Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mange249

Batteriklämmor till kraftig laddare,CTEK M300?

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny kraftig laddare till garaget/båten och insåg att den kommer med ringskor på kablarna.

 

Den laddar ju på rätt bra(25A) och min undran är då om det funkar tillfredsställande med batteriklämmor?

 

Blir det för mycket ström?

 

Jag tänker att på startkablar fungerar det ju ok och följdfrågan blir då om man ska tänka på något när man dimensionerar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en ny kraftig laddare till garaget/båten och insåg att den kommer med ringskor på kablarna.

 

Den laddar ju på rätt bra(25A) och min undran är då om det funkar tillfredsställande med batteriklämmor?

 

Blir det för mycket ström?

 

Jag tänker att på startkablar fungerar det ju ok och följdfrågan blir då om man ska tänka på något när man dimensionerar.

 

Sätt tex Batterikabelskor med snabbkoppling på ringskorna så passar dom vanliga batterierna. Iaf om du laddar batterierna enskilt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har köpt en ny kraftig laddare till garaget/båten och insåg att den kommer med ringskor på kablarna.

 

Den laddar ju på rätt bra(25A) och min undran är då om det funkar tillfredsställande med batteriklämmor?

 

Blir det för mycket ström?

 

Jag tänker att på startkablar fungerar det ju ok och följdfrågan blir då om man ska tänka på något när man dimensionerar.

 

Sätt tex Batterikabelskor med snabbkoppling på ringskorna så passar dom vanliga batterierna. Iaf om du laddar batterierna enskilt.

 

Jag tänkte först göra så, men sen insåg jag att jag ofta laddar bilen med batterierna inkopplade och då är det guld att kunna koppla på lite snabbt med klämmor.

Vill inte ta bort batteripolerna på bilen i onödan då man tappar adaptioner på låda och motorstyrning mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ju iallmänhet inte så mycket att göra med krokodilklämmornas totala storlek, kolla istället det totala anläggningsytan mellan käftarna och batteriets pol.

När det gäller det korta ledningsavståndet som en käft på en krokodilklämma ger mot batteipolen så är 25A inte speciellt mycket att oroa sig för. Du klarar dig med relativt små klämmor av bra kvalitet. De som C-tec med fler tillhandahåller som tillbehör är bra!

Sedan ger ju laddaren knappast 25A under hela laddförloppet, bara i början, när batteriet tar åt sig laddnings sjunker strömmen efter hand.

Men det är under laddningens slutfas med låg ström som det är extra viktigt med god kontaktyta.

 

Fast anlutning med ringkabelskor är det bästa, men omöjligt då du vill använda laddaren till olika fordon. Om du nu inte köper C-tecs laddkabel med ringkabelskor i ena ändab och snabbkontakt i andra ändan, ibland även med laddningsindikator, och köper en sådan till varje bil/båt som du vill använda laddaren till, det är nog den bästa lösningen, men inte den billigaste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

M300 har tempsensor som ska vara nära batteriet som laddas. Om du inte ska ha den fast installerad så kanske M100 hadde varit bättre som är mer gjord för att ladda batterier ibland.

 

Dom "snabb" tillbehören tex klämor som Ctek tillhandahåller verkar vara för deras mindre laddare.

 

Men nu när du har köpt M300 kanske det är bättre om du ordnar en plint eller liknande på polerna som du ansluter på där du enkelt kan skruva på laddaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har även en MXS 7.0 sedan tidigare och till den har jag 2st snabbkontakter sittande på bilarna. Det fungerar väldigt bra, men nu när jag snubblade över den här bjässen blev det ett impulsköp:)

 

Nuvarande laddare har jag haft närmare 10år och den har verkligen varit bra!

 

Då blir det nog ett försök med lite kraftigare klämmor av bra kvalitet för att testa på kraften ur M300an:)

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Ctek M100 är på 7A precis om min nuvarande, så det blir lite sak samma...

 

Tanken med M300an var att kunna trycka på med ordentligt med ström när det är lite bråttom.

 

Den kommer husera i mitt garage och iom att jag använder laddarens befintliga kablar bör tempsensorn hamna där Ctek avsett.

 

I nuläget är det 6 batterier som kan behöva laddas, så klämmorna är nog det enklaste om det går att få det att funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Ctek M100 är på 7A precis om min nuvarande, så det blir lite sak samma...

 

Tanken med M300an var att kunna trycka på med ordentligt med ström när det är lite bråttom.

 

Den kommer husera i mitt garage och iom att jag använder laddarens befintliga kablar bör tempsensorn hamna där Ctek avsett.

 

I nuläget är det 6 batterier som kan behöva laddas, så klämmorna är nog det enklaste om det går att få det att funka.

Hej

 

En CTEK MXS 25 är samma laddare som 300:an men med klämmor o tempsenson i plusklämman. Kanske går å hitta dessa klämmor till ett vettigt pris.

 

Mikael

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu snackar vi:)

 

Det hade varit grymt. Ska kolla upp om de säljs löst.

 

Då vet man att Ctek tycker att det fungerar med klämmor osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du slaktar ett par gamla startkablar eller köper startkabelklämmor, tar en skruv med mutter och skruvar fast  dina ringkabelskor så har du bra och billig snabbanslutning till din nya fina laddare.

 

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...