Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jan_af_lisoe

Amatör Mercuisermekanikers vedemödor, kylsystem inför vintern

Rekommendera Poster

Försökte i helgen få kylsystem i min nyinköpta Mercruiser 3.0 (som sitter i en RYDS 18 GTS) redo för vintern, men det gick inget bra. Har sötvattenkylning. Bytte blandningen i sötvattendelen då jag tyckte -20 grader för för lite för Stockholmstrakten. Sen körde med en drevsäck med 50/50 blandning och det som hände var att temperaturlarmet gick.

 

Misstänker att jag gjorde dubbla tabbar: Fyllde för lite blandning i sötvattendelen samt för lite i säcken, med risken att impellern gav upp.

 

Försökte sedan dränera sjövattendelen, men pga. trängsel har inte lyckats lossa pluggen på värmeväxlarens undersida. Värmeväxlaren har sugit i sig lite glykol, så frystemperaturen är -8 grader. I sötvattendelen tror jag det är tillräckligt med glykol för att motorn skall inte frysa sönder.

 

Nu hade jag tänkt göra så här och undrar om det kommer att funka:
1. Lossar bägge sjövattenslangarna till värmeväxlaren så att det dräneras i delar högre än värmeväxlaren
2. Släpper ut vatten från avgaskylningen genom ena blåa slangen
3. Tömmer värmeväxlaren med en sugpump (via de hål där vattenslangarna normalt anslutes i)
4. Fyller värmeväxlaren med glykol (via de hål där vattenslangarna normalt anslutes i)
5. Försöker fylla lite glykol genom den blåa slagen.

Kommer det att funka ?
(På våren skall ekipaget på stor service och då skall bl.a. impellern bytas)
 

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte svara på din egentliga fråga om det kommer att funka (har aldrig tittat på hur en Mercruiser är ihopbyggd).

 

Men din oro för att sötvattendelen ska frostspränga om glykolblandningen klarar -20 kan du nog lägga åt sidan. En -20-blandning blir sörjig vid den temperaturen och har inte sprängkraft på samma sätt som rent vatten. Du kan ju testa att ta en skvätt i en burk och ställa in i frysen så ser du hur kylvätskan beter sig. Däremot är det inte att rekommendera att köra i den kylan med motorn men det hade du väl inte tänkt göra ;) . I bilen så är det viktigare att ha tillräckligt låg fryspunkt för den motorn används ju även när det smäller till och blir riktigt svinkallt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Lintott, synd att jag inte visste det. Men jag antar att detsamma gäller inte för -8 blandning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...