Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikael_matsson

Hävertpump + trädgårdslang, går det?

Rekommendera Poster

Jag försökte tömma dieseltanken igår genom att ställa dunkar under båten och leda ner en trädgårdsslang som skulle tömma tanken med hjälp av häverteffekten. Men slangen är för lång och måste ju först upp över relingen, så jag lyckades inte suga igång det hela.

Vad tror ni om att koppla på slangen på en sån här enkel hävertpump som jag sticker ner i tanken? Orkar den eller ska man köpa en borrmaskinspump istället? Det är 1-1,5m från bränskenivån upp till relingen och slangen är ca 5m lång.

post-104696-0-95154000-1479374673_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tömt lite tankar, borrmaskinspumpen brinner upp innan tanken är tom.

 

Hävert är det mest effectiva, men dra in slangen genom en bottengenomföring, så du inte behöver lyfta bränslet över relingen.

 

Den mest effectiva häverten brukar säljas på båtmässor av en tysk/engelsktalande man, en backventil på en slang,

man pumpar slangen med backventilen ner i tanken några gånger upp och ner så att häverten kommer igång.

Ingen diesel i munnen.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men i bottengenomföringarna har jag skruvventiler så det blir en del mickel med det..

 

Bara att lossa en slang, se till att ventilen är öppen och stoppa upp hävertslangen.

 

Den hävertpumpen du refererar till, nja brukar inte hålla så länge, och dålig kapacitet.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, åker ut och testar. Lite skeptisk till om trädgårdsslangen går igenom bottenventilen till kylvattnet, men det kan kanske gå...

Alternativet är att ta den genom bajstömningen, men det känns ju lagom lockande att suga på den slangen sen :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en plan, tajmad och klar in i minsta detalj! :-)

Om du för-fyller slangen med diesel enligt skissen nedan så borde det gå att slanga över relingen, kan jag fundera. Detta utan minsta sug- eller pumpning eller annan utrustning än ett par slangpluggar.

[ser inte relingens höjd som nåt större problem, teoretiskt ligger kanske maximal lyfthöjd för hävertar runt 5-10 meter eller så? Kanske vore en klenare slang bättre lämpad, men men. Men det är teorin det, berätta gärna hur det gick om du testar.]

post-86835-0-97601900-1479382674.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas så där gjorde jag när jag tömde färskvattentanken och gör det regelbundet när jag byter vatten i akvariet.

Men då kopplar jag ena änden till vattenkranen först, så slangen fylls medans andra änden redan är i tanken. Sen kopplar man bara loss kranen så rinner det åt andra hållet istället.

Men att stå och handfylla en slang med diesel.... Naaa. Det känns som en utmärkt idé i teorin, men jag ser framför mig hur jag står där ihoptrasslad i en kletig skang och diesel i hela båten :D. Dessutom måste jag isf åka och köpa diesel till slangen först för samma pengar som hävertpumpen.

Jag testar genom skrovet och suger, går det inte svänger jag förbi feltema och köper en sån där pump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har förstås inte tillgång till tryckluft?

Men om du har det så tillverkar du en enkel injektorpump.

Med en syl, pryl eller vass stjärnskruvmejsel går du ett hål i trädgårdslangen, i 45° vinkel omkring 100-150 cm från utloppet vinklelns spetsiga del i flödesriktningen. I detta hål klämmer du sedan in munstycket till "luftpistolen". I med slangändadna i tank respektive uppsamlingskärl, och blås på! Efter en stund drar luftflödet med sig dieslen in i slangen och vidare. Detta är en väldigt brandsäker pump, funkar därför bra även till bensin.

 

...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars vet jag att den pumpen du länkar in en bild på fungerar!

Kvaliten är inte så hög, men du kan nog tömma iallafall en tank eller två, innan den går sönder.

Förläng utloppsslangen och hiva den över relingen till ett uppsamlingskärl, pumpa upp diesel så nivån kommer över relingen, därefter rinner det av sig självt.

 

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylvattenintaget brukar ha ett galler, så det kanske inte funkar så bra, har du inget avlopp från köket, så du inte behöver suga på din avföring igen? (återbruk skulle man väl kunna kalla det :) )

Självläns eller någon annan genomföring?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  1. Sug in bränslet i slangen när den fortfarande är i båten.
  2. Sätt i en kork i slangändan när slangen är nästan full (nästan för att slippa diesel i munnen).
  3. Häng slangen över relingen.
  4. Ta ur korken.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tömde tanken med hjälp av samma vaccumsug som när jag byter olja på motorn,när den blir full så är det bara att hälla över till annan dunk,tog lite tid men fungerade alldeles utmärkt o inte söligt heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte tömma dieseltanken igår genom att ställa dunkar under båten och leda ner en trädgårdsslang som skulle tömma tanken med hjälp av häverteffekten. Men slangen är för lång och måste ju först upp över relingen, så jag lyckades inte suga igång det hela.

Vad tror ni om att koppla på slangen på en sån här enkel hävertpump som jag sticker ner i tanken? Orkar den eller ska man köpa en borrmaskinspump istället? Det är 1-1,5m från bränskenivån upp till relingen och slangen är ca 5m lång.

 

Ja det funkar.

 

Om den inte orkar lyfta över reling ha mycket slang i båten, pumpa slangen full, gå ut, håll tummen för, dra ut slangen så att du får diselfylld slang ut och ner till marken, stoppa slangändan i den behållare du vill slanga till och släpp tummen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa bränsleledningen nånstans på vägen till motorn. Koppla på slangen och låt den fyllas. Sätt i en kork, häng slangen över relingen, ta ur korken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Nu tipsar jag nog om något dyrare än du hade tänkt.

Men jag skaffade denna när jag hade full tank i båten och skulle installera inspektionslucka http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/garage-och-verkstad/dieselpumpar/dieselpump-730023/

Jag tänkte att jag senare skulle sätta på ett filter och montera klabbet i en ram så jag kunde ha den som dieselrenare och köra runt bränslet i och ur tanken via filtret, men det har jag inte genomfört än. I vilket fall så är pumpen bra och jag tömde tanken kvickt.

Men för ett enskillt tillfälle så är nog hävert nog bra om man är tålmodigare än jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har förstås inte tillgång till tryckluft?

Men om du har det så tillverkar du en enkel injektorpump.

Med en syl, pryl eller vass stjärnskruvmejsel går du ett hål i trädgårdslangen, i 45° vinkel omkring 100-150 cm från utloppet vinklelns spetsiga del i flödesriktningen. I detta hål klämmer du sedan in munstycket till "luftpistolen". I med slangändadna i tank respektive uppsamlingskärl, och blås på! Efter en stund drar luftflödet med sig dieslen in i slangen och vidare. Detta är en väldigt brandsäker pump, funkar därför bra även till bensin.

 

...

 

Precis så här gjorde jag fungerar klockrent . 

 

Jag öppnade en inspektionslucka och stoppade ner slangen som jag satt ett rör på sugsidan , jag fick upp allt utom kanske en halvliter , jag lade upp slangen över relingen och ner i dunkarna .

Höjdskillnad från tanken upp till relingen är ca 1,5 meter i mitt fall .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst och dieseln på återbruket. Givetvis hade färskvattenintaget galler, det visste jag men måste haft hjärnspel igår. Men jag förde istället slangen genom länspumpens skrovgenomföring, inte i botten förvisso men iaf ca 75cm under relingen. Då gick det att suga fram diesel från utsidan av båten. Tillräckligt för några kallsupar :). Men hur jag än vinklade slangen fick jag hela tiden luftfickor i den så jag fick inte igång häverteffekten.

Nu är det bara 5 minuter mellan feltema och båten så jag for dit för att köpa hävertpumpen istället. Väl där ser jag att den jag tidigare visat inte skulle nå ner i botten av tanken så jag köpte denna istället.post-104696-0-19275200-1479459802_thumb.png

Den fungerade ypperligt! Självklart med biltemastandard så den sög in luft i slanganslutningarna och backventilen hade sin egen vilja, men efter 2-3 omstarter var allt bränsle ute.

Tackar för alla tips och råd!

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du har förstås inte tillgång till tryckluft?

Men om du har det så tillverkar du en enkel injektorpump.

Med en syl, pryl eller vass stjärnskruvmejsel går du ett hål i trädgårdslangen, i 45° vinkel omkring 100-150 cm från utloppet vinklelns spetsiga del i flödesriktningen. I detta hål klämmer du sedan in munstycket till "luftpistolen". I med slangändadna i tank respektive uppsamlingskärl, och blås på! Efter en stund drar luftflödet med sig dieslen in i slangen och vidare. Detta är en väldigt brandsäker pump, funkar därför bra även till bensin.

 

...

Precis så här gjorde jag fungerar klockrent .

 

Jag öppnade en inspektionslucka och stoppade ner slangen som jag satt ett rör på sugsidan , jag fick upp allt utom kanske en halvliter , jag lade upp slangen över relingen och ner i dunkarna .

Höjdskillnad från tanken upp till relingen är ca 1,5 meter i mitt fall .

Ja den metoden är oslagbar, nen kräver ju då en kompressor.

Iden fick jag då jag mekade med gamla

brandbilar och dess pumpar, skuminjektorn funkar precis så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill tömma dieseltanken varje år så skulle jag nog sätta in en elektrisk dieselpump så att det är enkelt att tömma. Kostnaden brukar man glömma ganska fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...