Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Northtorp

Den fantastiska invertern.

Rekommendera Poster

Ursäkta mina amatörkunskaper inom ämnet men kollar lite på det reläet hos Conrad. Förstår jag det rätt att förbrukarna ANTINGEN får ström från nätet eller från invertern? AC1 och AC2 (som de kallas på bilden hos Conrad) har aldrig kontakt med varandra så att ström skulle kunna "backa" till andra förbrukare (som tex laddare eller vvb) när man är inkopplad med invertern?

Helt riktigt, inga fel på dina kunskaper!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en principskiss över hur jag har gjort. Håll till godo med kvaliteten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om det är spänning från både inverter och landström samtidigt? Sånt know ju trots allt hända när/om man inte tänker sig för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om det är spänning från både inverter och landström samtidigt? Sånt know ju trots allt hända när/om man inte tänker sig för.

Den ena ingången (land) har prioritet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Foolproof även för en virrig småbarnsfamilj alltså:)

 

Denna åker in på önskelistan. Ingen som vågat sig på någon motsvarade eBay/Kina enhet istället för den på Conrad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med att göra varmvatten på elektrisk väg framförallt mha solpaneler tycker jag blir mer och mer intressant.

Detta från en annan tråd:

"Ett annat sätt är att värma med mindre effekt. Det kanske finns mindre patroner? Experimentet jag tänker göra är att använda en inverter för den amerikanska marknaden som då ger 120V. Kör jag en elpatorn 750W@230V istället på 120V så blir effekten ca 200W. Frågan är bara om 200W ger en tillräckligt varm elpatron för att värma vattnet."

 

Nu har jag beställt en inverter för 300w@120V med modifierad sinus. För att värma vatten behövs ingen avancerad inverter.

Letar man så kanske man kan hitta en inverter med utgång omkopplingsbar 120/230V.

 

Att värma 20 liter från 20 till 50°C kostar ca 750W med inverterns förluster inräknade. Om det räcker så skulle man kunna låta det ta 8 tim och då blir förbrukningen 100W, en effekt som många kan klara enbart med solpanelerna.

Det fina är ju att man alltid har varmvatten ombord, även om båten ligger oanvänd en vecka. Fast då ska nog temperaturen hållas över 60°.

Det andra fina är att man kan hålla varmvattensystemet helt galvaniskt skilt från landströmmen, man kan köra invertern via ett nätaggregat 250W@12V, kostar knappt 200kr. I det läget är strömmen till invertern helt skild från båtens 12V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite sortförvirring i tråden. 200W är effekt, men för att värma vatten går det åt energi, dvs. effekt gånger tid (Wh). Vattnets specifika värme är 1,16Wh per liter och grad, så det går åt 696Wh att värma 20 liter vatten 30 grader.

Om elpatronen är på 200W tar det 3,48 timmar.

Om man ska värma med 12V blir strömmen 16,7A och det är mycket mer än vad mina solceller ger. Batteriet är ju buffert i systemet, men energin blir 58Ah, dvs ett vanligt 100Ah batteri räcker inte till.

Sedan har vi förlusterna i invertern som måste läggas till. Under motorgång och medlandström tror jag att det fungerar, men jag tvivlar på soldrift med normal svensk sommar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inverterns verkningsgrad ligger på ca 92%, det är det jag räknar med.

Har man solpaneler som ger 10Ah och det går 16,7A/timma så tar man  6,7Ah från batteriet. Kör man invertern 1 tim och sen gör ett uppehåll på en timma så hinner batteriet återladdas.

 

Räknar man 750Wh för varmvattnet så räcker 200W solpanel för detta. 20 liter varmvatten är dock ganska mycket i synnerhet om man börjar med 80°C pga motorns värme.

 

Använder man inte varmvatten så går det åt ca 280Wh eller 70W solpanel.

100Ah batteri är inte mycket idag, 2-300 är nog vad man ska ha + 2-300W solpanel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sånt här nytänkande gillar vi! Solcellsyta på motorbåtar är ju inte alltid lätt men tänk om kapellet kunde vara "belagt" med solceller över hela sin yta. OK, det är kanske inte löst imorgon men inom en snar framtid? Elon Musk tar ju fram takpaneler som också är solceller vilket blir betydligt billigare än att först lägga taket och sedan montera solceller ovanpå.

 

Min daycruiser med hela kapellet täckt av solceller borde nog ge bra förutsättningar för det som diskuteras här tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK

10A från solen och 6,7A från batteriet och 3,5 timmar för att få 20 liter varmvatten. Motorn måste sedan fylla på batteribanken med 23,5 Ah.

Om du har plats för 200W paneler och solen skiner på dig tror jag att det fungerar. Kommer att följa tråden med intresse.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Vi valde ren sinusvåg för att kunna använda en vanlig tv och även ladda dator mm utan problem. För enbart uppvärmning eller belysning klarar man sig med modifierad fyrkantsvåg.

http://www.ebay.com/itm/Reiner-Sinus-Spannungswandler-1500W-3000W-12V-230V-Wechselrichter-Softstart-/291836077239?hash=item43f2c924b7:g:SAQAAOSwyLlXoa85

 

Den har 85% verkningsgrad och fjärrkontroll.

 

Vad gäller 12 volts värmeslinga skulle kablarna bli groteska, jag har fem meter mellan batterier och beredare, men visst man slipper vissa förluster.

Ja det är samma som jag har, snyggt gjord med rejäla anslutningar mm

Jag har en tid följt tråden och har precis lagt en order på den inverter ni nämnt.

Stort tack för att ni delar med er kunskap, uppskattas mycket! ☺

 

Ser fram emot vårens pyssel i båten...

 

Med vänliga hälsningar

Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant köpte denna inverter, 2500/5000W för 24V system för ca 2700kr. Fungerar helt ok. Displayen på invertern visar spänning in/ut och fjärrkontrollen visar belastning.

http://www.ebay.com/itm/182090393949

 

post-80529-0-69890300-1488797784_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På vår båt kan det bli rätt mycket solpanel och jag tänkte mig också en v.armvattenslösning på problemet elöverskott! Biltemas 13,5V relä känns som ett automatiskt överskottsrelä med funktionen att slå på invertern när batterispänningen passerat 13,5V. Några tekniska problem kan behöva sin lösning känner jag på mig. Första är förstås att invertern sänker spänningen direkt när invertern startar. Kanske en tidskrets så batterierna belastas några minuter i taget åtminstone. Tål att funderas på. 

Redigerad av forgus31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår båt kan det bli rätt mycket solpanel och jag tänkte mig också en v.armvattenslösning på problemet elöverskott! Biltemas 13,5V relä känns som ettautomatiskt överskottsrelä med funktionen att slå på invertern när batterispänningen passerat 13,5V. Några tekniska problem kan behöva sin lösning känner jag på mig. Första är förstås att invertern sänker spänningen direkt när invertern startar. Kanske en tidskrets så batterierna belastas några minuter i taget åtminstone. Tål att funderas på.

 

Jag tänker bara ha en belyst strömställare som aktiverar 230volts uttaget där varmvattenberedaren är ansluten. Vill man sen inte vill köra för länge så är det ju bara att ställa larmet på telefonen eller om man ska toppladda beredaren så slår ju termostaten av efter en stund. Kommer även att ha en annan strömställare som slår av invertern när man inte behöver 230volt. Den kommer att sitta bredvid ett uttag vid köket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

120v billig inverter skulle kunna drivas av stekande solen utan att 13,5 volts reläet slår ifrån pga sjunkande batterispänning. Räknar vi på Ilandsproblem nu? Lastade av 1,25W solpanel idag. En 270W ska jag försöka pressa in på targabågen.270x8h blir massor med överskott i teorin även om mol och skuggning och fel infallsvinklar förstör. Med nuvarande 250W brukar tolvvolten få 3-7A av indirekt ljus. Med 600w borde det bli 4-16A eller under en dag 32-130Ah dvs uppemot dryga kilowattimmen. Kul att prova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,5 kW panel var det. 4x280W och två st 150W. Blir lite till husbehov har några onyttiga tak som kan få dra in lite till hushållet. En microinverter klarar två stora paneler och kostar inte skjortan. Kolla på GW Power i Tjeckien. Bra priser på paneler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett spänningsstyrt relä som slår till vid 13,8V dvs AGM batteriernas spänning när de är fulla. Sen har man ytterligare spänningsrelä som bryter när spänningen är 14V eller högre dvs när panelerna laddar.

Det spänningsreläerna gör är att trigga ett tidrelä på tex 30min.När tiden löpt ut får solpanelerna en chans att ladda batterierna innan nästa uppvärmning.

På 120V drar en 750W@230V beredare 205W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett spänningsstyrt relä som slår till vid 13,8V dvs AGM batteriernas spänning när de är fulla. Sen har man ytterligare spänningsrelä som bryter när spänningen är 14V eller högre dvs när panelerna laddar.

Det spänningsreläerna gör är att trigga ett tidrelä på tex 30min.När tiden löpt ut får solpanelerna en chans att ladda batterierna innan nästa uppvärmning.

På 120V drar en 750W@230V beredare 205W

 

Hmm, 750w drar väl ändå 750w oavsätt spänning.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett spänningsstyrt relä som slår till vid 13,8V dvs AGM batteriernas spänning när de är fulla. Sen har man ytterligare spänningsrelä som bryter när spänningen är 14V eller högre dvs när panelerna laddar.

Det spänningsreläerna gör är att trigga ett tidrelä på tex 30min.När tiden löpt ut får solpanelerna en chans att ladda batterierna innan nästa uppvärmning.

På 120V drar en 750W@230V beredare 205W

 

Hmm, 750w drar väl ändå 750w oavsätt spänning.....

 

 

Nä, ohms lag styr..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en egen beräkning i frågan:
 

Min VVB har gått sönder så kikar på en ny. Det finns en VVB för 12V från whale:

http://www.watski.se/Varmvattensberedare-12-V-12-liter-118qS
Men den har ingen slinga för motorvärme, eller för mitt vattenburna radiatorsystem med dieseloljepanna.

Jag har idag solceller på 300W(ger över 10 A vid bra sol) samt en inverter på 1000W.  Jag skulle således kunna driva beredaren på el via solceller. Frågan handlar egentligen om hur mycket energi som krävs per timme för att hålla temperaturen i beredaren när den väl är uppvärmd. Vid land har jag M300 som laddar 25A.

Eftersom det rör sig om 15 liter så kan jag beräkna enligt W = c*m*ΔT. Där jag förutsätter att vattnet har en temperatur på 15 grader i tankarna samt det måste värmas till 80 grader för att hålla legionella borta.
ΔT = 65

m=15 kg

c=4,18kJ

Ger effekt på ca 4100 kJ vilket är 1,14 kWh eller 1140 Wh. Eftersom en patron är på 750 W skulle det ta 1,52 h att värma vattnet initialt. Vilket skulle innebära momentan förbrukning på 62,5 A i 1,52 h dvs. 95 Ah totalt uttag. Jag ska dock koppla mitt radiatorsystem med dieseloljepanna och expansionskärl till motorvärmeslingan i beredaren så jag kan värma vattnet initialt med den. 

Man lär ju veta värmeförlusten i beredaren så jag kan räkna ut mitt energibehov i Ah per h för att hålla temperaturen på 80 grader när den väl är uppvärmd. 

 

Kan man köra en amerikansk inverter på 120 V för att få lägre effekt så är det ju sparsamt för batterierna. Funkar det blir ju den momentana förbrukningen annorlunda:
Då fås en effekt på 391 W på elpatronen istället eftersom den ger 750W på 230V. Det skulle då ta 2,9 h att värma vattnet till 80 grader om vattnet i tankarna är 15 grader.  Den momentana förbrukningen blir då ca 33 A i 2,9 h dvs. 95 Ah igen fast under längre tid så utiaget från batteribanken inte blir så kraftigt. 

I min beräkning har jag inte tagit hänsyn till förluster i invertern etc. Har ställt frågan till en leverantör om värmeforlusten över tid per h.

Med vänliga hälsningar
Rickard Westling


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du skriver att du har solceller på 300watt. Under förutsättning att du inte gör varmvatten på natten så ger solpanelerna ett tillskott på i bästa fall 40Ah under den tid som går åt för att ladda upp beredare. Så då belastas batterierna "bara" med 50Ah. Efter ytterligare två timmar är allt uppladdat igen. Sen kanske inte beredare är helt tömd och/eller som i mitt fall sitter monterad intill motorn i ett motorrum som är varmt och då går det åt ännu mindre energi att värma upp vattnet.

Så jag tycker du kan använda din 230volts inverter.

En beredare tappar ca 0,5grader per timme i värmeförluster, mindre om den sitter i ett hett motorrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njo det blir ju så att den egentliga uttaget från batterierna kan variera från 50 Ah-100Ah men en solig dag så fylls batterierna på snabbt. Det krävs bara således en stor batteribank som kan klara ett sådant uttag.

 

Därutöver så tappas 0,5-1 grad per h enligt en tillverkares svar. Vilket gör att vattnet som på dagen uppvärmts till 80 grader inte ens går ner under 65 över natten. Så underhållsvärmen att hålla det varmt blir ju låg.

Förvisso förbrukar man vatten som ska ersättas och värmas, men samtidigt har man blandningsventil så inte varmvattnet går åt så värst. Sen får man ju använda varmvatten klokt de dagar solen lyser bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlusten i beredaren är nog 0,5°C/tim, har sett siffran på flera ställen. Det blir 12°/dygn. En 15 lit beredare behöver då 245W (326W för en 20lit beredare). För att klara detta behöver man 61W (82W) solpanel.

Ska vi värma upp vattnet från 15°C går det åt 1326Wh 331W solpanel, då behövs det ca 400W solpanel för att klara varmvattnet. Kan man värma med motorn åtminstone varannan dag så räcker 225W solpanel för varmvatten. Däremot blir det betydligt sämre när vi kommer in i oktober men å andra sidan är behovet att varmvatten då mindre.

 

!2V beredaren på 300W är en skitsmart pryl om än något dyr. Har man inte så stort behov av varmvatten så borde den funka, enkel installation mm.

 

I mitt fall är jag ute efter att, åtminstone under sommaren, alltid ha varmvatten när båten ligger i hamn.

 

Första experimentet blir att köra på 120V för att inte belasta batterierna så hårt. En beredare, 750W@230V, drar 205W@120V (70 ohm element)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur har du tänkt göra? En sladd från invertern till landströmsingången?

Ett "Conrad-relä" efter landströmscentralen är nog både enklast och bäst. Sätt ytterligare ett relä för elverket.

Ja tänkte göra aå.. för att testa om den räcker till.. sen gör jag valet hur installera mer permanent.

Det funkar

Skruvade dit invertern igår.

Nu förstod jag "fjärrkontroll".. som hänger med med en kabel.

Trodde det bara var en display. Finns det nån utanpåliggande dosa som den passar i.. så man slipper göra hål.. innan man vet var och om man mekar dit fjärren?

 

Vv beredaren är kopplad från ett eluttag via en brytare.

Jag gjorde en kabel med två stickkontakter och kopplade ihop uttagen, inverter-uttag där ström tas till vvb.

Funkar. Beredaren dear ju en hel del ström. Jag lät det "tuffa på" i 10 min.. spänningen går ju snabbt ner mot 12v fadt går upp igen när slår av vvb..

Invertern klarar definitivt belastningen.

När jag kör motor blur det väl bra effekt att "passa på" få både el och motor-värme.

 

Nån hade en uträkning på hur mycket energi det krävs per grad värmehöjning/liter vatten...

 

Ps. Fyllde vvb, via vattentank, med syralösning.. lät stå nån timme eftersom det var kallt vatten.. vick ut avsevärt med kalk.. Ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver en amerikansk, utanpåliggande dosa ca 86x86mm. Finns på eBay och kanske i Sverige också.

Eller lite teak och lite snickrande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver en amerikansk, utanpåliggande dosa ca 86x86mm. Finns på eBay och kanske i Sverige också.

Eller lite teak och lite snickrande.

Ok... tack..

Kanske gör en provisorisk dosa av något som jag kan fästa med dubbelhäftande, tills jag bestämt var och om... jag ska ha remoten monterad och inkopplad.

Den gröna lampan på invertern verkar lysa DJ... starkt men både dammsugare, borrmaskin mm funkar klockrent.

Tack för tipset... tror det var du som tipsade om just denhär modellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt ner kan man låta solcellarehullatorn gå.. mär man rar ut hög ström.

Har ca 300Ah batteribank.

Ge stöm till vvb borde då räcka ica 1 timme å 50 minuter...

Bara efter någon minut visar regullatorn att spänningen är nere på jättelåg nivå.. nedåt 11V..

Stänger av inverter så stiger spänning snabbt.

Hur kan nan kolla hur långt ner man kan "släppa"?

Är det bara räkna på banken man har och ta tid?

300Ah vid fulladdat ner till hälften blir ju 150Ah.. om man har lite säkerhetsmarginal och förbrukar bara 80Ah.. så borde jag kunna köra på en timme med ca 1000w i vvb?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spänningen sjunker alltid när man belastar batterierna och mer ju högre belastning. Men dom återhämtar sig fort när du stänger av invertern. 300Ah med batteri ger dig ca 1800Wt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det har jag märkt..

Hur "farligt" är det?

Vid låg belastning vill man ju inte låta spänning gå under 12.2V men i detta fallet går det ju snabbt ner långt under det.

Tar batterierna extra mkt stryk om man låter dom ge ström... när man vet att det finns, även om regullatorn visar 10-11V under uttaget.. finns det nåt sätt att se hur mkt Ah det finns kvar att förbruka?

Brukar ju normalt bara gå efter spänningen, som regulatorn visar, för att ha en fingervisning om hur fulla batterierna är?

Är det bara räkna ?

Kör jag en timma med 1000w har jag ju isf 800wt kvar + den laddning jag får från sol under tiden.

... om batterier återhämtar sig snabbt... på någon minut.. är det då ett tecken på att det bara är att kräma på och spänningen/ spänningsfallet som visas under hög belastning går att bortse ifrån.

Även batterimätaren... fjärrkontrollen.. till invertern går ju snabbt ner mot att visa "low" är det åxå bara en voltmätare som visar spänning inkl spänningsfall vid belastning?

Nån som haren enkel "dummie"-förklaring... som kan förklara detta på ett logiskt sätt?

PS. Har såna där fritidsbatterier DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...