverkat. Salt finns hos granngården.

Alt/och luftavfuktare...

Torr miljö minskar rostrisk

Minskad risk för mögel får du på köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en säck kalciumklorid på granngården för en hundring för ett antal år sedan. Varje höst tar jag en nylonstrumpa som jag fyller med kalciumklorid och hänger den mitt i ruffen med en hink under. Jag tätar också alla ventiler så att min "avfuktare" inte ska försöka avfukta hela mellannorrland. Den funkar hur bra som helst! Såna vintrar som de senaste, med höga temperaturer, har jag varit och fyllt på salt/tömt hinken strax före jul.
Hur i hela friden detta ska kunna orsaka rost är för mig en gåta?
Skulle alltså en sänkning av fukthalten öka rostangreppen?!?!?
Helt ologiskt!
Saltet kan ju aldrig dunsta och komma ut i luften! Det går helt enkelt inte. Salt kan inte dunsta!
När jag körde lastbil så ställde de som packade containrar med stålvire in en pyts med kalciumklorid i containern innan dom stängde den. För att minska fukthalten i containern!
Men köp inte dyra torrbollar.
Köp en 25 kilos säck med kaliumklorid eller magnesiumklorid på en trädgårdsaffär i stället. En 25 kilos säck kostar en spottstyver jämfört med torrbollar.

tork.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en rost risk om Torrbollen (eller hinken med uppsamlat vatten/salt) välter.

Hade en torrboll i Vapenskåpet bara för att vara säker men av någon outgrundlig anledning välte den och saltvattnet som ran ut var minst sagt inte bra ur ett rostperspektiv.

Placera hinken/torrbollen så att den inte kan välta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en halvfull torrboll välter inne i min båt har jag helt andra (och större problem) än rost :o

Trevlig signatur (Fiatx19), förresten. Vi har två i familjen (kanske har vi träffats också ?).

http://www.nbmarine.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som flera redan påpekat så dunstar inte salt så det kommer inte att fara ut i luften. Om salt skulle dunsta skulle det regna saltvatten och det gör det som tur är inte.

 

Jag vill påstå att salters stabilitet och oförmåga att förångas/dunsta är en av förutsättningarna för livet på jorden.

 

Man bör vara försiktig så att torksaltet inte dammar ombord, då går det säkert att få rost både här och där. Fyll på damstrumpor, durkslag eller vad ni använder utanför båten. Salt försvinner aldrig, det ligger kvar för evigt om man inte sköljer eller totkar bort det.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en säck kalciumklorid på granngården för en hundring för ett antal år sedan. Varje höst tar jag en nylonstrumpa som jag fyller med kalciumklorid och hänger den mitt i ruffen med en hink under. Jag tätar också alla ventiler så att min "avfuktare" inte ska försöka avfukta hela mellannorrland. Den funkar hur bra som helst! Såna vintrar som de senaste, med höga temperaturer, har jag varit och fyllt på salt/tömt hinken strax före jul.

Hur i hela friden detta ska kunna orsaka rost är för mig en gåta?

Skulle alltså en sänkning av fukthalten öka rostangreppen?!?!?

Helt ologiskt!

Saltet kan ju aldrig dunsta och komma ut i luften! Det går helt enkelt inte. Salt kan inte dunsta!

När jag körde lastbil så ställde de som packade containrar med stålvire in en pyts med kalciumklorid i containern innan dom stängde den. För att minska fukthalten i containern!

Men köp inte dyra torrbollar.

Köp en 25 kilos säck med kaliumklorid eller magnesiumklorid på en trädgårdsaffär i stället. En 25 kilos säck kostar en spottstyver jämfört med torrbollar.

tork.jpg

Mennnn då... med det namnet å bara 55kr med äkta namn e väl ändå värt pengen va!!?? Eller e de refill extrapris...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Onödigt att riskera ödesdigra konsekvenser av rost för att spara en struntsumma. Lika dumt som att köpa impeller på Biltema. Bättre att köpa Torrboll original. Aaaaj, slå mig inte.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem med torrbollen. Har haft torrboll i båten genom alla ägare (sen -89) och har inte skapat rost någonstans.

 

//Björn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Onödigt att riskera ödesdigra konsekvenser av rost för att spara en struntsumma. Lika dumt som att köpa impeller på Biltema. Bättre att köpa Torrboll original. Aaaaj, slå mig inte.....

 

Varför skulle en originalboll vara säkrare? Innehållet är detsamma men tex durkslag/hink kan få bort betydligt större mängder fukt vilket ju ändå är det viktigaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Onödigt att riskera ödesdigra konsekvenser av rost för att spara en struntsumma. Lika dumt som att köpa impeller på Biltema. Bättre att köpa Torrboll original. Aaaaj, slå mig inte.....

Varför skulle en originalboll vara säkrare? Innehållet är detsamma men tex durkslag/hink kan få bort betydligt större mängder fukt vilket ju ändå är det viktigaste.

Trodde väl aldrig att du skulle gå på den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller köra elektrisk luftfuktare om man har tillgång till el. Den körs bara när temperaturen är över 5-10 grader. Om båten är ordentligt tillsluten (vilket den ska vara) kan det räcka att köra avfuktaren med några veckors mellanrum. En fuktmätare synlig från utsidan underlättar.

Kan man köra den elektriska någon vecka efter upptagning behövs det inte mycket torrboll för att hålla fukten borta.

Torrboll är tidernas största bluffprodukt.  I segelbåten hade jag en elektrisk luftavfuktare, och då kunde jag se hur mycket fukt det egentligen är i en tillstängd båt, och det är rejält.  Mer än tio liter vatten drog den ur luften på mindre än ett dygn innan det började att avta, jämför det med den skvätt vatten torrbollen samlar in på en hel vinter, här snackar vi en fjärt i universum.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Varför skulle en originalboll vara säkrare? Innehållet är detsamma men tex durkslag/hink kan få bort betydligt större mängder fukt vilket ju ändå är det viktigaste.
Trodde väl aldrig att du skulle gå på den...

 

Jag har nog varit med för länge ;)

 

 

Torrboll är tidernas största bluffprodukt.  I segelbåten hade jag en elektrisk luftavfuktare, och då kunde jag se hur mycket fukt det egentligen är i en tillstängd båt, och det är rejält.  Mer än tio liter vatten drog den ur luften på mindre än ett dygn innan det började att avta, jämför det med den skvätt vatten torrbollen samlar in på en hel vinter, här snackar vi en fjärt i universum.

 

 

 

Det är sant. En kille hade förra hösten enbart möjlighet att den elektriska innan han tog upp och en natt efter upptag. Men det var en väsentlig skillnad mot tidigare år, efter några dygn på land så hade durkslag/hinken fått ner fukten till en helt godkänd nivå. Något som annars brukat ta veckor (antagligen hela vintern med en liten boll)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eller köra elektrisk luftfuktare om man har tillgång till el. Den körs bara när temperaturen är över 5-10 grader. Om båten är ordentligt tillsluten (vilket den ska vara) kan det räcka att köra avfuktaren med några veckors mellanrum. En fuktmätare synlig från utsidan underlättar.

Kan man köra den elektriska någon vecka efter upptagning behövs det inte mycket torrboll för att hålla fukten borta.

Torrboll är tidernas största bluffprodukt. I segelbåten hade jag en elektrisk luftavfuktare, och då kunde jag se hur mycket fukt det egentligen är i en tillstängd båt, och det är rejält. Mer än tio liter vatten drog den ur luften på mindre än ett dygn innan det började att avta, jämför det med den skvätt vatten torrbollen samlar in på en hel vinter, här snackar vi en fjärt i universum.

Jag brukar få ut ca 7-8l vatten ur mina rejält tilltagna torrbollar. Mina är hemgjorda med kalcium salt från granngården i durkslag och över en hink. Sex stycken utplacerade i hytten hela vintern. Ställer dem så högt upp det går, då dem varmare luften stiger och eftersom det är helt stilla inne så skiktar sig luften efter temperatur. Annars blir det som kondens, känns något fuktigt mot ytan, där den varmare luften träffar kallare skrovet i tex taket. Torkar jag ur högt uppe, blir det ingen tillstymmelse till kondens alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Onödigt att riskera ödesdigra konsekvenser av rost för att spara en struntsumma. Lika dumt som att köpa impeller på Biltema. Bättre att köpa Torrboll original. Aaaaj, slå mig inte.....

Varför skulle en originalboll vara säkrare? Innehållet är detsamma men tex durkslag/hink kan få bort betydligt större mängder fukt vilket ju ändå är det viktigaste.

Jo!!!! För "du får vad du betalar för"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en säck kalciumklorid på granngården för en hundring för ett antal år sedan. Varje höst tar jag en nylonstrumpa som jag fyller med kalciumklorid och hänger den mitt i ruffen med en hink under. Jag tätar också alla ventiler så att min "avfuktare" inte ska försöka avfukta hela mellannorrland. Den funkar hur bra som helst! Såna vintrar som de senaste, med höga temperaturer, har jag varit och fyllt på salt/tömt hinken strax före jul.

Hur i hela friden detta ska kunna orsaka rost är för mig en gåta?

Skulle alltså en sänkning av fukthalten öka rostangreppen?!?!?

Helt ologiskt!

Saltet kan ju aldrig dunsta och komma ut i luften! Det går helt enkelt inte. Salt kan inte dunsta!

När jag körde lastbil så ställde de som packade containrar med stålvire in en pyts med kalciumklorid i containern innan dom stängde den. För att minska fukthalten i containern!

Men köp inte dyra torrbollar.

Köp en 25 kilos säck med kaliumklorid eller magnesiumklorid på en trädgårdsaffär i stället. En 25 kilos säck kostar en spottstyver jämfört med torrbollar.

tork.jpg

Japp, jag kör också med exakt samma 25 kg säck. Funkar minst lika bra som torrbollen original.

Jag kör några 10 liters hinkar med durkslag från rusta.

Betydligt större och bättre än original.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Eller köra elektrisk luftfuktare om man har tillgång till el. Den körs bara när temperaturen är över 5-10 grader. Om båten är ordentligt tillsluten (vilket den ska vara) kan det räcka att köra avfuktaren med några veckors mellanrum. En fuktmätare synlig från utsidan underlättar.

Kan man köra den elektriska någon vecka efter upptagning behövs det inte mycket torrboll för att hålla fukten borta.

Torrboll är tidernas största bluffprodukt.  I segelbåten hade jag en elektrisk luftavfuktare, och då kunde jag se hur mycket fukt det egentligen är i en tillstängd båt, och det är rejält.  Mer än tio liter vatten drog den ur luften på mindre än ett dygn innan det började att avta, jämför det med den skvätt vatten torrbollen samlar in på en hel vinter, här snackar vi en fjärt i universum.

 

Det där med fukt i luft är knepigt. Varm luft kan innehålla betydligt högre andel vatten än kall. Kan man få ner Rh när det är några + grader så lär man slippa problem vid - helt.

Tittar man på mollierdiagrammet så blir det solklart (om man lyckas tyda det).Luft temp i °C längst till vänster.

Vatteninnehåll högst upp. De böjda linjerna är Rh (mängd fukt i % i luften) Gradtalet i böjen har med daggpunkt att göra, det kan man bortse från.

1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att förstå Mollierdiagrammet är nyckeln till att förstå hur temperatur och luftfuktighet hänger ihop!

 

--

I alla sådan diskussioner brukar det dyka upp några som säger: "Jag har allting öppet och har aldrig haft några problem".

Det är en väldigt konservativ inställning, vårt klimat har förändrats ganska avsevärt. Förr hade vi längre perioder med mycket låg temperatur som stoppade möglet. Det har vi inte längre. Lyssna på metrologerna som kan berätta om klimatförändringarna. Bara under hösten har temperaturen varit 20° högre än tidigare år.

Anledningen till att man vill få ner luftfuktigheten är att man då slipper mögel. Det finns två metoder, antingen torrbollar av tillräcklig storlek eller elektrisk avfuktare. Det finns ofta mycket bunden fukt i båten därför är det viktigt med rejäl avfuktning direkt efter upptagning. Den andra metoden är den FMV använder, en utvändigt placerad avfuktare blåser in torr luft i båten. Flera båtar kan dela på en avfuktare (som helst ska vara av sorbtionstyp för att fungera även vid temperaturer under noll. Detta borde vara en bra och kostnadseffektiv lösning för båtklubbar mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och en kombo...

 

Elektrisk avfuktning i samband med upptagning och sedan torksalt.

 

Tycker det funkar bra, ha fortfarande typ Rh 60 % i båten.

 

Fördelen med kombometoden är att flera kan dela på en elektrisk avfuktare för att torka ut båten vid upptagning och sedan underhålla med torksalt.

 

Nu är ju inte en avfuktare så himla dyr, men varför slösa på resurser när man inte behöver varsin...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan börja med den elektriska redan innan man tar upp, det är inga dåliga mängder man får ihop. Efter upptag har jag kunnat stå några dagar med el. Sen på plats blir torrboll eller snarare torrhink som inte behöver någon tillsyn under vintern heller. Dessutom har jag inte behövt fylla på salt under vintern.

Den elektriska avfuktaren är tänkt att få egen plats ombord, det är inte fel att kunna köra några under säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att tänka på med de elekriska avfuktarna är att det inte är alla klubbar som tillåter detta. På vår klubb skulle - förutom att elräkningen blir enorm - det förmodligen slå ut elnätet om alla 150 båtar skaffade elavfuktare, och de är därför inte tillåtna för någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt läge för elverk alltså?

Nog kan man komma överens om hur var och när avfuktare får köras. El är i min värld något man köper, inte stjäl. På min kommunala uppställning har jag fått beskedet att den mängden el (ca 50kr) väl ingår i avgiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om elmängd över tid, utan en anläggning dimensionerad för sladdlampor, borrmaskiner och en och annan poler- eller slipmaskin. Den skulle inte palla ett antal elektriska avfuktare, utan det är kemisk avfuktare som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...