Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bvikinge

Sjunkna båtar säljes?

Rekommendera Poster

Finns det bilder på hur den ser ut i nuläget?

 

Hela båten täckt med slam och havstulpaner.

Däcket "lossnat".

Kan ta en bild, men det tar någon dag.

Skall ut på provtur efter proppellerrenovering och jobba på en lite äldre och större båt.

post-52966-0-84899700-1479837583_thumb.jpg

post-52966-0-87861800-1479837962_thumb.jpg

post-52966-0-55702400-1479837681_thumb.jpg

http://msherkules.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bildtext:

Motorbåt säljes.

Submersibel motorbåt.

Unik båt med utökade hygienutrymnen.

Vattenkyld motor.

Automatisk ismaskin "Titanic II".

Vattensängar i alla kojer.

Möjlighet att hålla inhemska skaldjur och fisk som husdjur ombord.

 

Ett objekt för den händige som inte bara innehar nautisk kompetens utan även torrdräkt och simborgarmärke, säljes till bottenlågt vrakpris.

Svar till "Per i skåpet"

post-89760-4423_thumb.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, käre vän, du skall nog inte införskaffa dig ett sådant svårt vattenskadat vrak, inte ens om du får det gratis. Gratis i detta fall kan bli dyrt.

När Lasse berättar att däcket släppt från skrovet, vilket jag inte sett, så känns det rätt hopplöst. Denna båt har ju då legat i marvatten rätt så länge, jag upptäckte den på land på sensommaren, bilden är från förra vintern.

 

Betänk att innan du överhuvudtaget kan göra någonting så måste hela båten saneras från slam och havstulpaner, både in och utvändigt. Sedan måste motor och all inredning tas ur. Motor och drev skall renoveras, om det är möjligt, även om salthalten i Hinshomskilen inte är jättehög så är det ju ändå saltvatten som trängt in. Det är ju möjligt att det uppståt frostskador under förra vintern.

 

När dessa jobb är gjorda måste du noggrant inspektera skrov och överbyggnad, du måste lista ut varför den sjönk. Troligtvis finner du ett och annat "dolt fel". Efter grundläggande åtgärder skall man sedan bygga upp båten igen. Har du tur kan du använda den gamla inredningen som mall, när du tillverkar en ny. Textilier skall sys upp. Alla tekniska saker skall bytas ut, såsom kök, toa, pumpar, belysning och elsystem. Om du inte är själv motorkunnig så får du lämna bort motorn på renovering, även drevet, eller köpa nytt eller begagnat, det kostar en hel del.

 

Med tanke på att marknaden för begagnade båtar är rätt ansträngd, och att man kan få litet äldre fullt fungerande, bobara, torra och fina motorbåtar nu för relativt resonabla summor så skall man inte ge sig på sådana här helrenoveringar. Du måste ju tänka på att din arbetsid också kostar en hel del, egenarbete kan kanske inte räknas i pengar på det viset, men du måsta avstå från andra aktiviteter. Dessutom tar sådana här projekt massvis med mantimmar så risken att tröttna är ju stor.

 

Kanske begär Grefab båten i kvarstad, då kanske båtplatshyra, bärgning och upptagning samt landförvaring inte är betalt, då får du pröjsa för det också.

 

Sedan, innan båten kan bli din kan det behövas en del detektivarbete, mitt förslag om att sätta en lapp på båten med ditt namn och tel.nummer var nog egentligen ingen bra idé, ägaren har nog glömt bort att hen äger denna, eller förträngt, och kommer nog inte att titta till den under överskådlig tid. Eller så är den inlöst av ett försäkringsbolag som lämnar den vidare till destruktion.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besök närmaste båtklubbs uppläggningsplats. Eller titta runt vattnet. Bäst på försommaren. Sätt lappar på de vrak som ligger kvar att du är intresserad av att köpa båten.

 

Du säger dig ha koll på blocket, antar att du tycker de som ligger där är för dyra. Det pris som står är högsta tänkbara pris. Ingen av dem är sålda och ytterst få kommer att sälja till det priset. Många av "vraken" blir nog inte sålda alls. Lägg bud på vad du tycker de är värda. Säljaren kanske tycker det är ett skambud, men då tar du nästa. Någon kommer säkert att blir glad även för ett skambud till slut.

 

Säsongen är nog inte den bästa nu. Bättre när sommaren kommit igång. De vrak som nu ligger kan nog gått ligga kvar över vintern. När sommaren kommit gnager de mer i ägarens samvete (så tänker i alla fall jag, kan vara fel så klart).

 

I övrigt lycka till med projektet! Skall du spara pengar tror jag på att satsa på en så komplett fungerande båt som möjligt. Men är renoverandet i sig ett värde för dig så kör på ett vrak. Jag önskar att jag hade tid och var tillräckligt händig för ett liknande projekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
...

 

Glömde säga att jag som många andra skulle akta mig för just sjukna båtar. Det finns säkert andra som åldrats och därmed tappat sitt värde på betydligt värdigare sätt på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...

Glömde säga att jag som många andra skulle akta mig för just sjukna båtar. Det finns säkert andra som åldrats och därmed tappat sitt värde på betydligt värdigare sätt på land.

En båt åldras väl inte "värdigt" på land... lika lite som en fisk.

Fast fu syftar väl på under vatten vs land?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
En båt åldras väl inte "värdigt" på land... lika lite som en fisk.

Fast fu syftar väl på under vatten vs land?

 

Haha, ja. Exakt. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade denna plastad plywoodbåt för/nackdelar?

 

Nackdelarna är väl att trät kan vara dåligt. Jag har ingen som helst kunskap om detta, men skulle kanske av den anledningen, leta efter en båt i glasfiberarmerad plast. En plastbåt känns mer åldersbeständig vilket kan vara viktigt när man letar båtar med just åldern mot sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastad plywoodbåt...

Fördelar:

+ Billig att köpa

+ Lätt att laga om den inte är totalt rutten

Nackdelar:

- Du får inte igen pengar på det du gör

- Svårsålda

- Fula (kantiga)

- Oftast "gammal" konstruktion med plan botten vilket ger stötig gång.

 

Rent generellt kan man säga - man får oftast vad man betalar för.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När barnen var små tog jag hand om en optimistjolle, i plywood som var plastad. Denna lilla båt ansåg jag vare ett bra projekt, särskillt då den varit förvarad upp inunder taket på en car-port, tillsamamns med en skidbox och diverse trädgårdsredskap.

Visserligen kom båten så småningom i sjön igen, men plasten hade devis lossnat från plywooden och det var fukt emellan plywoodens lager. Barnen lärde sig visserligen segla i denna båt, men en dag lossnade hela centerbordstrumman från båtens botten, detta i samband med att vi skulle lyfta upp båten på land, som tur var. Nästa år blev det en annan typ av släpdinge istället.

 

Nä, akta dig noga för plywoodbåtar, inte sällan har det krupit fukt i mellan lagren, även om det är "marinplywood".

 

Efter bohuskusten finns det en hel del ägarlösa vrak som myndigheterna gärna ser att någon tar hand om... Men dom ligger rätt djupt och kan innehålla kemiska stridsmedel.... Det finns för övrigt en rätt stor "passagerarbåt" "litet längre ut" i atlanten, som sjönk för att nån dum passagerare envisades med att beställa in extra is i drinkarna, detta var 1912.. Smily....

 

Sök med fritext på Blocket, sökord "bortskänkes" så bland alla pianon på fjärde vångingen utan hiss, finner du en och annan båt, jag gör den sökningen ibland, men då under fordon -> båtar. Och nån enstaka gång finner man relativt sjövärdiga båtar, såväl motor- som segelbåtar, en och annan kanot och vindsurfingbräda också. Kolla där!

Jag tog faktiskt hand om en bil på detta sätt, och inte vilken bil som helst, utan en som när den såldes ny ansågs vara en flopp, numera har den kultstatus...

En VW K70 -73, som varit osåld under några år och nu skänktes bort. Hyfsat skick, efter bromsbyte besiktigades den utan anm. Är nu utbytt mot annan rolig volkwagn. Även en kanadensare införlivades gratis till familjens rederi en gång, men det var innan internets expantion, då fanns det en annonstidning som hette "Gula sidorna".

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte vända på frågan lite...
Du vill köpa en båt som är ett renoveringsobjekt. Är det för att du har lite pengar, eller är det för att du vill renovera en båt?

Har du lite pengar, försök att hitta en båt som är bedagad men där allt finns och fungerar. Färg, lack, polermedel, vax... det är billiga saker att köpa, och det påverkar båten mycket - men ändå kan man hitta billiga, kompletta båtar med mossa på däck.

Vill du renovera en båt, satsa då på en klassiker, en kvalitetsbåt. Storebro, Bertram, Svan... där är det värt att renovera. Men då kostar de i inköp å andra sidan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att renovera ett vrak är ett sätt att köpa sin båt på "avbetalning". Skall man ha en körklar driftsäker båt får man lägga ut en massa pengar på en gång och löper ändå risken att bli tvungen att lägga ut en massa till på de där grejerna som finns på båten men inte fungerar.

Köper man ett vrak eller renoveringsobjekt och inte har bråttom kan man köpa material, maskineri och prylar allteftersom de dyker upp i bekantskapskretsen och på säljsajterna. Då kan man hålla kostnaderna på fickpengsnivå hela tiden.

 

Den gröna passbåten på min profilbild är i princip byggd på det sättet. Det var en del jobb innan den var sjösättningsklar för första gången. Därefter har jag fixat något nytt varje vinter men varit noga med att ha den sjösatt varje sommar. Om jag känner mig själv rätt så skulle jag tappa inspirationen om den skulle stå på land en säsong. Den blir aldrig riktigt klar men det är liksom hela poängen för mig. I vinter skall bottenbalkarna bytas...

Är ingen vintermänniska så båtfix i garaget under snöiga kalla vinterdagar är en kär hobby. Gillar man inte själva pulandet och letandet av delar och prylar är det ju en annan sak...

 

Med allt detta sagt skulle jag nog ändå undvika en båt som legat sjunken länge. Ta en cykeltur i de lite äldre villaområdena och leta efter båtar som ser ut att ha stått på land några säsonger eller leta fram något avstannat renoveringsobjekt i stället. En icke sjösättningsklar båt går utmärkt att pruta på, i synnerhet om man har turen att prata med den mindre båtintresserade partnern först :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert fungerande båtar som ägaren har tänkt skrota eftersom det inte finns köpare. Erbjud att ta över en sådan båt gratis så slipper han skrotningskostnaden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis sånt jag menar men om jag lägger ett bud på vad den kanske är värd så tycker dom att det är ett skambud varje gång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där safiren, om motor ovh sånt är ok.. verkar ju vara något som är lätt att "få till" samtidigt som båten är brukbar. Behöver mao inte stå och torka i flera år. Bara bygga å fixa nytt när tid och medel tillåter.

Som att renovera hus.

Riva bort, bygga upp å fixa till grunden så att man kan börja återställa/fixa till ytskikt, det roliga, det som syns... är ju det som kostar mest av både tid, pengar, svett och tårar.

På ett sånt här objekt har du ju i princip bara "den roliga biten" kvar.

På en sån båt kan du till och med göra plus... om du bortser från tid... om du säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lite svårt med att bedöma sånt... om det kan prutas ner från mycket till väldigt lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Z som i Zafir, googla på det!

Zafir var ju den någorlunde snalla skurken i serielambumen med Nicke och Spirou, i något album kapade Zafir ett hangarfartyg, hypnotiserade besättningen och rände långt upp på land, Irland, och undrade vaför det låg öar mitt i havet som försvårade navigeringen...

 

Zafir Cabin är en trevlig och välbyggd liten motorbår som ofta är underskattad.

Det är vanligt att det finns en VPAQ 130 eller liknande maskin i, alltså en motor från Amazonen eller 140 (B20 på bilspråk). Inte heller ovanligt med 280-drev beroende på årsmodell.

 

En kille jag träffade på i en naturhamn semestrade med hustru, hund och två små barn i en sådan. Han hade köpt den biligt då motorn var kass, men han hade monterat utombodare på 150hk på en konsoll bakom akterspegeln, och fick istället stort stuvutrymme och stickkoj i utrummet där motorn tidgare hade funnits. Han uppgav att den gick bra och balanserat i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat på båten på hinsholmskilen och hittat ägaren. Sitter en penta 4,3l v8 och ett modernare drev. Båten är en marieholm catalina m22. Har pratat med ägaren och verkar inte bry sig om den men skulle nog vilja ta ordentligt med betalt endå. Vill ej vara fördomsfull men var en invanrare och märktes direkt att han ville ta ordentlit betalt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till problemet då...
Du kan få en Catalina som INTE legat på havets botten (tror jag..?) för 20.000 kr oprutat på Blocket. Visserligen är det inte en V8:a, men vad är en V8:a värd som legat under vattenytan ett längre tag..?
https://www.blocket.se/varmland/Marieholm_Catalina__hostpris_69224267.htm?ca=11&w=3

Köp hellre en "trött" båt av en BRA och POPULÄR typ. Lacka, waxa, fixa dynor, byt motor, byt drev (?), lägg en snygg durk och du har att göra. Men välj som sagt ett båt som har ett bra skrov. Bertram, Storebro, Coronet, Cris Craft är fina båtar värda att lägga kärlek på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått erbjudande om en delfin ht 20 för 2000, värt att köpa? Med kraftigt v-bottnat skrov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...