Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
smoegen

Helsingborg

Rekommendera Poster

Hoppsan, här går dagen och jag ligger ännu vid kaj. nåväl har fått lite skrivet men nu är det dags att sätta segel.. Undrar om någon här vet om det finns möjlighet att duscha samt köpa landström i Helsingborg?

 

Med vänlig hälsning

Stefan

 

www.marescriptor.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kolllade på deras hemsida men det står inget om det. Men jag kan tänka mig att Helsingborg är som min hemmahamn i Malmö Dockan en hamn som har öppet året runt och då borde det finns möjligheter till både dusch och el. Vi är cirka femtiotalet båtar som ligger i hamnen denna vinter och vi har alla el, dusch. toa och till och med vatten då det är plusgrader. Så är du på väg söderut efter Hbg så välkommen till Dockan i Malmö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du varit borta så länge från din hembyggd, så att du glömt den gamla inställningen. Här ute duschar vi en gång varje jul - antingen det behövs eller inte.

 

Jag skrev en kommentar ang förtöjning i din blogg. Råkade skriva "här" - du får gärna ändra det till "när" om du kan.

 

Det är nämligen med mig som med den norske lastbilchauffören som skulle till FESTAB med en last. Han hade nåt fel på bromskopplingen till släpet, så bromsarna ville ligga på mest hela tiden.

 

Först hade han kört fel och kom ner på "Röda Torget" på Fisketången. Där blev han tvungen att vända, sen körde han ner till FESTAB på Varvsgatan. Det visade sig att just den lasten skulle till Fiskhallen på Smögen, varpå han av någon outgrundlig anledning kom till Hållöfisk på Hasselösund.

 

På vänster  sida på vägen höll Hållöfisk på att spränga bort berg för att få mera plats och på Höger sida på vägen höll vi på elverket att lägga kabel i en uppgrävd kabelgrav. Bredden på den körbara vägen var så smal att Jan Hansson i det närmaste inte kunde ta sig förbi med sin personbil.

 

Mitt upp i detta elände kom den stackars chauffören i sin svettiga nätundertröja. När han fått klart för sig att han  ånyo kört fel, utbrister han förtvivlat,"Är det nån som kan vända en sån här bil, för jej kan det icke"

 

Så är det för mig också - jej kan icke rätta i en redan skickad kommentar.

 

Hur gick det då för den stackars  felkörande norske chauffören i sin svettiga nätundertröja!?

 

Den legendariske grävmaskinisten "Clas i Röd" tillsammans med den nästan like legendariske chauffören,som brukade köra ut styckegods i närområdet för Gunnar Johanssons Åkeri, dirigerade  den stackars norrmannen, så att han kom ur sin penibla citation så smidigt som möjligt. Vi får väl förutsätta att han åkte rakaste vägen till Smögens Fiskhall och fick lossat sin last.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommentaren på bloggen rättad.... Visste inte ens att jag kunde göra detta? Men det är å andra sidan mycket jag inte kan om datorer... tex hur jag ändrar signatur på mina inlägg... vill ha dit min blogg men det vill tydligen inte Mg?

Redigerad av smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade precis din blogg och det var en trevlig läsning. Läste om när du var på anholt. Väldigt trevligt ställe och jag brukar vara där i januari över dagen och promenera omkring med min sambo. Stor skillnad när det är ca 200 fastboende mot ca 10 000 på sommaren. För två år sedan var vi där en lördag i januari och vi träffade inte en människa på hela dagen. Du skriver om den så kallade debatten utanför brugsen, då ska du vara där mitt på sommaren, då kan det stå över hundra personer utanför och dricka en öl. Det finns en ölöppnare fastmonterad i flaggstången utanför affären! :) det är en gammal fin tradition på ön...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, här går dagen och jag ligger ännu vid kaj. nåväl har fått lite skrivet men nu är det dags att sätta segel.. Undrar om någon här vet om det finns möjlighet att duscha samt köpa landström i Helsingborg?

 

Med vänlig hälsning

Stefan

 

www.marescriptor.se

 

Om du med Helsingborg avser Råå så kan du nog kolla med Hjertmans. De har sin butik 50 meter från servicebyggnaden. Det är inte Sveriges mysigaste servicebyggnad. Mitt minne av den från i somras är att den var "lite ruffig" och kanske t.o.m. är oisolerad så den kanske stängs innan det blir för mycket minusgrader.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommentaren på bloggen rättad.... Visste inte ens att jag kunde göra detta? Men det är å andra sidan mycket jag inte kan om datorer... tex hur jag ändrar signatur på mina inlägg... vill ha dit min blogg men det vill tydligen inte Mg?

 

En får tacke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helsingborg, Norra hamnen, ström fanns men jag nöjde mig med en kattetvätt ombord, tids nog så får jag väl vaskat av mig ordentligt, som tur är så är det inte särskilt svettigt att segla vid denna tid på året...

 

Ström fanns men jag lyckades inte lista ut var man betalar? Nåväl, värmer båten med diesel så jag hoppas att GoMarina överlever att jag helt fräckt stal laddström, och det gick nog inte så många kilowatt, all belysning är led så det mesta jag förbrukar i hamn går nog till att driva dieselvärmaren...

 

Nu ligger jag på Ven, här ingår ström i hamnavgiften, å hamnavgift tas inte ut vid denna tid på året, å bästa platsen i hamnen fick jag lov att ligga på...

 

Skrev det på bloggen å jag skriver det här med,,,, Norreborg på Ven har Sveriges trevligaste hamnkapten... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

I Helsingborg hamn betalar du med appen GoMarina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Nu ligger jag på Ven, här ingår ström i hamnavgiften, å hamnavgift tas inte ut vid denna tid på året, å bästa platsen i hamnen fick jag lov att ligga på...

 

Skrev det på bloggen å jag skriver det här med,,,, Norreborg på Ven har Sveriges trevligaste hamnkapten... :)

 

Den hamnen har jag aldrig legat i, men väl i de två andra.

 

Ligger du kvar tills i vår, så är en cykeltur runt ön inte fel.

 

Tänk att få vandra bland Backafalls malvor

 

Får inte slikt å funka på min telefon...

 

Såna telefoner är bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommentaren på bloggen rättad.... Visste inte ens att jag kunde göra detta? Men det är å andra sidan mycket jag inte kan om datorer... tex hur jag ändrar signatur på mina inlägg... vill ha dit min blogg men det vill tydligen inte Mg?

 

Försökte att lägga in den efter mina inlägg, men det ville sig inte hos mig heller - eller!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommentaren på bloggen rättad.... Visste inte ens att jag kunde göra detta? Men det är å andra sidan mycket jag inte kan om datorer... tex hur jag ändrar signatur på mina inlägg... vill ha dit min blogg men det vill tydligen inte Mg?

 

Det kan du göra under din profil och sedan signatur.

Direkt länk om du är inloggad är 

http://www.maringuiden.se/forum/index.php?app=core&module=usercp&tab=core&area=signature

 

Om det inte funkar så skicka ett PM till mig så skall jag kolla på det.

 

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kommentaren på bloggen rättad.... Visste inte ens att jag kunde göra detta? Men det är å andra sidan mycket jag inte kan om datorer... tex hur jag ändrar signatur på mina inlägg... vill ha dit min blogg men det vill tydligen inte Mg?

 

Försökte att lägga in den efter mina inlägg, men det ville sig inte hos mig heller - eller!?

 

 

Lyckades faktiskt lägga in en länk till din blogg efter min. Fick göra om texten jag klistrade in till länk via att klicka på symbolen vid den röda pilen mm.

 

post-106994-0-94548100-1480696132_thumb.jpg

 

Lyckas du inte får du väl maila mig ditt lösenord till MG.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bingo, Tack Stavhammar, ibland behöver en gammal bryggseglare hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolllade på deras hemsida men det står inget om det. Men jag kan tänka mig att Helsingborg är som min hemmahamn i Malmö Dockan en hamn som har öppet året runt och då borde det finns möjligheter till både dusch och el. Vi är cirka femtiotalet båtar som ligger i hamnen denna vinter och vi har alla el, dusch. toa och till och med vatten då det är plusgrader. Så är du på väg söderut efter Hbg så välkommen till Dockan i Malmö.

Tackar för tipset, ligger nu tryggt förtöjd i Dockan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bra. Då kan du passa på att tvaga dig för där finns fina duschar. Tvättmaskiner också om det behövs tvätta lite kläder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strålande hamn, och en vaken och trevlig hamnkapten som hjälpte mig att lägga till.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Såg att du har fått en trygg plats längst in i hamnen. Där kommer du att sova tryggt i natt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, här ligger jag bra, blir här över helgen, måste på ett möte i Göteborg imorgon men är snart tillbaks, så kanske vi kan ta en kopp kaffe vid tillfälle?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...