Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
trucker1

Renovering av en gammal Silverline

Rekommendera Poster

21 timmar sedan skrev ChristerN:

Vad du än väljer så hitta något som inte är ”nästan” lika som en annan färg du har på båten. 

Själv är jag totalt okänslig för färgmatchning men de som är det menar att det ser fördj_vligt ut att ligga nära men inte rätt. 

Lite så är det nog,är redan idag lite error med stolar och sidoklädsel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade ut genom köksfönstret och nu kom det en till färg,Silver,,, finns det som väv?

20190427_095139.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mig mycket närstående brukar inkompetensförklara mig i området "färger och nyanser". Med åren har har jag ändå lärt mig att man skall ha så få färger som möjligt och hålla sig till nyanser av de färger som redan finns. Med för många färger får man lätt en cirkus-effekt. 

Mer än så vågar jag inte säga 😀

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast hellre fler färger än fler nyanser (säger en mig mycket närstående!). 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag nyansproblematiken främst kommer när de olika färgerna är brevid varandra.

 

På min Flipper är det grått kapell till vit båt med grå sida(av annan nyans) och det tycker jag fungerar bra.

 

 Mitt generella smakråd är att inte ha för mörkt i alla fall. Det ser lätt daterat ut om det inte är just grått som ju är inne nu. Det lär ju dock ändras, så enligt mig är ljust bättre över tid. Båten ser i mitt tycke också fräschare ut med ett ljust kapell. Nackdelen med ljust är ju att det syns om mögel och annan smuts tar över. Mörka bleks ju iof av solen så allt har sina för och nackdelar:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Faderullan:

En mig mycket närstående brukar inkompetensförklara mig i området "färger och nyanser". Med åren har har jag ändå lärt mig att man skall ha så få färger som möjligt och hålla sig till nyanser av de färger som redan finns. Med för många färger får man lätt en cirkus-effekt. 

Mer än så vågar jag inte säga 😀

 

:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nog ringat in spectrat från creme till mörkare grått.

Detta är "silver" enligt Sunbrella 

101-5035.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt!  

Skönt ljud i maskinen. De går så silkesmjukt på tomgång också:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

creme,silver ell grått är nog snyggt.Oj

vad fint maskinen går!Det här blir nog perfekt ekipage i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag ringde kapellmakaren om pris, 12000 skulle det gå på😮 tyckte väl till en början det lät dyrt men efter lite letande långt bak i skallen så är nog priset normalt.Det är ju märkligt att man förtränger vad delar till båten kostar.

 

Så nu återstår att åka o titta på färger samt diskutera lite olika öppningar samt en hel delning bakom stolar,

 

Däremot så är det fail på lillmercen,får inte till soppaflödet så jag får se om jag letar efter en annan.

Sökes Mercury 4-6hp 80tal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste nog slå en pling till kapellmannen i morrn,han skulle mallat förra veckan .

Iofrs bara 11grader i Gävlebukten men är bra sugen på att testa båten.

Får leva på hoppet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, man blir sugen när alla andra är ute och åker:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det på g med kapellet,hoppas få det till nästa helg.

Jag gick på en nyans mörkare än tänkt så slipper det vara så känsligt mot div skit.

Mallningen tog sin tid ca 2tim så jag hoppas att det blir bra.

Blir delbart på mitten samt man kan öppna mot motor och delning för rutan i fram.

Lag även in två sidofönster.

 

Har även beställt en biminitop på nätet så nu får man hoppas på fint väder

 

20190520_151145.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen sitter kapellet på plats,är lite finlir kvar men nu är det nära.

Summa kardemumma så har "renoveringen" kostat ca 40 + vad båten kostade.

Alla timmar kan man glömma men det känns som jag fått mkt båt för pengen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev trucker1:

Äntligen sitter kapellet på plats,är lite finlir kvar men nu är det nära.

Summa kardemumma så har "renoveringen" kostat ca 40 + vad båten kostade.

Alla timmar kan man glömma men det känns som jag fått mkt båt för pengen.

Utan bild finns inget kapell.....😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Kane:

Utan bild finns inget kapell.....😎

Du har så rätt,dessutom är en tråd med bilder roligare

Imorgon kommer nog biminitoppen men vart är finvädret🚤

20190530_155234.jpg

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får nog hejda mig med musklickning nu om det ska bli något båtåka,,,,,,,,,,,

20190531_181244.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monteringen av toppen gick fort ca 1 timme,hade lite grublerier var fästena skulle monteras men vi åker ju mest 2 så då blev det givet.

20190602_132733 - kopia.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Najs! Snart är det dags för bilder från vattnet:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite jobb står på agendan idag, men i morgon ska landkrabban i plurret

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så har landkrabban mött vattnet,det kommer filmer så småningom men kan väl säga att allt har funkat bra.

20190607_163931 - kopia.jpg

  • Gilla 1
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har fler filmer men här kommer den första.

Är lite småjusteringar kvar med ex backa skruvar på gasarna ½varv,sedan visar varvräknaren för lite,och får inget utslag på mätaren till vattentryck.

 

Sedan grubblar jag på om motorn sitter lite för högt då jag skulle vilja trimma ut lite mer.

Iofrs är silvern ganska framtung och motorn är ju inte jättestor.

Men var och nosade på 40knop gps vilket jag är nöjd med

 

Jaja här är filmen med farsgubben som linslus och ett skakigt stativ,lite roligt att det blev folkförsamlig runt båten på varvet.

 

https://www.youtube.com/watch?v=oz8Q_HNirrI

 

Redigerad av trucker1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen!

 

Kul att det lirade så pass bra direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här har varit jätteroligt att följa!Man kan fundera om inte mercuryn är det bästa av alltihop iallafall?Jag ångrar mig nog litegrann att jag inte slog till på Selco’n med samma motor den där gången när man hör o ser gången i din maskin o båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att det gillas,och ska jag vara ärlig så trodde inte jag att själva båten skulle gå så bra som den gjorde.Men den där Jimmy wynne visste nog vad han höll på med.

 

Motorn är nu injusterad så det som är på agendan nu är att hitta en varvräknare som visar rätt.

Vidare så funderar jag på om motorn bör sänkas ngt då den släpper när jag trimmar ut lite xtra.

Samtidigt är båten ganska lång i våtlinjen så frågan är om det går att få mindre våtyta med trimning.

 

Är det någon som vet om varvräknaren läser 12 puls från statorn ,bild på koppling i reglagebox.

 

Blir nån till film på maskinen sedan

20190611_103158.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silverlinen går klockrent,har rett ut dom småsaker som var utom varvräknaren som inte klarar pulserna.Iom detta så vågar jag inte åka wot nån längre stund.

Vattentrycksmätaren hade en kinkad slang så nu funkar den.

Båten hoppar fint ur vattnet vid gaspådrag och lägger sig på plan runt 13knop.

Vid 20 knop börjar den gå lätt o fint o förbrukningen ligger på ca 1,0-1,2 vid 20knop.

Men det roliga börjar vid 30knop då skrovet går bättre ju mer farten ökar,har som bäst åkt 39,2 med 2 pers o full tank ,så nästa steg är att hitta varvräknare som visar rätt.

 

Nästa steg är att nå 40 knop med denna kombo ,ångrar lite att jag inte köpte en hydralisk jack plate fast man ska ju ha nåt att göra till vintern också.

Håller även på att spana efter en Black Max 200  så är det någon som vet så skriv gärna.

 

20190607_165529_Moment.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-30 vid 12:43 skrev trucker1:

Silverlinen går klockrent,har rett ut dom småsaker som var utom varvräknaren som inte klarar pulserna.Iom detta så vågar jag inte åka wot nån längre stund.

Vattentrycksmätaren hade en kinkad slang så nu funkar den.

Båten hoppar fint ur vattnet vid gaspådrag och lägger sig på plan runt 13knop.

Vid 20 knop börjar den gå lätt o fint o förbrukningen ligger på ca 1,0-1,2 vid 20knop.

Men det roliga börjar vid 30knop då skrovet går bättre ju mer farten ökar,har som bäst åkt 39,2 med 2 pers o full tank ,så nästa steg är att hitta varvräknare som visar rätt.

 

Nästa steg är att nå 40 knop med denna kombo ,ångrar lite att jag inte köpte en hydralisk jack plate fast man ska ju ha nåt att göra till vintern också.

Håller även på att spana efter en Black Max 200  så är det någon som vet så skriv gärna.

 

20190607_165529_Moment.jpg

Låter bra!

 

Är Black max gamla 2,4an eller är den 2,5? Sålde min 2,5a förra året. Var en 200hk 2t carb 2005, så en sen modell. Gick riktigt bra!:)

 

Du går från en fin maskin till en annan iaf:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...