Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ljungen

Vatten eller fettsmord propelleraxel

Rekommendera Poster

Jag har demonterat propelleraxel för det läcker ut fett och nu är frågan om jag ska byta till en Black Jack eller dreva om det gamla prpelleraxeltätningen. Någon där ute som tycker nåt, tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar byte till PSS.. snarlik Black Jack men i mina ögon bättre,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PSS alla dagar i veckan !

Bytte från just fettsmord, fast modernare typ med packbox, inte talgsnöre som du antagligen har. PSS är lite dyrare men den fungerar perfekt utan läckage och är absolut underhållsfri. Vet inte vad du har för båt, men min med 40mm axel och de lite större PSS har oftast forcerad vattensmörjning så jag behövde sätta en lite avtappningsnippel + slang på kylvattnet där det går in i avgaskröken. Inga problem, dock.

 

Den fettsmorda jag hade originalmonterad på min 2000-talsbåt fick mig att associera till tekniken i min A-ford från 1930..... ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PSS alla dagar i veckan !

Bytte från just fettsmord, fast modernare typ med packbox, inte talgsnöre som du antagligen har. PSS är lite dyrare men den fungerar perfekt utan läckage och är absolut underhållsfri. Vet inte vad du har för båt, men min med 40mm axel och de lite större PSS har oftast forcerad vattensmörjning så jag behövde sätta en lite avtappningsnippel + slang på kylvattnet där det går in i avgaskröken. Inga problem, dock.

 

Den fettsmorda jag hade originalmonterad på min 2000-talsbåt fick mig att associera till tekniken i min A-ford från 1930..... ;)

Hej och tack för svaret. Min båt är en Winga 25 av årsmodell 1977 och som du riktigt påpekar hade jag en fettsmord axeltätning med taljsnöre. Axeldiametern är 30mm och axelröret är 48mm.

När det gäller smörjmedel för en roterande axel tycker man att det är fett som gäller men tekniken går ju framåt så det måste ju fungera med vatten som smörjmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

PSS alla dagar i veckan !

Bytte från just fettsmord, fast modernare typ med packbox, inte talgsnöre som du antagligen har. PSS är lite dyrare men den fungerar perfekt utan läckage och är absolut underhållsfri. Vet inte vad du har för båt, men min med 40mm axel och de lite större PSS har oftast forcerad vattensmörjning så jag behövde sätta en lite avtappningsnippel + slang på kylvattnet där det går in i avgaskröken. Inga problem, dock.

 

Den fettsmorda jag hade originalmonterad på min 2000-talsbåt fick mig att associera till tekniken i min A-ford från 1930..... ;)

Hej och tack för svaret. Min båt är en Winga 25 av årsmodell 1977 och som du riktigt påpekar hade jag en fettsmord axeltätning med taljsnöre. Axeldiametern är 30mm och axelröret är 48mm.

När det gäller smörjmedel för en roterande axel tycker man att det är fett som gäller men tekniken går ju framåt så det måste ju fungera med vatten som smörjmedel.

 

 

Din båt är perfekt för PSS då den inte går så fort eller har någon väldigt lång propelleraxel. Enda problemet med PSS är att i vissa båtar flexar propellaxeln mycket när de går fort eller i grov sjö. PSS tätningen ger inget radiellt stöd för axeln då den tätar axiellt vilket kan göra att det kommer vattenskvättar på sådana båtar.

Du kommer inte behöva någon extra nippel på en PSS på en deplacementbåt.

Har kört såna tätningar länge och har hittills aldrig sett en droppe i kölsvinet på någon som berott på tätningen, kan rekommenderas. Enda underhållet är att man klämmer på gummibälgen efter sjösättning och släpper ut den instängda luften så vattnet kommer upp till grafittätningen. Den tätningen håller tusentals timmar och är helt underhållsfri.

 

 

 

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

PSS alla dagar i veckan !

Bytte från just fettsmord, fast modernare typ med packbox, inte talgsnöre som du antagligen har. PSS är lite dyrare men den fungerar perfekt utan läckage och är absolut underhållsfri. Vet inte vad du har för båt, men min med 40mm axel och de lite större PSS har oftast forcerad vattensmörjning så jag behövde sätta en lite avtappningsnippel + slang på kylvattnet där det går in i avgaskröken. Inga problem, dock.

 

Den fettsmorda jag hade originalmonterad på min 2000-talsbåt fick mig att associera till tekniken i min A-ford från 1930..... ;)

Hej och tack för svaret. Min båt är en Winga 25 av årsmodell 1977 och som du riktigt påpekar hade jag en fettsmord axeltätning med taljsnöre. Axeldiametern är 30mm och axelröret är 48mm.

När det gäller smörjmedel för en roterande axel tycker man att det är fett som gäller men tekniken går ju framåt så det måste ju fungera med vatten som smörjmedel.

Din båt är perfekt för PSS då den inte går så fort eller har någon väldigt lång propelleraxel. Enda problemet med PSS är att i vissa båtar flexar propellaxeln mycket när de går fort eller i grov sjö. PSS tätningen ger inget radiellt stöd för axeln då den tätar axiellt vilket kan göra att det kommer vattenskvättar på sådana båtar.

Du kommer inte behöva någon extra nippel på en PSS på en deplacementbåt.

Har kört såna tätningar länge och har hittills aldrig sett en droppe i kölsvinet på någon som berott på tätningen, kan rekommenderas. Enda underhållet är att man klämmer på gummibälgen efter sjösättning och släpper ut den instängda luften så vattnet kommer upp till grafittätningen. Den tätningen håller tusentals timmar och är helt underhållsfri.

Har en Nidelv 28, 3,5 ton. Rak axel. Toppfart just nu 13,5 knop. Jag har smörjning med talgfläta och det läcker som satan, och jag har tröttnat på det och vill byta tätning. Har tänkt på både blackjack och oss, men har inte kunskapen att byta själv. Vet ni någon i Göteborgsområdet som kan göra detta, så att jag kan ringa och beställa jobbet innan sjösättning 2017? Lutar just nu åt oss...

 

Ser fram mot tipsade och svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriva på mobil ger konstiga ordföljder...

 

Tipsade = Tips

 

Oss = Pss...

Redigerad av Kenneth_S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Off-men-ändå-on-topic:

 

Läste på ett annat forum om en hemmabyggare som tagit en gummibälg av något slag, i vilken han monterat tre vanliga axeltätningar, den yttersta med läppen utåt mot havet, nästa inåt mot motorn, och sista utåt mot sjön igen. Mellan de två sista var det några cm mellanrum, och i det mellanrummet fanns ATF-olja. Han prisade systemets billighet och skröt på tätheten.

Intressant eller inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Off-men-ändå-on-topic:

 

Läste på ett annat forum om en hemmabyggare som tagit en gummibälg av något slag, i vilken han monterat tre vanliga axeltätningar, den yttersta med läppen utåt mot havet, nästa inåt mot motorn, och sista utåt mot sjön igen. Mellan de två sista var det några cm mellanrum, och i det mellanrummet fanns ATF-olja. Han prisade systemets billighet och skröt på tätheten.

Intressant eller inte?

 

En nackdel med läpptätningar på båtaxlar är att de nöter ner ett spår i axeln, axelmaterialet är ganska mjukt. Eftersom en propelleraxel faktisk rör sig axiellt en del (ffa med vissa backslag) så förstör spåret i axeln läpptätningen. Men visst ett tag går det säkert. Grejen med PSS är att det är rätt mycket jobb att riva ur och rikta axlar så det är inte en tätning man vill byta ofta. Sen kan det ju bli rejäla tråkigheter om den pajar helt. Med dyra lösningar som PSS slipper man jobb och bekymmer i många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Din båt är perfekt för PSS då den inte går så fort eller har någon väldigt lång propelleraxel. Enda problemet med PSS är att i vissa båtar flexar propellaxeln mycket när de går fort eller i grov sjö. PSS tätningen ger inget radiellt stöd för axeln då den tätar axiellt vilket kan göra att det kommer vattenskvättar på sådana båtar.

Du kommer inte behöva någon extra nippel på en PSS på en deplacementbåt.

Har kört såna tätningar länge och har hittills aldrig sett en droppe i kölsvinet på någon som berott på tätningen, kan rekommenderas. Enda underhållet är att man klämmer på gummibälgen efter sjösättning och släpper ut den instängda luften så vattnet kommer upp till grafittätningen. Den tätningen håller tusentals timmar och är helt underhållsfri.

 

 

Har själv PSS sedan tio år, fungerar bra.

Men jag tror mig veta att alla PSS-tätningar numera har nippel. På snabba båtar krävs vattentillförsel för kylning, på deplacementsbåtar behöver man bara dra en slang som når upp väl över vattenlinjen.

Detta gör även att man slipper proceduren för att släppa ut instängd luft efter sjösättning.

 

Kanske någon redan nämnt det, men tillverkaren rekommenderar att gummibälgen byts efter sju år.

 

Redigerad av speljakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar byte till PSS.. snarlik Black Jack men i mina ögon bättre,

Black Jack är knappast snarlik PSS. Black Jack ha läpptätning som sliter på axeln vilket PSS inte har.

PSS är suverän för båtar med låga varv på propelleraxeln...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge höll den gamla talgflätan?

Länge,  men modernare lösningar finns och är under vissa villkor bättre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en axel tätning som heter DeepSeaSeal. Samma ide som PSS, men som inte är lika lång som en PSS tätning, samt billigare dessutom , jag köpte en axeltätning (40mm) i våras från England den kostade ca.3000kr med frakt.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur länge höll den gamla talgflätan?

Länge,  men modernare lösningar finns och är under vissa villkor bättre...

 

Säkert men att byta fläta brukar gå snabbt. Sen kan man ju i lugn och ro fundera på vad man ska byta till....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ett äldre inlägg i samma ämne där jag samlade i mitt tycke läsvärda länkar.
Finns många saker att ta hänsyn till inför byte, vågar inte ha nån bestämd åsikt i just ditt fall.
Men att försöka "läsa på" och jämföra hit&dit skadar väl aldrig.
Radialtätningar ger inget slitage på själva propelleraxeln, vilket gäller t.ex. PSS. Ytterst hållbar enligt de som provat men i den används grafitfett. Kan vara ofördelaktigt korrosionsmässigt, och bra kanske kan göras ännu bättre? I den sista reklamlänken är inte sena att påpeka att deras superduper-tätning minsann inte kan få dessa problem (för grafitfettet är elektriskt isolerat utan risk för galvaniskt korrosiv krets?).
Vem skall man tro ifall man till äventyrs skulle vilja ligga på topp nästan oavsett kostnad??
:wacko:


Bilderna i den forumtråden är i nuläget försvunna, detta inrapporterade jag nyss. Men länkarna fungerar i alla fall. Brukar f.ö. ta nån vecka så har Admin återställt bilderna. Ser någon en gammal forumtråd där bilder saknas så rapportera, bilderna finns bevarade men har förlorat sin kopplande adress. Vilka trådar det gäller måste tyvärr spåras manuellt och det är ju inte lätt med 84000 trådar och sammanlagt 600000 inlägg.
Hjälp alltså gärna Admin att hitta dessa rätt fåtaliga forumtrådar genom att rapportera!
Antingen inloggad i avsedd forumtråd under rubriken "om bryggsnack" eller - som besökare - via ett mejl.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ett äldre inlägg i samma ämne där jag samlade i mitt tycke läsvärda länkar.

Finns många saker att ta hänsyn till inför byte, vågar inte ha nån bestämd åsikt i just ditt fall.

Men att försöka "läsa på" och jämföra hit&dit skadar väl aldrig.

Radialtätningar ger inget slitage på själva propelleraxeln, vilket gäller t.ex. PSS. Ytterst hållbar enligt de som provat men i den används grafitfett. Kan vara ofördelaktigt korrosionsmässigt, och bra kanske kan göras ännu bättre? I den sista reklamlänken är inte sena att påpeka att deras superduper-tätning minsann inte kan få dessa problem (för grafitfettet är elektriskt isolerat utan risk för galvaniskt korrosiv krets?).

Vem skall man tro ifall man till äventyrs skulle vilja ligga på topp nästan oavsett kostnad??

:wacko:

 

Bilderna i den forumtråden är i nuläget försvunna, detta inrapporterade jag nyss. Men länkarna fungerar i alla fall. Brukar f.ö. ta nån vecka så har Admin återställt bilderna. Ser någon en gammal forumtråd där bilder saknas så rapportera, bilderna finns bevarade men har förlorat sin kopplande adress. Vilka trådar det gäller måste tyvärr spåras manuellt och det är ju inte lätt med 84000 trådar och sammanlagt 600000 inlägg.

Hjälp alltså gärna Admin att hitta dessa rätt fåtaliga forumtrådar genom att rapportera!

Antingen inloggad i avsedd forumtråd under rubriken "om bryggsnack" eller - som besökare - via ett mejl.

Grafitfett i en PSS tätning? Har aldrig hört det tidigare. Jag har kört min PSS packning 16 somrar med endast naturlig vattensmörjning och den har funkat klockrent, aldrig läckt en droppe.

Vad jag förstått är det en grafityta som tätar mot en syrafast stålyta. Absolut inget fett emellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står ingenstans i den länkade tråden eller ens i kryssarklubbens artikel att PSS skulle använda grafitfett. Det är nog en egen och felaktig tolkning av "Thomas-1", som spunnit iväg på ordet "grafit"....

 

Jag tolkar det snarast som att den länkade trådens omnämnande av grafitfett handlar om tätningsflätor för fettsmord tätning där man bör se upp med att använda grafitfett istället för vanligt fett.

Den som sett en PSS-tätning vet att den har en grafitring som sitter mot axeln och tätar mot en annan också axelmonterad del i rostfritt stål. Dessa delar har elektrisk kontakt endast med axeln och inget annat, då gummibälgen som håller grafitdelen är elektriskt isolerande. Och som redan nämnts finns ingen form av fett i den lösningen, vare sig grafitbaserat eller något annat !

 

Och som sagt - även om PSS-tätningens grafitdel är ledande så har den ingenstans att leda iväg strömmen.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Grandecapitano och IngemarE: Tack för påpekandet, jag har nog alltför lättvindigt likställt grafit med grafitfett. Fy på mig. :)
Men både fast grafit och konstgjort grafitfett har smörjande egenskaper så det är lätt att blanda ihop begreppen.
Får kontemplera detta och eventuellt återkomma ifall jag kommer på nåt klokt att säga.


Hmm... tvivlar alltså inte på att PSS kan fungera mycket bra i praktiken.
Tvärtom egentligen, jag vill begripa varför det varnas så mycket för grafit när man googlar runt litet.

[Har sett olika tillverkare av rostfria propelleraxlar hissa dödskalleflaggan inför grafit, SXK varna skarpt emot fettet p.g.a. dess förmåga att orsaka galvanisk korrosion, och även wikilänken nedan angående grafit tar upp detta i underrubriken "other properties". Tänker att "voffö är det på detta viset", går det att bringa större klarhet (särskilt för olika båtfall)??]

Wikipedias artikel graphite.
[Knepiga egenskaper, tröstar mig med att åtminstone den kemiska formeln är lättbegriplig för en gångs skull, alltså kort och gott... C.]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...