Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mackey

Projekt - Byte av MD11 på vår Comfort 32

Rekommendera Poster

Inspirerande tråd, snyggt!

 

Vi lejde bort vårt motorjobb, ska bli kul o provköra vår nya 3YM20 till veckan.

 

Jag väljer dock att inte ha nåt startbatteri. Med en bra bank och batterimonitor känns det mest onödigt att lägga vikt och utrymme på separat startbatteri. Det använder jag hellre till förbrukning. Men jag förstår er som väljer att säkra med ett separat batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat sett att se det hela är att startbatteriet är ett nödbatteri för tex VHF mm.

Vikten är ju försumbar i en segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2017-05-03 vid 06:28 skrev Funkis:

Vad fin den är Mackay! Bra jobbat. Gillar speciellt dina relativt tillfälliga träbitar. Tillfällig = 20 år?

Jo, det "tillfälliga" motorfästet gör fortfarande tjänst och kommer att göra så även den sjunde säsongen är jag rädd.

 

Allt annat har också funkat bra hela tiden hittills och det förväntar jag mig att det kommer att göra framöver också.

Motorn har gått någonstans runt 350 timmar och det enda lilla problem jag haft är en ett läckage av glykol som visade sig bero på en dåligt åtdragen slangklämma. Hittills har jag kört med samma förfilter och bränslefilter och impellern bytte jag första gången inför förra säsongen. Luftfiltret är rent och fint så det är inte heller bytt.

 

Kanske dags att byta glykol i motorkretsen och plocka isär värmeväxlaren, men jag gillar inte att meka med saker som fungerar.

 

Eftersom motorrummet blev rätt välisolerat och tätt så kollade jag hur varmt det blir och som varmast vid lång fullgaskörning blir det nästan 50°C invid generatorn. Jag har inte brytt mig om att dra fram någon slang från luftintaget till generatorn, men det kanske man borde göra för att få bättre kylning av generatorn. Nu har vi ju haft våta blybatterier som är bytta till AGM, så jag tror fortfarande inte det är något problem. Om man däremot har, eller ska byta till, LiFePO4 så bör man nog se över generatorkylningen eftersom laddströmmen blir rätt mcyket högte vilket belastar generatorn mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant läsning, och lite skrämmande! Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...