Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Henkemannen

Älska dina bälgar

Rekommendera Poster

Finns det något att tänka på för att förlänga livet på drevbälgar på västkusten, gäller även på andra håll? Behöver/kan man göra något för att undvika påväxt på utsidan? Kan man blåsa på eller behandla med något för att de skall behålla sin smidighet? Inifrån eller från utsidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga! ...som man brukar säga när man inte har en aning. :)
Gummibälgar hos drev lever ett utsatt liv, hålla tätt och ändå "behålla sin smidighet" riktigt länge.
Exempelvis kravet på täthet hos drevbälgar är väl mest att vätskan vatten inte skall kunna tränga in, alltså ganska långt ifrån den gastäthet som t.ex. cykeldäcks-innerslangar kräver för inte att ge långsam pyspunka? Å andra sidan behöver väl inte cykelslangar tåla varken oljeprodukter eller UV-ljus.

Tror att olika drevtillverkare redan mycket noga har anpassat sina produkters gummisort för respektive användnings-område! Bilden nedan alltså mest avsedd som en illustration över det faktum att några evigt flexibla gummibälgar inte kan existera, bara mer eller mindre bra materialval redan gjorda av kunniga drevtillverkare.

Att "smeta på" något kemiskt preparat på drevbälgars in- eller utsida för att förlänga livslängden tror jag inte på. Tänker att sådana tips i så fall redan borde stå i drevets skötselanvisning, eller att de annars vore allmänt kända? (Men utvecklingen går ständigt framåt, kanske har nåt nytt kommit fram sen drevet konstruerades?)   

I bilden nedan syns en tabell över olika saker som kan angripa gummi, noterar själv att havssalt inte är med i listan. Faktiskt inte heller UV-ljus, men men.
Litet konstigt kan jag dock tycka för havssalt kan väl angripa och fördärva det mesta? Men att avlagrat havssalt inte finns med i listan beror nog mer på att sådant är alltför "perifert" för listans syfte, alltså alltför specifikt för just maritima grejor för att ens nämnas?

Tja, frågan löd alltså vad man kan göra för att förlänga drev-gummibälgars livslängd.
Hmm... troligen inte särskilt mycket, månne skydda ännu bättre emot UV-ljus, kanske flytta ut från förorenade storstads-regioner där ozonhalten tenderar att bli hög.
Haha, sist och troligen minst... ge fan i att svänga så mycket och istället försöka att alltid hålla rak kurs?? :-)

Bildkälla denna pdf.
post-86835-0-49903300-1480408142_thumb.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, sticker och köper en paddel så jag kan styra med den och spara bälgarna... Som du skriver så ser jag rekommendationer att ha drevet nedfällt och rakt så mycket som möjligt. Summerat, Inga dunderkurer utan istället besöka kyrkan och hoppas guds försyn hjälper lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, sticker och köper en paddel så jag kan styra med den och spara bälgarna... Som du skriver så ser jag rekommendationer att ha drevet nedfällt och rakt så mycket som möjligt. Summerat, Inga dunderkurer utan istället besöka kyrkan och hoppas guds försyn hjälper lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paddel...

Jag köper mig gånglägesautomatik, ZipWake, med denna kan man även styra båten.

Billigt och bra.

 

Förövrigt har jag en motorcykellyft som jag kan använda för att lyfta av och på drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet ska vara nerfällt vid längre stillaliggande av två anledningar.

 

1. Den främsta anledningen är att man inte vill ha beväxning på trimkolvarnas kolvstänger när de är utskjutna därför att när man sedan drar in den så kan beväxningen skada packningarna så att kolvarna börjar läcka.

2. Man vill inte förvara bälgen sträckt eftersom det permanent kan förändra bälgens form och t.o.m. i värsta fall få bälgen att släppa någonstans sått att man får ett läckage.

 

Till ursprungsfrågan:

En del tycker ju att impellrar ska förvaras i glycerin över vintern. Jag tror dock själv att detta är helt onödigt både för impellrar och bälgar. Det bästa man kan göra är troligen att skydda mot solljus och byta vid första tendens till hårdhet eller sprickbildning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Thomas-1

Kuntze har bättre tabeller som inkluderar solljus och åldringsbeständighet samt även tabeller för alla möjliga kemikalier på sin hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig behandla bälgarna med något hokuspokus. Så viktiga detaljer att jag följde motortillverkarens rekommendationerna med bytesintervall, när jag hade inombordare, kör numera utombordare och slipper eländet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...