Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nevink

Laga bordläggning inifrån

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en 53' Bruce Roberts med plastat träskrov. Träskrovet består av furubord, 30 mm djupa och 50 breda, spanten av furu också. 

 

Ett läckage från ett klys på däck har skapat det som syns på första bilderna.

 

Jag har huggit den regel muttrarna satt mot och det som var murket av det övre bordet. Rötan har även gått vidare föröver i det övre bordet men detta borde jag kunna pilla ut. 

 

Just nu har jag en värmefläkt riktad på området och tänker fortsätta skrapa bort (svår vinkel, tog 5 timmar att få bort till stadiet som syns på sista bilderna) allt som är påverkat och sedan vet jag inte vad jag ska göra.

 

Har någon ett förslag på hur jag bör gå tillväga för att stabilisera området utan att behöva skära upp plasten?

 

Rent spontant har jag funderat på att tillverka en någorlunda formanpassad regel i ek, kapsla in denna och området jag vill ha åtgärdat, och spruta in epoxi till att fylla ut och gjuta fast regeln.

 

Har aldrig gjort något liknande innan och mottager med största tacksamhet alla former utav tips!

 

Mvh

post-108928-0-78789500-1480097855_thumb.jpg

post-108928-0-77220800-1480097856_thumb.jpg

post-108928-0-71807100-1480097857_thumb.jpg

post-108928-0-49942000-1480097527_thumb.jpg

post-108928-0-97420000-1480097527_thumb.jpg

post-108928-0-56131100-1480097528_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog gjort nåt liknade som du skissar på.

 

Se bara till att det är tät på insidan, så att du inte får rinn av epoxyn

 

Du kar ju redan ett hål på utsidan. Borra upp det och gänga i en klen nippel. en slang på nån meter och en tratt som du slår epoxyn i. Ett par klena lufthål på högsta punkten, som du slår i en spik i när epoxyn börjar komma.

 

Har injicerat epoxy i ett par kölar på det sättet.

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag hoppades att du skulle svara. Skönt då är jag på rätt väg, måste jag ha bort allt skadat trä eller hade det gått att spara en del som jag torkar ut väl före ovanstående behandling? På bilden jag bifogar ser man hur rötan fortsatt ned längs yttre delen av spantet, vet ej hur långt men hugger mig i detta nu sakta nedåt. En bult till röstjärnen har frigjorts, några tankar kring detta?

 

Tack!

post-108928-1038477_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med rötskadat trä är "intresant"

 

Jag hade nog tagit bort så mycket som möjligt, för att inte rötan skulle sprida sig.

 

Det finns väl nåt medel som tar död på rötsvamparna - Borocol  är ett namn som poppade upp 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lignu en sorts Epoxy som man kan behandla rötskadat trä med där man inte kommer åt att avlägsna, stärker trä och förhindrar vidare röta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, 

Jag har grävt mig vidare ned en bit i spantet och när jag gräver där med naglarna är träet hårt men lite poröst. Tror att Lignu skulle vara utmärkt som smoegen tipsar om. Frågan är hur detta fungerar ihop med resten av lagningen jag tänkt mig. Kan jag använda lignu till att fästa en formanpassad bit av ek på följande sätt:

 

Den exponerade delen av spantet som är lite poröst behandlas med Lignu tills den är mättad. Alla skruvar och spikar sågas av och bulten till röstjärnet tas ur. Den formanpassade träbiten trycks på plats och kapslas in med en träbalk som går från den uthuggna "hyllan" i spantet, längs med borden till spantet på andra sidan. Denna träbalk skruvas och limmas på plats så att det är helt tätt. Två av de tre hålen på sidan från det bortmonterade klyset pluggas igen. En nippel gängas in i det tredje hålet på sidan och Lignu pressas in tills det kommer upp ur ett av hålen på däck. Då pluggar jag igen detta och fortsätter tills det kommit upp ur alla tre hålen och mättats. Jag borrar sedan ett nytt hål för bulten till röstjärnet.

 

Jag skall återigen uppmärksamma er på att jag är totalt oerfaren inom båtrenoveringar och ifall ni ser någon svaghet i mitt resonemang så tveka inte att säga något, jag är väldigt tacksam för alla synvinklar.

 

Vänliga hälsningar

Johan

 

 

post-108928-0-60724300-1480271954_thumb.jpg

post-108928-0-54532800-1480271960_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle använda Lignu för att behandla trä, för att limma den nya biten så tror jag lamineringsepoxi är bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle använda Lignu för att behandla trä, för att limma den nya biten så tror jag lamineringsepoxi är bättre.

 

Det är uppfattat, låter som en kombination som lämpar sig för ändamålet. Vad tror du i övrigt om tillvägagångssättet jag beskrev?

 

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog själv även penslat passbiten med epoxy på dess anläggningsytor... bara för att säkerställa vidhäftning, men annars så tror jag på din metod.. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ek det bästa valet? Jag tänker mig att ett mer sugande trä som dessutom är mer likt övrigt trä i böjlighet med mera borde bli bättre då det "smälter in" eller hur man ska uttrycka sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jag närmar mig nu att åter sätta igång med lagningen och har funderat mycket.

 

Som syns på bilderna är förekomsten utav spikar och skruvar, både från underliggande bordet och däcksplywooden från ovan, ganska omfattande.

 

Sedan sist har jag även huggit ur borden på andra sidan spantet. 

 

Min tanke var ju att kapa alla dessa och placera en formanpassad träbit i hålet, insluten i epoxi som jag sprutat in genom en nippel för att fylla ut tomrummet tills det pressas upp genom ett eller två små hål i däcket. En noggrant limmad och skruvad regel mellan den urhuggna delen av spantet och nästa spant skulle innesluta träbiten så att epoxin ej tränger ut.

 

 

 

Vore det kanske bättre att använda spikarna som armeringsjärn och gjuta hela området fullt med epoxi?

 

Jag skulle då "stänga in" området som jag tänkt med en regel sittandes mellan spanten och noggrant limmad. Därefter spruta in epoxi tills det tränger upp genom däcket. 

 

 

Jag vet inte om det går att få det så tätt att epoxin skulle stanna i den urhuggna delen av bordläggningen eller om den skulle rinna ut på alla möjliga håll. Hur pass trögflytande den är har ju stor betydelse i detta sammanhang. Jag har aldrig arbetat med epoxi och vet inte vilka alternativ jag har att välja på. 

 

Jag har beställt epoxispackel från Lignu. Detta är kanske i en bättre konsistens, helt enkelt spackla hela utrymmet fullt.

 

Tack för era synpunkter.

 

Vänliga hälsningar

post-108928-0-00948900-1486064485_thumb.jpg

post-108928-0-54897000-1486064485_thumb.jpg

post-108928-0-54473200-1486064486_thumb.jpg

post-108928-0-72404400-1486064854_thumb.jpg

post-108928-0-43754500-1486064488_thumb.jpg

Redigerad av nevink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej vänner,

 

 

Jag vill tacka för responsen jag fick i denna fråga. Blev äntligen klar med det för några veckor sedan, dagarna före jag tog jungfruturen sedan jag köpte henne. Klippte ihop en video så om det kan vara av intresse går den att finna på min blogg:

Www.yggdraship.com

Eller direktlänk till youtube:

 

 

Redigerad av nevink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...