Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cam72

Drevdamask

Rekommendera Poster

Nya duken på plats😁

Nya damasker och kylslang samt ett par bussningar.

20200913_145306.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Aqd40:

Gamla duken

 

20200829_140605.jpg

Ursäkta frågan från en oinvigd, varför har man damask runt skölden, vad gör den för nytta eller varför behövs den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var lite pilligt att få dom små knubbiga oringarna som ligger i de försänkta hålen i kassetten att ligga kvar när man skulle få in duken imellan skölden och kassetten.

Men jag kletade in dom med silicon så låg dom kvar, men jag fick vara uppmärksam så dom inte ramlade av i processen.

Sen var den nya duken en millimeter tjockare än den gamla, så det blev trångt på styrbord sida av skölden, men jag smorde in kanten på gummiduken med silicon, så gled den lättare i läge.

Det gick ju inte att dra bak skölden på den sidan, då avgasröret satt så tight mot kassettväggen, bara nån knapp centimeter blev spelet där duken skulle träs in.

Men räds inte för detta, det går jättebra!!

Jag höll på totalt från att drevet var kvar  tills allt var klart ca 5 timmar.

Då tillkom tiden då jag bytte knutarna och målade propellrarna och oljan i drevet.

Men på en helg så är allt klart.

Lycka till👍

20200913_145319.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev kossor:

Ursäkta frågan från en oinvigd, varför har man damask runt skölden, vad gör den för nytta eller varför behövs den.

På båtar där motorn sitter monterad i en gummiupphängd kassette, där är skölden (drevet) monterat på kassettväggen och inte stumt på akterspegeln.

Alltså när motorkassetten vibrerar och rörs litegrann så vibrerar också drevet.

Då behövs gummiduken som tätning mellan kassetten och akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Aqd40:

På båtar där motorn sitter monterad i en gummiupphängd kassette, där är skölden (drevet) monterat på kassettväggen och inte stumt på akterspegeln.

Alltså när motorkassetten vibrerar och rörs litegrann så vibrerar också drevet.

Då behövs gummiduken som tätning mellan kassetten och akterspegeln.

Detta för att det ska bli mindre vibrationer i båten och därför en tystare gång👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Aqd40:

På båtar där motorn sitter monterad i en gummiupphängd kassette, där är skölden (drevet) monterat på kassettväggen och inte stumt på akterspegeln.

Alltså när motorkassetten vibrerar och rörs litegrann så vibrerar också drevet.

Då behövs gummiduken som tätning mellan kassetten och akterspegeln.

Aha jag har aldrig sett hur det ser ut men jag har noterat att ditt fabrikat har det, inget vanligt antar jag. Så motorn och skölden sitter inte monterad i skrovet, utan står som typ i en balja som är placerad i skrovet, har jag uppfattat rätt då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl se efter nästa säsong, om färgen sitter kvar....

Jag har slipat metallrent och grundat med epoxygrund, slipgrund och sen epoxygrund ett varv, för att till sist spraya med 2 komp epoxyfärg.

20200913_145258.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Aqd40:

Får väl se efter nästa säsong, om färgen sitter kvar....

Jag har slipat metallrent och grundat med epoxygrund, slipgrund och sen epoxygrund ett varv, för att till sist spraya med 2 komp epoxyfärg.

20200913_145258.jpg

Snyggt 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev kossor:

Aha jag har aldrig sett hur det ser ut men jag har noterat att ditt fabrikat har det, inget vanligt antar jag. Så motorn och skölden sitter inte monterad i skrovet, utan står som typ i en balja som är placerad i skrovet, har jag uppfattat rätt då?

Helt rätt!

Går väldigt tyst och vibrationsfritt, men då tillkommer bytesintervallet på denna gummiduk varje 7:e år efter experternas inrådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Aqd40:

Helt rätt!

Går väldigt tyst och vibrationsfritt, men då tillkommer bytesintervallet på denna gummiduk varje 7:e år efter experternas inrådan.

Ok då förstår jag funktionen, men är det vanligt eller är det bara orrskär som har denna typ av konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev kossor:

Snyggt 👍

Tack, jag är ganska slut i armarna efter all slipning, men det gör mer än man anar på prestandan.

Hoppas på nån extra knop😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev kossor:

Ok då förstår jag funktionen, men är det vanligt eller är det bara orrskär som har denna typ av konstruktion.

Tycks ha sett nån annan också, men det är rätta så ovanligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Aqd40:

Tack, jag är ganska slut i armarna efter all slipning, men det gör mer än man anar på prestandan.

Hoppas på nån extra knop😉

Fiskarna ska ju ha något blankt och fint att titta på de med, och sedan stärker det ju självkänslan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Aqd40:

Tycks ha sett nån annan också, men det är rätta så ovanligt.

Finns reservdelar att få tillgång fortfarande för jag antar att produktionen upphört sedan länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev kossor:

Finns reservdelar att få tillgång fortfarande för jag antar att produktionen upphört sedan länge.

Jag köpte duken på "vallen marin".

Dom har en hel del grejer och framförallt kunskap om dessa båtar.

Delarna till drevet har jag köpt på "drevdelar.se" dom har allt man behöver.

Jag har bara ägt min båt någon månad, så detta är en förebyggande service inför nästa säsong....jag längtar verkligen att få lägga ut och testa båten på allvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte min gummiduk med motorn i, så min sköld hänger kvar i hålet i väntan på nya duken.

20200829_140012.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Cam72:

Så här ser konstruktionen ut @kossor

83DB6C81-E476-4E68-B71A-7A23BCD2B3E0.jpeg

Ok så den lådan står på gummitassar då? Och sedan är motorn skruvad i lådan, dvs den blir frihängd från båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Ok så den lådan står på gummitassar då? Och sedan är motorn skruvad i lådan, dvs den blir frihängd från båten.

Stämmer

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag ska byta damask på en orrskär 850 med 41 motor och 290 drev.

 

Jag har en undran. Kan man lossa skölden inifrån utan att ta ur motorn? Backa skölden så långt man kan. Kapa bultarna med vinkelslip. Sen svetsar man på muttrar på bultarna om dom sitter hårt för att dra ur dom.

Sen gör man genomgående hål likt 280 drev ist. Hålen försänks utifrån alt att man planar med en fräs för bra anläggning av nya bultar. Detta bordeväl göra framtida byten enkelt?

 

En fråga. Hur långt kan man backa 290 drevet innan det tar i? Tror ni man får loss det om man kapar bultarna?

 

mvh, Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Mitt 280 dp drev gick att dra ut nån centimeter innan avgasröret tog i kassettväggen på insidan.

Är osäker om 290 drevet är likadant.

Bultarna borde gå att gänga ur om du drar ihop två muttrar mot varandra på insidan.

Det är trångt men det mesta är möjligt.

Jag tycker ide'n med bultar utifrån, som på 280'n är en bra ide.

Lite pyssel med fräsjobbet, men varför inte.

Men kolla om du kan lossa avgasröret först innan du kapar bultarna, annars är det rökt i allafall😉

Jag tänker att om man får loss bultarna med dubbelmuttrar inifrån, så skulle det va möjligt att dra ur skölden så att du kan kränga loss duken, men det blir ett tvåmansjobb att få de små gummiringarna runt bultarna på plats samtidigt som man kränger dit den nya duken.

Men som sagt, allt är nog möjligt med gott tålamod😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt svar!

 

Så du ttor att det är svårt att kränga ut drevet och få avgasarröret fritt trots kapade bultar? Jag har inte båten här än för att testa. Måste drevet dras rakt bakåt även utan bultar? 
 

mvh, Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja på mitt 280 drev med borttagna bultar så fick jag ändå bara ut skölden nån centimeter innan avgasröret tog i kassettväggen på insidan.

Går det däremot att lossa avgasröret så får du lös skölden, även om bultarna sitter kvar, men det blir nog kruxigt tror jag.

Bultarna sitter väldigt dåligt till, så man kommer knappast åt dom, med motorn kvar.

Sen måste du hänga upp motorn i bakkant så att du avlastar gummiringen som ligger mellan sköld och struten (funkar som den bakre motorkudden, och tätning i samma).

Jag la en balk tvärsöver och en gängad bult med krok som motorstöd.

Kolla på mina bilder så förstår du hur jag menar.

Men med det gjort är det säkert att lossa grejorna och försöka få loss bultarna.

Jag skulle prova med dubbelmuttrarna😉

Räkna med att ha låånga armar för att nå ner till dom nedersta bultarna, jag låg med ena armbågen på botten av kassetten brevid motorn för att nå...men det gick!

Lycka till😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vad tror ni om att montera en ram bakom 290 skölden och sen ha en fast ram på akterspegeln. Duken kläms sen i sin tur med 2 tunnare ramar likt den bifogade skissen? 

vp290.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att det låter som en bra ide, och va lättsamt det skulle vara stt byta duken i framtiden.

Men man skulle få anpassa plåtarna så att man kompenserar att kassetten sticker ut mer i överkant än där nere.

Iallafall på min.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag har inte båten än, men jag ska kolla hur det ser ut så får man anpassa därefter. Kom gärna med fler synpunkter ni som har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-11 vid 12:14 skrev eriwah-0:

Någon som har 290 drev?

har talat om tidigare i denna tråd hur du skall göra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tack för tips. Det känns lite osäkert att skruva ur tapparna om dom inte är gjorda för det samt att det verkar pilligt. Tänkte mig en lösning som gör allt enklare framöver. Men tack för dina svar! Jag får prova det först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag är nu igång med damaskbytet.

 

Jag har provat att sätta dubbla muttrar för att dra av sköldtapparna men tappen bakom avgasarröret är omöjlig att komma åt. Tappen ligger väldigt nära röret. Så det fungerar tyvärr inte.

 

Jag har lossat det mesta för motorlyft. Jag kommer samtidigt byta dämpare under motorn mm.

Min undran är måsta man separera motorn vid svänghjulskåpan för lyft eller kan man få ur den ändå? Vad måste loss för att kunna lyfta?

 

Jag tar tacksamt emot hjälp. 

 

Mvh, Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...