Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FelixContentus

Skäreleja för havsfiske "Stor renovering".

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tänkte dela med mig av mitt lilla project då jag inte sett något liknande och förmodligen kommer behöva fråga massa dumma saker här på forumet.

 

Jag har redan kommit en bit så jag tar och börjar med en liten förklaring så ni slipper fundera över vad i h--e puckot sysslar med.

 

Jag har under hel livet sysslat med sportfiske och därmed även fått en gedigen sjövana eftersom fisket som bekant är som bäst när det inte är sommar. Devisen har varit att när marinorna fylls med båtar tar jag upp och tvärt om. Det där fungerade bra innan man blev med familj. Vi är några fisketokar som fiskat fluga i Lappland, av någon anledning för ca 12 år sedan så fick vi för oss att testa på Havsfiske. Vi har alltid kört lite eget rejs så att hyra in sig på en fiskekamp var aldrig tal om. Hur som helst så blev vi bitna av havet och har fortsatt på sam ställe sedan dess. Jag insåg att detta var något som men kunde göra tillsammans med familjen. Så blev det och har de senaste 10 åren varit vår gemensamma sommarsemester. Vi har med tiden närt en dröm om att ta med en egen båt då vi alltid fått tillbringa en massa tid med att "fixa" med de båtar vi hyrt. Säkerheten har inte direkt varit på topp och ett antal incidenter har vi råkat ut för. Men kul har vi haft. Nu ska vie om jag kan lyckas få upp någon kul fiskebild (har inge vana av att blogga eller vad det kallas). 

 

Det gick inte så bra, återkommer.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen vidare början. Fattar inte hur man gör för att snurra bilden rätt.

 

Hur som helst. Val av egen båt!

 

Krav!

 

Trailerbar under 2 ton.

Stabil gång. Vi åker långt ut på havet och hemresan upptas av fiskrensning.

Ekonomisk gång. Egentligen är det hur långt man kommer på en tank som är viktigast. Stor tank är ett+.

Så stora ytor som möjligt.

Sjösäker "off shore".

Hytt med värme, Toa och vatten.

 

Jahapp! Då var det bara att gå på mässa och handla då. Låångnäsa! 

Efter mycket om och men så insåg jag att utbudet är klart begränsat. Arvor har i år kommit med några modeller men tyvärr verkar de lite i de studsiga laget enligt våra grannar i väst. Jag har kollat på Rana, Tobias, Arvor, Hansvik och även några med utombordare. Akterhytt som Minor 21 kanske någon undrar. Nej säger jag, Jag har tillbringat flera veckor med en sådan och nackdelarna är uppenbara vid havsfiske på vårt sett och jag har för avsikt att trolla också. Allt blir dyngsurt, när man fiskar så får men inte lä från hytten samt att det blir väldigt trångt för 4 st eftersom hytten är så liten. Här skulle jag kunna fortsätta om fiske i evigheter men vi hoppar det, så länge.

Rana 630 sjark är lite för liten för en familj. Pollux 21 kändes också lite liten.Tobias 22 är lite tung fast de har en äldre som är något lättare men den är svår att få tag på. Hansvik 700 var det alternativ som jag kände närmast för. Sedan var det kostnaderna. Nytt känns inte helt rätt Priserna ligger för de flesta båtarna på över 700000 norska pengar och sedan ska man tulla och fixa in den i swedala också. Det blir lite svårt att motivera för den andra hälften att båten komplett kostar mer än en sommarstuga ;) . Jakten efter beg Hansvik 700 har pågott i ca 1 år. Fast det bidde ingen Hansvik! Det bidde en Skäreleja fiske.

Visst ja! glömde påpeka att jag tröttnat på att åka i 7knop jämt vilket uteslutit Myra snipor mm. Det är lite läskigt när man har baksjö som är 5 meter höga och inte kan gasa sig ur dem  :huh:.

 

Varför då detta lappkast? Jo under detta år av konstant sökande efter båt så har jag vid flera tillfällen snubblat över denna båts förträfflighet. Att jag sedan tycker modellen är ur ursnygg och verkligen andas sjöskum har sedan gjort att jag tagit mig i kragen och tittat närmare på den. Den stora nackdelen är åldern, både på mig och båten. Man är inte lika pigg på att starta renoveringsobjekt som en 18 åring. Fördelen är att man har en ganska fet budget och att själva båten blir billig att införskaffa. Jag gissar att Trailer tillsammans med Navelektronik kommer kosta mer än båten.

 

Fortsättning följer :P  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh...en fiskenörd. Välkommen :)

 

Jag använder själv en Rocad 706 SDC. Dyr men grym havsfskebåt. Har halat torsk och hälleflundra i denna mellan Skanör och Nordkapp.

 

En snipa tål stryk, men man får ha tålamod mellan fiskeplatserna.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes Ziggemannen! Men jag har en lite annan vinkel mot fisket. Jag tar med mig familjen, till saken hör att jag själv har tillbringat mycket tid vandrande efter fisk på fjället. Frun däremot, föredrar att vandra och tja vad vet jag glo kanske. Hon vill ha/ kräver en viss mån av bekvämlighet vilket helt klart sträcker sig utanför bekvämligheten i i en flytoverall.Värme och toa är krav. I ärlighetens namn har även jag insett att det är ganska mysigt att bara vara på sjön också. Nåväl, det dök  somras upp en Skäreleja i skapligt skick i Strömstad. Jag tog med mig frun och lillan för en slutbedömning och det gick hem. Båten var helt Ok för sin ålder så det blev affär. Första problemet var transport. Eftersom jag tänker traila till Norge från Fjollträsk så vill jag självklart ha riktiga prylar. 1 st Bålsta trailer special för snipor beställdes. 2 veckor senare hämtades båt och trailer på en och samma resa. Nu var objektet äntligen på plats.

 

Eter en grundlig urstädning och tvättning så har arbetet med att få båten klar inför Norge börjat.

 

Steg 1. Maskineri.

 

En del kanske tycker att man ska bevara det gamla men jag har en annan syn där. Hela projektet är recycling. Då menar jag att färdig ska båten vara lika bra som vilken nybyggd båt som helst, med den lilla skillnaden att jag ändå vill behålla lite själ av vad den ursprungliga båten varit. Den här båten är det OK att hoppa i med leriga stövlar och så ska det förbli. Jag ha antytt att jag inte gillar snipafart alltid. Ny motor ska det bli. Skärelejan har en marsh på 14 knop vilket är lagom för mig. Det finns flera exempel på motorval mellan 70 och 110 hk. Många verkar gilla Lombardini och Iveco. Till saken hör att motorn som sitter i, en Volvo MD 21 är utbytt en gång. Vid provkörning fungerar den utmärkt men redan vid 10 knop förde den ett herrans liv. Eftersom vi kommer få ganska tung last när vi är ute och fiskar så vill jag ha ett rejält överskott av kraft. Mitt val blir en Yanmar 110hk med trolling ventil. Jag har också vågat ta steget till att köra med den nyaste Commonrailmotorn. HotRod :).

post-110021-0-48918300-1480175115_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådärja! Nu funkade uppladdning av bilder bättre!

 

Jag ber om ursäkt för att det är lite torftigt med bilder men jag hade inte för avsikt att dela med mig av bygget från början.

 

Så här såg motorinstallationen ut när jag köpte båten. Jag gillar trasan som håller filtret på plats :) . Det känns genuint på något vis :huh:. Skämt åsido, motorn har lyfts ur och då kom även en förklaring till det förbaskade oväsendet när man gasade på vid provkörningen. 1 motorfäste var helt av.

post-110021-0-28714900-1480181600_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här kul så det ut när motorn var urlyft. Detta löstes för övrigt med hjälp av en eltruck, ett Biltema kedjeblock min fru några lyftband och en liten bit kedja. Kolla raden med slangklämmor som sitter på växel/gasvajern. Bonnmeck är väl bara förnamnet men funkar gör det. Innan detta så hade jag blivit förvarnad om att ny axel vore lämpligt att investera i också. Glad i hågen försökte jag dra av proppen, Tji fick jag. Den satt som berget. Skam den som ger sig tänkte jag och gav mig på rodret. Detta för att kunna dra ut axel och propeller till sammans. Då ser jag någon lustig ratt som är kopplad till axeln, både till roder och drivaxel. Jag är inte helt bakom så jag förstår att det är någon typ av smörjkopp. Efter lite letande på nätet kan jag konstatera att det är så men inte vilken typ. Det finns tydligen olika varianter. Skit samma för tillfället, bort med rodret går bra. Lossar skruvarna som sitter på klämringen mellan axel och motorkoppling. Till min stora förvåning släpper det direkt. axeln snudd på glider ur av sig själv. Nice, jag blir glad :) . jag kan inte se någon som helst slitning vid nedre lagringen på axeln men den övre är lite sargad. Vi får se vad som sker med denna senare. Detta kan helt klart bli ett fall för goda råd.   

post-110021-0-17582900-1480182011_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med motorn hör även som bekant manöverpanel reglage och ett antal slanganslutningar. Att få bort panelen var simpelt. Kylvattenslangar var inga större problem men Avgasslangen :angry: . Jorå, lagen om alltings jävlighet kom i fatt så småningom. Växelväljaren (spaken till höger om ratten) demonterades med Tigersåg. Vid den här tidpunkten så var planen "Flytande renovering". Jag var inte sugen på att riva allt, det blir så himla mycket saker som måste tas hand om. Eftersom det visade sig att det inte var möjligt att återanvända reglage mm och dessutom såg elsystemet klart suspekt ut så ändrades härmed planen. Riv det som behövs blev nya tesen. Båten har dubbla tankar varav den ena inte använts av föregående ägare. Det skulle inte finnas mycket bränsle kvar men för att göra en ordentlig rengöring och besiktning ville jag tömma tankarna helt. Det visade sig finnas en ansenlig mängd kvar. Jag tog en dränkbar el-soppapump som jag sänkte ner i botten av tankarna för tömma. Minimalt med spill och supersmidigt. Ca 120 liter Diesel fick jag ur. Till min förvåning så ser tankarna riktigt fina ut invändigt. Tydligen har man varit noga med att använda medel mot beväxning i dieseln för det är soprent. Jag har ingen egen koll på detta problem då jag Hyrt de dieselbåtar jag nyttjat de sista 12 åren. Det kanske inte är ett så stort problem som ryktet gör gällande.  

post-110021-0-95986400-1480248389_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte fått ordning på bilderna helt. Nedan är Styrpulpeten riven men inte bortplockad. Jag undrar över varför man på den här typen båtar envisas med att sätta ratten så oergonomiskt som möjligt. Det är samma sak med den Husky vi hyr i Norge. Sitter man på stolen så är ratten ungefär i knähöjd. Detta tänker jag göra något åt nu när allt ändå spårat ur. Den gamla konsolen sågades och skruvades bort med största försiktighet. Om ni någon gång tänker göra något liknande så kan jag varmt rekommendera en Fein Multicut. Suveränt verktyg för att såga plast med. Konsolen har en lite lustig konstruktion med en extra trädistans för att få mer djup.post-110021-0-59059300-1480276347_thumb.jpg

 

Bild två är hur det såg ut under konsol med det sk. elsystemet blottat. Jag blev tvungen att kapa bort utrymmet för batteriet som också är fotstöd eftersom allt var ihop-plastat. Det var ganska äckligt så det känns bra att få bort det ruttna trät och rensa bort allt onödigt. Själva sittplatsen är också ena tanken. Min tanke ;) är att inte flytta den utan montera en riktig stol på den. Jag kommer behöva modifiera den en aning för att det ska fungera. Batterierna ska få en ny placering. Jag vill ha defroster på rutorna så en viss omfördelning av platsen för instrument blir nödvändig.post-110021-0-16006400-1480277408_thumb.jpgEfter att el mm är ur rivet så tvättades hela härligheten ordentligt innan vidare arbete

post-110021-0-03459400-1480278159_thumb.jpg

 

Det här såg lite konstigt ut men det får duga så länge. Jag är bättre på att fixa än knappa dator ;) .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med Skäreleja renovering! Köpte själv en skäreleja för ett tag sen. Underbar båt. Min är från 86 med en Yanmar 55hk turbo. Perfekt båt om man vill kombinera fiske o semester. Kolla in skäreleja-klubben där finns reklamblad från storhetstiden,( länk nedan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med rattens placering har jag också undrat över rent generellt. Att kunna stå upp i sjögång och att använda ratten som både stöd och att styra med skonar ryggen, och man har bättre sikt. Nu kanske det inte hoppar och slår i deplacement/halvplanande fart som helplanande, men ändå.

 

En rejäl metallkringla med gummibeläggning istället för träpinnar är det som gäller. Ren metall uppkevs halt och kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få till förarplatsen kommer kräva en hel del både tänkande och pysslande. För tillfället fattas "Vital del" i form av motor så jag fortsätter med det jag kan göra. Prio WC för husfridens skull. Jag tänker montera Toan direkt till Höger i ruffen. Vi har inte för avsikt att ligga och sova där så det bekymrar oss inte att lite yta försvinner till förmån för den.

post-110021-0-35634500-1480347056_thumb.jpg

 

Slangen som syns är från tvättstället och den grova sladden är till en genomskrovsgivare. Det är mycke hål i gamla båtar :o . Fram med Multicuten och bort med givaren.

post-110021-0-28757400-1480347267_thumb.jpg

Genomföringar kan om man har otur orsaka riktiga besvär men denna gång var det smärtfritt. Även skyddskåpan kom av utan några större svordomar.

 

post-110021-0-02099500-1480347873_thumb.jpg

 

Nu kommer det lite mera riktigt arbete. Dags att plasta. Jag är definitivt inte någon expert på området men har hållit på så pass mycket att jag inte känner någon oro för att inte lyckas. Blir det fel får man göra om. Det fins 2 vägar att gå, Epoxy eller Polyester. Båda har sina fördelar och jag kommer troligen använda båda innan allt är klart. I det här fallet, När det handlar om att laga hålen i skrovet så kommer jag använda polyester med glasfiber. Jag jobbar med härdplaster (Färg) och tänker inte utsätta mig för onödiga risker under bygget. Epoxy för båtar är bland det giftigaste man kan hålla på med. Det ger allergi vid hudkontakt. Sedan så har jag både själv upplevt och läst att Polyester inte fäster på Epoxy men epoxy fäster på Polyester. Här kan det finnas delade meningar men jag tänker så här, om jag utför alla reparationer på den befintliga båten i Polyester så kommer det aldrig bli problem om man behöver göra nya reparationer. Gör jag det i Epoxy så finns en risk att en senare ombyggnad eller reparation inte blir bra om man inte använder Epoxi då också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planen är att båten ska blästras och epoxybehandlas när den är klar. jag börjar med att slipa bort rester runt hålen och märker då något misstänkt.Titta på bilden.

post-110021-0-07698700-1480351044_thumb.jpg

 

Man ser att det finns gelcoat under själva ekolodsgivaren men på utsidan av den där det inte varit plastat så det rent från gelcoat. Jag misstänker att båten kan varit blästrad och epoxybehandlad tidigare.

 

Jag slipar med en proffsmaskin av samma modell som billackerare använder och jag skulle ge rådet till alla som har för avsikt att göra något liknande att skaffa en sådan. I dag finns det elvarianter som man kopplar till en vanlig hobby dammsugare med el manövrerad kontakt (när man startar slipmaskinen startar dammsugaren). Jag kör mest med 40 papper och jobbar lugnt och metodiskt. Målet är att få en helt ren och jämn yta att plasta mot. Alla hål borras och slipas koniska från både in och utsida. Det finns löpmeter om hur man lagar hål så jag visar en bild i stället.

post-110021-0-88026300-1480352036_thumb.jpg

 

Jag har slipat bort nästan all gelcoat och även en bit in i glasfibret. Samma sliparbete är utfört från insidan. Jag tätar hålen med styv oljeimpregnerad papp (man tager vad man haver) och Gaffatejp på insidan. Sedan blandar jag polyester och sätter igång. Jag kör med vanlig emulsionsbunden matta som jag river bitar ur, i början tar jag mindre bitar som jag fyller upp i hålen och på slutet plastar jag över hela ytan. när utsidan är klar så är halva båtens skrovtjocklek fylld vid reparationerna. Sedan är det bara att ta bort papp och tejp och plasta insidan också.

post-110021-0-84235400-1480353456_thumb.jpg 

 

På den här bilden så ser man att det även är mycket tunt med gelcoat runt den gamla genomföringen för slasken. Det gråa misstänker jag är Epoxi. 

 

Samtidigt har jag införskaffat 1 st WC. Den får plats men det kommer krävas en del modifiering för att bli bra. Jag  stötte på lite andra problem också. Den där slasken. Jag behöver utrymmet till annat och det verkar som den är ihopbyggd med både färskvattentank och båt.

post-110021-0-17419300-1480354601_thumb.jpg

 

Nu kanske jag börjar peta på vad Skärelejornas bevarare inte tycker är etiskt riktigt ;) . Jupp, fram med Multicutten och börja såga.

post-110021-0-96478300-1480355564_thumb.jpg

Som synes så blir det ett mycket rent snitt och lite slipdamm.

 

Lite klurande och skruvande senare så fick jag bort den.

post-110021-0-94205300-1480355467_thumb.jpg

 

Nu är läget tyvärr så att det blir ett uppehåll i själva byggandet. Motorn kommer i och för sig om en vecka men jag blev tvungen att besöka sjukhuset för en axeloperation. Däremot har operation skaffa elektronik redan börjat och det finns redan på Forumet under Navigation. Det kommer bli Navico som levererar till den här båten om inget helt oförutsett inträffar.

Navigationsdelen är som sagt löst men inte ekolodsbiten. Jag blir lite sne när jag försöker hitta rätt i denna djungel som utbudet består av. Jag är bra påläst och vet hur man hanterar ett lod. problemet är att det blivit ett gytter på marknaden och det som är väsentliga uppgifter inte längre finns angivna i den reklam som ekolodstillverkarna har. Det finns 3d , downscan och gud vet allt vad det kallas, men det finns ingen information om vad det inte klarar. Till Fiske sidan och fråga :D !   

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För allt du behöver veta om ekolod, kolla Team Colibri's blogg. Själv snvänder jag en airmar B60 för 99% allt fiske, men använder structurescan vid vrakfiske för att få en bild av hur vraket ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För allt du behöver veta om ekolod, kolla Team Colibri's blogg. Själv snvänder jag en airmar B60 för 99% allt fiske, men använder structurescan vid vrakfiske för att få en bild av hur vraket ser ut.

 

Det är mer fart här än på fiske så jag kör väl på ;) . Jag är ju sjukskriven och får inte göra så mycket annat :(

 

Läget nu är som följer. Jag har läst så mycket jag kommit över, även Team Colibris blogg. Jag har redan ganska bra prylar bestående av en Lowrance HDS 7 gen 1 med Airmar tm 258 och structurescan. En uppdatering på givarsidan värd namnet kräver ett ganska djupt dyk i sparbössan. Egentligen så duger det jag har bra och vore det inte för att jag bygger ny båt och vill ha gps, radar mm i samma system så är det helt onödigt, ett lyxproblem. Tyvärr är min HDS 7 i sammanhanget uråldrig så det går inte att få ihop ett system med den :blink:.  Utgångsläget var att det inte spelade någon roll vilket märke som valdes. Efter att läst allt och frågat på lite olika forum har det svängt över mot Navico från Garmin. Men även här blir valet rent ut sagt svårt. Inte minst eftersom det är svårt att få rätt information om produkterna. Det kanske låter larvigt men det är tyvärr så att man får olika information från olika platser, vad som är sant vet man inte utan tror.

 

Min högsta PRIO är Havsfiske och följaktligen Ekolodet. Jag fiskar djupt och vill ännu djupare. Det som skiljer mot grundare fiske är främst att man vill ha en smalare kon så man inte missar ojämn och hårdheter på botten. Hur det här går till och varför överlåter jag med varm hand till Bo hall och hans böcker att förklara. Det jag kan säga är att det fungerar. Vi börjar ofta på 300m och går upp mot så grunt som 40 meter. 

GPS är väl snarare mer standard än kompas i dag. Den använder vi främst för att se hur och var vi driver (läs fiskar). Sedan är det skönt med plotter om vädret ballar ur och man inte ser något. Men blir det skit så räcker inte det till riktigt. Radar är lösningen. Ska man sedan ytterligare öka säkerheten har vi AIS och VHF också. Men det är inte klart med det. Autopilot är ytterligare en apparat som både tillför säkerhet och bekvämlighet.

 

Hur man väljer att prioritera och var kostnaderna hamnar är självklart beroende på vad man vill ha ut av anläggningen. En sak jag inte begriper är att man kan lägga 25000 kr på en radar men tycker att att en ekolodsgivare för 6000 är för mycket. Själv skulle jag utan tvekan göra tvärt om. I slutänden handlar det om vad det totala priset hamnar och vilka prylar man få vänta eller pruta på. Även den tm 258 jag hr var ett budgetval då den inköptes.

 

Här kommer förklaringen på vad som är oklart och problemen det medför.

Simrad EVO 3 är den plotter (jag kallar hädanefter skärmarna så) jag tror mest på. Den har några klara fördelar och några som jag inte vet om den har :blink: Lowrance är med i matchen men B&G får fortsätta med segling. Simrad har bättre upplösning än övriga om man har större skärm än 7". Det kanske inte har någon större betydelse för de flesta men vid fiske så har det det. Detta har blivet än mer påtagligt då det blivit inne med flatscreen förhållandet Jag skulle vilja ha skärmen på högkant i stället om jag fick välja. När det gäller dett så är alla eniga Simrad har högre upplösning. Nästa detalj som kan vara bättre men inte säkert är det är ekolodet på Simrad. Den har möjlihet att köra 2kanals chirp. Vet man inte så mycket om ekolod så kanske det låter som vilken liten uppdatering som helst. Då ska man veta att bara den lösa ekolodsmodulen för att hantera detta och även kunna dunka på med över 1kw kostar över 15000 sek :blink: . Nästa fråga blir vad har evo 3 för uteffekt. Jag har letat men hittar inget svar oklart är bara förnamnet. Det kan alltså vara så att för att få EVO 3 att fungera med de lite bättre givarna så måste det till en burk extra som kostar lika mycket som en 7" EVO 3. Jag tror faktiskt att det är så. Min gamla HDS 7 ger 1kw rms den senaste Gen 3 klarar bara 500w. Till viss del kompenserar den det med chirp tekniken men på djupet krävs effekt ändå. En liten kommentar från några av navigationsexperterna kanske :unsure:. Kom gärna med hjälp om ni vet något jag inte vet. Jag är förbryllad :(.

Kollar vi lite kostnader så kan det se ut som nedan.

 

Simrad EVO 3 7"         17000kr

Simrad EVO 3 9"         27000kr

Radar 4G                    21000kr

BSM-3 ekolodsmodul  17000kr

Givare   Chirp              12000kr

structure givare             8000kr

VHF + AIS                     3500kr

Autopilot                      20000kr

 

 Summa      125000kr + Kartor.

Jag känner det lite svårt att motivera den kostnaden men det är så det ser ut. För tillfället.

 

 

Redigerad av FelixContentus
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha skärmen på högkant kan jag hålla med om. Widescreen är ju lite korkat om inte annat när man pratar plotter och radar. Man vill ju ha yta i färdriktningen....

 

Men, du pratar uteffekt hit och dit, och jag lovar, du får inte mer fisk i en båt med Lowrance Gen1 kontra Simrad Evo2 på grund av ekolodets uteffekt. Fokusera på en busigt bra givare med vettiga konvinklar(en smal och en bred) och skippa BSM-3. Du kommer inte att behöva använda både strucure scan och vanligt/chirp samtidigt. Spara dina 17000 på BSM till fiskeprylar eller en grym givare. Med rätt givare kan du läsa Sydsvenskan på 1500 meters djup med vilken Lowrance/Simrad som helst.

 

Samma med radar, spara pengen och gå på 3G

 

VHF med AIS mottagare så funkar Link-8 klockrent

 

Autopilot: Jag kör Raymarine s1000 men hade jag köpt nytt idag, hade jag gått på Lowrance AP för att kunna styra från HUD. 

 

Min båt idagsläget ser ut så här, och det har halats mängder med fisk, allt från öring till hälleflundra:

 

- Radar Lowrance 3G

- Plotter/Ekolod/Radar/Structurescan: Simrad NSS12 Evo2

- Ekolod reservgivare(WSTBL)/Reservplotter/Motordata/reserv Radar: Lowrance HDS 7 Gen1

- VHF/AIS: Lowrance Link-8

- GPS: Lowrance Point-1

- Autopilot: Simrad s1000

 

Allt i NMEA2000/Ethernet-nätverk utom s1000 som är NMEA 0183.

 

Jag har provat många givare genom åren, men inte det som avgör om man får fisk eller ej. Att läsa vindar, tidvatten och "fisklukt", samt tro på betet man har i vattnet är viktigare...........

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Skäreleja sedan mer än 40 år. Nu med en 100 hkr Yanmarmotor. Underbar tvåmansbåt men går tungt och blött med många personer ombord i högre farter. Tips: Har en sprutlist över vattenlinjen i fören som trycker ned bogvågen. Se bergamags sjöbod foto 2 Cina i kran.

Lycka till med båten och renoveringen!

bergsmag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ha skärmen på högkant kan jag hålla med om. Widescreen är ju lite korkat om inte annat när man pratar plotter och radar. Man vill ju ha yta i färdriktningen....

 

Men, du pratar uteffekt hit och dit, och jag lovar, du får inte mer fisk i en båt med Lowrance Gen1 kontra Simrad Evo2 på grund av ekolodets uteffekt. Fokusera på en busigt bra givare med vettiga konvinklar(en smal och en bred) och skippa BSM-3. Du kommer inte att behöva använda både strucure scan och vanligt/chirp samtidigt. Spara dina 17000 på BSM till fiskeprylar eller en grym givare. Med rätt givare kan du läsa Sydsvenskan på 1500 meters djup med vilken Lowrance/Simrad som helst.

 

Samma med radar, spara pengen och gå på 3G

 

VHF med AIS mottagare så funkar Link-8 klockrent

 

Autopilot: Jag kör Raymarine s1000 men hade jag köpt nytt idag, hade jag gått på Lowrance AP för att kunna styra från HUD. 

 

Min båt idagsläget ser ut så här, och det har halats mängder med fisk, allt från öring till hälleflundra:

 

- Radar Lowrance 3G

- Plotter/Ekolod/Radar/Structurescan: Simrad NSS12 Evo2

- Ekolod reservgivare(WSTBL)/Reservplotter/Motordata/reserv Radar: Lowrance HDS 7 Gen1

- VHF/AIS: Lowrance Link-8

- GPS: Lowrance Point-1

- Autopilot: Simrad s1000

 

Allt i NMEA2000/Ethernet-nätverk utom s1000 som är NMEA 0183.

 

Jag har provat många givare genom åren, men inte det som avgör om man får fisk eller ej. Att läsa vindar, tidvatten och "fisklukt", samt tro på betet man har i vattnet är viktigare...........

 

Med all respekt för dina kunskaper om marinelektronik så har du fel angående uteffekt på Ekolod. För att se detaljer på djupet behövs mer mos än på grunt vatten. Det spelar ingen roll vilken givare du har på 1500m djup om du inte har tillräckligt med effekt på utsignalen. Normalt duger 500w till drygt 200m och 1000w till 400m.   

 

För övrigt har jag ringt och pratat med Navico direkt. Glädjande nog har de också insett att det inte duger med 500w RMS och har höjt effekten till, jo precis 1kw. Tyvärr fick jag också bekräftat att en funktion som jag trånat över inte är tillgänglig hos Navico. Jag skulle vilja ha en autofunktion på scrollhastigheten. Det är nog den ända autofunktion som jag skulle uppskatta vid fiske, typiskt att Garmin har den :o  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Skäreleja sedan mer än 40 år. Nu med en 100 hkr Yanmarmotor. Underbar tvåmansbåt men går tungt och blött med många personer ombord i högre farter. Tips: Har en sprutlist över vattenlinjen i fören som trycker ned bogvågen. Se bergamags sjöbod foto 2 Cina i kran.

Lycka till med båten och renoveringen!

bergsmag

 

Trevligt! 40år med samma båt är vääldigt lång tid. Jag har sett/ hört om en del olika modifieringar av skrovet. En del har tydligen byggt på bärplanet också. Jag gissar att 110hk och 150kg lättare kommer ändra karaktären på båten. Snipa med trimplan kanske ;) .  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att ha skärmen på högkant kan jag hålla med om. Widescreen är ju lite korkat om inte annat när man pratar plotter och radar. Man vill ju ha yta i färdriktningen....

 

Men, du pratar uteffekt hit och dit, och jag lovar, du får inte mer fisk i en båt med Lowrance Gen1 kontra Simrad Evo2 på grund av ekolodets uteffekt. Fokusera på en busigt bra givare med vettiga konvinklar(en smal och en bred) och skippa BSM-3. Du kommer inte att behöva använda både strucure scan och vanligt/chirp samtidigt. Spara dina 17000 på BSM till fiskeprylar eller en grym givare. Med rätt givare kan du läsa Sydsvenskan på 1500 meters djup med vilken Lowrance/Simrad som helst.

 

Samma med radar, spara pengen och gå på 3G

 

VHF med AIS mottagare så funkar Link-8 klockrent

 

Autopilot: Jag kör Raymarine s1000 men hade jag köpt nytt idag, hade jag gått på Lowrance AP för att kunna styra från HUD. 

 

Min båt idagsläget ser ut så här, och det har halats mängder med fisk, allt från öring till hälleflundra:

 

- Radar Lowrance 3G

- Plotter/Ekolod/Radar/Structurescan: Simrad NSS12 Evo2

- Ekolod reservgivare(WSTBL)/Reservplotter/Motordata/reserv Radar: Lowrance HDS 7 Gen1

- VHF/AIS: Lowrance Link-8

- GPS: Lowrance Point-1

- Autopilot: Simrad s1000

 

Allt i NMEA2000/Ethernet-nätverk utom s1000 som är NMEA 0183.

 

Jag har provat många givare genom åren, men inte det som avgör om man får fisk eller ej. Att läsa vindar, tidvatten och "fisklukt", samt tro på betet man har i vattnet är viktigare...........

 

Med all respekt för dina kunskaper om marinelektronik så har du fel angående uteffekt på Ekolod. För att se detaljer på djupet behövs mer mos än på grunt vatten. Det spelar ingen roll vilken givare du har på 1500m djup om du inte har tillräckligt med effekt på utsignalen. Normalt duger 500w till drygt 200m och 1000w till 400m.   

 

För övrigt har jag ringt och pratat med Navico direkt. Glädjande nog har de också insett att det inte duger med 500w RMS och har höjt effekten till, jo precis 1kw. Tyvärr fick jag också bekräftat att en funktion som jag trånat över inte är tillgänglig hos Navico. Jag skulle vilja ha en autofunktion på scrollhastigheten. Det är nog den ända autofunktion som jag skulle uppskatta vid fiske, typiskt att Garmin har den :o  

 

Självklart spelar det roll med uteffekt, de är inte det jag säger :)  

 

Men det är långt ifrån allt. Som exempel har jag fiskat Uer i norge och använt påde HDS, Raymarine och LCX som ekolod, med olika givare. LCX, som är ganska till året funkade brilljant som ekolod på de 500 meter vi var som djupast med en Airmar 260(eller om det var 256, minns inte), och det funkade klockrent, jämfört med hyrbåtar med Lowrance standard 50/200 givare som var rent ur sagt värdelöst. Min B60 har jag använt ner till över 200 meter utan några som helst problem både  med min LCX likväl som HDS. Skillnaden mot WSTBL i lillbåten är fundamental.

 

En jämförelse är audio. En förstärkare kan ha hur mycket watt som helst, men med usla högtalare kan man inte utnyttja det effektivt. Detsamma gäller ekolod. Givaren ÄR(enligt mig iallafall) viktigare än effekten, inklusive konviklar osv, då dom har också betydligt bättre element.

 

Mer pulver är såklart bra, men jag hävdar att givaren är viktigare. Frågan är egentligen; vilket ger mest fisk? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Att ha skärmen på högkant kan jag hålla med om. Widescreen är ju lite korkat om inte annat när man pratar plotter och radar. Man vill ju ha yta i färdriktningen....

 

Men, du pratar uteffekt hit och dit, och jag lovar, du får inte mer fisk i en båt med Lowrance Gen1 kontra Simrad Evo2 på grund av ekolodets uteffekt. Fokusera på en busigt bra givare med vettiga konvinklar(en smal och en bred) och skippa BSM-3. Du kommer inte att behöva använda både strucure scan och vanligt/chirp samtidigt. Spara dina 17000 på BSM till fiskeprylar eller en grym givare. Med rätt givare kan du läsa Sydsvenskan på 1500 meters djup med vilken Lowrance/Simrad som helst.

 

Samma med radar, spara pengen och gå på 3G

 

VHF med AIS mottagare så funkar Link-8 klockrent

 

Autopilot: Jag kör Raymarine s1000 men hade jag köpt nytt idag, hade jag gått på Lowrance AP för att kunna styra från HUD. 

 

Min båt idagsläget ser ut så här, och det har halats mängder med fisk, allt från öring till hälleflundra:

 

- Radar Lowrance 3G

- Plotter/Ekolod/Radar/Structurescan: Simrad NSS12 Evo2

- Ekolod reservgivare(WSTBL)/Reservplotter/Motordata/reserv Radar: Lowrance HDS 7 Gen1

- VHF/AIS: Lowrance Link-8

- GPS: Lowrance Point-1

- Autopilot: Simrad s1000

 

Allt i NMEA2000/Ethernet-nätverk utom s1000 som är NMEA 0183.

 

Jag har provat många givare genom åren, men inte det som avgör om man får fisk eller ej. Att läsa vindar, tidvatten och "fisklukt", samt tro på betet man har i vattnet är viktigare...........

 

Med all respekt för dina kunskaper om marinelektronik så har du fel angående uteffekt på Ekolod. För att se detaljer på djupet behövs mer mos än på grunt vatten. Det spelar ingen roll vilken givare du har på 1500m djup om du inte har tillräckligt med effekt på utsignalen. Normalt duger 500w till drygt 200m och 1000w till 400m.   

 

För övrigt har jag ringt och pratat med Navico direkt. Glädjande nog har de också insett att det inte duger med 500w RMS och har höjt effekten till, jo precis 1kw. Tyvärr fick jag också bekräftat att en funktion som jag trånat över inte är tillgänglig hos Navico. Jag skulle vilja ha en autofunktion på scrollhastigheten. Det är nog den ända autofunktion som jag skulle uppskatta vid fiske, typiskt att Garmin har den :o  

 

Självklart spelar det roll med uteffekt, de är inte det jag säger :)  

 

Men det är långt ifrån allt. Som exempel har jag fiskat Uer i norge och använt påde HDS, Raymarine och LCX som ekolod, med olika givare. LCX, som är ganska till året funkade brilljant som ekolod på de 500 meter vi var som djupast med en Airmar 260(eller om det var 256, minns inte), och det funkade klockrent, jämfört med hyrbåtar med Lowrance standard 50/200 givare som var rent ur sagt värdelöst. Min B60 har jag använt ner till över 200 meter utan några som helst problem både  med min LCX likväl som HDS. Skillnaden mot WSTBL i lillbåten är fundamental.

 

En jämförelse är audio. En förstärkare kan ha hur mycket watt som helst, men med usla högtalare kan man inte utnyttja det effektivt. Detsamma gäller ekolod. Givaren ÄR(enligt mig iallafall) viktigare än effekten, inklusive konviklar osv, då dom har också betydligt bättre element.

 

Mer pulver är såklart bra, men jag hävdar att givaren är viktigare. Frågan är egentligen; vilket ger mest fisk? :)

 

 

Då är vi överäns :).

Självklart lägger jag enormt hög prio på givaren. Grejen är att bra givare kräver mycket effekt (sanning med modifikation) Det du själv nämner är ju just 1kw prylar och det är också vad du har. Att se botten på 500m är en sak att se enskilda fiskar en helt annan. Det som jag var tveksam till är att ha 500w fördelat på 2 st chirpgivare. Jag tittar på givare i 15000 30000kr klassen som tål mellan 1 kw och 3kw. Dessa givare fungerar säkert med 250w rms men fördelen går liksom förlorad. Det blir som att Köpa en Buster Magnum och hänga på en 50hästare.

Vad gäller fisket så är jag ödmjuk och säger så här. Vi, då menar jag och min nu 14 åriga fiskekompis tillsammans med fru och 10 årig jänta är väl kanske inget dream teem på pappret som storfiskare. Vi åker ut sent, hem tidigt. Äter och fikar mycket (korsord är också trevligt). Vi fiskar inte med några lukt och special prylar och orkar inte trassla med levande beten heller. Trots detta fiskar vi fullkomligt skjortan av övriga fisketurister där vi är. Jag skulle vilja påstå att den enda anledningen är att vi har ett bra ekolod och att vi kan hantera det. I vår båt återutsätts all Torsk under 10kg och all sej oavsett vikt. Det kanske inte låter så märkvärdigt men mitt i sommaren när vi är där så är det ovanligt med 10kgs fiskar. Jag har fiskekompisar som jag absolut inte har några hemligheter för som också åker upp till samma ställe. De har betydligt svårare att få stor fisk än vi och enda skillnaden är lodet. De har lod men inte lika hög upplösning och smal kon så de blir tvungna att chansa mer och begränsar i regel fisket till under 40 meter eftersom de då ser fisk. Vi hittar i regel den stora fisken betydligt djupare. Och grov Sej brukar vi hitta i mellanvattnet på flera 100 meters djup. Jag ser dessa på mitt lod men det gör inte de andra. Sej ger ytterst svagt eko trots att de är 10+are och går i stim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och hopp!

 

Jag kunde inte låta bli att pilla lite trots ett handikapp i höger arm. Lite av nedanstående var dock klart innan operationen. Jag har redan gammalt både bonocell (trorjag), Glasfiber och Polyester. Jag vet att många förordar så billigt som möjligt, Biltema osv. Det gör inte jag, det fungerar säkert hyfsat men inte lika bra. Polyestern tror jag hade utgångsdatum för ett par år sedan! Ingen fara, jag har rätt bra koll på just den här typen av produkter. Färg och lim är inte dåligt om det inte har bottensatt, kristalliserats eller möglat så nu vet ni det.

 

Efter att inredningen på Styrbords sida rivits ur så klippte och tejpade jag mallar ur wellpapp. Egentligen skulle jag vilja ha tag på ett bra mallverktyg så tips erhålles gärna. Dessa bitar överfördes med lite råge på bonocell som sedan slipades så de passade bra i skrovet. Jag tyckte det var lättare att forma rätt med cellplast en plywood + att det blir större anläggningsyta mot skrovet vid limskarven.

post-110021-0-54992200-1481300862_thumb.jpg

 

Bitarna limmades i hop med polyester samtidigt som jag fixade hålen tidigare. Jag ritade ett sträck på kanten till fasningen av golvet som inte skulle plastas och klippte 2 lager Glasfiber för själva undersida + remsor för reglarna innan plastningen startades. Potlife är inte mer än 15-20 min så det gäller att vara snabb när pollen blandats. Den polyester jag använder kan man bygga vidare på utan att vänta på att den ska genomhärda och slipa. Det går bra att blanda flera satser och bygga stora prylar.Polyester mår bra av tjocka skikt så jag snålar inte.

post-110021-0-51887200-1481301996_thumb.jpg

 

Jag låter det bli överskott på kanterna som jag först klipper bort grovt och sedan slipar till passform.

post-110021-0-80936000-1481301952_thumb.jpg

 

Polyester är inte bra för de små grå så jag använder en sådan här (Flugan 3) :blink: .

post-110021-0-34071600-1481302178_thumb.jpg

 

Eftersom det är en muggstol som ska fästas på golvet så limmar jag en björkplywood ovanpå golvet. Detta gör jag med Epoxi blandat med lite fyllmedel. Jag måttar plywooden så den är 2cm större än plasten så det går att hyvla den i rätt vinkel mot skrovet.

post-110021-0-58597300-1481302497_thumb.jpg

 

Jag tar en styv kartongbit som jag spacklar ut epoxin på cellplasten med, Epoxin är långsam så det är ingen stress. På med plywooden och sedan tog jag vad jag hittade och lade på som press. Slutresultatet blev styvt och spikrakt + att det passar perfekt. Nu återstår limning mot skrov och målning.

post-110021-0-90502100-1481303271_thumb.jpg

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämmer och elände. Jultomten levererade nytt hjärta och jag kan knappt borsta tänderna.

 

post-110021-0-89635300-1481555062_thumb.jpg

 

Passade på att kolla vilken kulör som det kan tänkas att skrovet har. Inte helt lätt :blink: .

post-110021-0-12017900-1481555203_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, har tomten redan kommit till dig!

Då måste du har varit snäll i år :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev allt ett litet hål i plånboken för Pappa.

 

Axeln är bättre och nu får jag börja anstränga den lite grand.

 

I dag blev det lite slipa och inpassa + Limma golvet i ruffen. Här körde jag med Epoxi som jag tixade rejält. 

 

post-110021-0-51385700-1482069207_thumb.jpg

 

Sedan började jag måtta för att bygga om motor fästena i båten. Är lite fundersam över en axelsmörjning så jag drog iväg en fråga till Mek & Teknik. Misstänker att jag kan åka på lite extrajobb pga av detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
FelixContentus, den 12 Dec 2016 - 16:13, skrev:

Jämmer och elände. Jultomten levererade nytt hjärta och jag kan knappt borsta tänderna.

 

attachicon.gifNy puffra.jpg

 

Passade på att kolla vilken kulör som det kan tänkas att skrovet har. Inte helt lätt :blink: .

attachicon.gifNCS.jpg

Tjusig maskin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket riktigt så fick jag bra svar på mina frågor angående axel, tack för det Pentax.

I dag var jag och besökte Capell Marin. De räknade fram attaxeln måste upp til 35mm från nuvarande 30mm. Mycket riktigt så var rekommendationen efter att de sett vad som satt  "BYT ALLT". 

Nemas problemas! Jag har ju förstått att det är n ganska omfattande operation så det ska bli spännande att se hur j---t det är. Jag misstänkte att det värsta skulle vara att få bort eländet som förmodligen sitter som berg. Åtminstone så Capella minst sagt förvånad ut när jag sa att jag kommer in med axel och rör i morgon.

 

Jag började med att karva bort så mycket som möjligt av plast och spackel runt stödlagret,övre skruven var helt inbakad.

post-110021-0-76109100-1482165827_thumb.jpg      post-110021-0-50979600-1482166222_thumb.jpg

 

Ut med skruvarna och rensa så mycket som möjligt.

post-110021-0-89652400-1482166041_thumb.jpg

 

Efersom jag fortfarande är lite svag i högern så klarar jag inte att hacka så hårt och det kändes som röret och stödlagret satt stumt så fick det bli en annan lösning än våld. Jag tog och återmonterade hylsans övre fäste (gul pil) men sparade 5mm av gängen och sedan satte jag tillbaks axeln och återmonterade medbringaren på denna. Jag använde axeln som glidhammare och det räckte med tre smällar för att hylsan skulle släppa ur skrovet "Easy peasy".

post-110021-0-14588300-1482166845_thumb.jpgpost-110021-0-72231400-1482166883_thumb.jpg

post-110021-0-61499400-1482166937_thumb.jpgpost-110021-0-06288800-1482166962_thumb.jpg

 

Så i morgon bä det av till Capella med hela rasket!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
FelixContentus, den 19 Dec 2016 - 17:58, skrev:

Mycket riktigt så fick jag bra svar på mina frågor angående axel, tack för det Pentax.

I dag var jag och besökte Capell Marin. De räknade fram attaxeln måste upp til 35mm från nuvarande 30mm. Mycket riktigt så var rekommendationen efter att de sett vad som satt  "BYT ALLT". 

Nemas problemas! Jag har ju förstått att det är n ganska omfattande operation så det ska bli spännande att se hur j---t det är. Jag misstänkte att det värsta skulle vara att få bort eländet som förmodligen sitter som berg. Åtminstone så Capella minst sagt förvånad ut när jag sa att jag kommer in med axel och rör i morgon.

 

Jag började med att karva bort så mycket som möjligt av plast och spackel runt stödlagret,övre skruven var helt inbakad.

attachicon.gifStödlager.jpg      attachicon.gifStödlager2.jpg

 

Ut med skruvarna och rensa så mycket som möjligt.

attachicon.gifStödlager3.jpg

 

Efersom jag fortfarande är lite svag i högern så klarar jag inte att hacka så hårt och det kändes som röret och stödlagret satt stumt så fick det bli en annan lösning än våld. Jag tog och återmonterade hylsans övre fäste (gul pil) men sparade 5mm av gängen och sedan satte jag tillbaks axeln och återmonterade medbringaren på denna. Jag använde axeln som glidhammare och det räckte med tre smällar för att hylsan skulle släppa ur skrovet "Easy peasy".

attachicon.gifHylsrör.jpgattachicon.gifHylsrör2.jpg

attachicon.gifStödlager4.jpgattachicon.gifHylsrör4.jpg

 

Så i morgon bä det av till Capella med hela rasket!

Bra jobbat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra då får du grejer som passar

ihop

 

 

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp!

Jag tog med hela klabbet inkl bilder. Efter lite funderande så kom Johan fram till att en Epoxyhylsa är smartast alternativet.

 post-110021-0-69401600-1482250183.jpg

 

Eftersom att denna hylsa är grövre än den gamla så måste jag borra upp hålet. Det kan låta enkelt att borra upp ett hål men detta kommer nog vara ett av de knepigare projekten att genomföra. Det gamla hålet är ca 50 mm och det nya skall vara min 60mm. Min plan är att först plugga det gamla hålet så jag kan använda en hålsåg för att borra ett nytt grövre hål. Jag tror 63mm blir lagom. Då har jag lite vingelmån och kan få in kanylen från epoxi sprutan i skarven mellan rör och skrov. Jag tar först en hålsåg som ger rätt diameter på spillet och borrar ur ett antal i plywood. Dessa limmas sedan in i gamla hålet. sedan är det "bara" att borra på! 

 

Men innan detta ska motorbädden vara klar :)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...