Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ljungbergarn

KBV "blåser" regering och riksdag.

Rekommendera Poster

Jag är inte alls utsatt för kollektiv bestraffning. Tvärtom, jag har ett stort stöd. Folk känner igen på T-banan, sopstationer lite varstans och uppskattar det jag gör. Emails osv.

 

Ditt stöd i siffror från senaste Båtlivsundersökningen, https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/sjofart/dokument/fritidsbatar1/transportstyrelsen-batlivsundersokning-2015-rapport-v-2-160307.pdf

Dvs - 5% av de som har båt i hushållet är negativa till lagen. Du har alltså 95% av båtägarna kvar att övertyga att lagen är dålig, en liten uppförsbacke kan man kanske tycka.

Att kalla 5% av båtägarna för "stort stöd" kan jag tycka är lite att ta i.

 

post-53200-0-10029200-1478778250_thumb.jpg

 

 

Så herrar nätroll, detta är mitt sista svar till er. Som sagt välkomna till FB/Sjöfyllerilagen så tar vi där en SERIÖS diskussion där nättroll och de FÖR lagen icke göra sig besvär och där saklighet är A och O och personangrepp inte välkomnas.

 

Blir det en bra diskussion om de som inte är av samma åsikt som du inte är välkomna tycker du..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Caribic - Jag vill ha till stånd en utvärdering av lagen. Det har jag i fem år fört fram samtidigt som jag här - och på andra ställen - framfört kritik mot kontraproduktivt trams, metoder och felaktigheter i argumentationen. Men det blir aldrig någon diskussion. Håller man inte med Ola blir man kallad för saker som bombastisk, demoniserande, moralpanikslagen, infantil, nykterhetsivrande Stasi-anhängare som ägnar sig åt personangrepp, osakligheter och spioneri och allt vad det är. Det hela blir mest komiskt. Att han bara vill diskutera på egen planhalva (FB-gruppen) är inte på något sätt seriöst om man vill driva opinion.

 

Ola drar slutsatsen att han är utsatt för en kollektiv bestraffning. Det är naturligtvis enklare än så, man vänder det rättshavererade och konspirationsteoretiska tramsandet ryggen. Frågan är i slutändan inte särskilt viktig, inte ens för en majoritet att Sveriges båtmänniskor. Politiskt är frågan av ytterst marginellt intresse.

 

Men kampanjen skulle verkligen behöva en omstart om man nu på riktigt ville åstadkomma en förändring. Den har uppenbarligen inte varit framgånsrik än. Jag tror inte att ytterligare en KBV-häcklande tramsfilm är det som kommer att vända den politiska opinionen.

- "Ola drar slutsatsen att han är utsatt för en kollektiv bestraffning. Det är naturligtvis enklare än så, man vänder det rättshavererade och konspirationsteoretiska tramsandet ryggen."

 

Du vänder ju helt på det jag skrev.

Jag är inte alls utsatt för kollektiv bestraffning. Tvärtom, jag har ett stort stöd. Folk känner igen på T-banan, sopstationer lite varstans och uppskattar det jag gör. Emails osv.

Däremot så skrivs det om mig här att min ringa person skulle vara orsak till något rykte att BÅTLIVET GENERELLT TACK VARE MIG DRABBATS AV EN KOLLEKTIV BESTRAFFNING AV POLITIKERNA.

Ofattbart att någon kan tro det men det är väl någon sorts desperation.

 

Det är lika infantilt som att säga att man är onykter vid 0,2  - eller att båtlivet även gått ned tack vare mig osv.

​Som bl.a framgår ur filmen så har TS konstaterat att för 2015 är det ca 1 miljon färre på sjön än tidigare. Sprid gärna det ryktet även herrar nättroll att det är min förtjänst det också.. Ansträng er en smula att hålla sig till fakta - tack.

 

Däremot har jag sett ett mejl från riksdagens väggar att folk har klagat på lagen på fel sätt - man har varit förbannad på lagen på fel sätt. Vad som avses med "folk" (pluralis) får var och en bedöma och hur man ska klaga på rätt sätt oklart för att vara politikerna till lags - men det vet förmodligen nättrollen här.

För den med en smula begåvning så är det givetvis bara ännu ett sorts "argument" att smita från löftena att utvärdera och vi vet alla varför i grund och botten; Kejsaren är naken.

 

Så herrar nätroll, detta är mitt sista svar till er. Som sagt välkomna till FB/Sjöfyllerilagen så tar vi där en SERIÖS diskussion där nättroll och de FÖR lagen icke göra sig besvär och där saklighet är A och O och personangrepp inte välkomnas.

 

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win. Mahatma Gandhi

 

 

Kejsaren är naken Ola.

 

Hur du än väljer att se saken har du lyckats göra dig ovän med branschorganisationer, myndigheter och politiker. De du behöver påverka och ha med dig vänder dig ryggen. Knappast framgångsrik opinionsbildning. Att du sedan inte vågar diskutera saken annat än med de redan frälsta på egen planhalva stärker knappast dina odds.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Så herrar nätroll, detta är mitt sista svar till er. Som sagt välkomna till FB/Sjöfyllerilagen så tar vi där en SERIÖS diskussion där nättroll och de FÖR lagen icke göra sig besvär och där saklighet är A och O och personangrepp inte välkomnas.

 

 

Att ni, du Ola och "Båtfolket", inte ser det bisarra i att ni bara är beredda att diskutera med er egen sida av saken är för mig obegripligt. Speciellt som ni har en väldigt svartvit världssyn - antingen köper man alla era argument, eller så är man för lagen i dess nuvarande form. Några andra alternativ verkar ni inte se att det kan finnas.

 

Det har jag redan bevarat Mr. Nätroll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Så herrar nätroll, detta är mitt sista svar till er. Som sagt välkomna till FB/Sjöfyllerilagen så tar vi där en SERIÖS diskussion där nättroll och de FÖR lagen icke göra sig besvär och där saklighet är A och O och personangrepp inte välkomnas.

 

 

Att ni, du Ola och "Båtfolket", inte ser det bisarra i att ni bara är beredda att diskutera med er egen sida av saken är för mig obegripligt. Speciellt som ni har en väldigt svartvit världssyn - antingen köper man alla era argument, eller så är man för lagen i dess nuvarande form. Några andra alternativ verkar ni inte se att det kan finnas.

 

Det har jag redan bevarat Mr. Nätroll.

 

Är det nån som är nättroll, så är det du Ljungbergarn.

 

Dessutom tramspelle av stora mått

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En diskussion som är lika meningslös som att lägga ut bojar i Kyrkesund...

Att ni bara orkar engagera er. Dumheter på olika internetforum dör snabbt ut om ingen bryr sig om att fortsätta diskussionen... Men oftast har "man" svårt att låta bli att kommentera.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Så herrar nätroll, detta är mitt sista svar till er. Som sagt välkomna till FB/Sjöfyllerilagen så tar vi där en SERIÖS diskussion där nättroll och de FÖR lagen icke göra sig besvär och där saklighet är A och O och personangrepp inte välkomnas.

 

 

Att ni, du Ola och "Båtfolket", inte ser det bisarra i att ni bara är beredda att diskutera med er egen sida av saken är för mig obegripligt. Speciellt som ni har en väldigt svartvit världssyn - antingen köper man alla era argument, eller så är man för lagen i dess nuvarande form. Några andra alternativ verkar ni inte se att det kan finnas.

 

Det har jag redan bevarat Mr. Nätroll.

 

 

Utan personangrepp var det...

 

(Och det svaret har jag missat, men inser det meningslösa i att be om ett förtydligande.)

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Så herrar nätroll, detta är mitt sista svar till er. Som sagt välkomna till FB/Sjöfyllerilagen så tar vi där en SERIÖS diskussion där nättroll och de FÖR lagen icke göra sig besvär och där saklighet är A och O och personangrepp inte välkomnas.

 

Att ni, du Ola och "Båtfolket", inte ser det bisarra i att ni bara är beredda att diskutera med er egen sida av saken är för mig obegripligt. Speciellt som ni har en väldigt svartvit världssyn - antingen köper man alla era argument, eller så är man för lagen i dess nuvarande form. Några andra alternativ verkar ni inte se att det kan finnas.

 

Det har jag redan bevarat Mr. Nätroll.

 

Ljungbergaren!, att kalla en person för nättroll bara för att han tar debatten med är bara så himla lågt! Skärpning!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intessant info om gruppen på Facebook.

 

1636 medlemmar av 800 000 båtägare, dvs. 0,2 %.

5-50 personer brukar gilla inlägg, alltid samma personer.

40-talet personer har bidragit med inlägg och/eller kommentarer sedan i våras.

10-talet personer står för 90 % av alla inlägg och kommentarer.

 

Liknar mest en klubb för inbördes beundran tycker jag.

 

Jag är själv emot utformningen av lagen och skulle gärna se en översyn av lagen, men det är nog kört under överskådlig tid.

 

Tack det sk. Båtfolket, tack Ljungbergarn och tack alla andra som bidragit till att frågan är död.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag har 100% förtroende för alla politiker (eller vid närmare eftertanke, för någon politiker), men låter de sig påverkas så lätt av en liten grupp som båtfolket att det har någon effekt på deras beslut, blir jag allvarligt orolig. :huh:

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ni orkar hålla på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behåll promille-lagen men lägg ner Rayban/Zinkpasta-gänget (=KBV) och ge pengarna till Polisen istället, det är min åsikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtfolket? Ljungbergarn? Ola?

 

Ni talar som att det är allmänt vetande att känna till ovanstående. Jag kan då inte koppla alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtfolket? Ljungbergarn? Ola?

 

Ni talar som att det är allmänt vetande att känna till ovanstående. Jag kan då inte koppla alls.

- Ljungbergarn är trådstartaren som själv har tagit på sig uppgiften att försöka få till en ändring av sjöfyllerilagen eftersom han anser att den förstört hans båtliv.

- Han heter Ola i förnamn.

- Båtfolket är en organisation som försöker samma som Ola. De brukar bl a ställa ut på Allt För Sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtfolket? Ljungbergarn? Ola?

 

Ni talar som att det är allmänt vetande att känna till ovanstående. Jag kan då inte koppla alls.

 

Ola Ljungberg ligger bakom sidan alltom02promillepasjon.se och är den som startade den här tråden med en länk till en videofilm på Youtube.

 

"Båtfolket" är ett antal personer som ligger bakom www.batfolket.se . De har en styrelse om 7 personer som listas på www.batfolket.se/index.php/information-menu/class-layout/om-batfolket/298-om-batfolket .

 

"Båtfolket" brukar ha en monter på båtmässan "Allt för sjön". Både de och Ola ligger bakom ett antal debattartiklar, och för en kampanj på Facebook via (minst) två olika grupper: "Sjöfyllerilagen" och "Allt om 0,2 promille på sjön".

 

De är alla också, enligt egna uppgifter, flitiga i att maila till våra politiker i Stockholm, där de gärna tar på sig rollen att tala för majoriteten av båtägare i Sverige.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det "Båtfolket" som brukar dela ut klistermärket med ett överstruket "0,2" på mässorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det "Båtfolket" som brukar dela ut klistermärket med ett överstruket "0,2" på mässorna?

 

Ja, vad jag vet är det bara de som har gjort det. De säljs även via "Båtfolkets" hemsida.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vafalls, det är dem!

 

Jag som alltid trott det är typ SBU eller motsvarande som legat bakom, inte tittat så noga. Mer lite förvånat tänkt att de säkert har majoriteten bakom sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behåll promille-lagen men lägg ner Rayban/Zinkpasta-gänget (=KBV) och ge pengarna till Polisen istället, det är min åsikt.

 

Har du en aning om vad KBV är och vad de sysslar med, eller läser du bara det som skrivs i trådar som denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vafalls, det är dem!

 

Jag som alltid trott det är typ SBU eller motsvarande som legat bakom, inte tittat så noga. Mer lite förvånat tänkt att de säkert har majoriteten bakom sig.

Lurigt, eller hur?!!

Saken är den att man från början hade ett aktivt stöd från båtorganisationerna, men de har sagt upp bekantskapen med Båtfolket. Jag kan bara utgå ifrån att det hänger ihop med hur Båtfolket valt att driva sina kampanjer med klipp-å-klistra-filmer, mailbombning, hänga ut personer med "fel" åsikter osv och att man inte vill bli sammankopplat med sådant.

 

Det tragiska är att så fort det hände dog frågan, utan organisationerna i ryggen är det rätt kört att få till en ändring. Lobbygruppen tappade i styrka och trovärdighet. Tyvärr förstår inte alla det, bl a trådstartaren som istället för att lyssna på kritiken går på i samma stil och kallar kritikerna för troll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Behåll promille-lagen men lägg ner Rayban/Zinkpasta-gänget (=KBV) och ge pengarna till Polisen istället, det är min åsikt.

 

Har du en aning om vad KBV är och vad de sysslar med, eller läser du bara det som skrivs i trådar som denna.

 

Jag har detaljinsikt i deras upphandlingsförfaranden samt en delmängd av verksamheten och skäms å deras vägnar. Önskar att riksrevisionen inte var så inkompetenta, då skulle de kanske åka dit med det slöseri av skattepengar de sysslar med. Jag håller fast vid att Polisen är det rätta målet för finansieringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vafalls, det är dem!

 

Jag som alltid trott det är typ SBU eller motsvarande som legat bakom, inte tittat så noga. Mer lite förvånat tänkt att de säkert har majoriteten bakom sig.

Lurigt, eller hur?!!

Saken är den att man från början hade ett aktivt stöd från båtorganisationerna, men de har sagt upp bekantskapen med Båtfolket. Jag kan bara utgå ifrån att det hänger ihop med hur Båtfolket valt att driva sina kampanjer med klipp-å-klistra-filmer, mailbombning, hänga ut personer med "fel" åsikter osv och att man inte vill bli sammankopplat med sådant.

 

Det tragiska är att så fort det hände dog frågan, utan organisationerna i ryggen är det rätt kört att få till en ändring. Lobbygruppen tappade i styrka och trovärdighet. Tyvärr förstår inte alla det, bl a trådstartaren som istället för att lyssna på kritiken går på i samma stil och kallar kritikerna för troll.

Varför gnäller ni? Lagen är skapad för att lösa ett icke existerande problem men skapar i sin tur ett problem för oss som fortfarande vill njuta av båtliv men även kunna ta en öl eller 2 innan hemfärd, klart under 0,5 men med viss tvekan under 0,2. Till er njut och knip för ni har ju inte ett problem så varför lägga er i?....

Jag tycker att kritik skall grundas på fakta och den saknas i detta fallet!

Fakta på att den "nya"lagen löst ngt.

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Behåll promille-lagen men lägg ner Rayban/Zinkpasta-gänget (=KBV) och ge pengarna till Polisen istället, det är min åsikt.

 

Har du en aning om vad KBV är och vad de sysslar med, eller läser du bara det som skrivs i trådar som denna.

 

Jag har detaljinsikt i deras upphandlingsförfaranden samt en delmängd av verksamheten och skäms å deras vägnar. Önskar att riksrevisionen inte var så inkompetenta, då skulle de kanske åka dit med det slöseri av skattepengar de sysslar med. Jag håller fast vid att Polisen är det rätta målet för finansieringen.

 

 

Det är inte bara KBV som är dåliga på upphandling, det gäller även andra delar av offentlig förvaltning, som polisen och försvaret. Så om det är kriteriet för att lägga ner något så blir det inte mycket kvar.

 

Finessen med KBV är att de ansvarar för så mycket till sjöss, saker som ligger på flera olika myndigheter och organisationer på land. Så om du vill ersätta allt detta med polisen, så måste du antingen drastiskt öka polisens ansvarsområde, eller så behöver flera andra myndigheter också skaffa båtar och manskap. Själv så tror jag att det skulle bli både dyrare och ineffektivare.

 

Därmed inte sagt att KBV är perfekta, men jag tror inte lösningen är att lägga ner dem.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför gnäller ni? Lagen är skapad för att lösa ett icke existerande problem men skapar i sin tur ett problem för oss som fortfarande vill njuta av båtliv men även kunna ta en öl eller 2 innan hemfärd, klart under 0,5 men med viss tvekan under 0,2. Till er njut och knip för ni har ju inte ett problem så varför lägga er i?....

Jag tycker att kritik skall grundas på fakta och den saknas i detta fallet!

Fakta på att den "nya"lagen löst ngt.

 

 

Problemet i debatten är att stora delar av den kritik som förs fram av Ola L. och "Båtfolket" inte baseras på fakta, utan på missuppfattningar och rena felaktigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varför gnäller ni? Lagen är skapad för att lösa ett icke existerande problem men skapar i sin tur ett problem för oss som fortfarande vill njuta av båtliv men även kunna ta en öl eller 2 innan hemfärd, klart under 0,5 men med viss tvekan under 0,2. Till er njut och knip för ni har ju inte ett problem så varför lägga er i?....Jag tycker att kritik skall grundas på fakta och den saknas i detta fallet!

Fakta på att den "nya"lagen löst ngt.

 

Problemet i debatten är att stora delar av den kritik som förs fram av Ola L. och "Båtfolket" inte baseras på fakta, utan på missuppfattningar och rena felaktigheter.

Missuppfattninar?på att kustbevakning politiker tycker sig ha löst ett icke existetande problem,? Ok

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Varför gnäller ni? Lagen är skapad för att lösa ett icke existerande problem men skapar i sin tur ett problem för oss som fortfarande vill njuta av båtliv men även kunna ta en öl eller 2 innan hemfärd, klart under 0,5 men med viss tvekan under 0,2. Till er njut och knip för ni har ju inte ett problem så varför lägga er i?....Jag tycker att kritik skall grundas på fakta och den saknas i detta fallet!

Fakta på att den "nya"lagen löst ngt.

Problemet i debatten är att stora delar av den kritik som förs fram av Ola L. och "Båtfolket" inte baseras på fakta, utan på missuppfattningar och rena felaktigheter.

Missuppfattninar?på att kustbevakning politiker tycker sig ha löst ett icke existetande problem,? Ok

 

Det är ett problem att det dör folk till sjöss, och många av de som dör är berusade. Det finns en politisk målsättning om att dessa dödsolyckor skall minska, och sjöfyllerilagstiftningen ses av politikerna som en del av den lösningen. Det är då KBVs uppgift att kontrollera att lagen efterlevs.

 

Sedan kan man tycka att lagen slår lite fel, eftersom många dödsolyckor sker i båtar som inte omfattas av den nya gränsen. Det är då upp till var och en att gissa om man tror att lösningen blir att återgå till den gamla lagen, eller skriva om den nya så att den täcker alla båtar. För politiskt har man ännu inte nått de mål man har satt upp, så vi kan nog vara rätt säkra på att det kommer fler åtgärder.

 

Här skulle det vara bra om man lyssnade till det aktiva båtlivets synpunkter. Men jag är rädd att man har tröttnat på det, eftersom mycket av de argument som Ola L. och "Båtfolket" så intensivt för fram är felaktiga eller överdrivna.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Varför gnäller ni? Lagen är skapad för att lösa ett icke existerande problem men skapar i sin tur ett problem för oss som fortfarande vill njuta av båtliv men även kunna ta en öl eller 2 innan hemfärd, klart under 0,5 men med viss tvekan under 0,2. Till er njut och knip för ni har ju inte ett problem så varför lägga er i?....Jag tycker att kritik skall grundas på fakta och den saknas i detta fallet!

Fakta på att den "nya"lagen löst ngt.

Problemet i debatten är att stora delar av den kritik som förs fram av Ola L. och "Båtfolket" inte baseras på fakta, utan på missuppfattningar och rena felaktigheter.
Missuppfattninar?på att kustbevakning politiker tycker sig ha löst ett icke existetande problem,? Ok

Det är ett problem att det dör folk till sjöss, och många av de som dör är berusade. Det finns en politisk målsättning om att dessa dödsolyckor skall minska, och sjöfyllerilagstiftningen ses av politikerna som en del av den lösningen. Det är då KBVs uppgift att kontrollera att lagen efterlevs.

 

Sedan kan man tycka att lagen slår lite fel, eftersom många dödsolyckor sker i båtar som inte omfattas av den nya gränsen. Det är då upp till var och en att gissa om man tror att lösningen blir att återgå till den gamla lagen, eller skriva om den nya så att den täcker alla båtar. För politiskt har man ännu inte nått de mål man har satt upp, så vi kan nog vara rätt säkra på att det kommer fler åtgärder.

 

Här skulle det vara bra om man lyssnade till det aktiva båtlivets synpunkter. Men jag är rädd att man har tröttnat på det, eftersom mycket av de argument som Ola L. och "Båtfolket" så intensivt för fram är felaktiga eller överdrivna.

Lite som en kollektiv bestraffning då, ok då förstår jag genast mkt bättre....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är ett problem att det dör folk till sjöss, och många av de som dör är berusade. Det finns en politisk målsättning om att dessa dödsolyckor skall minska, och sjöfyllerilagstiftningen ses av politikerna som en del av den lösningen. Det är då KBVs uppgift att kontrollera att lagen efterlevs.

 

Sedan kan man tycka att lagen slår lite fel, eftersom många dödsolyckor sker i båtar som inte omfattas av den nya gränsen. Det är då upp till var och en att gissa om man tror att lösningen blir att återgå till den gamla lagen, eller skriva om den nya så att den täcker alla båtar. För politiskt har man ännu inte nått de mål man har satt upp, så vi kan nog vara rätt säkra på att det kommer fler åtgärder.

 

Här skulle det vara bra om man lyssnade till det aktiva båtlivets synpunkter. Men jag är rädd att man har tröttnat på det, eftersom mycket av de argument som Ola L. och "Båtfolket" så intensivt för fram är felaktiga eller överdrivna.

Lite som en kollektiv bestraffning då, ok då förstår jag genast mkt bättre....

 

 

Det är inte en kollektiv bestraffning i någon normal betydelse av begreppet. Och det är precis den typen av överdrivna argument som inte tjänar oss något gott i sakfrågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite som en kollektiv bestraffning då, ok då förstår jag genast mkt bättre....

Måste fråga... ser du det som ett straff att den som framför en båt skall vara nykter..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lite som en kollektiv bestraffning då, ok då förstår jag genast mkt bättre....

Måste fråga... ser du det som ett straff att den som framför en båt skall vara nykter..?
Om det inte tillför ngt ur säkerhetsaspect eller orsakar mer olyckor så länge man håller sig till den gamla lagen så ja, en kollektiv bestraffning, för mig och säkert många andra som gillar känslan av att ta en alkoholhaltig dryck och njuta efter eller under måltiden för att sedan åka hem, ja

En kollektiv bestraffning, varför ska dom som sköter sig helt plötsligt bli lagbrytare bara för att en del kör på fyllan och struntar i lagar och regler, dessa gör det oavsett om du ell ngn annan sätter en nollgräns, men då kan inte ens "du"ta en punschprallin!

Jag håller på lite med skytte! Visste du Peter att det räknas som doping om du under en tävling intagit alkohol? Varför? Jo för man gör bättre resultat!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Lite som en kollektiv bestraffning då, ok då förstår jag genast mkt bättre....

Måste fråga... ser du det som ett straff att den som framför en båt skall vara nykter..?
Om det inte tillför ngt ur säkerhetsaspect eller orsakar mer olyckor så länge man håller sig till den gamla lagen så ja, en kollektiv bestraffning, för mig och säkert många andra som gillar känslan av att ta en alkoholhaltig dryck och njuta efter eller under måltiden för att sedan åka hem, ja

En kollektiv bestraffning, varför ska dom som sköter sig helt plötsligt bli lagbrytare bara för att en del kör på fyllan och struntar i lagar och regler, dessa gör det oavsett om du ell ngn annan sätter en nollgräns, men då kan inte ens "du"ta en punschprallin!

Jag håller på lite med skytte! Visste du Peter att det räknas som doping om du under en tävling intagit alkohol? Varför? Jo för man gör bättre resultat!

 

 

Man kan visst äta en punschpralin - det är bara att berätta det vid kontrollen och du får lov att skölja munnen och vänta ett par minuter innan du blåser i apparaten. Precis som då du kör bil.

 

Och alkohol dämpar nerverna, så att man t.ex. i skyttesporter presterar lite bättre eftersom man blir stadigare på handen. Men dels så handlar det om mycket små mängder om det skall göra mer nytta än skada, och dels om sporter där det inte handlar om att man behöver visa omdöme eller reaktionsförmåga under tävlingen. I andra sporter tillför alkohol ingenting positivt, vad jag vet.

 

Återigen argument som bygger på halvsanningar eller rena missuppfattningar. Var det inte du som efterfrågade saklighet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...