Jump to content
Monday 02 December 2024
Sign in to follow this  
Ljungbergarn

KBV "blåser" regering och riksdag.

Recommended Posts

Lagen i Polen hänger kvar sedan de var ett östatsland och det är över 20 år sedan de var det - ja. 

Ett land utan skärgård dessutom och därtill omfattar inte lagen i Polen alla ombord - det gör den världsunik och  detta har vi så många gånger tragglat igenom om och om igen.

Och filen ville visst inte hänga med förra gången, provar igen.
 

 

 

" Lagen är inte världsunik"
Jo - i min värld är den det. En restlag från fd kommunistlag gör den världsunik. 

"
Däremot är DEBATTEN oviktig, löjlig" - jaha, jaså, om så - varför är du då så engagerad? 

​Och hur kan lagen och dess tillhöriga debatt vara viktig (och i andra stunden oviktig och löjlig) när inga andra länder anser att lagen behövs - onödig nykriminilasering och allt det där vi redan gått igenom - och helt missar målet? 

Ja du Peter, jag ser som vanligt inte en enda välgrundad saklighet i det du skriver.

Nog dags plocka fram denna igen:

 

 

Hej Ola - jag såg inte detta svaret då det låg inne i ett citat förrän nu, så jag tänkte bemöta detta.

 

" Lagen är inte världsunik"
Jo - i min värld är den det. En restlag från fd kommunistlag gör den världsunik.

Vi lever väl alla i samma värld får jag hoppas, och Polen - som också har 0,2-gräns - har inte varit ett kommunistiskt land på snart 20 år och är en del av världen vi alla lever i. Hur som helst, då gränsen finns i andra länder ÄR den faktiskt inte världsunik, så att du påstår detta gör att du tappar trovärdighet som debattör.

"Däremot är DEBATTEN oviktig, löjlig" - jaha, jaså, om så - varför är du då så engagerad?
Det har jag förklarat redan i tråden - men vi tar det igen. Jag, som anser mig vara en del av "the REAL båtfolket", som vistas på sjön på min fritid, blir förbannad när du påstår att du för min talan. För det gör du inte. Faktum är att statistik visar att 95% av människor som vistas på sjön inte delar din åsikt. Lär dig leva med det, och påstå inte att du talar för dem. Då slipper du mig i debatten.

Och hur kan lagen och dess tillhöriga debatt vara viktig (och i andra stunden oviktig och löjlig) när inga andra länder anser att lagen behövs - onödig nykriminilasering och allt det där vi redan gått igenom - och helt missar målet?

Jag håller med om att den missar målet till viss del, och anser därför att alla fartyg borde omfattas av lagen. Jag anser också att gränsen är bra och tydlig, och bör därför vara kvar. Den har inte heller "nykriminaliserat" någon, lagar förändras och vi får anpassa oss - i det här fallet handlar det om att man måste vara nykter för att framföra en stor och/eller snabb båt.

Ja du Peter, jag ser som vanligt inte en enda välgrundad saklighet i det du skriver.

Inte i "din värld" kanske - men ett tips i all välmening vore att lyssna på motståndarsidan, dvs de som faktiskt tycker att lagen har en viss poäng och som utgör en stor majoritet av båtägarna och utforma en kampanj där ifrån så kanske ni kommer lyckas till viss del. Släpp t ex Kustbevakningsspåret - de har i uppdrag att upprätthålla stiftade lagar, inte att utvärdera eller ifrågasätta dem. Då blir det nämligen svårare att avfärda er som foliehattar och fåntrattar, och då kanske någon börjar lyssna på er utöver "klubben för inbördes beundran" (dvs er FB-grupp) där alla redan är frälsta.

Nog dags plocka fram denna igen:

...vilken..?

 

 

post-72108-0-11148300-1485856790_thumb.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ljungbergarn, kan vi inte komma tillbaka till tråden igen. Nu när du uppenbart tittar in här kan du väl ta tillfället i akt och förklara hur du tänkte med filmen som är upphovet till denna tråd.

 

Har frågat förr, men här kommer igen:

 

Kan du inte förklara lite mer hur du tänker kring filmen. Vad har den för syfte? Vem skall den påverka, och isåfall hur? Vad förväntar du dig att uppnå med filmen? På vilket sätt tänker du dig att filmen kommer att leda till att en översyn av lagen kommer till stånd?          

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ett land utan skärgård dessutom och därtill omfattar inte lagen i Polen alla ombord - det gör den världsunik och  detta har vi så många gånger tragglat igenom om och om igen.

 

 

Precis som här i Sverige då alltså.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken märklig tråd! Att Ljungbergarn är en löjlig rättshaverist är väl fullt bevisat, men jag har försökt läsa ikapp för att se vad opinionen tycker i sakfrågan. Jag kan ju ha läst galet, men det verkar som om många faktiskt vill ha fylltrattar på sjön.  DET var oväntat!
Jag tycker 0,2 gränsen är mycket bra och bara synd att den inte bevakas hårdare. Den som tror att sjön är en nöjesplats behöver tänka en gång till. Den är så mycket mer och allt är inte angenämt. Alkohol och andra droger har ingenting att göra på platser där man behöver vara  skärpt. Jag dricker inte ens mellanöl på sjön, har aldrig gjort.
Jag tycker det är perfekt att det är _samma_ gräns överallt och att den är låg. Man behöver aldrig fundera på var den går.

 

Jag har farit på sjön under hela mitt liv och jag har levt länge. Jag har sett folk både klara sig och inte göra det vid skarpa lägen till sjöss. Ingen enda av dem hade önskat sig vara lite mera berusad än de var i de lägena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Lagen i Polen hänger kvar sedan de var ett östatsland och det är över 20 år sedan de var det - ja. 

 

Ett land utan skärgård dessutom och därtill omfattar inte lagen i Polen alla ombord - det gör den världsunik och  detta har vi så många gånger tragglat igenom om och om igen.

 

Och filen ville visst inte hänga med förra gången, provar igen.

 

 

Om vi nu skall tala om "världsunikt" så är det just den Svenska skärgården som är just detta, ytterst få länder har en sådan. Polen saknar mycket riktigt skärgård, men har ändå ett rikt fritidsbåtliv då man har en vacker kust mot Östersjön. Och precis som också påtalats för dig upprepade gånger så gäller inte den svenska lagen alla ombord, så den skiljer sig inte nämnvärt mot den polska vilket gör att lagen inte är världsunik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken märklig tråd! Att Ljungbergarn är en löjlig rättshaverist är väl fullt bevisat, men jag har försökt läsa ikapp för att se vad opinionen tycker i sakfrågan. Jag kan ju ha läst galet, men det verkar som om många faktiskt vill ha fylltrattar på sjön.  DET var oväntat!

 

Nja... c:a 5% av båtägarna är negativa till lagen. HUR man är negativ till lagen framgår inte, vissa kanske tycker att den borde innefatta långsamgående båtar också - men hur som helst är det fel att kalla 5% för "många".

Få men högljudda är nog en bättre beskrivning.

 

Källa, https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/transportstyrelsen-batlivsundersokning-2015-rapport-v-2-160307.pdf

Sid 112.

 

post-53200-0-40880000-1485862781_thumb.jpg

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag läser också kommentarerna från de som är negativa till lagen (sid 115) - jag har markerat några exempel med gult som jag tycker är en bra anledning till att lagen skall finnas. Det handlar om personer där alkoholen är så viktig att de helt klart inte kan vara utan den att det begränsar dem i deras båtutövande, och helt ärligt - de personerna tycker jag skall hålla sig på land.
 

post-53200-0-74001300-1485862936_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill inte gå händelserna i förväg - det kommer visa sig. 

 

Att du varken vågar eller ens vill svara för din uppfattning är sannolikt inget framgångsrikt koncept för opinionsbildning.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Vilken märklig tråd! Att Ljungbergarn är en löjlig rättshaverist är väl fullt bevisat, men jag har försökt läsa ikapp för att se vad opinionen tycker i sakfrågan. Jag kan ju ha läst galet, men det verkar som om många faktiskt vill ha fylltrattar på sjön.  DET var oväntat!

 

Nja... c:a 5% av båtägarna är negativa till lagen. HUR man är negativ till lagen framgår inte, vissa kanske tycker att den borde innefatta långsamgående båtar också - men hur som helst är det fel att kalla 5% för "många".

Få men högljudda är nog en bättre beskrivning.

 

Källa, https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/transportstyrelsen-batlivsundersokning-2015-rapport-v-2-160307.pdf

Sid 112.

 

attachicon.gifstatistik.jpg

 

 

 

Kan väl tilläggas att långt ifrån alla förstår vad lagen innebär, vilket också går att läsa ut av statistiken.

 

27% av alla tillfrågade och 9% av de båtägare som omfattas av den nya lagen vet inte vad den innebär.

 

Det framstår som rätt uppenbart att Ljungbergarn, Gabbe och säkert flera av funktionärerna bland det s.k. båtfolket tillhör den här gruppen som inte begriper lagen. Hur man annars kan välja att driva opinion med rena felaktigheter (t.ex. lagen omfattar alla ombord, den är världsunik, förhindrande av nöd är ej tillåtet m.m.) är ju tämligen obegripligt. Med tanke på hur mycket tid och kraft som läggs på frågan vore det rimligt att förvänta sig en bättre kännedom om lagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Å fram till dess har sk folkets röst förmodligen filtrerats bort till förmån för ryggdunkarochslickareligan... ja sen är det ju upp till var och en om.man vill ingå i den... å då spelar det nog inte så stor roll i vilket fack man slickar in sig..

 

Att du inte blir politiker och ser till att det blir ordning och reda hos de folkvalda.

 

hmmmmmm.. dom folkvalda är nog inte så många å där är det nog någorlunda "ordning".. om man ser idealism som ordning.

Dom som styr däremot är ju i första hand inte idealister eller folkvalda utan har gjort karriär i det folkvalda segmentet.

Det ligger i systemets natur.

Att "få ordning" på det... nääää har nog inte den låga å tåga, inte tid och lust heller att slösa på "det omöjliga".

Låter det regna helt enkelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag läser också kommentarerna från de som är negativa till lagen (sid 115) - jag har markerat några exempel med gult som jag tycker är en bra anledning till att lagen skall finnas. Det handlar om personer där alkoholen är så viktig att de helt klart inte kan vara utan den att det begränsar dem i deras båtutövande, och helt ärligt - de personerna tycker jag skall hålla sig på land.

 

negativ.jpg

 

 

Så du menar att riskerna är mindre med att "ha dom" på land?

Vetfan om inte det är det bästa alternativet att skicka alla dito:s ut på atlanten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill inte gå händelserna i förväg - det kommer visa sig. 

 

En månad senare, idag var interpellationsdebatt i riksdagen om sjöfyllerilagen som inte ändrade någonting utom att man upprättar ett PM med redan tillgänglig statistik (=utvärderingen som det tjatas om). Sjutton minuter med samma tugg vi kört i flera år från båda sidor.

Var det denna händelse du inte ville gå i förväg om?

http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/utvardering-av-sjofyllerilagen_H410229

Eller något annat på gång - förutom Allt för Sjön..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du svarar inte bara mig; du svarar också alla andra du försöker få med på tåget för förändring av promillelagen och som läser den här tråden. Och det är väl hela tanken med kampanjen du driver, att väcka opinion för en förändring av sjöfyllerilagen?

Men du behöver inte svara, det är alldeles valfritt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Vill inte gå händelserna i förväg - det kommer visa sig. 

 

En månad senare, idag var interpellationsdebatt i riksdagen om sjöfyllerilagen som inte ändrade någonting utom att man upprättar ett PM med redan tillgänglig statistik (=utvärderingen som det tjatas om). Sjutton minuter med samma tugg vi kört i flera år från båda sidor.

Var det denna händelse du inte ville gå i förväg om?

http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/utvardering-av-sjofyllerilagen_H410229

Eller något annat på gång - förutom Allt för Sjön..?

 

och av vilken anledning skulle jag svara dig på detta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi skulle starta ytterligare trådar i "ärendet"

Typ.

Dom som inte är på någon sida

Dom som varit

Dom som inte bryr sig

Dom som kommentera åt båda "sidors" fördel utan att bry sig om "konsekvenserna" mm mm.

Assååå bara om det finns ett tomrum som behöver fyllas ut...

Några kommer tycka det här är ventilerat nog andra att det inte kan bli nog och några att det aldrig hade behövt tas upp..

Ändå finns det människor som svälter och har riktiga problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi skulle starta ytterligare trådar i "ärendet"

Typ.

Dom som inte är på någon sida

Dom som varit

Dom som inte bryr sig

Dom som kommentera åt båda "sidors" fördel utan att bry sig om "konsekvenserna" mm mm.

Assååå bara om det finns ett tomrum som behöver fyllas ut...

Några kommer tycka det här är ventilerat nog andra att det inte kan bli nog och några att det aldrig hade behövt tas upp..

Ändå finns det människor som svälter och har riktiga problem.

 

Du kan kanske själv starta en tråd om man får ha över 0,2 promille när man kör ett elverk i en naturhamn..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Vi skulle starta ytterligare trådar i "ärendet"

Typ.

Dom som inte är på någon sida

Dom som varit

Dom som inte bryr sig

Dom som kommentera åt båda "sidors" fördel utan att bry sig om "konsekvenserna" mm mm.

Assååå bara om det finns ett tomrum som behöver fyllas ut...

Några kommer tycka det här är ventilerat nog andra att det inte kan bli nog och några att det aldrig hade behövt tas upp..

Ändå finns det människor som svälter och har riktiga problem.

Du kan kanske själv starta en tråd om man får ha över 0,2 promille när man kör ett elverk i en naturhamn..?

Ja... vi får väl se om det visar sig att behov finns.

Verkar ju åxå vara ett outtömlig ämne.

Man skulle kunna spetsa till det lite med, barn med jolle, vattenskoter mm. OCH håll i hatten!!! Dessa ämnen i kombination med alkohol... dom som "buskör".. och alkohol.

Föräldrar eller andra som "uppmuntrar" och alkohol.. dom som uppmuntrar och buskör själva.. mm. mm.

Ja. Nån brist på viktiga meningsfulla ämnen lär det inte gå nöd på.

Bra där Peter.. du kan alltid se det positiva och möjligheter i allting..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du svarar inte bara mig; du svarar också alla andra du försöker få med på tåget för förändring av promillelagen och som läser den här tråden. Och det är väl hela tanken med kampanjen du driver, att väcka opinion för en förändring av sjöfyllerilagen?

Men du behöver inte svara, det är alldeles valfritt.

Då får du "mitt" svar här:

post-72108-0-13649500-1488547754_thumb.png

Edited by Ljungbergarn

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Då får du "mitt" svar här i en bifogad fil.

 

 

Tror du måste lägga in en länk... eller en mindre bild.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha - du löste det! Bra!

 

Ola, då är mitt svar till dig så här:

Du har själv utsett dig till kampanjledare för att väcka opinion mot sjöfyllerilagen. När du då får en rak och ärlig fråga på Sveriges största båtforum talar du om för frågeställaren att han är en dryg jävel i stället för att ge ett rakt och ärligt svar - tror du då att det är ett framgångsrikt sätt att få med dig människor på din mission..?
Eller hur tänker du kring det här..?

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Han vill nog bara diskutera med sina själsfränder, de övriga säger ju emot hela tiden och om man inte har några argument blir det ju jättejobbigt...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Vill inte gå händelserna i förväg - det kommer visa sig. 

 

En månad senare, idag var interpellationsdebatt i riksdagen om sjöfyllerilagen som inte ändrade någonting utom att man upprättar ett PM med redan tillgänglig statistik (=utvärderingen som det tjatas om). Sjutton minuter med samma tugg vi kört i flera år från båda sidor.

Var det denna händelse du inte ville gå i förväg om?

http://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/video/interpellationsdebatt/utvardering-av-sjofyllerilagen_H410229

Eller något annat på gång - förutom Allt för Sjön..?

 

 

Lite skrämmande att höra så mycket av den felaktiga argumenteringen upprepas av en medlem av riksdagen. Höjde inte direkt mitt förtroende för Maria Stockhaus eller Moderaterna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ljungbergarn,

 

Var det inte öppet seminarium i riksdagen på temat 02-lagen igår? Hur gick det?

 

Ser det ut som det blir någon utvärdering av lagen?

 

Vore kul med en uppdatering.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ljungbergarn,

 

Var det inte öppet seminarium i riksdagen på temat 02-lagen igår? Hur gick det?

 

Ser det ut som det blir någon utvärdering av lagen?

 

Vore kul med en uppdatering.

Eftersom vi vet var vi står oss emellan så ser jag det som meningslöst, tyvärr, att ta vidare diskussion.

Självklart vet jag åtskilligt men stunden är för länge sedan kommen att låta andra sköta "butiken" så att säga.

 

Jag kan däremot tipsa om en bok som snart släpps.

http://www.adlibris.com/se/bok/kustbevakningen-9789198387155

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äntligen sommar sol och båt. SKÅL!!!  B)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då beskrivning av bokens innehåll saknas på Adlibris får man gissa sig till vad det är för innehåll; jag gissar då att detta är ett innehåll med syfte att misskreditera Kustbevakningen.

 

Jag har svårt att förstå kopplingen till 0,2-lagen, mig veterligen är inte KBV lagstiftande, och att inte upprätthålla en lag som man blivit ålagd att att upprätthålla är direkt tjänstefel av de anställda. Riksdagen är de som stiftar lagar, och det är där fokus bör ligga om man vill få till en förändring. När ni som kampanjdrivare ger er på KBV och liknande gör ni att ingen vill ha med er att göra, vilket också har hänt med SBU, SXK samt Sweboat - så ett tips i all välmening; fokusera på rätt saker och driv en renhårig kampanj så kommer ni lyckas betydligt bättre än ni gjort de senaste sju åren, dvs inte alls då vi sannolikt är längre ifrån en utvärdering av lagen idag än när ni började kampanja med massmail-bombningar av riksdagen, hatkampanjer mot KBV, raljerande kring namngivna personer mm

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ljungbergarn,

 

Var det inte öppet seminarium i riksdagen på temat 02-lagen igår? Hur gick det?

 

Ser det ut som det blir någon utvärdering av lagen?

 

Vore kul med en uppdatering.

Eftersom vi vet var vi står oss emellan så ser jag det som meningslöst, tyvärr, att ta vidare diskussion.

Självklart vet jag åtskilligt men stunden är för länge sedan kommen att låta andra sköta "butiken" så att säga.

 

Jag kan däremot tipsa om en bok som snart släpps.

http://www.adlibris.com/se/bok/kustbevakningen-9789198387155

Jag tror inte du begriper var jag står trots att jag förklarat det många gånger. Jag är väldigt intresserad i att en utvärdering kommer till stånd. Jag är samtidigt starkt kritisk till hur du m.fl. driver kampanj eftersom jag är övertygad om att det ni gör är kontraproduktivt och motverkar syftet att få ett politiskt beslut om en utvärdering.

 

Trist att du inte förmår delge erfarenheterna från igår. Riktigt trist.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här en av två filmer som gick live.
Hoppas du kan nöja dig med den.
https://www.facebook.com/groups/198160173575380/?multi_permalinks=1372261562831896&notif_t=group_activity&notif_id=1485589072966400

 

 

Ljungbergarn,

Var det inte öppet seminarium i riksdagen på temat 02-lagen igår? Hur gick det?

Ser det ut som det blir någon utvärdering av lagen?

Vore kul med en uppdatering.

Eftersom vi vet var vi står oss emellan så ser jag det som meningslöst, tyvärr, att ta vidare diskussion.
Självklart vet jag åtskilligt men stunden är för länge sedan kommen att låta andra sköta "butiken" så att säga.

Jag kan däremot tipsa om en bok som snart släpps.
http://www.adlibris.com/se/bok/kustbevakningen-9789198387155

Jag tror inte du begriper var jag står trots att jag förklarat det många gånger. Jag är väldigt intresserad i att en utvärdering kommer till stånd. Jag är samtidigt starkt kritisk till hur du m.fl. driver kampanj eftersom jag är övertygad om att det ni gör är kontraproduktivt och motverkar syftet att få ett politiskt beslut om en utvärdering.

Trist att du inte förmår delge erfarenheterna från igår. Riktigt trist.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...