Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johaneliasson

Häckpropeller/Akterpropeller

Rekommendera Poster

Hej!

Har en windy 32 scirocco med dubbla Kad32or, tänkte sätta in en häckpropeller. Någon som har erfarenhet av detta på denna eller liknande modell?

Ska man ha med utanpåliggande motor och trumma?

Bara utanpåliggande trumma?

Någon som har erfarenhet av Sleipners nya sx modeller?

Tacksam för svar.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade en sx100 i somras på min båt. Enkel montering.

Men det är viktigt att du får plats med COWLS. Får man inte det så kommer vattenströmmen på drevet och verkan blir dåligt. En kompis har en 33 à som du har med dubbla D4 med Dph drev och han får inte plats med COWLS. Tror att dessa drev är större än dina så det kanske inte är ett problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget svar på din fråga men nyfiken på varför du skall montera häckpropeller när du har dubbla motorer och bogpropeller?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, bara väntade på att den kommentaren skulle komma. Som den alltid gör. Antagligen för han vill ha det. Han kanske har för mycket pengar. Eller så kanske han vill att barnen ska kunna lägga till. Eller så vill han bara vara 100% säker på att inget kan strula, hängslen och livrem.

 

Kan man så ska man. Köööööör säger jag

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett "samtal" är det ju alltid bra om man förstår varandra och att tankar och idéer utvecklas så jag tycker absolut att TS svar på Capitans nyfikenhet är relevant. Det kan ju vara så att TS egentligen har annat som är mera intressant att göra än att lägga tid/pengar att montera en häckpropeller.

 

Jag förstår inte alls hysterias synpunkt att mera teknik ger mindre strul, min upplevelse är precis den motsatta.

 

Hoppas TS får den hjälp han behöver med installationen, eller kanske inte behöver.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja idag ser man många som inte ens vet att båten tex går runt sin axel om man slår fram back på motorerna osv

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan se ett stort användningsområde för häckproppar och det är när man tex ligger långsides vid en mack och ska ut och vinden ligger på och man har båtar framför och bakom. Den som tankat vid hotellbryggan på Dalarö vet vad jag menar. Då tror jag inte man är hjälpt av dubbla maskiner utan en häckpropp är det enda förutom mankraft.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bra med hjälpmedel? När vi hade motorbåt med dubbla maskiner så fick vi ändå gå ut på spring ibland från den typen av bryggor som ChristerN nämner. Hade varit jättebra med både bog och häck propp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan flytta en båt med dubbla motorer och bogpropeller rakt i sidled om man vill och dessutom tränar lite.

 

Det kan säkert ändå finnas orsaker att ha en häckpropeller. Ska bli intressant att "höra" hur TS resonerar.

 

Ni som kan något om modellen kan ju hjälpa till med montaget så länge.

 

Mackey

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog missat att TS har bogpropp. Men det kanske står någonstans. Å vår Coronet hade vi varken bog eller häckpropeller, därav att gå ut med spring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Herregud, har grabben pengarna och vill ha en kul leksak så ska han väl få det. Båtar är leksaker som vi utrustar med en massa mer eller mindre nödvändiga prylar.

En bekant lät montera bogpropeller, jag frågade om han använde den mycket: Nästan aldrig men det känns tryggt att ha den.

Förr i tiden köpte gubbarna juveler till sina kärringar. Skulle det vara roligare?

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Herregud, har grabben pengarna och vill ha en kul leksak så ska han väl få det. Båtar är leksaker som vi utrustar med en massa mer eller mindre nödvändiga prylar.

En bekant lät montera bogpropeller, jag frågade om han använde den mycket: Nästan aldrig men det känns tryggt att ha den.

Förr i tiden köpte gubbarna juveler till sina kärringar. Skulle det vara roligare?

Skiftet när man hellre investerar i gumman än i kärringen kommer väl ungefär samtidigt som det är dags för blåpiller?

 

;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fråga var kanske inte om man ska ha eller inte utan vad man ska ha?

Anledningen till min fråga är att jag känner att de kan vara skönt att ha en extra propeller där bak. de underlättar mycket i trånga blåsiga hamnar och kanske lite panikartade situationer (om nu sådana uppstår)

de går jätte bra att använda de som vi gör idag, men ibland tar ju bekvämligheten över. sen kan jag väl villigt erkänna att jag gillar prylar också ;)

men för att återgå till min fråga, är det någon som har svar på min fråga?

Med vänlig hälsning Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv ägt en Windy 32 men med dubbla KAD43

Trångt mellan motorerna så för en installation med motor på insidan så får motorerna ur

Inte så mycket jobb iofs och alltid bra att få ur gamla motorer och se över dom :)

Förlängare behovs ofta på drevbåtar för att komma utanför dreven med häckpropellern

 

Har dock svårt att se behovet av häckpropeller på en såpass liten båt med dubbla motorer och bogpropeller. Kan man hantera dubbla motorer och en bogpropeller så kan man få båten åt alla riktningar

Har man lätt för att stressa upp sig eller gillar prylar så kan väl det få vara en ursäkt ;)

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fråga var kanske inte om man ska ha eller inte utan vad man ska ha?

Anledningen till min fråga är att jag känner att de kan vara skönt att ha en extra propeller där bak. de underlättar mycket i trånga blåsiga hamnar och kanske lite panikartade situationer (om nu sådana uppstår)

de går jätte bra att använda de som vi gör idag, men ibland tar ju bekvämligheten över. sen kan jag väl villigt erkänna att jag gillar prylar också ;)

men för att återgå till min fråga, är det någon som har svar på min fråga?

Med vänlig hälsning Johan

 

Klart att du ska ha en akterpropeller, hittade denna bild som visar en alternativ montering vid dubbla motorer. Då behöver du inte montera ur motorerna även om det kanske är bra att ta ur dem och putsa ibland

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick inte med bilden nytt försök

post-88377-0-03229000-1479629483_thumb.jpg

Redigerad av Northtorp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick inte med bilden nytt försök

Kan det där ge ens en märkbar effekt?

 

Det brukar ju gå att köra ett par knop i sidled med saxade maskiner. Har svårt att tro att den där lilla vispen kommer ens i närheten.

 

Tyvärr knappast ett alternativ till att lära sig att hantera sin båt.

Att vid ett nödläge som TS skriver förlita sig på det arrangemanget är dödfött. För lite, för sent om man inte har insikt i vad som kommer att hända redan innan man hamnar i den situationen.

 

Återigen, ett par knopar och grundläggande kunskaper i propellerverkan/avdrift går knappast att köpa sig fri ifrån.

Om man inte lejer någon som kan köra båt för pengarna förstås.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fick inte med bilden nytt försök

Kan det där ge ens en märkbar effekt?

 

Det brukar ju gå att köra ett par knop i sidled med saxade maskiner. Har svårt att tro att den där lilla vispen kommer ens i närheten.

 

Tyvärr knappast ett alternativ till att lära sig att hantera sin båt.

Att vid ett nödläge som TS skriver förlita sig på det arrangemanget är dödfött. För lite, för sent om man inte har insikt i vad som kommer att hända redan innan man hamnar i den situationen.

 

Återigen, ett par knopar och grundläggande kunskaper i propellerverkan/avdrift går knappast att köpa sig fri ifrån.

Om man inte lejer någon som kan köra båt för pengarna förstås.

Nu kanske jag misstolkar dig men modern drevdrift med dubbla propellrar per drev ger ingen märkbar naturlig "drift" i sidled pga propellerverkan. De går heller inte att "saxa", de är alltid parallella. Dvs sidledes förflyttning av häcken kräver fram, back vrida ratten osv. Dubbla drev ger dock fördelen att kunna rotera båten med att köra den ena fram o andra bakåt, och man kan också snedställa i detta läget och i det fallet köra bogpropp vilket ger en viss sidledes förflyttning av hela båten. Typ (svårt att rita, fören är uppåt):

 

<

 

 

^ v

/ /

 

När jag gör detta, rör sig dock oftast båten något framåt o bakåt ändå när man bökar runt, så jag förstår att TS är intresserad. Jag känner jag klarar mig, men jag förstår. :)

Redigerad av Haddock_
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med saxade maskiner menar jag fram på den ena och back på den andra. Man backar ju på den maskin vars håll man vill åt. Långskeppsriktningen håller man med motorvarvet och om lyxen av bogpropeller finns så kan man ju till nöds stötta med den också.

 

Nackdelen med att montera en massa extra skit på båten är ju att man för varje extra detalj oftast gör båten sämre.

Tyngre, känsligare och mer komplicerad.

Så att använda säkerhetsargumentet i detta fall håller absolut inte.

 

Sen att man tycker det är kul med prylar är en annan femma. Och någon måste ju hålla de ekonomiska hjulen snurrande.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med saxade maskiner menar jag fram på den ena och back på den andra. Man backar ju på den maskin vars håll man vill åt. Långskeppsriktningen håller man med motorvarvet och om lyxen av bogpropeller finns så kan man ju till nöds stötta med den också.

 

Nackdelen med att montera en massa extra skit på båten är ju att man för varje extra detalj oftast gör båten sämre.

Tyngre, känsligare och mer komplicerad.

Så att använda säkerhetsargumentet i detta fall håller absolut inte.

 

Sen att man tycker det är kul med prylar är en annan femma. Och någon måste ju hålla de ekonomiska hjulen snurrande.

 

intressant. Kunde vara klart sevärt hur du åker sidledes mad endast aktersnurrorna utan bogpropp.

KAn du vrida propparna var för sig.

Känns som man annars borde få en mer roterande rörelse än sidoförflyttande med "saxat"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med saxade maskiner menar jag fram på den ena och back på den andra. Man backar ju på den maskin vars håll man vill åt. Långskeppsriktningen håller man med motorvarvet och om lyxen av bogpropeller finns så kan man ju till nöds stötta med den också.

 

Nackdelen med att montera en massa extra skit på båten är ju att man för varje extra detalj oftast gör båten sämre.

Tyngre, känsligare och mer komplicerad.

Så att använda säkerhetsargumentet i detta fall håller absolut inte.

 

Sen att man tycker det är kul med prylar är en annan femma. Och någon måste ju hålla de ekonomiska hjulen snurrande.

Ok, då förstår jag vad du menar. Jag får ingen sidorörelse av detta, bara en rotation. Det man kan göra är att få lite olika nivå av rotation vs längdförskjutning, om jag snedställer ratten och backar (låt säga) med bara en maskin relativt den andra. Tänk dig du styr åt babord, dvs dreven pekar / i båtens riktning. Backar jag med babord motor får jag mer rotation än om jag backar med styrbord motor. I den här situationen med back i babord, kan jag "pulsa" nån gång med styrbord motor för att inte åka för mycket bakåt och på så sätt åstadkomma en sorts sicksack sidoförflyttning med häcken. Komplettera med bogpropp så blir det nästan en sidoförflyttning, men inte supereffektivt. Jag väljer oftast i såna situationer spring, fender och framåt för att flytta ut häcken. Såklart skulle en kraftig akterpropeller hjälpa till.

 

Jag har själv en Windy 34 och har spontant svårt att se hur man skulle kunna få plats med något mellan dreven, det äe ganska tajt, särskilt eftersom de ju vrider. Tippar på man har max 20-25cm bredd mellan för att det inte ska begränsa. Obs, tar detta från minnet, har inte mätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst tack till er som försöker hjälpa mig med min fråga och inte ställer frågan varför..

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS du fick ett tidigare svar av mig i denna tråd. Sleipners SX serie är bäst för en båt med dubbla drev (någon får gärna tycka annat). SX 80 borde vara okey för din båt.

Bifogar lite bilder från min installation.

 

 

post-101984-0-76567700-1479642370.jpg

post-101984-0-63767500-1479642709.jpg

post-101984-0-04220700-1479642729.jpg

post-101984-0-54838200-1479642409.jpg

post-101984-0-40691900-1479642425.jpg

post-101984-0-01566800-1479642766.jpg

post-101984-0-38014600-1479642445.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med saxade maskiner menar jag fram på den ena och back på den andra. Man backar ju på den maskin vars håll man vill åt. Långskeppsriktningen håller man med motorvarvet och om lyxen av bogpropeller finns så kan man ju till nöds stötta med den också.

 

Nackdelen med att montera en massa extra skit på båten är ju att man för varje extra detalj oftast gör båten sämre.

Tyngre, känsligare och mer komplicerad.

Så att använda säkerhetsargumentet i detta fall håller absolut inte.

 

Sen att man tycker det är kul med prylar är en annan femma. Och någon måste ju hålla de ekonomiska hjulen snurrande.

Min båt, windy 9000, snurrar om jag slår fram på ena och back på andra maskinen. För att få båten att gå i sidled med aktern så måste jag hålla nosen på plats med bogproppen och det kan lätt bli stressigt, mycket enklare att lägga spring, så jag förstår om TS vill ha akterpropp men det kan vara en utmaning att få plats med prylarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Med saxade maskiner menar jag fram på den ena och back på den andra. Man backar ju på den maskin vars håll man vill åt. Långskeppsriktningen håller man med motorvarvet och om lyxen av bogpropeller finns så kan man ju till nöds stötta med den också.

 

Nackdelen med att montera en massa extra skit på båten är ju att man för varje extra detalj oftast gör båten sämre.

Tyngre, känsligare och mer komplicerad.

Så att använda säkerhetsargumentet i detta fall håller absolut inte.

 

Sen att man tycker det är kul med prylar är en annan femma. Och någon måste ju hålla de ekonomiska hjulen snurrande.

intressant. Kunde vara klart sevärt hur du åker sidledes mad endast aktersnurrorna utan bogpropp.

KAn du vrida propparna var för sig.

Känns som man annars borde få en mer roterande rörelse än sidoförflyttande med "saxat"

Jodå man kan få sidoförflyttelse med dubbla drev och utan bogprop. Sväng max åt ena hållet och jobba med fram/back och varvtal. Dock ingen snabb och smidig förflyttelse men det går :)

Vindstilla krävs också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Med saxade maskiner menar jag fram på den ena och back på den andra. Man backar ju på den maskin vars håll man vill åt. Långskeppsriktningen håller man med motorvarvet och om lyxen av bogpropeller finns så kan man ju till nöds stötta med den också.

 

Nackdelen med att montera en massa extra skit på båten är ju att man för varje extra detalj oftast gör båten sämre.

Tyngre, känsligare och mer komplicerad.

Så att använda säkerhetsargumentet i detta fall håller absolut inte.

 

Sen att man tycker det är kul med prylar är en annan femma. Och någon måste ju hålla de ekonomiska hjulen snurrande.

intressant. Kunde vara klart sevärt hur du åker sidledes mad endast aktersnurrorna utan bogpropp.

KAn du vrida propparna var för sig.

Känns som man annars borde få en mer roterande rörelse än sidoförflyttande med "saxat"

Jodå man kan få sidoförflyttelse med dubbla drev och utan bogprop. Sväng max åt ena hållet och jobba med fram/back och varvtal. Dock ingen snabb och smidig förflyttelse men det går :)

Vindstilla krävs också

Jo... du kan flyga balong i vilken riktning du vill åxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Med saxade maskiner menar jag fram på den ena och back på den andra. Man backar ju på den maskin vars håll man vill åt. Långskeppsriktningen håller man med motorvarvet och om lyxen av bogpropeller finns så kan man ju till nöds stötta med den också.

 

Nackdelen med att montera en massa extra skit på båten är ju att man för varje extra detalj oftast gör båten sämre.

Tyngre, känsligare och mer komplicerad.

Så att använda säkerhetsargumentet i detta fall håller absolut inte.

 

Sen att man tycker det är kul med prylar är en annan femma. Och någon måste ju hålla de ekonomiska hjulen snurrande.

intressant. Kunde vara klart sevärt hur du åker sidledes mad endast aktersnurrorna utan bogpropp.

KAn du vrida propparna var för sig.

Känns som man annars borde få en mer roterande rörelse än sidoförflyttande med "saxat"

Jodå man kan få sidoförflyttelse med dubbla drev och utan bogprop. Sväng max åt ena hållet och jobba med fram/back och varvtal. Dock ingen snabb och smidig förflyttelse men det går :)

Vindstilla krävs också

Jo... du kan flyga balong i vilken riktning du vill åxå.

Nu förstår jag inte riktigt vad ballongflygning har med detta att göra?

Förövrigt kan du ej styra en ballong dit du vill utan vinden styr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Med saxade maskiner menar jag fram på den ena och back på den andra. Man backar ju på den maskin vars håll man vill åt. Långskeppsriktningen håller man med motorvarvet och om lyxen av bogpropeller finns så kan man ju till nöds stötta med den också.

 

Nackdelen med att montera en massa extra skit på båten är ju att man för varje extra detalj oftast gör båten sämre.

Tyngre, känsligare och mer komplicerad.

Så att använda säkerhetsargumentet i detta fall håller absolut inte.

 

Sen att man tycker det är kul med prylar är en annan femma. Och någon måste ju hålla de ekonomiska hjulen snurrande.

intressant. Kunde vara klart sevärt hur du åker sidledes mad endast aktersnurrorna utan bogpropp.

KAn du vrida propparna var för sig.

Känns som man annars borde få en mer roterande rörelse än sidoförflyttande med "saxat"

Jodå man kan få sidoförflyttelse med dubbla drev och utan bogprop. Sväng max åt ena hållet och jobba med fram/back och varvtal. Dock ingen snabb och smidig förflyttelse men det går :)

Vindstilla krävs också

Jo... du kan flyga balong i vilken riktning du vill åxå.
Nu förstår jag inte riktigt vad ballongflygning har med detta att göra?

Förövrigt kan du ej styra en ballong dit du vill utan vinden styr

Olika höjd olika vindriktning olika dagar olika årstider..

Allt går.. tycks mej kunna tolka att visst kan ts ha nytta av proppar... men han överlever nog utan. Även han har ju möjligheten att vänta på rätt väder men kaske kan slippa med hjälp av proppar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Med saxade maskiner menar jag fram på den ena och back på den andra. Man backar ju på den maskin vars håll man vill åt. Långskeppsriktningen håller man med motorvarvet och om lyxen av bogpropeller finns så kan man ju till nöds stötta med den också.

 

Nackdelen med att montera en massa extra skit på båten är ju att man för varje extra detalj oftast gör båten sämre.

Tyngre, känsligare och mer komplicerad.

Så att använda säkerhetsargumentet i detta fall håller absolut inte.

 

Sen att man tycker det är kul med prylar är en annan femma. Och någon måste ju hålla de ekonomiska hjulen snurrande.

intressant. Kunde vara klart sevärt hur du åker sidledes mad endast aktersnurrorna utan bogpropp.

KAn du vrida propparna var för sig.

Känns som man annars borde få en mer roterande rörelse än sidoförflyttande med "saxat"

Jodå man kan få sidoförflyttelse med dubbla drev och utan bogprop. Sväng max åt ena hållet och jobba med fram/back och varvtal. Dock ingen snabb och smidig förflyttelse men det går :)

Vindstilla krävs också

Jo... du kan flyga balong i vilken riktning du vill åxå.
Nu förstår jag inte riktigt vad ballongflygning har med detta att göra?

Förövrigt kan du ej styra en ballong dit du vill utan vinden styr

Olika höjd olika vindriktning olika dagar olika årstider..

Allt går.. tycks mej kunna tolka att visst kan ts ha nytta av proppar... men han överlever nog utan. Även han har ju möjligheten att vänta på rätt väder men kaske kan slippa med hjälp av proppar

Nu handlade det ju inte om trådskaparens behov av häckpropeller utan att du påstår en sak som är felaktig

Dock verkar du ha svårt för att erkänna när du har fel här i trådarna

 

Nu ska ja inte skräpa ner mer i denna tråden med massa OT som inte handlar om vad trådskaparen har nytta av :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...