Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Sussa

Teneriffa

Rekommendera Poster

Vilken är den bästa och billigaste hamnen om man ska lämna båten i vattnet ett tag och flyga till Sverige? Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid tar det ungefär, om man sträckseglar, via kielkanalen, till teneriffa?

Vilka årstider är bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minst 8 år. Jag träffade en kille precis häromdagen som skulle ner men som trivdes så bra kanalerna och nu ligger i Turkiet och vickar på tårna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sussa, förmodligen vill du med din fråga veta precis som du skriver, citat "Vilken är den bästa och billigaste hamnen om man ska lämna båten i vattnet ett tag och flyga till Sverige?".

Alltså inte hur långt det är mellan Stockholm och Teneriffa, sådant bör nog piloten i reguljärflygets tjänst ha koll på ändå? Om vi här i forumet skulle försöka återgå till trådens ämne??

Själv lämnar jag sällan Bohuslän och är inte heller rätt person att svara. Förmodligen gör du klokt i att fråga på nåt annat forum.
Teneriffa är nog en välbesökt hamn inför "språnget över Atlanten"? Borde finnas gott om forum, bloggar om du googlar exempelvis "safe yacht harbours teneriffa" eller liknande?

Vilken dygnskostnad räknar du förresten som "bäst" relaterat till "billigt" i just ditt fall?
Förmodligen är tänkbara hamnars dygnstaxa baserad på båtlängd samt en rad andra faktorer. Faciliteter, service, bevakning, sjö&vind-lä med mera. Har du kanske en Maxi 999 eller vad, vore nog bra med mer uppgifter för att ens kunna börja besvara frågan??

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow.. det varvju minst lika uttömmande och bra hjälp trots återgången till originatråd.

Perfekt att ha i ryggsäcken utifall man skulle få för sig att långsegla, hmna på teneriffa med båt.

Tack, trots att jag bara trådkapade och var nyfiken på hur lång tid det tagit dit..

Sträckan hade jag ju iofs själv kunnat googleeartha men nu vet jag allt. Detta var enklare.

Tack.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sussa, förmodligen vill du med din fråga veta precis som du skriver, citat "Vilken är den bästa och billigaste hamnen om man ska lämna båten i vattnet ett tag och flyga till Sverige?".

 

Alltså inte hur långt det är mellan Stockholm och Teneriffa, sådant bör nog piloten i reguljärflygets tjänst ha koll på ändå? Om vi här i forumet skulle försöka återgå till trådens ämne??

 

Själv lämnar jag sällan Bohuslän och är inte heller rätt person att svara. Förmodligen gör du klokt i att fråga på nåt annat forum.

Teneriffa är nog en välbesökt hamn inför "språnget över Atlanten"? Borde finnas gott om forum, bloggar om du googlar exempelvis "safe yacht harbours teneriffa" eller liknande?

 

Vilken dygnskostnad räknar du förresten som "bäst" relaterat till "billigt" i just ditt fall?

Förmodligen är tänkbara hamnars dygnstaxa baserad på båtlängd samt en rad andra faktorer. Faciliteter, service, bevakning, sjö&vind-lä med mera. Har du kanske en Maxi 999 eller vad, vore nog bra med mer uppgifter för att ens kunna börja besvara frågan??

Tenerife är ingen hamn, det är en ö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta jag känner har startat hoppet över atlanten från puerto morgan på gran canaria.

Varför vet jag inte, då teneriffa ligger lite längre väster ut, och skulle vara en mer naturlig startpunkt.

 

Kanske det är det här med hamnpengen kanske.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken är den bästa och billigaste hamnen om man ska lämna båten i vattnet ett tag och flyga till Sverige? Tack på förhand

Den billigaste och bästa hamnen är i Las Palmas, den är kommunal och därför billigare än de andra.

Dessutom finns det en massa övervintrande seglare här som kan hålla koll på båten åt dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips kan väl vara att utnyttja "google earth" i sin dator (ej smartphone- eller paddbjäfs).
[Har man dålig internet-uppkoppling kan man "bocka ur" vissa av rutorna till vänster i bilden nedan för att snabba upp. Varje symbol i bilden nedan innebär - i det programmet - en bild att klicka på. Ofta amatörfoton men ändå.]

Vad letar vi efter bland alla dessa foton?
Skulle säga nån sjösäkrad hamn med många fritidsbåtar som är bra fast att bara ett fåtal hunnit upptäcka det? Typ gärna en hamnbild med många båtar som har olika nationalitets-flaggor uppe, sådant tyder väl på att hamnen är populär hos tillfälliga turister.
Bra tips av Gantika och Pentax ovan, men ön Teneriffa liksom dess grannö "La Gomera" kan nog också ha bra hamnar? (Om man tittar noga, överväger detta med seglares vanliga nervösa flockbeteende?)

[@pseudonym #9: Besviken, kolla gärna fakta innan du kastar dig över tangenterna. :-(   ...Var skulle jag ha skrivit något så löjligt som att ön Teneriffa är en hamn?
(Om så vore behöver man ju likt trådskaparen inte ens leta efter denna den enda hamnen??)]
post-86835-0-88177000-1479216259_thumb.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...