Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ljungbergarn

KBV "blåser" regering och riksdag.

Rekommendera Poster

Han har fått frågan hundratals gånger om att förklara sina grafer, filmer och annat material han har skickat ut men har aldrig förklarat, bara pratat bort och pratat om annat, efter ett tag brukar han förklara för oss att vi är dumma och faktaresistenta, men han presenterar väldigt lite fakta...

 

Ingen idé med andra ord Abbe...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, Gaidin säger:

Han har fått frågan hundratals gånger om att förklara sina grafer, filmer och annat material han har skickat ut men har aldrig förklarat, bara pratat bort och pratat om annat, efter ett tag brukar han förklara för oss att vi är dumma och faktaresistenta, men han presenterar väldigt lite fakta...

 

Ingen idé med andra ord Abbe...

Lite... som att hälla vatten på en gås..? kanske..?

 :rolleyes:

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Ljungbergarn säger:

I flera år har jag försökt förklara här. Meningslöst. Som att hälla vatten på en gås.

Intressant metod för opinjonsbildning.

  1. Sprid ett budskap upprepade gånger till en grupp man inte tror förstår.
  2. Vägra att förklara budskapet.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Lite... som att hälla vatten på en gås..? kanske..?

 :rolleyes:

Eller hälla sprit på en absolutist...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Abbe2 säger:

 

Ljungbergarn, tyvärr är dina grafer och siffror på den sidan helt omöjliga att förstå. Skulle du kunna förklara t.ex. figur 1 lite närmare till att börja med?

 

Av 17 miljoner dagar på havet så inträffade det 23000 olyckor, kan det vara så svårt att förstå? 

 

Det finns indikationer på att lagen fungerar, färre har ju dött. Det bästa är nog att ha kvar lagen och inte kontrollera den. Färre dödsfall till mindre kostnad. De som bara måste dricka, kan göra det ändå. De som bara måste skapa lagar kan göra det kostnadsfritt. De som bara måste följa lagar får ett säkrare liv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Crabmeat säger:

Av 17 miljoner dagar på havet så inträffade det 23000 olyckor, kan det vara så svårt att förstå? 

 

Det finns indikationer på att lagen fungerar, färre har ju dött. Det bästa är nog att ha kvar lagen och inte kontrollera den. Färre dödsfall till mindre kostnad. De som bara måste dricka, kan göra det ändå. De som bara måste skapa lagar kan göra det kostnadsfritt. De som bara måste följa lagar får ett säkrare liv.

 

 

 

Men är det verkligen det? För vad jag har förstått så kommer siffrorna från båtlivsundersökningen, som mäter hur många svenskar som varit ute i en båt under ett år. Det finns data från 2015 och från 2010. 2015 var det 23% av de mellan 20 och 74 år, och 2010 där det var 39%. Transportstyrelsen anger själva att detta är väderberoende, men Ljungbergarn ansätter här en rak nedåtgående trend. Om jag här räknar med en rak siffra på Sveriges befolkning istället för det ålderspann som är mätt, så får jag siffror som liknar diagrammets.

 

Men frågan är då vad summan på 17 miljoner anger. För det är inte "båtdagar" eller något liknande. Utan det är summa  "båtår" över 6 år, om vi definierar "båtår" som ett år då man varit ute med en båt minst en gång. Mot detta ställs sedan det totala antalet omkomna över samma period. Men frågan är vad procentsatsen mäter - "risk att jag förolyckas till sjöss under ett år om jag befinner mig en endaste dag på en båt under det året". Det är en bit från de mått man brukar använda, som mäter risk per dag eller kilometer.

Om något så ser det ut som man valt presentationsmetod för att förminska problemet: 0,0013% låter mycket mindre än 231 totalt förolyckade eller i snitt 33 döda per år.

 

Och detta är bara den första figuren, det blir mer underligt längre ner på samma sida.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Abbe2 säger:

 

Men är det verkligen det? För vad jag har förstått så kommer siffrorna från båtlivsundersökningen, som mäter hur många svenskar som varit ute i en båt under ett år. Det finns data från 2015 och från 2010. 2015 var det 23% av de mellan 20 och 74 år, och 2010 där det var 39%. Transportstyrelsen anger själva att detta är väderberoende, men Ljungbergarn ansätter här en rak nedåtgående trend. Om jag här räknar med en rak siffra på Sveriges befolkning istället för det ålderspann som är mätt, så får jag siffror som liknar diagrammets.

 

Men frågan är då vad summan på 17 miljoner anger. För det är inte "båtdagar" eller något liknande. Utan det är summa  "båtår" över 6 år, om vi definierar "båtår" som ett år då man varit ute med en båt minst en gång. Mot detta ställs sedan det totala antalet omkomna över samma period. Men frågan är vad procentsatsen mäter - "risk att jag förolyckas till sjöss under ett år om jag befinner mig en endaste dag på en båt under det året". Det är en bit från de mått man brukar använda, som mäter risk per dag eller kilometer.

Om något så ser det ut som man valt presentationsmetod för att förminska problemet: 0,0013% låter mycket mindre än 231 totalt förolyckade eller i snitt 33 döda per år.

 

Och detta är bara den första figuren, det blir mer underligt längre ner på samma sida.

Oj, du har säkert rätt i dina siffror. Du sa att du inte förstod figuren, så jag förklarade figuren. Om siffrorna inte stämmer, så är det nog bättre att fråga varifrån datan kommer ifrån?

 

Poängen är nog bara följande. Vi är ute otroligt många dagar och ganska lite händer på den tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Crabmeat säger:

Av 17 miljoner dagar på havet så inträffade det 23000 olyckor, kan det vara så svårt att förstå? 

 

Det finns indikationer på att lagen fungerar, färre har ju dött. Det bästa är nog att ha kvar lagen och inte kontrollera den. Färre dödsfall till mindre kostnad. De som bara måste dricka, kan göra det ändå. De som bara måste skapa lagar kan göra det kostnadsfritt. De som bara måste följa lagar får ett säkrare liv.

 

 

Gäller statistiken antal döda i båtolyckor i sverige eller världen?

Det blir ju en olycka per ca 740 dagar.

Oavsett om det gäller bara sverige eller större.. och mindre för den delen, landsdel.. känns en olycka/ mer än två år vara mindre än dödsfall av "naturliga" orsaker.. och jes.. jag tar bara siffrorna här och har inte grävt i var dom kommer från... bara spontantolkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan, Caribic410 säger:

Gäller statistiken antal döda i båtolyckor i sverige eller världen?

Det blir ju en olycka per ca 740 dagar.

Oavsett om det gäller bara sverige eller större.. och mindre för den delen, landsdel.. känns en olycka/ mer än två år vara mindre än dödsfall av "naturliga" orsaker.. och jes.. jag tar bara siffrorna här och har inte grävt i var dom kommer från... bara spontantolkar

I figuren står det att det är siffror från transportstyrelsen, kan nog vara en ledtråd.

 

Jag utgår ifrån att det är dagar man är ute med båten som dom räknar. På lillbåten har jag ca 200- 400 timmar per år, på kanske  30-60 dagar per år. Medan en normal person kör igång båten och åker ut till en holme och badar. Det kan ge typ 10 dagar på 10 timmar på motorn. Med andra ord, många som kör en dagstur har väldigt liten effektiv tid på havet, därför ser nog datan ut som den gör. Hade det varit olyckor per körtimme, så hade vi nog gått upp ordentligt i dödlighet(emot naturlig död)

 

 

 

Redigerad av Crabmeat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan, Caribic410 säger:

Gäller statistiken antal döda i båtolyckor i sverige eller världen?

Det blir ju en olycka per ca 740 dagar.

Oavsett om det gäller bara sverige eller större.. och mindre för den delen, landsdel.. känns en olycka/ mer än två år vara mindre än dödsfall av "naturliga" orsaker.. och jes.. jag tar bara siffrorna här och har inte grävt i var dom kommer från... bara spontantolkar

 

Statistiken gäller döda i Sverige. Men eftersom diagrammen är så udda så blir det lätt att göra misstag. Som ovan, där det inte skall vara 23000 döda utan 230 st. Och det är för personer som varit på sjön någon dag över 6 år, så det är inte möjligt att översätta det till "båtdagar" eller något liknande.

 

Grunddata är från Transportstyrelsen. Men analysen som sedan är gjord på dem är bristfällig, och leder till missuppfattningar.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu klurat mycket kring siffrorna.
Om man dessutom tittar på antalet dödsolyckor i förhållande till antalet döda blir siffran låg (28 st 2016, 17.000.000 båtdagar ger 0,000165% i döden-faktor)
...men jag tänkte dra resonemanget vidare.

Om vi skulle ha samma dödstal i trafiken hur skulle det se ut?
Tja... till att börja med har jag försökt hitta hur många "trafikdagar" vi har i landet. Med "trafikdagar" menar jag dagar då vi vistas i trafiken genom att gå, cykla, åka buss, åka bil eller motorcykel.
Jag hittar inte siffror på detta, så jag gör följande antaganden:
- Alla som arbetar eller går i skola vistas i trafiken fem dagar/vecka
- Alla andra vistas i trafiken två dagar/vecka
Detta är låga antaganden.

Sysselsatta över 16-74 år: 5x52x5.000.000=1.300.000.000 trafikdagar
Skolungdom under 16 år: 5x52x1.000.000=260.000.000 trafikdagar
Övriga personer: (10.000.000-6.000.000)x52x2=416.000.000 trafikdagar
Summa: 1.976.000.000 trafikdagar


Om vi hade samma olycksfrekvens i trafiken - som ju enligt Ljungbergarns resonemang är väldigt säkert - som på sjön skulle vi ha 3 255 döda i trafiken per år. I verkligheten dog 270 personer i trafiken 2016.
Det betyder att båtlivet är tolv gånger farligare än att vistas i trafiken där man har en 0,2-gräns och kör mot varandra i 110 km/h på 3,5 meter breda körbanor.

 

Kan man redovisa statistik så här?

Nej - det är helt ointressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Peter_K säger:

Jag har nu klurat mycket kring siffrorna.
Om man dessutom tittar på antalet dödsolyckor i förhållande till antalet döda blir siffran låg (28 st 2016, 17.000.000 båtdagar ger 0,000165% i döden-faktor)
...men jag tänkte dra resonemanget vidare.

Om vi skulle ha samma dödstal i trafiken hur skulle det se ut?
Tja... till att börja med har jag försökt hitta hur många "trafikdagar" vi har i landet. Med "trafikdagar" menar jag dagar då vi vistas i trafiken genom att gå, cykla, åka buss, åka bil eller motorcykel.
Jag hittar inte siffror på detta, så jag gör följande antaganden:
- Alla som arbetar eller går i skola vistas i trafiken fem dagar/vecka
- Alla andra vistas i trafiken två dagar/vecka
Detta är låga antaganden.

Sysselsatta över 16-74 år: 5x52x5.000.000=1.300.000.000 trafikdagar
Skolungdom under 16 år: 5x52x1.000.000=260.000.000 trafikdagar
Övriga personer: (10.000.000-6.000.000)x52x2=416.000.000 trafikdagar
Summa: 1.976.000.000 trafikdagar


Om vi hade samma olycksfrekvens i trafiken - som ju enligt Ljungbergarns resonemang är väldigt säkert - som på sjön skulle vi ha 3 255 döda i trafiken per år. I verkligheten dog 270 personer i trafiken 2016.
Det betyder att båtlivet är tolv gånger farligare än att vistas i trafiken där man har en 0,2-gräns och kör mot varandra i 110 km/h på 3,5 meter breda körbanor.

 

Kan man redovisa statistik så här?

Nej - det är helt ointressant.

 

Viktigt - det är inte 17 miljoner båtdagar ett visst år!

Siffran 17 miljoner är något helt annat: Man tar och ser hur många i Sverige som varit ute i en båt under ett visst år. Och sedan summerar man de siffrorna under 7 år. Hur många båtdagar som varit respektive år en annan sak. Varje båt användes i snitt 16 dagar 2015, för totalt sett 12.1 miljoner båtanvändingsdagar, med i snitt 2,7 personer ombord. Dvs. totalt 32,7 miljoner båtdagar för individer under 2015.

 

Och det är precis på grund av detta jag tycker illa om den sidan - den leder till mycket fler missförstånd än den bringar någon som helst klarhet i sakfrågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan, Abbe2 säger:

 

Viktigt - det är inte 17 miljoner båtdagar ett visst år!

Siffran 17 miljoner är något helt annat: Man tar och ser hur många i Sverige som varit ute i en båt under ett visst år. Och sedan summerar man de siffrorna under 7 år. Hur många båtdagar som varit respektive år en annan sak. Varje båt användes i snitt 16 dagar 2015, för totalt sett 12.1 miljoner båtanvändingsdagar, med i snitt 2,7 personer ombord. Dvs. totalt 32,7 miljoner båtdagar för individer under 2015.

 

Och det är precis på grund av detta jag tycker illa om den sidan - den leder till mycket fler missförstånd än den bringar någon som helst klarhet i sakfrågan.

Okej - det där var inte helt klart för mig hur det funkar faktiskt. Jag har visserligen bara läst tre poäng statistik på högskolan, men den här metoden att redovisa siffror är helt klart ny för mig. 

 

Men - rent krasst; pratar vi 32.700.000 båtdagar så är ändå fritidsbåtlivet c:a 6 ggr farligare än den på land. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Peter_K säger:

Okej - det där var inte helt klart för mig hur det funkar faktiskt. Jag har visserligen bara läst tre poäng statistik på högskolan, men den här metoden att redovisa siffror är helt klart ny för mig. 

 

Men - rent krasst; pratar vi 32.700.000 båtdagar så är ändå fritidsbåtlivet c:a 6 ggr farligare än den på land. 

 

Ljungbergarns metod att redovisa statistik är nog ny för de flesta, och skulle definitivt inte bli godkänd på högskolan.

 

Men dina beräkningar är intressanta, och visar på den klassiska skillnaden mellan individuell och kollektiv risk. Dvs. att en risk som är försumbar för individen fortfarande är direkt kännbar för kollektivet. Som risken att dö i trafiken (eller till sjöss). Den är såpass liten att den inte hindrar oss som individer att ge oss ut, men ändå såpass stor för kollektivet att det motiverar insatser för att minska den. Vilket för de flesta av oss är en självklarhet vad det gäller landtrafiken, men tydligen lite mer kontroversiellt vad det gäller sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En stor skillnad mellan vägtrafik och sjötrafik är att man i en bil i stort sett inte kan/hinner göra något om en mottrafikant gör ett misstag medan man på sjön nästan alltid har flera möjligheter och större marginaler om någon gör något konstigt.

 

Likheten är att man i båda fallen tror att man verkligen kan göra något. Det är säkert därför flera är rädda för att flyga än för att köra bil trots att det är väldigt många flera som dör i trafikolyckor än i flygolyckor.

 

Sedan tror jag att korten blandart bort både här och där när det gäller antalet olyckor.

Vet inte om jag heller fattat det rätt, men jag uppfattade att det var 0,0013% olyckor enl. den speciella statistiska metoden Ljungbergarn använder.

Peter_K fick detta till 3255 döda i trafiken, men det var väl olyckor och inte döda Ljungbergarn räknade på. ??? Jag vet inte själv just nu!

 

Jag har för mig att det är 300 dödade, 3000 svårt skadade årligen i trafikolyckor och 30 000 lindrigt skadade.

 

Borde vi kanske förbjuda bilar?

Alkohol i samband med bilkörning är ju redan förbjudet och det har inte hjälpt tillräckligt.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Mackey säger:

En stor skillnad mellan vägtrafik och sjötrafik är att man i en bil i stort sett inte kan/hinner göra något om en mottrafikant gör ett misstag medan man på sjön nästan alltid har flera möjligheter och större marginaler om någon gör något konstigt.

 

Likheten är att man i båda fallen tror att man verkligen kan göra något. Det är säkert därför flera är rädda för att flyga än för att köra bil trots att det är väldigt många flera som dör i trafikolyckor än i flygolyckor.

 

Sedan tror jag att korten blandart bort både här och där när det gäller antalet olyckor.

Vet inte om jag heller fattat det rätt, men jag uppfattade att det var 0,0013% olyckor enl. den speciella statistiska metoden Ljungbergarn använder.

Peter_K fick detta till 3255 döda i trafiken, men det var väl plyckot och inte döda Ljungbergarn räknade på. ??? Jag vet inte själv just nu!

 

Jag har för mig att det är 300 dödade, 3000 svårt skadade årligen i trafikolyckor och 30 000 lindrigt skadade.

 

Borde vi inte förbjuda bilar?

Alkohol i samband med bilkörning är ju redan förbjudet och det har inte hjälpt tillräckligt.

 

Mackey

 

Ljungbergarn räknar bara på dödsolyckor, för det är det enda vi har någotsånär kompletta siffror på. Och visst dör det fortfarande för många i vägtrafiken, det är därför som man inte slutat med att sänka gränsen för rattfylleri, utan fortsatt med andra regler och åtgärder, som vajervägar.

 

En annan skillnad är att i vägtrafiken så är man nästan alltid säker om man stannar vid vägkanten. Men på sjön så har man inte samma möjlighet att komma ur en svår situation, som t.ex hårt väder eller motorhaveri. Vilket gör det viktigare att bedöma situationen rätt både innan och under färd på sjön än på land. Och eftersom omdömet är en av de saker som påverkas tidigt av alkohol, så skulle detta kunna ses som en anledning till att ha strängare regler till sjöss än på land. Det är inte bara reaktionshastigheten som spelar roll för om en olycka skall ske, speciellt inte till havs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, Abbe2 säger:

Ljungbergarn räknar bara på dödsolyckor,

Stämmer det verkligen att det skett 230 dödsolyckor på sex år, i snitt 38 per år?

 

Verkar högt?!

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan, Mackey säger:

Stämmer det verkligen att det skett 230 dödsolyckor på sex år, i snitt 38 per år?

 

Verkar högt?!

 

Mackey

 

 

Det är för sju år: 2010 - 2016. Alltså 33 dödsolyckor per år i snitt. Och det kan nog stämma för de åren, se https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Statistik/olyckstatistik---fritidbatar-2016/

 

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får inte ihop "statistiken", men det har ju egentligen ingen betydelse.

 

De flesta dödsolyckor verkar ju ändå ske "i all ensamhet" på ett inre vattendragenligt enligt Transportstyrelsen.

 

Hur mycket resurser ska man lägga på att ev. rädda åtta personer, oklart hur många som var påverkade av alkohol.

  • 5 personer omkom vid färd i skärgårdsvatten och utanför hamnområde.
  • 3 omkom vid öppen kust
  • 16 omkom på insjöar, åar och andra vattendrag
  • 5 omkom i hamn eller från ankrad båt.
  • Ingen omkom på havet (långt från kusten). 

Syniskt, nej snarare en fråga om att använda resurser på ett klokt vis. Pengarna kan säkert göra betydligt mera nytta än just att bekämpa alkoholanvändning på sjön.

 

Nu menar jag inte att det är rätt och riktigt att asfull köra omkring med båt, men det finns annat som skördar flera dödsoffer och som bör prioriteras enligt mig. Exempelvis dör 50 personer varje år på jobbet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inga större ekonomiska summor som läggs på detta, så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Mackey säger:

Jag får inte ihop "statistiken", men det har ju egentligen ingen betydelse.

 

De flesta dödsolyckor verkar ju ändå ske "i all ensamhet" på ett inre vattendragenligt enligt Transportstyrelsen.

 

Hur mycket resurser ska man lägga på att ev. rädda åtta personer, oklart hur många som var påverkade av alkohol.

  • 5 personer omkom vid färd i skärgårdsvatten och utanför hamnområde.
  • 3 omkom vid öppen kust
  • 16 omkom på insjöar, åar och andra vattendrag
  • 5 omkom i hamn eller från ankrad båt.
  • Ingen omkom på havet (långt från kusten). 

Syniskt, nej snarare en fråga om att använda resurser på ett klokt vis. Pengarna kan säkert göra betydligt mera nytta än just att bekämpa alkoholanvändning på sjön.

 

Nu menar jag inte att det är rätt och riktigt att asfull köra omkring med båt, men det finns annat som skördar flera dödsoffer och som bör prioriteras enligt mig. Exempelvis dör 50 personer varje år på jobbet.

 

Mackey

 

Jag tycker inte att man kan säga att "de flesta" olyckorna sker på inre vattendrag. För mig låter det då som om nittio procent av olyckorna skulle göra det, men i verkligheten så är det bara runt hälften av olyckorna som sker där. Och jag förstår inte riktigt varför du undantar olyckor i hamn? För mig är det som om vi inte skulle ta med olyckor in tättbebyggt område då vi diskuterade vägtrafiken.

 

Det läggs stora resurser på att få ner antalet arbetsplatsolyckor. Om båtlivet skulle följt det arbetet så skulle vi ha betydligt fler regleringar och föreskrifter för sjölivet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Abbe2 säger:

 

Jag tycker inte att man kan säga att "de flesta" olyckorna sker på inre vattendrag. För mig låter det då som om nittio procent av olyckorna skulle göra det, men i verkligheten så är det bara runt hälften av olyckorna som sker där. Och jag förstår inte riktigt varför du undantar olyckor i hamn? För mig är det som om vi inte skulle ta med olyckor in tättbebyggt område då vi diskuterade vägtrafiken.

 

Det läggs stora resurser på att få ner antalet arbetsplatsolyckor. Om båtlivet skulle följt det arbetet så skulle vi ha betydligt fler regleringar och föreskrifter för sjölivet.

Jag kan inte påverka hur du uppfattar något, men de flesta är 51 % över 49 %. Det är tex. så demokrati funkar, de flesta styr över de andra.

 

Nu talar vi ju om de som framför båt. Fortfarande är det tillåtet att vara berusad när man beträder en brygga eller en båt.

 

16 personer dör vid båtfärd i inre vatten.

8 personer omkommer vid färd i skärgårdsvatten, utanför hamnområde och vid öppen kust.

67 % omkommer alltså vid färd på inre vatten ofta vid fiske och ofta ensamma.

 

Jag vet att det finns krafter som vill förbjuda alkohol helt och hållet, men nu är ju samhället inte där (ännu). När det blir förbjudet att ta en öl och sedan gå ut på en brygg så kan jag hålla med om ditt sett att se på det hela, men inte så länge det är tillåtet.

 

Jämförelsen med bilar i tätbebyggt område haltar lite tycker jag. Jag tror avsikten med uppdelningen av statistiken är att man ligger stilla i hamnområden (men det vet jag inte säkert).

Vist, det är olagligt att sitta full bakom ratten i en stillastående bil (även i tätbebyggt område), men samtidigt är det väldigt ovanligt att stillastående bilar orsakar olyckor.

 

Jag tycker även att din jämförelse med arbetslivet haltar. En arbetsplats ska vara säker och fri från alkohol och droger. Man ska inte behöva sätta livet till för att någon annan slarvar eller gör fel och man ska inte tvingas göra fel beroende på tidsbrist.

 

I en studie från år 2009 uppskattar socialstyrelsen och folkhälsomyndigheten att ca 4 500 personer i Sverige dog på grund av dödsfall med ett konstaterat orsakssamband till alkoholkonsumtion, exempelvis olyckor. Nästan 5000 personer som årligen dör i olyckor beroende på alkohol!!! Alkohol borde förbjudas helt och hållet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Mackey säger:

Jag tycker även att din jämförelse med arbetslivet haltar. En arbetsplats ska vara säker och fri från alkohol och droger. Man ska inte behöva sätta livet till för att någon annan slarvar eller gör fel och man ska inte tvingas göra fel beroende på tidsbrist.

Håller med.

Men samma tanke gäller också för mig i andra delar att man inte vill sätta till livet pga alkohol/droger; biltrafiken, sjölivet, ..........

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vill väl varken dö själv eller döda någon annan. Bara tanken att leva resten av livet med att ha kört ihjäl någon pga. fylla är obehaglig.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Mackey säger:

Bara tanken att leva resten av livet med att ha kört ihjäl någon pga. fylla är obehaglig.

De som har alkoholproblem har tyvärr ett bra sätt att lösa det problemet.

 

Sverige eller rättare sagt svenskarna har av tradition ett komplicerat förhållande till alkohol. Vi är tex det enda land i världen där man avlönat med alkohol. Under 16-1700 talet höll svenskarna på att bokstavligt talat supa ihjäl sig.

Vid en stadsbrand i slutet av 1800-talet tog man hjälp av militären som under tre dygn nästan enbart utfodrades med brännvin.

Med den bakgrunden är det kanske inte helt orimligt att begära att folk ska hålla sig nyktra några timmar på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan, bhemac säger:

...

Med den bakgrunden är det kanske inte helt orimligt att begära att folk ska hålla sig nyktra några timmar på sjön.

Det där var väl inte så genomtänkt. :P

 

Du menar att övriga nationaliteter kan få supa på sjön för att de traditonellt har ett annat förhållnongssätt till alkohol.

 

Hur ska vi förhålla oss till svenskar som har ett ursprung i ett annat land? Ska de undantas från att tvingas vara nyktra på sjön eller ska de tvingas tillämpa ursprunssvenskregeln?

 

Jag är född utomland av svenska föräldrar.

Min fru är född i sverige av utländsa föräldrar.

Vi är nu båda svenska medborgare.

Får någon av oss supa och samtidigt framföra en båt?

Kanske båda?

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jisses vilken ankdamm detta är :huh: Klubben för inombördes beundran. ett sammilsurium om tänkbara händelser, en kritik mot ljungbergarn och över vad de tycker. Här sitter ett fåtal personer och skriver dynga och spyr galla över denna falang spaltmeter och talar om att det är som att hälla vatten på en gås, ni är ju precis lika som de som ni kritiserar, och följer man tråden så är det ett fåtal som dikterar villkoren och ingen annan får ha ett annat tyckande, ojoj. Kasta inte sten...... 

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker i princip som Ljungbergarn när det gäller just 0,2-lagen, men sympatiserar inte alls med fåntrattarnas övriga ställningstaganden och försök att påverka.

 

Jag håller med om att det är som att kasta vatten på en gås när någon ber om en förklaring på hur mystiska statistiska trolleritrick ska tolkas eller hur märkliga filmklipp helt ryckta ur sitt sammanhang ska kunna påverka våra politiker i någon positiv riktning avseende en översyn och anpassning av lagen till det båtliv som skiljer sig rätt mycket från biltrafiken.

Det finns likheter också, men jag tycker nog olikheterna är i majoritet.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Mackey säger:

Du menar att övriga nationaliteter kan få supa på sjön för att de traditonellt har ett annat förhållnongssätt till alkohol.

Tycker och tycker, jag respekterar varje lands suveränitet.

Men faktum är att många andra nationaliteter har bättre förutsättningar att hantera alkohol. Den klassiska svenska modellen är att bli dyngrak med jämna mellanrum.

Åker man bil i Provence en söndageftermiddag så kan man lugnt räkna att många har en hög alkoholhalt. Det vet alla och de kör därefter med få olyckor som följd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Åker man bil i Provence en söndageftermiddag så kan man lugnt räkna att många har en hög alkoholhalt. Det vet alla och de kör därefter med få olyckor som följd.

Fast sedan ett par år gäller 0,5, promille över det ger fängelse och saknar man alkotest i bilen blir det böter/C

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...