Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ljungbergarn

KBV "blåser" regering och riksdag.

Rekommendera Poster

20 timmar sedan, Peter_K säger:

Det är ju en av de argument som ”Båtfolket” använder mot lagen - att båtar bedöms olika t ex om den har en snurra monterad eller inte om man ror den, så med en sådan ändring skulle man ju svara upp mot deras kritik mot lagen tänker jag. 

20 timmar sedan, bhemac säger:

Vad trevligt, då blir ju alla nöjda ;)

 

Jag är inte helt säker på att fyll..., nej förlåt, fåntrattarna kommer att bli så nöjda.

 

Någon form av översyn och anpassning är nog på sin plats och kanske även en förändring av straffskalan. Om jag inte minns fel är det betydligt billigare att ligga på fel sida om gränsen när man kör bil än när man framför båt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag orkade inte läsa hela tråden, för mycket tjafs.

Men jag måste säga att jag är smått chockad över att inse att det finns folk som tycker det är OK att dricka sprit och köra båt mer eller mindre samtidigt.

Sen motsätter man sig att nykterheten kontrolleras? 

Har ni samma inställning på land? Lite rattfylleri har väl ingen dött av?

Jag tycker det låter som att många har ett eget alkoholproblem att ta tag i istället för att gnälla över att alla delar av sjösäkerheten efterlevs.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte så att man behöver sitta och halsa sprit medan man kör båten för att hamna över 0,2 promille. Ett lunch- eller middagstopp med en öl och en lite för snabb avfärd räcker.

 

Man kan ha olika uppfattning om vad som är okej och inte när det gäller alkohol och/eller andra droger, men jag hoppas och tror att (nästan) alla kan vara överens om att riskerna för en allvarlig olycka generellt är större i vägtrafiken än på sjön när uppmärksamheten brister något.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Mackey säger:

Jag är inte helt säker på att fyll..., nej förlåt, fåntrattarna kommer att bli så nöjda.

 

Någon form av översyn och anpassning är nog på sin plats och kanske även en förändring av straffskalan. Om jag inte minns fel är det betydligt billigare att ligga på fel sida om gränsen när man kör bil än när man framför båt.

 

Mackey

Nja. 

Kikar man på lägsta straff som döms ut av en domstol är trettio dagsböter, vilket oftast är det som också döms i sjöfyllerimålen av ringa grad. Sedan är det ju så att när en höginkomsttagare åker fast så blir det ju väldigt mycket pengar, något som Båtfolket brukar yvas om.

30.000 kr är mycket pengar. 

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article23394569.ab

 

Såklart trist för de drabbade, men å andra sidan... det är ju så hela rättsväsendet ser ut..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Gundj säger:

Jag orkade inte läsa hela tråden, för mycket tjafs.

Men jag måste säga att jag är smått chockad över att inse att det finns folk som tycker det är OK att dricka sprit och köra båt mer eller mindre samtidigt.

Sen motsätter man sig att nykterheten kontrolleras? 

Har ni samma inställning på land? Lite rattfylleri har väl ingen dött av?

Jag tycker det låter som att många har ett eget alkoholproblem att ta tag i istället för att gnälla över att alla delar av sjösäkerheten efterlevs.

Havet är speciellt.

 

Jag hörde om en sjökapten som arbetade emot fylleriet, detta var på tiden när båtarna var av trä och männen av stål. Sjökaptenen gjorde allt för att minska drickandet och höll föredrag emot fylleriet. Själv var han nykterist. På ett av mötena han höll, så fick han en fråga:

Dricker du inget alls då?

Jodå svarade sjökaptenen. Till lunch tar jag en nubbe till maten. Och till middagen tar jag två. Nubben var alltså 8 cl kom det fram.

 

Kanske säger lite om hur det var på havet förr i tiden.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kära Crabmeat. Redan på 70-talet sanerade jag öar och skär från havererade båtar och fiskade upp resterna av döda sjöfyllerister så jag vet hur det var. Men jag trodde vi hade kommit längre nu.

Att ha en nykter båtförare kan inte vara svårt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Sjökaptenen var ju nykter fast han drack 24 cl sprit om dagen. Så ja, det kan inte vara svårt att ha en nykter båtförare. Allt är ju som sagt relativt.

 

Du tog upp rattfylleri. Malta har relativt minst antal dödade i trafiken i hela EU. De har även högst tillåtna promille i hela EU. I övrigt har jag inget emot lagen den rör inte mig. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Malta har färre döda per miljon invånare. 

Å andra sidan har de heller ingen vinter. Eller ett speciellt stort vägnät. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan, Peter_K säger:

Ja, Malta har färre döda per miljon invånare. 

Å andra sidan har de heller ingen vinter. Eller ett speciellt stort vägnät. 

Du menar man borde ha lägre gräns på vintern?

biter det olika beroende på temperatur/årstid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Caribic410 säger:

Du menar man borde ha lägre gräns på vintern?

biter det olika beroende på temperatur/årstid?

Nej - jag menar att promillehalt inte är enda faktorn som spelar in. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Peter_K säger:

Ja, Malta har färre döda per miljon invånare. 

Å andra sidan har de heller ingen vinter. Eller ett speciellt stort vägnät. 

Malta har nästan 1 fordon per invånare, Sverige har typ 1 fordon på 2 pers. I motsats vad du verkar tro, så är det fler dödsolyckor på sommaren i Sverige. Vi kanske skall förbjuda sommaren istället?

 

https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_462.php

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Crabmeat säger:

Malta har nästan 1 fordon per invånare, Sverige har typ 1 fordon på 2 pers. I motsats vad du verkar tro, så är det fler dödsolyckor på sommaren i Sverige. Vi kanske skall förbjuda sommaren istället?

 

https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_462.php

 

 

Hur många mil lands- och motorväg har de båda länderna per person..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Peter_K säger:

Hur många mil lands- och motorväg har de båda länderna per person..?

Det är inte vintern eller att de har mindre km vägar. Det är hastigheten. Max 80 km timmen. Fart dödar. Dessutom har de inte den mängden djur som velar omkring på vägarna, fast det är ju mindre än 10 dödsfall per år.

 

Om vi sätter 80km i timmen på Svenska vägar och höjer promillehalten till Maltas, så kommer vi nog få mindre dödsolyckor.   Nu gäller ju bara och hitta den politiker som vill begå politiskt självmord och lägga förslaget :D

 

Samma bör ju gälla havet. Fart dödar. Close call utan alkohol men med mobil.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter absolut som ett vinnande koncept, max 15 knop och max 1 promille.

Det är väl egentligen under dessa regler handelsflottan länge levde och det funkade ju ganska bra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Crabmeat, det är ju så lagen ser ut i princip. 

Hårdare promillegräns för stora och/eller snabba båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kanske någon har tänkt till i frågan.

 

I övrigt, 1990 så gick ju vi ned till 0,2 promille i trafiken. 

 

Vet inte om man kan se det i bilden, men dödsfallen var oförändrade efter 1990 lagen. Normala människor fattar att det är dumt att både köra båt och bil påverkade och förhåller sig till det. De som inte fattar det, fattar inte heller att följa lagar.

 

På land har jag inte blåst sedan 97, en midsommar. Polisen hinner inte med. Havet är väl ändå mer okontrollerat antar jag. 

utvecklingjpg.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dödsfall säger inte allt. Vi får allt säkrare bilar, så risken för att en krock leder till döden har minskat stadigt med åren. Antalet allvarligt skadade är ungefär tio gånger så många som antalet döda. Diagrammet är också lite lömskt, eftersom det anger antal dödade per fordonskilometer enligt ett index. Det är alltså inte antal det handlar om, utan det är andel av maxvärdet i början av perioden.

1989 dog 904 personer i trafiken i Sverige. Året efter var det 772. Inget år efter det har fler än så dött. Nu är det nere runt 250 personer per år. Kanske sparades närmare 100 liv 1990 på mindre rattfylla? Utan att ha detaljgranskat statistiken från de aktuella åren kan jag inte annat än spekulera och anta, men det är en tanke ändå. I dag skulle samma andel motsvara 30-40 sparade liv per år. Det kan det väl vara värt?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, raol säger:

Dödsfall säger inte allt. Vi får allt säkrare bilar, så risken för att en krock leder till döden har minskat stadigt med åren. Antalet allvarligt skadade är ungefär tio gånger så många som antalet döda. Diagrammet är också lite lömskt, eftersom det anger antal dödade per fordonskilometer enligt ett index. Det är alltså inte antal det handlar om, utan det är andel av maxvärdet i början av perioden.

1989 dog 904 personer i trafiken i Sverige. Året efter var det 772. Inget år efter det har fler än så dött. Nu är det nere runt 250 personer per år. Kanske sparades närmare 100 liv 1990 på mindre rattfylla? Utan att ha detaljgranskat statistiken från de aktuella åren kan jag inte annat än spekulera och anta, men det är en tanke ändå. I dag skulle samma andel motsvara 30-40 sparade liv per år. Det kan det väl vara värt?

 

Du ser ingen förändring på diagrammet. Inte det minsta. Diagrammet beskriver dödligheten per km och den går ner konstant. Skulle lagen sparat 100 liv, så hade du sett det, det hade blivit ett hack  kurvan.. Garanterat.1990 var förövrigt ett krisår och 1989 var det fullt ös. Sådant kan påverka trafikvolymerna. 

 

Dödligheten går ner för att bilarna blir säkrare, vägar byggs säkrare osv. Sjukvården är  otroligt bra numera. LIka många kör fulla nu som då misstänker jag. Ser man till dödligheten på alkohol så är den ökande i antal%. Människor kör på fyllan varken man vill det eller inte och som mögel på svinstacken så verkar det öka. Nu är alkoholen uppe i 30 % av fallen. Droger är inblandade i 13% av alla dödsfall och ökar konstant. Kan alltså vara så högt som 46% av dödsfallen, trots våra lagar. Undra hur hur Malta står sig i siffrorna?

 

 

1971 1213

1972 1194

1973 1177

1974 1197

1975 1172

1976 1168

1977 1031

1978 1034

1979 926

1980 848

1981 784

1982 758

1983 779

1984 801

1985 808

1986 844

1987 787

1988  813

1989 904

1990 772

1991 745

1992 759

1993 632

1994 589

1995 572

1996 537

1997 541

1998 531

1999 580

2000 591

2001 583

2002 560

2003 529

2004 480

2005 440

2006 445

2007 471

2008 397

2009 358

2010 266

2011 319

2012 286

2013 260

2014  275

Redigerad av Crabmeat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade egentligen inte tänkt skriva mer i den här tråden men eftersom jag har kört lite bil på Malta så.

Att köra ihjäl sig på Malta är förmodligen en bedrift. Vägarna är bedrövligt dåliga, endast en rejält berusad skulle få för sig att köra fort.

Det var förhållandevis mycket hyfsat nya bilar där, så kombinationen säkra bilar på vägar med låg hastighet ger få dödsfall.

Men, varenda bil var bucklig och såg ut att ha varit med om många smällar, så nog krockas det en del, och det körs både till och från puben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Crabmeat säger:

dödsfallen var oförändrade efter 1990 lagen

Det statistiken inte kan visa är hur många fler olyckor det hade varit om lagen inte hade införts.

Förebyggande säkerhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Ljungbergarn säger:

Kanske läge att döpa om detta fora till "Bilguiden"?
Så här ser statistiken ut - på sjön.
 

Var i den länken kan man utläsa antalet döda på sjön..? Fattar inte. 

Tyckte den statistiken som fanns visade en massa annat bara, t ex hur mycket Kustbevakningen kostar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, bhemac säger:

Det statistiken inte kan visa är hur många fler olyckor det hade varit om lagen inte hade införts.

Förebyggande säkerhet.

Statistik visar inte heller hur många olyckor stressen av övervakningen skapar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, bhemac säger:

Det statistiken inte kan visa är hur många fler olyckor det hade varit om lagen inte hade införts.

Förebyggande säkerhet.

Återigen, vi startade med just de olyckorna innefattande som skulle förebyggas med den nya lagen.  Om något skulle förebyggs skulle det synts. Inget syns i statistiken enligt min uppfattning. 

 

Eftersom ingen förändring skett efter införandet, enligt den statistik jag sett, tänker jag mig ett parförklaringsmodeller. 

1) Människor skiter i lagen

2) De olyckor som var tänkt att förbyggas, alltså de som tidigare åkte med 0,2-0,5 promille och numera upphörde med det ,utgjorde ingen egentlig dödsrisk. Kanske för att man vet om att man har alkohol i blodet och därför kör mer defensivt. Den dödligheten som alkoholen utgjorde kompenserades utav att vanlig dödlighet minskade. 

3) Det fanns för få som ens körde medvetet i intervallet för att få ett genomslag. Med andra ord, de flesta människor dricker inte och kör. De som dricker och kör är kanske oftast alkoholister och de kanske skiter i om lagen är 0 eller 0,2 eller 1 promille. De super tills de är nöjda sedan kör de. Och fast åker de när de kör för himla illa för nykterhetskontrollerna är för få. Det finns ju inte resurser att kontrollera. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Crabmeat säger:

Återigen, vi startade med just de olyckorna innefattande som skulle förebyggas med den nya lagen.  Om något skulle förebyggs skulle det synts. Inget syns i statistiken enligt min uppfattning. 

 

Eftersom ingen förändring skett efter införandet, enligt den statistik jag sett, tänker jag mig ett parförklaringsmodeller. 

1) Människor skiter i lagen

2) De olyckor som var tänkt att förbyggas, alltså de som tidigare åkte med 0,2-0,5 promille och numera upphörde med det ,utgjorde ingen egentlig dödsrisk. Kanske för att man vet om att man har alkohol i blodet och därför kör mer defensivt. Den dödligheten som alkoholen utgjorde kompenserades utav att vanlig dödlighet minskade. 

3) Det fanns för få som ens körde medvetet i intervallet för att få ett genomslag. Med andra ord, de flesta människor dricker inte och kör. De som dricker och kör är kanske oftast alkoholister och de kanske skiter i om lagen är 0 eller 0,2 eller 1 promille. De super tills de är nöjda sedan kör de. Och fast åker de när de kör för himla illa för nykterhetskontrollerna är för få. Det finns ju inte resurser att kontrollera. 

 

 

 

Är dödsolyckor det enda relevanta i sammanhanget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Abbe2 säger:

 

Är dödsolyckor det enda relevanta i sammanhanget?

Ingen aning, you tell me. Finns det siffror på vanliga olyckor och hur ser de ut då?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 3/4/2018 på 14:13, Ljungbergarn säger:

Kanske läge att döpa om detta fora till "Bilguiden"?
Så här ser statistiken ut - på sjön.
 

 

Ljungbergarn, tyvärr är dina grafer och siffror på den sidan helt omöjliga att förstå. Skulle du kunna förklara t.ex. figur 1 lite närmare till att börja med?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I flera år har jag försökt förklara här. Meningslöst. Som att hälla vatten på en gås.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan, Ljungbergarn säger:

I flera år har jag försökt förklara här. Meningslöst. Som att hälla vatten på en gås.

 

Så du har inget intresse i att hjälpa mig att förstå dina grafer? Det är synd, för då kvarstår bara det första  intrycket att de är gjorda av någon som inte kan speciellt mycket om statistik och då sjunker tyvärr din sidas trovärdighet rejält.

Redigerad av Abbe2
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...