Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
trucker1

Renovering av en gammal Silverline

Rekommendera Poster

4 timmar sedan, kossor säger:

Oj vilket jobb tidsåtgång?

Har säkert lagt 10-15tim totalt,men då var det många gamla lager vissa partier hade 5mm färg:wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, trucker1 säger:

Har säkert lagt 10-15tim totalt,men då var det många gamla lager vissa partier hade 5mm färg:wacko:

Ok släppte det bra, gick igenom alla lager eller fick du lägga på i omgångar och skrapa emellan? Tänkte testa detta på mina trimplan, tidigare ägare målat och målat så gångjärnen syns knappt mot skrovet. Ska försöka pensla på detta under vintern och göra allt riktigt rent, sen blir de aldrig mer målat i min ägo. Härlig tråd du har mycket jobb men kul med, och du lär bli tämligen ensam om en fin båt när det väl blir klart, keep up the good work;)

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, kossor säger:

Ok släppte det bra, gick igenom alla lager eller fick du lägga på i omgångar och skrapa emellan? Tänkte testa detta på mina trimplan, tidigare ägare målat och målat så gångjärnen syns knappt mot skrovet. Ska försöka pensla på detta under vintern och göra allt riktigt rent, sen blir de aldrig mer målat i min ägo. Härlig tråd du har mycket jobb men kul med, och du lär bli tämligen ensam om en fin båt när det väl blir klart, keep up the good work;)

Jag fick lägga några svängar,provade även att plasta in och jag tyckte det tog djupare då.

Jo mycket jobb blir det men gillar man en 70talare från Minnesota så är det bara o jobba på,

 

A truck-load of Silverlines, from a promotional brochure in late 1963.

63-02.jpg

floor.jpg

Redigerad av trucker1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag strykt botten en sväng till med Lefanten och rullade ut silvern på spolplattan,vilket var liite optimistisk då allting blev en skridskobana :o  men hygglit ren nu varjefall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har kommit lite andra projekt ivägen för silvern men nu är botten slät som en persika.

Så nu till nästa fundering,efter lite småspackling så ska jag stryka med en epoxygrund och sedan vetetusan om jag vill ha någon bottenfärg,om jag stryker färg vill jag ha vit samt hård förslag?

Och hur är det med temas epoxygrund är det nåt att ha,,,

20171211_110323.jpg

20171209_122035.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuså börjar det mödosamma jobbet med botten bli klart,har lagt på 2 svängar med epoxygrund så 2 till är det klart eller så kör jag 5 och våtslipar sista.

20171216_132145.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, trucker1 säger:

Nuså börjar det mödosamma jobbet med botten bli klart,har lagt på 2 svängar med epoxygrund så 2 till är det klart eller så kör jag 5 och våtslipar sista.

20171216_132145.jpg

Tjusigt toppen med pelarlyften, blir betydligt bättre för rygg och nacke. Ser skitfint ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎12‎-‎16 på 15:22, kossor säger:

Tjusigt toppen med pelarlyften, blir betydligt bättre för rygg och nacke. Ser skitfint ut.

Tackar:nu är den struken 4 svängar och tänker våtslipa innan sista strykningen med skumroller.

Men börjar nu tänka på bottenfärg då jag tror att det börjar växa efter kanske 1 månad i Gävlebukten.

Har någon provat tex Lefant Nautica Copper,,,

Kraven jag har en tunn hård och till kulören vit botten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LeFant har en genomskinlig "färg" som blir blank och lättvättad, men inget annat.

Tigercoat tror jag den heter.

 

Lägger du den utanpå din vita grund blir det vitt.

 

Tillägg: Vi prövade att slipa, polera och vaxa en epoxigrund, det som växte, växte fast ordentligt. Det beror nog på strukturen på färgen, hela tanken med en grundfärg är att något ska fastna på den.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På Sunday, November 12, 2017 på 18:34, kossor säger:

Ok släppte det bra, gick igenom alla lager eller fick du lägga på i omgångar och skrapa emellan? Tänkte testa detta på mina trimplan, tidigare ägare målat och målat så gångjärnen syns knappt mot skrovet. Ska försöka pensla på detta under vintern och göra allt riktigt rent, sen blir de aldrig mer målat i min ägo. Härlig tråd du har mycket jobb men kul med, och du lär bli tämligen ensam om en fin båt när det väl blir klart, keep up the good work;)

Lägg på rikligt med Paint remover och täck sedan med hushållsplast. Låt det sitta i 24 timmar så får du troligen bort i stort sett all färg.

 

Jag fick bort fem, sju lager färg på rodret i ett svep på det viset.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Mackey säger:

Lägg på rikligt med Paint remover och täck sedan med hushållsplast. Låt det sitta i 24 timmar så får du troligen bort i stort sett all färg.

 

Jag fick bort fem, sju lager färg på rodret i ett svep på det viset.

 

Mackey

 

 

Ok intressant med glad packen ska testa efter jul. Tack för tipset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Mackey säger:

LeFant har en genomskinlig "färg" som blir blank och lättvättad, men inget annat.

Tigercoat tror jag den heter.

 

Lägger du den utanpå din vita grund blir det vitt.

 

Tillägg: Vi prövade att slipa, polera och vaxa en epoxigrund, det som växte, växte fast ordentligt. Det beror nog på strukturen på färgen, hela tanken med en grundfärg är att något ska fastna på den.

 

Mackey

Jo det är väl lite så jag tänker så en bottenfärg har inhandlats,http://www.lefant.se/produkter/nautica-copper/  den är vit sen får jag se hur den funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon båttillbehörsfirma som har hela Lefants sortiment? Tacksam om någon vet detta och kan skicka en länk till sortimentet. Eller går det att beställa på nätet direkt via generalagenten. Har provat Lefants produkter och tycker de är riktigt bra. Men Hjertmans och flera har bara någon enstaka produkt, så man får leta bland återförsäljarna. Har brukat handla vax odyl via vår medlem captain här på mg. Men förstår att detta företag har en hel flora med rengöringsmedel vaxer etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, kossor säger:

Finns det någon båttillbehörsfirma som har hela Lefants sortiment? Tacksam om någon vet detta och kan skicka en länk till sortimentet. Eller går det att beställa på nätet direkt via generalagenten. Har provat Lefants produkter och tycker de är riktigt bra. Men Hjertmans och flera har bara någon enstaka produkt, så man får leta bland återförsäljarna. Har brukat handla vax odyl via vår medlem captain här på mg. Men förstår att detta företag har en hel flora med rengöringsmedel vaxer etc.

Vet inte någon firma som har alla produkter i Lefants sortiment men fråga Captain om det är något speciellt du vill ha så kanske han kan ordna det. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lagt på ett lager av Lefant och det ser bra ut,det finns  dock en ton koppar i färgen men det får jag leva med.Blir ett till lager sedan samt lite extra på utsatta ställen.

Hoppas bara att maskeringstejpen släpper bra då den suttit några veckor.

20171231_150247.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar byta maskeringstejp efter varje lager färg man lägger för att få en så fin kant som möjligt. När färgen är torr brukar det annars kunna lossa bitar i kanten. Ett fusk är att sätta flera lager tejp som man kan riva av ett i taget efter varje lager färg:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips där,jag lackar lite bilar så jag vet vilken tejp man inte ska ha ;)

Var ut en sväng nu och drog bort en meter och det släpper klockrent och kanten blir knivskarp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra! Grymt imponerad av ditt jobb med denna båt. Har en förkärlek för gamla sportbåtar och saknar min Weedo GT varje sommar. Var snabbast i viken med 85hk Yamaha:)

 

Ska ev ge mig på en akterspegel som är rutten, men vågar inte riktigt komma igång. Är ett omfattande jobb och är inte så lätt att komma åt...

 

Sist men inte minst håller jag helt med om Mercurys raka sexor, de har ett grymt ljud och har silkeslen gång:) Jag gillar också de kapade fyrorna 75-80hk som har lite av det fina med sexorna även om de är lite mindre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Mange249 säger:

Vad bra! Grymt imponerad av ditt jobb med denna båt. Har en förkärlek för gamla sportbåtar och saknar min Weedo GT varje sommar. Var snabbast i viken med 85hk Yamaha:)

 

Ska ev ge mig på en akterspegel som är rutten, men vågar inte riktigt komma igång. Är ett omfattande jobb och är inte så lätt att komma åt...

 

Sist men inte minst håller jag helt med om Mercurys raka sexor, de har ett grymt ljud och har silkeslen gång:) Jag gillar också de kapade fyrorna 75-80hk som har lite av det fina med sexorna även om de är lite mindre...

Du är inte ensam om att sakna Weedon körde min 50hk merc tills det blev generalras blev en 85 på sen.

Finns inga genvägar med akterspegeln mkt tråkigt jobb,dela på båten eller såga upp den på topp i bak vilket är enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har planerat att måla lite i helgen,nyfiken på hur bra sträckfärgen är.

Tar några bilder under arbetets gång.

Jag har även fått tag på fästena till fördäcksräcket och hoppas dom dyker upp snart,sen blir det till o jaga räckrör 22mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, trucker1 säger:

Jag har planerat att måla lite i helgen,nyfiken på hur bra sträckfärgen är.

Tar några bilder under arbetets gång.

Jag har även fått tag på fästena till fördäcksräcket och hoppas dom dyker upp snart,sen blir det till o jaga räckrör 22mm

Finns ju 25 mm på Hjertmans rostfria .........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, kossor säger:

Finns ju 25 mm på Hjertmans rostfria .........

Jo men det har suttit 22 på denna och fästerna är 22.Visst hade det varit lättare med 25 men vill likna original så mkt som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, trucker1 säger:

Jo men det har suttit 22 på denna och fästerna är 22.Visst hade det varit lättare med 25 men vill likna original så mkt som möjligt.

Ok de köper jag till fullo. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-12-31 på 15:34, trucker1 säger:

Har lagt på ett lager av Lefant och det ser bra ut,det finns  dock en ton koppar i färgen men det får jag leva med.Blir ett till lager sedan samt lite extra på utsatta ställen.

Hoppas bara att maskeringstejpen släpper bra då den suttit några veckor.

20171231_150247.jpg

På tal om färg så skulle jag efter att ha vart med min kusin när vi skulle "lacka" hans bil så köpte vi en färg av holländska de ijssel (tillverkaren) coating Norden ifrån Hedbergs industri AB och herre jävlar vilken färg... Vi rengjortde plåten, slipade och grundade sen rollar vi ut färgen med skumgummi rullar och den liksom bara flyter ut. Helt galet resultat. Jag trodde inte det va sant, blank så du kan spegla dig i den, extremt lättarbetad och stark lack. Efter detta bestämde jag mig att aldrig köpa något annat än De-Ijssels produkter.

Klicka på länken och kolla in fliken nöjda kunder. Dessutom är det väldigt bra bemötande, support och produktkännedom utav personalen.

Du kan måla alla material med deras produkter. 

http://www.de-ijssel-coatings.se

Kan varmt rekommenderas. /Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det ska bli intressant och se om den håller vad reklamen lovar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I helgen påbörjades målningen och det gick ju sådär,visst färgen har bra flyt och bett men fick hela tiden noppor i ytan.Visste att det inte var handhavandefel utan misstankarna riktades mot rollerna. så idag ringde jag  dj-ijssel och fick då veta när jag gjorde beställningen så var mkt riktigt rollerna dåliga och släppte material.Nu skulle dom skicka nya men samtidigt blir det mkt extra arbete för mig.

 

Första bilden ca 10min efter pålägg

Andra bild ca 20min

Så det är bara och vänta x antal dygn sen blir det våtslipning

 

Sedan har första lev av räckeshållarna kommit,bra lika original fast lite vackrare

20180121_171447.jpg

20180121_174100.jpg

20180122_124004.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det vita klart längst ner,3 svängar stryket med mellanslip på sista.

I morrn är det dags för en annan färg.

Skulle gå ganska lätt att få ett fett ljup med våtslip men en bearbetad yta är mindre tålig för väder o vind så jag hoppar nog det.

20180128_152022.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...