Byggnads 1 Posted November 14, 2016 När jag tog upp båten i år var propellern och axeln täckta med snäckor. Jag har en Penta 3 bladig folding i brons, båten har en rak rostfri axel och där har jag haft en anod fastsatt. Varför blir det så mycket snäckor, vissa påstår att det är anodernas skull som det blir beväxning på propeller och axel. Vågar jag skippa anoden till nästa säsong, jag har båten i Öresund. CarpeDiem Share this post Link to post Share on other sites
Seawolf 331 Posted November 14, 2016 De tidigare trebladiga foldingpropellrarna frånVplvo är av en slags mässing och kräver offeranoder för att inte korrodera. möjligen är senare årmodeller av marinbrons som klarar saltvatten utan offeranoder. FLera andra fabrikat, t.ex. Flexofold har sådan marinbrons (NiBrAl) i sina foldingpropellrar och behöver inte de offeranoder som de leverars med. (Orsaken att de medlevereras är att vissa kunder anser detta nödvändigt) Kopparbaserade gulmetaller som mässing och brons släpper ifrån sig minimala mängder av kopparjoner i vattnet, och havstulpaner mm. skyd dessa joner så de inte växer på utan. Sitter det då en offerannod av t.ex. zink med elektrisk kontakt med gulmetallen så stoppas denna kopparjonavgång och då kan havstulpanerna mm växa på gulmetallytan.SXK Västkustkretsen har sedan flera åt provat på ett 50-tal båtar att elektrolybelägga gulmetallpropellrar med ren koppar. Eftersom koppar är marginellt mindre ädelt än gulmetallerna skyddas dessa propellrar (även de av mässing) mot korrosion, även om man inte har offeranoder. Dessutom hindras naturligtvis då även beväxningen. Den äldsta förkopprade propellern ha nu använts 5 år utan offeranod och utan beväxning och utan att förkoppringen har behövt förnyas. I Göteborg har SXK kontakt med ett småföretag som tar ungefär 100 kr / propellerblad för att förkoppra. Share this post Link to post Share on other sites
Byggnads 1 Posted November 14, 2016 De tidigare trebladiga foldingpropellrarna frånVplvo är av en slags mässing och kräver offeranoder för att inte korrodera. möjligen är senare årmodeller av marinbrons som klarar saltvatten utan offeranoder. FLera andra fabrikat, t.ex. Flexofold har sådan marinbrons (NiBrAl) i sina foldingpropellrar och behöver inte de offeranoder som de leverars med. (Orsaken att de medlevereras är att vissa kunder anser detta nödvändigt) Kopparbaserade gulmetaller som mässing och brons släpper ifrån sig minimala mängder av kopparjoner i vattnet, och havstulpaner mm. skyd dessa joner så de inte växer på utan. Sitter det då en offerannod av t.ex. zink med elektrisk kontakt med gulmetallen så stoppas denna kopparjonavgång och då kan havstulpanerna mm växa på gulmetallytan. SXK Västkustkretsen har sedan flera åt provat på ett 50-tal båtar att elektrolybelägga gulmetallpropellrar med ren koppar. Eftersom koppar är marginellt mindre ädelt än gulmetallerna skyddas dessa propellrar (även de av mässing) mot korrosion, även om man inte har offeranoder. Dessutom hindras naturligtvis då även beväxningen. Den äldsta förkopprade propellern ha nu använts 5 år utan offeranod och utan beväxning och utan att förkoppringen har behövt förnyas. I Göteborg har SXK kontakt med ett småföretag som tar ungefär 100 kr / propellerblad för att förkoppra. Tack för dessa uppgifter, det är sån tur att jag är med i SXK Göteborg och skall kontakt dom i veckan för att få besked om vilken företagare som utför förkoppringen. CarprDiem Share this post Link to post Share on other sites
Thomas-1 309 Posted November 15, 2016 (edited) Finns en intressant 50-sidig pdf från SXK:s tester.Dock litet svårtolkad, verkar vara gjord att användas vid nåt föredrag med OH-bildvisning?Slutsatser dras på sidan 48 & 49. Edited November 15, 2016 by Thomas-1 Share this post Link to post Share on other sites
Seawolf 331 Posted November 15, 2016 Finns en intressant 50-sidig pdf från SXK:s tester. Dock litet svårtolkad, verkar vara gjord att användas vid nåt föredrag med OH-bildvisning? Slutsatser dras på sidan 48 & 49. För att förkoppringen skall lyckas mot beväxning måste man se till att det inte finns någon elektrisk kontakt mellan propellern och någon som helst zinkanod. Detta innebär att man måste kontrollmäta detta efter propellermontaget. Då skall man även mäta mellan propellern och andra metalldelar som båten har under vatten. (Man kan t.ex. behöva införa en huvudbrytare även på motorns minusanslutning till resten av båtens minussystem, i fall då man t.ex. har ett vattenkylt kylaggregat med zinkanod på bordsgenomföringen) Share this post Link to post Share on other sites