Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
IngemarE

Havererat ankarspel, hittat delar som inte hör dit ?

Rekommendera Poster

Har sedan flera år ett Lewmar Profish 700 (frifall), nära nyskick, Vid en av de sista turerna för säsongen gick det dock inte att använda, då motorn s.a.s. "körde fast" efter bara någon sekund. Uppenbarligen kärvade det inuti ankarspelet, antingen själva motorn eller mekaniken.

Efter lite trixande blev det tvärstopp, och jag såg att strömförbrukningen stack till flera hundra A - men utan att automatsäkringen löste.

 

Efter ytterligare trixande löste istället huvudsäkringen före, och jag fick hala upp ankare, lina och kätting för hand. Manuella hemtagningen fungerade inte heller, då spelet verkade ha låst sig.

 

Har plockat isär det, mätt motorn som har brunnit (avbrott i lindningen) men snurrar fritt rent mekaniskt. Minst ny motor alltså. Att automatsäkringar kan vara opålitliga och tröga vet jag ju, men denna var osedvanligt kass så den kommer också bytas.

Men bland fettet inne i spelet hittade jag en halv bricka i rostfritt, se bild. Det är tydliga brottytor på den, och sätter sig en sådan mellan kuggorna blir det ju mycket riktigt tvärstopp.

 

Men jag hittar inte andra delen !  Och på sprängskissen på ankarspelet finns ingenting som liknar denna inne i växelhuset. Det närmaste man kommer är någon bricka av teflon.

En ny motor kostar i runda slängar 2.000:-, ett helt nytt ankarspel 7.000-9.000:-. Men att sätta dit en ny motor utan att ha hittat andra halvan av brickan är ju inte bra. Om det nu är något som överhuvudtaget ens hör hemma i ankarspelet ?

 

Kommentarer ?

post-77633-0-03941200-1479031610.jpg

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte bra alls. Jag/vi har ProFish 1000 på några båtar. Har Du pratat med Comstedt om detta? Jag har fått uppfattningen om att Comstedt har varit relativt vänliga gällande reklamationer. Men jag kanske har fel.

 

Tacksam om Du håller oss uppdaterade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett nytt ankarspel av Comstedt då jag reklamerade det gamla där troligtvis axel eller linhjul vobblar litet, det gamla ville dom inte ha tillbaka.....

Men det är 1000watts modellen.... Jag vet ju inte riktigt vad jag skall göra ned det gamla den dagen jag får tummen ur och fått det nya på plats...

891mm[snabela]bredband2.com

 

Men som sagts, ring eller maila till Comstedt, dom är väldigt kundvänliga, och de där ankarspelan har ju fem års garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det snart 8 år gammalt (kollade och tiden går - köpt på båtmässan i Gbg 2009), så det är nog bortom alla garantier. Vet flera som har detta spel, är nöjda så det är säkerligen inget standardfel.

 

Kan ju mejla Comstedt i alla fall, om inte annat för att kanske få brickan identifierad....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tittat lite till, och hittat grundorsaken: Ett totalhavererat rullager.

 

Eller vad det nu är, då det sitter på mellankugghjulet och nållagren som lagrar axeln är ok. Det närmaste jag kan komma på sprängskissen är en "Roller Clutch". Hursomhelst är det alldeles söndertrasat, och ett par rullar från lagringen hittade jag på annan plats i växelhuset (se till höger på bilden). Samt resten av brickan, som troligen är en lagervägg.

 

Blir ingen ny motor här inte. Jag behöver ett nytt ankarspel.... :(

post-77633-0-83901800-1479069296_thumb.jpg

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har visserligen svarat på ditt e-brev.

 

Det satt ju ett liknande ankarspel på båten som jag köpte förra säsongen. Det funkade ju, men jag var väl inte så där överdrivet begeistrad över det. Så hände det att ankaret fastnade och drog tungt, så började det strula, se separat tråd om detta där jag hakade på en annan ts som hade samma problem. Jag tog kontakt med Comstedt, fick en del tips hur det skall vara, fixade spelet, men eventuellt är axeln eller lintrumman litat skadad, fick reklamationen godkänd.

 

Om jag skulle köpt ett nytt ankarspel idag hade jag valt en annan konstruktion, i förra båten hade jag monterat ett Ancharomatic som jag var väldigt nöjd med, det strulade aldrig.

 

Men måhända kanske nållagret och motorn i mitt avlagda ankarspel kan funka som reservdelar åt dig, så kan vi ju diskutera det vidare via e-post. Detta ProFish finns fortfarande monterat på båten och kan provköras där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kontaktat Comstedt och fått några svar.

Utan att gå in på detaljer så är dock svaren långt ifrån förtroendeingivande, och jag är inte säker på att personen i andra änden sett ett ankarspel inuti.

 

Första förslaget var t ex att passa på frågan och föreslå att köpa ett nytt, eftersom de "just nu är riktigt billiga". Sedan verkar dessutom fortfarande inte ha fattat att det är ett lager som havererat (trots samma bilder som här), men kan ändå intyga att han ALDRIG sett detta "brickhaveri". Men nu var det ju ett lager....

 

Skall ringa vederbörande imorgon om han inte pratar med någon mer kunnig kollega och innan dess givit mig ett seriöst svar. Ingen bra reklam för Comstedt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade kontakt med en kille som heter Sebastian, jag upplevde att han visste vad han pratade om.

 

Enligt annonser och en blönkare i Praktiskt Båtägande, senaste nummret, så har nu ProFish kommit i en ny modell, för montering på insidan av akterspegeln, där sitter den ju mer skyddad och ur vägen, om du nu tvingas köpa nytt.

Och om jag hade tvingats köpa nytt hade jag ju inte valt en sådan här modell, jag hade nog valt en med band.

Sedan finns det ju billigare snarlika konstruktioner på marknaden, Seasea säljer en modell, exempelvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, det är en Sebastian som jag har kontakt med. Blev lite fundersam när han funderade på om teflonbrickorna bytts till metallbrickor och trots mina dementier verkar ha ställt frågan till Lewmar om material i brickan istället för att diskutera lagerhaveriet.....

 

Får ringa imorgon.

 

Jag får bygga om väldigt mycket för att byta typ/princip så det är inte aktuellt. Men det finns ju många snarlika Lewmar-spelet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant säger att ett frifallsspel akter alltid kommer att strula, förr eller senare. Ett spel utan frifall kommer inte att krångla.

Någon som håller med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant säger att ett frifallsspel akter alltid kommer att strula, förr eller senare. Ett spel utan frifall kommer inte att krångla.

Någon som håller med?

Är det ngt i konstruktionen eller är det användandet av frifall som förstör? (Kan ju vara bra att veta inför eget användande menar jag)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant säger att ett frifallsspel akter alltid kommer att strula, förr eller senare. Ett spel utan frifall kommer inte att krångla.

Någon som håller med?

 

Fast i mitt fall undrar jag om detta är relevant för tråden och det jag råkat ut för överhuvudtaget.

 

Det är ju ett rullager inuti på en mellanaxel som totalhavererat, och ett sådant lager hade nog belastats likvärdigt oavsett om linhjulet har frifall eller montering är i för eller akter....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det heter roller clutch på sprängskissen så är det inget lager, utan ett frihjul, samma funktion som i ett cykelnav. Snurra åt ena hållet så låser det axeln så att den snurrar med, snurra åt andra hållet så snurrar det fritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som förstör dessa ankarspel är det att man drar hela båtens vikt bakåt (i detta fall) med enbart hjälp av spelet. Enligt bruksanvisningen skall man backa med båtens motor, eller iallafall se till att båten driver bakåt, samtidigt som man spelar hem ankarlinan eller kättingen. Risken är ju då stor att man får denna i propellern.

Sedan skall man vid stillaliggande lägga lina eller kätting över en knap eller helst pollare ombord för att inte belasta spelet eller dess infästningar med belastningar från linan/kättingen. Och hur många gör det?

 

Sedan tänker jag på de tillfällen jag tvingatas backa loss ankaret, detta med Nimbusen och Ancharomatic, bandankarspel, tydligen inte rekomendabelt där heller men det visste jag inte om då, grejerna höll!

 

Nu när jag mekat med PeoFish en del inser jag att det är allt för klena grejer, iallafall för min 29-fotsbåt som egentligen är 31 fot och väger 4,5 ton.

Men nu har jag ett nytt som jag ändå monterar, men jag kommer att följa anvisningarna, alltså använda detta spel försiktigt.... (:-

 

Bandankarspelet har också fritt fall. Där backar linrullen i tre eller fyra varv innan den frikopplas och ankaret faller av egen vikt. Men här är det ju sedan hela rullen som tar upp belastningen, på ProFish och liknande är de de där i mitt tycke halvfjantiga linhjulen som skall gängas isär respektive ihop för att sedan klämma om lina och kätting.

Detta sliter också på linan, det syns på sina ställen där det en gång slirat.

 

Men å andra sidan är det ju bra mycket bättre än att själv slänga i ankaret, och hålla på att dra upp det med risk för ryggskott och en massa kladdiga manettrådar på linan.

 

Jag gissar att du överbelastat ditt spel, så att axeln blivit litet skev, med lagerskada som följd. Men jag har gissat fel andra gånger...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt hittat en artikel med en video som just pekar på att detta var ett standardfel på generation 2, och något som Lewmar rättat till på G3. Förklarar också varför det var så "ätet" i ett av axelhålen till detta hjul/axel. Kan nog vara frihjulsfunktionen som är uppbyggd med lagerrullar m.m. Det är så förstört att det inte går att se vad det har varit, så jag antog ett rullager med tanke på resterna jag hittade.

 

https://svhajime.wordpress.com/2016/04/24/windlass-a-lass/

 

Om det nu är som det sägs -  en av anledningarna till att Lewmar konstruerade om G2 till G3 - är det ju lite märkligt att Comstedt aldrig hört talas om detta fel innan. Får som sagt ringa dem, verkar vara någon missuppfattning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...