Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johaneliasson

Häckpropeller/Akterpropeller

Rekommendera Poster

 

 

 

 

 

 

Med saxade maskiner menar jag fram på den ena och back på den andra. Man backar ju på den maskin vars håll man vill åt. Långskeppsriktningen håller man med motorvarvet och om lyxen av bogpropeller finns så kan man ju till nöds stötta med den också.

 

Nackdelen med att montera en massa extra skit på båten är ju att man för varje extra detalj oftast gör båten sämre.

Tyngre, känsligare och mer komplicerad.

Så att använda säkerhetsargumentet i detta fall håller absolut inte.

 

Sen att man tycker det är kul med prylar är en annan femma. Och någon måste ju hålla de ekonomiska hjulen snurrande.

intressant. Kunde vara klart sevärt hur du åker sidledes mad endast aktersnurrorna utan bogpropp.

KAn du vrida propparna var för sig.

Känns som man annars borde få en mer roterande rörelse än sidoförflyttande med "saxat"

Jodå man kan få sidoförflyttelse med dubbla drev och utan bogprop. Sväng max åt ena hållet och jobba med fram/back och varvtal. Dock ingen snabb och smidig förflyttelse men det går :)

Vindstilla krävs också

Jo... du kan flyga balong i vilken riktning du vill åxå.
Nu förstår jag inte riktigt vad ballongflygning har med detta att göra?

Förövrigt kan du ej styra en ballong dit du vill utan vinden styr

Olika höjd olika vindriktning olika dagar olika årstider..

Allt går.. tycks mej kunna tolka att visst kan ts ha nytta av proppar... men han överlever nog utan. Även han har ju möjligheten att vänta på rätt väder men kaske kan slippa med hjälp av proppar

Nu handlade det ju inte om trådskaparens behov av häckpropeller utan att du påstår en sak som är felaktig

Dock verkar du ha svårt för att erkänna när du har fel här i trådarna

 

Nu ska ja inte skräpa ner mer i denna tråden med massa OT som inte handlar om vad trådskaparen har nytta av :)

Vad var "fel" i tråden/trådarna.

Jag skiter egentligen i vem som har rätt sålänge jag lär mig nåt av det.

Att omvärdera/bevisa för sig själv/byta riktning i det man/jag "vet" tar ju olika lång tid. Ibland "vet" jag säkrare än andra gånger, ibland har jag kanske bara hört av någon jag litar på, iblad har jag experimentuellt bevisat för mej själv. Ibland bryr jag mej inte men när jag gör det frågasätter jag oftast, ser saker från olika håll och "köper" sällan något rakt av.

Om du syftar på balongfärdens riktningsändring så berättade en balongfarare, som vi hyrde balong av en gång, att det ofta går att navigera eftersom all luft mellan mark och atmosfär inte oftast rör sig åt samma håll utan genomsnittet av luften runt jorden står still. Så "i princip" skulle man kunna runda en stolpe... om den var hög nog och du kunde ändra din höjd tillräckligt.

Med båt tar man ju höjd vertikalt så där finkar det inte riktigt likadant.

Aspekten med stt behöva vänta in vindstilla och trixa som f.. med hjälp av saxade motorer mm. syns för mej vara ungefär lika omständigt.. därför skulle det ju även på en balong vara bättre/enklare med starka motorer, ptopellrar mm.

Men förlåt om mina synpunkter inte tillför dej något. Finns kanske nåt filter som gör att du kan ta bort dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ända riktiga lösningen för att kunna manövrera ett fartyg i alla riktningar heter Voith-Schneider propeller. Alla andra lösningar fungerar mer eller mindre bra beroende på väder och vind. Gamla linstyrda färjor hade Voith-Schneider, i kraftig sidvind behövde de den för att inte bli liggande "mitt på".

En häckpropeller är nog den bästa lösningen idag, även om en gammal färja nog är väl så kul båt att ha ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ända riktiga lösningen för att kunna manövrera ett fartyg i alla riktningar heter Voith-Schneider propeller. Alla andra lösningar fungerar mer eller mindre bra beroende på väder och vind. Gamla linstyrda färjor hade Voith-Schneider, i kraftig sidvind behövde de den för att inte bli liggande "mitt på".

En häckpropeller är nog den bästa lösningen idag, även om en gammal färja nog är väl så kul båt att ha ;)

Fiffig mojäng! Lika självklar funktion som ofta... fast när man aldrig sett nån så.

Kanske inte det mest energieffektiva men "fett"

Kul info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag köpte ny båt i år som har dubbla motorer, bog+häck propp.

 

Jag är van vid att jobba med 1 motor enbart på en hög 28 fot+ båt och det har funkat kanon i 90% av alla lägen, de sista 10% av gångerna hade det suttit fint med lite extra hjälp.

 

Kommer säkert tappa känslan helt i början innan jag lär mig nyttja dessa ny tillbehör men sido förflyttningarna ut från macken lär ju bli en enkel match.

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget svar på din fråga men nyfiken på varför du skall montera häckpropeller när du har dubbla motorer och bogpropeller?

He he du e lite kaxig Capitan men det gillar jag.

Bifogar en film där han kör båten på sidan och det är ganska enkelt när du har fritt vatten omkring dig.

Problemet är om han skulle haft en båt tätt framför och en tätt bakom.

Enda alternativet att komma därifrån är att köra på spring eller ha en akterpropeller som löser problemet.

Därför valde jag att installera en akterpropeller.

 

https://youtu.be/7yQZSgUy2hQ

Redigerad av Gaskon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inget svar på din fråga men nyfiken på varför du skall montera häckpropeller när du har dubbla motorer och bogpropeller?

He he du e lite kaxig Capitan men det gillar jag.

Bifogar en film där han kör båten på sidan och det är ganska enkelt när du har fritt vatten omkring dig.

Problemet är om han skulle haft en båt tätt framför och en tätt bakom.

Enda alternativet att komma därifrån är att köra på spring eller ha en akterpropeller som löser problemet.

Därför valde jag att installera en akterpropeller.

 

https://youtu.be/7yQZSgUy2hQ

Jösses va härligt de stora dieslarna låter :)

 

Varför skulle det bli problem med båtar tätt både framför och bakom?

Enkelt att gå rakt i sidled utan att båten flyttar sig varken framåt eller bakåt.

Med dubbla motorer och bogpropeller finns inget behov av en häckpropeller just för att man enkelt kan utföra manövern utan den.

Det handlar enbart om att öva och lära sig hantera båten. Har båten axlar så är det ännu enklare än med drev.

Är det riktigt stora båtar så kan jag förstå att man monterar häckpropeller men på små båtar som tex 32 fot ser jag inget behov alls.

 

Stor del av svenska båtfolket är ganska okunniga när det kommer till hantera sina båtar vilket syns väl i hamnar.

Kan bero på den korta säsong vi har men det konstiga är att man mer eller mindre aldrig hör om folk som övar tilläggning eller pratar propellerverkan osv. Folk är stressade över att hantera sin båt men övar aldrig att hantera den.

 

Regel ett är att lära sig propellerverkan. Skillnad på drivkraft fram/back. Skillnad på drev och axlar samt enkel propeller och duo prop.

När man satt sig in i det så kan man börja köra båten "i huvudet" för att sedan öva i verkligheten.

Man måste förstå varför båten rör sig som den gör. Gör man inte det så blir man stressad och då går det inte bra.

Man måste räkna med vind och ev ström samt att en båt inte svarar och gör exakt som man ställer ratten(likt en bil)

Jag brukar säga att köra en motorbåt är som att köra gaffeltruck på is. Man svänger med aktern och du får alltid sladd.

Nummer ett är att få bort "sladden" så man får båten på spår och kontroll över den igen.

Som nämns i filmen så är det tomgång som gäller. Mjuka och försiktiga rörelser så långt det går.

Drev/roder raka och sedan jobba med motorerna och bogpropellern. Rör inte ratten. Rör man ratten så börjar det ofta hända grejer som stressar båtföraren då båten rör sig annorlunda än "tänkt".

Med mer vana och kunskap så kan man med fördel använda ratten för att vinkla drev/roder för att påverka sidoförflyttning ännu mer. Överkurs :) Roderindikator är bra hjälpmedel om man ska ge sig in på detta.

 

Finns massor bra filmer på Youtube att ta del av. Perfekt för vinterns övande i huvudet

 

Många känner oro/stress inför tilläggning i hamnar men öva tilläggning det görs aldrig.

Man pustar istället ut och är glad för att man kom på plats till slut även denna gång.

Tänk vad bra det hade vart för mångas relationer om det inte var tokstress vid varje tilläggning :)

 

P.S

Min kacksighet grundar sig nog i frustration över folks förmåga att hantera sina båtar samt att jag själv är rätt duktigt på det där med dubbla motorer :)

Kommer dock gärna med tips om hur man hanterar sin båt

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väl talat Capitan!

Alla båtar är olika. Det enda som funkar är att ge sig ut och öva tills det sitter. Det är otroligt kul att se när polletten trillar ner och folk plötsligt utför manövrar som de trodde var omöjliga.

ALLA utom högst tillfälliga gäster ska kunna manövrera båten åtminstone någorlunda.

 

Kan inte någon starta en tråd i ämnet manövrering? Tror att TS är rätt less vid det här laget....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju precis som TS har påmint om att han är inte intresserad av om man skall ha akterpropeller eller inte, lika lite som hur duktiga andra är på att klara sig utan akterpropeller. Han vill veta om någon har någon erfarenhet av vilken som kan vara bäst att montera på hans typ av båt. TS är troligtvis en mycket kompetent och sakkunnig båtförare som kanske har en blåsig bryggplats som är trixig att ta sig in i om det är dåligt väder eller när han är själv i båten.

Alla andra kommentarer som inte berör TS fråga är helt onödiga på denna tråd.

Någon måste väl ha gjort en sådan installation tex med Sleipners EX compact eller ES serie och ha erfarenheter av detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte detta med att det ska klankas på saker som gör båtlivet enklare. Man får ju fortfarande höra "jaså har du bogprop, kan du inte köra båt?" oväntat ofta. Själv är jag av den uppfattningen att man ska göra det så lätt för sig som möjligt, då har man kapacitet över till annat eller om något skiter sig. Och snacket om att man ska lära sig och träna i stället ger jag inte mycket för - även en sjutusan till båtförare blir ännu bättre med bra hjälpmedel.

 

Ibland brukar jag svara med motfrågan om han (för det är alltid en äldre han) har backslag på sin båt. En riktig sjöman stoppar nämligen maskin och förskjuter kamaxeln för att sedan starta den baklänges för att backa/stanna. Fast har man lågfartsmaskineri är det ju inte helller det någon konst, en tvättäkta sjöbjörn tramsar inte med smygande i krypfart - minst sju knop på tomgång som de gamla patrullbåtarna ska de vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju precis som TS har påmint om att han är inte intresserad av om man skall ha akterpropeller eller inte, lika lite som hur duktiga andra är på att klara sig utan akterpropeller. Han vill veta om någon har någon erfarenhet av vilken som kan vara bäst att montera på hans typ av båt. TS är troligtvis en mycket kompetent och sakkunnig båtförare som kanske har en blåsig bryggplats som är trixig att ta sig in i om det är dåligt väder eller när han är själv i båten.

Alla andra kommentarer som inte berör TS fråga är helt onödiga på denna tråd.

Någon måste väl ha gjort en sådan installation tex med Sleipners EX compact eller ES serie och ha erfarenheter av detta?

Oj! Och ditt inlägg förändrade saken!

 

Orsaken till att det kanske inte kommit så många relevanta svar kan ju bero på att det ÄR ett idiotmontage som absolut inte kommer kunna tillföra något just när det blåser. Dragkraften på det tilltänkta arrangemanget som blåser rätt in i ett drev kan förmodligen räknas i hekto.

En thruster som inte har fritt blås kan snarare stjälpa än hjälpa genom att skapa "oväntade" hydrodynamiska fenomen.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte detta med att det ska klankas på saker som gör båtlivet enklare. Man får ju fortfarande höra "jaså har du bogprop, kan du inte köra båt?" oväntat ofta. Själv är jag av den uppfattningen att man ska göra det så lätt för sig som möjligt, då har man kapacitet över till annat eller om något skiter sig. Och snacket om att man ska lära sig och träna i stället ger jag inte mycket för - även en sjutusan till båtförare blir ännu bättre med bra hjälpmedel.

 

Ibland brukar jag svara med motfrågan om han (för det är alltid en äldre han) har backslag på sin båt. En riktig sjöman stoppar nämligen maskin och förskjuter kamaxeln för att sedan starta den baklänges för att backa/stanna. Fast har man lågfartsmaskineri är det ju inte helller det någon konst, en tvättäkta sjöbjörn tramsar inte med smygande i krypfart - minst sju knop på tomgång som de gamla patrullbåtarna ska de vara.

 

Aaa. Precis som med låsningsfria bromsar på bil.

Man hanterar bilen säkrare och får kortare bromssträcka och har mindre risk att sladda in i saker om man har koll på bromsen på ett sätt att inte det låsningsfria går in...

Däremot om du ändå panikbromsar, trampar i botten..så är det ju bra att det låsningsfria finns där..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coppertail, nu har du med ganska stor tydlighet förklarat för TS hur han inte ska göra....

Kan du nu inte med hjälp av din stora erfarenhet i ämnet förklara för TS HUR han istället ska montera sin Sternthruster.

Det är så kontraproduktivt att bara fokusera på inte svar. TS vill ha hjälp och råd i hur han ska montera en akterpropeller, ingenting annat!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte detta med att det ska klankas på saker som gör båtlivet enklare. Man får ju fortfarande höra "jaså har du bogprop, kan du inte köra båt?" oväntat ofta. Själv är jag av den uppfattningen att man ska göra det så lätt för sig som möjligt, då har man kapacitet över till annat eller om något skiter sig. Och snacket om att man ska lära sig och träna i stället ger jag inte mycket för - även en sjutusan till båtförare blir ännu bättre med bra hjälpmedel.

 

Ibland brukar jag svara med motfrågan om han (för det är alltid en äldre han) har backslag på sin båt. En riktig sjöman stoppar nämligen maskin och förskjuter kamaxeln för att sedan starta den baklänges för att backa/stanna. Fast har man lågfartsmaskineri är det ju inte helller det någon konst, en tvättäkta sjöbjörn tramsar inte med smygande i krypfart - minst sju knop på tomgång som de gamla patrullbåtarna ska de vara.

 

Den texten gillar jag som du skrev.

 

"" Själv är jag av den uppfattningen att man ska göra det så lätt för sig som möjligt, då har man kapacitet över till annat eller om något skiter sig.""

 

Precis så var det för mig, man tar höjd för att om något skiter sig så löser man det ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu är det ju precis som TS har påmint om att han är inte intresserad av om man skall ha akterpropeller eller inte, lika lite som hur duktiga andra är på att klara sig utan akterpropeller. Han vill veta om någon har någon erfarenhet av vilken som kan vara bäst att montera på hans typ av båt. TS är troligtvis en mycket kompetent och sakkunnig båtförare som kanske har en blåsig bryggplats som är trixig att ta sig in i om det är dåligt väder eller när han är själv i båten.

Alla andra kommentarer som inte berör TS fråga är helt onödiga på denna tråd.

Någon måste väl ha gjort en sådan installation tex med Sleipners EX compact eller ES serie och ha erfarenheter av detta?

Oj! Och ditt inlägg förändrade saken!

 

Orsaken till att det kanske inte kommit så många relevanta svar kan ju bero på att det ÄR ett idiotmontage som absolut inte kommer kunna tillföra något just när det blåser. Dragkraften på det tilltänkta arrangemanget som blåser rätt in i ett drev kan förmodligen räknas i hekto.

En thruster som inte har fritt blås kan snarare stjälpa än hjälpa genom att skapa "oväntade" hydrodynamiska fenomen.

 

 

Åhh, du vet inte vad du skriver om

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Nu är det ju precis som TS har påmint om att han är inte intresserad av om man skall ha akterpropeller eller inte, lika lite som hur duktiga andra är på att klara sig utan akterpropeller. Han vill veta om någon har någon erfarenhet av vilken som kan vara bäst att montera på hans typ av båt. TS är troligtvis en mycket kompetent och sakkunnig båtförare som kanske har en blåsig bryggplats som är trixig att ta sig in i om det är dåligt väder eller när han är själv i båten.

Alla andra kommentarer som inte berör TS fråga är helt onödiga på denna tråd.

Någon måste väl ha gjort en sådan installation tex med Sleipners EX compact eller ES serie och ha erfarenheter av detta?

Oj! Och ditt inlägg förändrade saken!

 

Orsaken till att det kanske inte kommit så många relevanta svar kan ju bero på att det ÄR ett idiotmontage som absolut inte kommer kunna tillföra något just när det blåser. Dragkraften på det tilltänkta arrangemanget som blåser rätt in i ett drev kan förmodligen räknas i hekto.

En thruster som inte har fritt blås kan snarare stjälpa än hjälpa genom att skapa "oväntade" hydrodynamiska fenomen.

Åhh, du vet inte vad du skriver om

Jag erkänner att jag aldrig kört en båt där man monterat en thruster mellan dreven.

Däremot kör jag 5000-7000 M skärgårds/kusttrafik per år varav kanske 80% dubbla maskiner. Både 2x rakaxel med roder, 2xvattenjet, 3xvattenjet, utombordare, singeldrev och dubbeldrev.

Båtstorlekar mellan 5-25 meter. 15-45 knop.

Så jag mitt arma arsel trodde faktiskt att jag hade något att tillföra....

 

Du då?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag flyger med oftast minst 4 motorer, kanske 20000 distans.... fast som pasagerare.. känns ok.

Kan ibland tänka logiskt.

Vissa saker make sense... vissa inte.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Nu är det ju precis som TS har påmint om att han är inte intresserad av om man skall ha akterpropeller eller inte, lika lite som hur duktiga andra är på att klara sig utan akterpropeller. Han vill veta om någon har någon erfarenhet av vilken som kan vara bäst att montera på hans typ av båt. TS är troligtvis en mycket kompetent och sakkunnig båtförare som kanske har en blåsig bryggplats som är trixig att ta sig in i om det är dåligt väder eller när han är själv i båten.

Alla andra kommentarer som inte berör TS fråga är helt onödiga på denna tråd.

Någon måste väl ha gjort en sådan installation tex med Sleipners EX compact eller ES serie och ha erfarenheter av detta?

Oj! Och ditt inlägg förändrade saken!

 

Orsaken till att det kanske inte kommit så många relevanta svar kan ju bero på att det ÄR ett idiotmontage som absolut inte kommer kunna tillföra något just när det blåser. Dragkraften på det tilltänkta arrangemanget som blåser rätt in i ett drev kan förmodligen räknas i hekto.

En thruster som inte har fritt blås kan snarare stjälpa än hjälpa genom att skapa "oväntade" hydrodynamiska fenomen.

Åhh, du vet inte vad du skriver om
Jag erkänner att jag aldrig kört en båt där man monterat en thruster mellan dreven.

Däremot kör jag 5000-7000 M skärgårds/kusttrafik per år varav kanske 80% dubbla maskiner. Både 2x rakaxel med roder, 2xvattenjet, 3xvattenjet, utombordare, singeldrev och dubbeldrev.

Båtstorlekar mellan 5-25 meter. 15-45 knop.

Så jag mitt arma arsel trodde faktiskt att jag hade något att tillföra....

 

Du då?

Hoppla, en världsmästare, du skrev inget i ditt CV om du var läskunnig.

Men om du är det så kan du ju läsa mina övriga inlägg i tråden där jag svarat på frågan TS ställde.

Då kommer du kanske fram till att jag har erfarenhet av det du saknar i ditt CV.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Nu är det ju precis som TS har påmint om att han är inte intresserad av om man skall ha akterpropeller eller inte, lika lite som hur duktiga andra är på att klara sig utan akterpropeller. Han vill veta om någon har någon erfarenhet av vilken som kan vara bäst att montera på hans typ av båt. TS är troligtvis en mycket kompetent och sakkunnig båtförare som kanske har en blåsig bryggplats som är trixig att ta sig in i om det är dåligt väder eller när han är själv i båten.

Alla andra kommentarer som inte berör TS fråga är helt onödiga på denna tråd.

Någon måste väl ha gjort en sådan installation tex med Sleipners EX compact eller ES serie och ha erfarenheter av detta?

Oj! Och ditt inlägg förändrade saken!

 

Orsaken till att det kanske inte kommit så många relevanta svar kan ju bero på att det ÄR ett idiotmontage som absolut inte kommer kunna tillföra något just när det blåser. Dragkraften på det tilltänkta arrangemanget som blåser rätt in i ett drev kan förmodligen räknas i hekto.

En thruster som inte har fritt blås kan snarare stjälpa än hjälpa genom att skapa "oväntade" hydrodynamiska fenomen.

Åhh, du vet inte vad du skriver om
Jag erkänner att jag aldrig kört en båt där man monterat en thruster mellan dreven.

Däremot kör jag 5000-7000 M skärgårds/kusttrafik per år varav kanske 80% dubbla maskiner. Både 2x rakaxel med roder, 2xvattenjet, 3xvattenjet, utombordare, singeldrev och dubbeldrev.

Båtstorlekar mellan 5-25 meter. 15-45 knop.

Så jag mitt arma arsel trodde faktiskt att jag hade något att tillföra....

 

Du då?

Hoppla, en världsmästare, du skrev inget i ditt CV om du var läskunnig.

Men om du är det så kan du ju läsa mina övriga inlägg i tråden där jag svarat på frågan TS ställde.

Då kommer du kanske fram till att jag har erfarenhet av det du saknar i ditt CV.

Oj. Ja, vad tillförde du?

Du vill sälja Sleipner grejer.

Inte ett ord om det faktiskt fungerar. Det man kan se på dina bilder är ju inte värst lovande. Fungerar det ens en vindstilla dag? Eller du kanske inte är klar med montaget?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till oss som nu inte är världsmästare på att köra båt ,

utan måste förnedra oss till att använda bog/häckpropeller , mest kanske för att vi är rädd om

närliggande båtar.

 

Hur beräknar man hur kraftig häckpropeller man bör installera?

 

Ex tio ton båt 10-11 meter lång ,3 m hög med ett jäkla vindfång , bogpropeller finns redan , raka axlar ,

MEN : propellrarna roterar åt samma håll (ja jag vet att det inte är så smart men det är förutsättningarna)

 

Förslag mottages tacksamt, helst ekonomiskt realistiska.

 

Trevlig Helg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har liknande båtstorlek som dig. Runt 12 meter med flybridge.

Väger runt 10 ton. Dubbla motorer med axlar och bogpropeller.

Vi installerade en häckpropeller för två säsonger sen. Det har vi inte ångrat en sekund. Är ganska van med att köra båt och använder i ärlighetens namn inte den jätteofta. Men när det varit tuffa förhållanden och tufft med plats har den varit kanon. Också tryggt att veta att den finns där ifall man hamnar i problem.

Vi har en maxpower ct60 i aktern. Valde maxpower då de redan satt i fören. Vill minnas att den är på 6 hk. Den har i alla fall alltid räckt till för oss oavsett väder och vind!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till oss som nu inte är världsmästare på att köra båt ,

utan måste förnedra oss till att använda bog/häckpropeller , mest kanske för att vi är rädd om

närliggande båtar.

 

Hur beräknar man hur kraftig häckpropeller man bör installera?

 

Ex tio ton båt 10-11 meter lång ,3 m hög med ett jäkla vindfång , bogpropeller finns redan , raka axlar ,

MEN : propellrarna roterar åt samma håll (ja jag vet att det inte är så smart men det är förutsättningarna)

 

Förslag mottages tacksamt, helst ekonomiskt realistiska.

 

Trevlig Helg.

Tråkig vändning på tråden det där med världsmästare. Vad jag förstår så handlade den här tråden om att montera en thruster mellan två drev. Väntar fortfarande på svar på hur stor dragkraft det kan ge i praktiken.

 

På en rakaxelbåt fungerar det ju faktiskt tack vare att thrustern får "fri horisont"

En helt annan femma.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.jetthruster.com/?gclid=CN2OhYWc29ACFYEMcwodMvYBWg

 

En alternativ lösning. Har ingen aning hur effektivt det är eller hur bra det funkar i praktiken. Men man löser ju problemet med att få trustkraften på dreven.

 

Jag forskade lite om Jet Thruster för några år sedan som alternativ till att montera ett grovt bogpropellerrör. Jet Thrusters små "nozzels" tilltalade mig. Jag hade kontakt med den svenska generalagenten och fick referenser på installatörer som hade erfarenhet av montering. En av installatörerna sa "Aldrig mer att jag installerar ett sådant system". Det hade varit jättesvårt att få det tätt med det höga tryck som pumpen skapar. Sen beckade 3-vägsventilen som styr vattenflödet igen innan första sommaren var slut...

 

Lite av en besvikelse för idén verkade bra. Men jag vågade inte riskera den höga kostnaden för ett sådant system och riskera att bli kraftigt missnöjd. Det finns väl inget värre än hjälpmedel som man inte kan lita på när de behövs.

 

Det skulle vara kul om det finns några båtägare som installerat och använt Jet Thruster i ett antal år och kunde ge lite erfarenheter. Systemet kan ju ha utvecklats till det bättre med åren.

 

Kollade aktuell prislapp för ett system som skulle passa min båt: 5,700 euro + frakt som är drygt 100 euro till. Rätt saftigt pris. Sen tillkommer elarbeten och installation....

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är intreserad av att installera häckpropeller.

 

 

Skälen är bla att jag inte kan utnyttja propellerverkan som jag vill då bägge propellrarna dumt nog går med samma rotationsriktning, är dessutom lite rookie med båtar , bara tio år som båtägare.

 

Min fru har tagit över allt styrande pga dålig höft så jag sköter det övriga , hoppilandkalle mm

 

Häckpropeller kommer att monteras i vinter , försöker få kunskap om vad som fungerar.

Behöver inte veta något om ballongflygning eller dyl.

 

Tycker mej förstått att på nämda båt Windy m drev funkar det kanske mindre bra.

 

Problemet jag har nu är att få ned montaget tillräckligt djupt under vattenytan , akterspegeln är rundad ,

Sleipners utanpåliggande montage är för dyrt (och fult) samt vid invändigt montage måste motorn vara skyddad mot stänk/slagvatten.

 

max-power har en kapslad variant har dock problem att hitta svensk återförsäljare som har den i sort.

Och ja, sleipner har en kapslad variant till bara dubbla priset.

 

Fick ett bra svar av Ryds20DCI, verkar klara sej med 185 mm tunnel , någon fler som har häckprop installerad och

vill dela med sej ?

 

Hade inte som intention att hoppa på någon och har inga önskemål att måsta redovisa varför vi vil montera häckprop.

 

Med vänlig hälsning,

Torbjörn.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har Lewmar 185tt 3,0Kw både fram och bak.

Fungerar oklanderligt.

Mer information finns på Comstedt.se

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har Lewmar 185tt 3,0Kw både fram och bak.

Fungerar oklanderligt.

Mer information finns på Comstedt.se

Oki,tack.

Har inte tänkt på Lewmar.

hur stor är din båt ?

 

Kollade Comstedt är osäker på om motorn klarar slagvatten samt tycker de var lite väl dyra på " akterröret"

 

Mvh Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Aquador 32C, 4500kg plus innehåll så den väger väl ca 6500kg semesterpackad

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min häckpropeller sprutar en del rakt mot trimplanen, men det ger riktigt hyfsad effekt i alla fall. Skulle aldrig vilja vara utan den, men visst är det en sport att vända båten runt sin egen axel utan att vare sig använda bog- eller akterpropellern.

 

Det gör jag så ofta jag kan. Men en sådan operation tar ofta lite tid - oavsett skicklighetsnivå - och med enkelmontage, rak axel och rejält vindfång dröjer det ibland inte många sekunder innan "tidsfönstret" är passerat.

En annan situation är när man skall trixa sig ut eller in mellan båtar/hinder, där man kanske har mindre än en halvmeters marginal. Visst kan man fendra av, mobilsera besättningarna i de andra båtarna (mina barn är ännu lite för små för att jag skall lita på att de fixar det) o.s.v. Men varför, om man kan lösa det på annat sätt ? Visst, man kan också undvika att hamna i sådana situationer.

 

"En kompetent skeppare försätter sig inte i sådana situationer, lär dig att läsa av läget" har jag ofta fått höra. Jag skulle vilja justera det - "En kompetent skeppare försätter sig inte....i situationer han inte reder ut". Utan akterpropellern hade jag ibland tvingas skippa just den hamnen, då denna sista plats skulle varit "omöjlig" att ta sig in och ut från. Men med häckpropellern så behöver jag inte det !

 

Det handlar om att flytta ribban. Varför t ex ha motor på en segelbåt, en bra seglare kan ju segla ända in till bryggplatsen ?  Idag ifrågasätter nästan ingen motorn, men för 20-30 år sedan hörde jag ofta detta från "de gamla" i hamnen. Hade även en kollega som envisades med att inte ha motor. Lika pinsamt varje gång han bad mig bogsera ut honom från bryggan så han fick det (dock lilla) "spelrum" han behövde för att visa sin skicklighet.... :lol: 

För att inte tala om när vi installerade mikrovågsugn i vår båt. Oj, vad synpunkter vi fick. Men med två vällingbarn och ofta matrester att värma var (och är) det suveränt. Vi brukade ställa motfrågan hur ofta de själva använde sin gasolugn, och påfallande många förvarade istället matvaror där....

 

TS: Om du sätter "vingar" på tunneln kan du inte bara vinkla dessa så vattenströmmen går neråt. Du kan också vinkla den lite snett neråt/bakåt för att sikta lite förbi ev. hinder, utan att det ger alltför mycket framåtdrivande kraft.

Sedan kan du bygga ut med en "låda" som akterproptunneln sitter på. Tror Nordwest har den lösningen på sina dubbeldrevsbåtar. Har du dåligt med plats kan en 3hk 125mm vara helt ok och gör nytta i många situationer, men bättre är om du kan få dit minst 4hk. Jag har dock inte erfarenhet av exakt din specifika båt.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För er som är intresserade att veta... köpte två styck sidepower SE40 för montage på båda yttersidorna då detta rekommenderades av sleipner själva.

Men tack för all hjälp och speciellt tack till er som alltid klarar er utan finesser.... vart skulle världen varit utan er????

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...