Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FinMick

Höja på hyttaket för att slippa yogaställningar

Rekommendera Poster

Nu har jag kommit så långt med hyttpusslet att det börjar synas hur slutresultatet blir. Den provisoriska monteringen sker enligt principen "jag tar vad jag hittar och gör vad jag kan". I ett senare skede kommer hytten att stagas upp ordentligt och lyftas av för att sedan plastas ihop nånstans där det blir enklare att hålla värmen.

 

I detta skede höjer jag hela hytten, minskar på bredden och förlänger framåt. Jag misstänker att "Kepstaket" får falla för vad som sista slutligen verkar vettigt. Jag höjer hytten lite mer istället. Ifall båten blir bråkig i blåst måste jag ju tänka om till en annan säsong.

 

Dimensionerna ändrar lite med arbetets gång, båtens konstruktion gör det vettigare att förlänga 60cm än de 45 jag planerade från början. Men det är väl som med allt renoveringsarbete, man kan inte planera hur långt som helst i förväg.

 

Som jag ser det nu får jag ca 1 m2 mer golv inomhus. Det mesta går dock åt till ett navigationsbord/styrpulpet/skåp/byrå, som inte ännu är färdigplanerat.

Det är knepigt att tänka ut det hela, då motorn hamnar inne under möbeln. Det kan ju ligga ett visst intresse i att få fram motorn under resans gång...

 

post-109739-0-38337700-1488482935_thumb.jpg

 

Bilden är pinsamt ocencurerad och arbetsplatsen är allt annat än städad för tillfället, men så är det ibland i livet!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av detaljerna i hyttpusslet som jag är mest nöjd med är denna. En 50x100mm regel har lagts tvärs över båten, och denna distanskloss går alltså att flytta sidlänges längs med regeln. Alltid rätt och möjligt att flytta enligt behov.

post-109739-580182_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det har inte precis haglat av uppdateringar på detta projekt, men här är nu en!

post-109739-0-03293800-1491127760_thumb.jpg

Efter lite funderande och några välplacerade block och linor gav hytten med sig och lät sig placeras på hjul utanför verkstaden.

På detta sätt kan den lätt  flyttas undan när utrymmet behövs för annat.

 

Nu står den inne i värmen och har fått de första omgångarna med glasfiber.

Är lite orolig för att de ökade väggytorna i hytten ska försämra möjligheten till utkik, men jag tänker att det blir en vanesak efter hand.

post-109739-0-01377400-1491128589_thumb.jpg

 

En annan oroshärd är hur den ska passa på båten efter att ha "hittat sig själv" på detta sätt. Men jag antar att det löser sig vartefter.

 

Här limmar jag ihop en balk som ska plastas in för att styva upp taket från insidan senare. Använder utsidan av hytten som form. Har ständig brist på skruvtvingar, därav "boggi"-metoden. Ett stundens infall som tycks fungera helt okej.

post-109739-0-15664000-1491128734_thumb.jpg

 

Logiken bakom bildernas rotation har aldrig blivit uppenbarad för mig. Jag bjuder på gymnastikpasset, men tar inget ansvar för skärmar som ramlar.

Redigerad av FinnMick
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag matat in 30 m2 glasfibermatta i projektet och börjar snart se slutet. Här kommer en fråga till Thallatha eller nån annan van plastare:

 

Jag skulle vilja dra nån färg över allt före slipning för att avslöja var jag behöver fylla på för att få en jämn yta, men vilken typ av färg ska det vara för att inte samtidigt bilda en släppyta eller annars störa kvaliteten på laminatet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilbyggare brukar använda något pulver som man duttar på .

Färg tror jag bildar en skiljedom i lamimatet lika det man kan se om det varit för dåligt slipat innan en lagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat! :-)

Börjar bena litet i ditt elschema, har i bilden nedan bara räknat komponenter i elcentral respektive på intrumentbrädan för att få litet tydligare överblick.
Antar att lanternor och innerbelysning är av LED-typ eftersom du använder polvändande omkopplare (sparar ihop med dioder antalet kablar till lamporna, men ger litet spänningsfall)?
Glödlampan du kallar "fält" kallas oftast för laddningslampa. Glödlampan "glöd" indikerar väl påslagna glödstift vid kallstart av dieseln.

Ser inga direkta fel, bara att minuskablage utelämnats hos polvändarna samt glödlamporna i teckenförklaringen. Nån annan som upptäcker något skumt?
post-86835-0-09977500-1491996387_thumb.jpg
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går framåt, sakta men säkert.

Småningom börjar jag fundera över inredningen, detaljer som instrumentbräde, skåp och hyllor, ihopfällbart bord för regniga måltider osv...

Men nu gläder jag mig över att snart ha taket ihoplappat!

 

post-109739-0-89767900-1492541538_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag laddade upp förra bilden så räknade jag med att vara klar vi dethär laget, men först idag fick jag ny fart med projektet...

Så är det när man arbetar mellan dimbankarna som följer min utmattningsdiagnos.

 

Nu börjar däremot taket sitta i ett stycke snart! Der kändes nog som nån milstolpe att kunna sticka ut huvudet genom takluckan och fantisera sig ut på Bottenvikens böljor. Speciellt som jag numera ryms ut utan att ställa mig på diagonalen i hålet!

 

post-109739-0-10044200-1493156230_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tummen upp! var finns "gilla-knappen"?

När jag började läsa i din projekttråd tänkte jag att detta var mer en fundering eller i bästa fall ett långsiktigt projekt. Nu är det ju strax dags för sjösätning :P .

När jag ser dina bilder påminns jag av att jag blev inblandat i ett projekt för många år sedan, men då var det tvärt om, det var taket på en amazon som skulle sänkas, det var ett himla pussel det också.

 

Kollar senaste bilden, ser ju bra ut!

Rutorna, "fönstren, är dom de samma, eller måste du anlita glasmästare också? 

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar senaste bilden, ser ju bra ut!

Rutorna, "fönstren, är dom de samma, eller måste du anlita glasmästare också?

..

Alla rutor utom framrutan är samma som förut.

 

Jag hade hoppats att kunna skära upp ett större hål och få bättre utsikt, men jag är rädd att hållfastheten blir lidande om jag byter ut en balk mot ett fönster, om så än fönstret faktiskt är ovanligt robust.

Det blir en kompromiss alltså. Men glasmästare agerar jag själv ändå, så skadan är överkomlig. Det blir att dra fram glasskäraren och beklä arbetsbänken med ett par lager trasmatta. Glaset är inte av härdad kvalitet, så det borde inte ställa till med problem.

 

En av de små rutorna i ruffen sprack redan i somras, då ett gäng ungar med wakeboards roade sig. Svallet knuffade in släpjullen genom fönstret då jag och barnen nyss hade ankrat för natten, så glasmästeriet ska ändå framplockas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet hemmabyggare som varit på lastbils- och busskrotar och köpt plana rutor i lämplig storlek, ett tips.

Jag vet också en kille som kapade ned en vindruta från en Saab 9000 med vinkelslip, rutan skulle sitta i en öppen kit-car, han lyckades på tredje försöket...

Men som sagt "tummen upp" och "god fortsättning"!

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit så långt att jag tycker det börjar bli dags för insidan.

De små hålen som lämnat från fixeringsskruvarna putsar jag upp utifrån i ett senare skede. Jag tänkte hur som helst lägga på ett par lager till utifrån efter att ha jämnat upp lagningarna.

 

För att slippa plasta uppåt har jag byggt en ställning runt hytten så att den tål att vändas. Tänkte först vända den 180º, men halvvägs ansåg jag att den blev mer tillgänglig liggande på sidan.

Enda minuset är att jag inte får den flyttad med pumpkärran då den ligger dikt mot golvet...

(Få se om bilden kommer med via mobil-temat nu?)

post-109739-1093372_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta, bilduppladdingen funkar ju! :)

 

Laddar för att fira upp en annan bild, eventuellt från mer lättfattligt perspektiv...

 

Glad Valborg, f.ö.!

post-109739-816096_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev nog att vända helt på hytten ändå.

 

Här plastar jag in förstyvningar i taket. Jag lamellimmar 50x3mm sågade remsor att följa takets kurva. De trycks under limningen ned med hjälp av diverse tyngder (smidigast hittills är ett 115 Ah batterier på vardera sidan och ett 60 Ah i mitten), och kanterna rundas sedan av innan montering.

 

Med monteringen har jag gjort så, att underlaget slipas med 60-grit sandpapper, tvättas med aceton och får två lager 450g huggen glasfibermatta påplastat. Ovanpå dessa passas träförstyvningen in på sin plats och vägs pånytt ned med tyngderna. Jag använder ganska mycket polyester för att inte träet ska suga mattan torr.

 

När det härdat så lyfter jag bort vikterna och fyller upp en avrundning i innerkanten med helt vanligt glasfiberspackel från den blå biltillbehörsaffären. Jag skulle gärna ha något mer "rinnande" i konsistensen, men jag är inte ännu så avancerad att jag blandar eget spackel...

 

Efter härdning, slipning och ännu en tvätt så plastar jag på tre lager med 450g över förstyvnigen.

 

I sammanhanget ska nämnas att detta är först gången jag jobbar med glasfiber, jag har INGEN aning om vad jag håller på med och med mina beskrivningar tar jag inget ansvar för eventuella efterapare! ;)

post-109739-174738_thumb.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar ju se lovande ut! Plastande verkar gå riktigt bra fast du gör det "på talang". Fast plastandet hör väl till allmänbildningen i de här trakterna. Och man kan ju alltid fråga råd, det finns alltid någon i närheten som jobbat några år på något båtvarv :-)

 

PS

Även om du inte vill sitta i yogaställning i båten så är yoga bra för både kropp och själ. Oregelbunden yoga har hållit mig fri från ryggbesvär i snart ett decennium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man månne späda Biltemas glasfiberspackel med polyesterharts för en mer flytande blandning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en enkel match att blanda eget spackel men t.ex. microballonger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade gärna gjort det med vad jag redan har hemma...

 

Nu har jag dock varit och hämtat dessa microballonger. Ska se imorgon vad det blir av dem, men först ska jag på VHF-kurs!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan göra spackel av polyester och microglasballonger eller talk. Det senare ger en slätare yta men är hårdare att slipa. Man kan blanda lite som man vill för att få olika egenskaper.

Klassisk Plastic Padding är polyester och talk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan göra spackel av polyester och microglasballonger eller talk. Det senare ger en slätare yta men är hårdare att slipa. Man kan blanda lite som man vill för att få olika egenskaper.

Klassisk Plastic Padding är polyester och talk.

Jo, därav min idé att späda ut den med mer polyester för att få mer bredbar massa!

Är ute efter nåt i stil med rumsvarmt smör för att fylla ut en inner-radie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de inte stoppat i något väldigt konstigt så kan du späda till angenäm styrka och smak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off-topic, men vhf-src-kursen jag går har lyft båtens namn på prioritetslistan igen och jag lyfter hellre in frågan i projekt-tråden än skaffar en helt ny publik i någon ny tråd.

 

Efter att ha lärt känna båten under fjolåret har jag fastnat för ett namn som beskriver egenskaper både hos skutan och skepparn.

Först föll detta inte i god jord med den äkta hälften, men det har tydligen gett sig med tiden.

 

Namnet som jag nu alltså överväger att sätta i tillståndsansökan är den dialektala stavningen "EINVIS".

 

Ordet torde fungera väl fonetiskt med de språk som är representerade kring Bottenviken. Vad tror ni om det namnet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takets förstyvningar är nu ett avslutat kapitel. Kvar är bara några små hål (där jag spände fast formfaneren) och ett par mattor glasfiber längs skarven.

 

Att plasta in dessa förstyvningar var inte alls roligt. Jag hittade knixen först på sista rycket: Jag rev mattan till bitar på ca 12 x 30 cm, som jag sedan la ut tre och tre med en viss förskjutning och blötte in ordentligt mot ett plant underlag INNAN jag flyttade hela kladdkakan till sin plats och rullade fast den med rollern.

Tidigare har jag satt fast en matta åt gången, först i ett stycke och sedan i flera smala remsor för att få bättre kontroll över det hela. Ingen succe precis. Men nu fick jag in det, passligt tills jag blev klar...

 

Men det ska ju mycket plast till innan sjösättning, så det kommer väl till användning än!

post-109739-78607_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det "bara" två moment kvar före hytten lyfts tillbaka på sin plats:

1) Väggarna ska fixas från insidan

2) Utsidans större ojämnheter ska spacklas, slipas och fyllas på med ett par lager glasfibermatta.

 

Ytfinishen fixar jag som sista åtgärd, eftersom jag ska måla hela båten och därmed behöver göra det på utsidan. Dörrens höjd är inte tillräcklig efter att taket höjts! Får dra ett par presenningar över bilarna som står bredvid medan jag målar bara...

 

(Få se om jag kom ihåg vilken väg jag skulle hålla luren medan jag fotade!)

post-109739-123603_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat! Men är inte yoga nyttigt egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat! Men är inte yoga nyttigt egentligen?

Yoga ska ju var avslappnande, så att praktisera det under gång annat än vid plattvatten är knappast särskilt produktivt..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är hytten så långt klar att lyftet börjar närma sig. Nu är det dags för akterdäck/skarndäck (heter det så?) att få sig en omgång. Det underliggande blandverket av marinplywood och vanligt spontat däck har ruttnat på sina ställen och bör åtgärdas. Aktre ankaret är ju ändå fäst i den konstruktionen!

 

Tänkte tvätta av skrovet också, men så slog det mig att jag lika gärna kan slipa bort skiten före målning.

 

Hur som helst så närmar det sig!

Tempen utomhus har nu gått över 15ºc, så att gå över till skrovet kom riktigt lägligt -- även om jag gärna hade legat ute nånstans med minst 180º av horisonten synlig vid dethär laget.

post-109739-900004_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rodret ska ändå förnyas. Nu funderar jag på en tandem-konstruktion för att bättre fånga propellerströmmen. Har försökt leta efter liknande funderingar på nätet, men till ingen nytta.

Är det någon av er på forumet som har erfarenhet av dylika uppfinningar?

post-109739-76187_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ser det på en del Holländska pråmar. Finns ju även modellen med vridbar dysa.

 

Fan vet hur bra det är, skulle det vara det så skulle ju alla ha det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En del Nimbusar av senare årsmodeller har dubbla roder, bla 335.

Där var roderytorna rätt så små. Dessutom bara lagrade i genomföringen, ingen nedre lagring i någon skädda, varvid det antagligen blir väldigt trasigt vid grundstötning.

Jag har litet svårt att förstå vinsten med det arrangemanget, kanske bättre på högfartsbåtar (eller kanalpråmar?).

På hummmerfiskebåtar och timmerbogserare ser man ofta en dysa antingen en fast runt propellern eller en på roderbladet som vrids med detta.

Två skäl, det viktigaste är att inte få in vakarlinor eller timmer i propellern, det andra är väl bättre manöverbarhet i låga farter.

 

Men klart om du vill förbättra grundgåendet kanske två små korta roder är bättre än ett stort.

..

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...