Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ljungbergarn

KBV "blåser" regering och riksdag.

Rekommendera Poster

SBU’s ställning i frågan har varit ytterst oklar. Passivt för en utvärdering tror jag man bäst kan beskriva det. 

 

Skall bli spännande att se om man kan enas i de nordiska länderna bara för att Sverige utvärderar sin lag, som - om jag förstår saken rätt - ALLA har olika lagstiftning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Peter_K säger:

SBU’s ställning i frågan har varit ytterst oklar. Passivt för en utvärdering tror jag man bäst kan beskriva det. 

 

Skall bli spännande att se om man kan enas i de nordiska länderna bara för att Sverige utvärderar sin lag, som - om jag förstår saken rätt - ALLA har olika lagstiftning. 

 

Om inställningen har varit oklar, så ser den nu ut att vara klar: dvs. SBU är för ett avskaffande av lagen, och tycker att vi istället skall ha en samordnad nordisk lagstiftning. Frågan är vad det innebär, eftersom det är vitt skilda regler och gränser i våra grannländer, från 0.2 till 1.0 promille på olika typer av fartyg. Det ser tyvärr här ut som om Bengt gått på "Båtfolkets" argument, där de ofta antyder att det finns en samsyn på frågan hos våra grannländer. Detta helt utan någon grund i verkligheten.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, yachtolivia säger:

Och vad fan vet han om sjömanskap, - poserandes på en vattenmoped!

patetiskt/mats


Han vet då mer än den som förespråkar berusning till rors.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, raol säger:


Han vet då mer än den som förespråkar berusning till rors.

 

"Berusning" vid 0,2‰? Om det så vore skulle det då inte vara lagligt med upp till 0,5 på autobahn med stora delar fri fart. UK med 0,8‰ osv osv. Och om det på sjön vore ett problem med berusning så skulle det synas i statistiken och det gör icke som bekant.
Att komma med bombastiska demoniserande och inlägg med doft av moralism, då blir man inte trovärdig. 

Redigerad av Ljungbergarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Ljungbergarn säger:

"Berusning" vid 0,2‰? Om det så vore skulle det då inte vara lagligt med upp till 0,5 på autobahn med stora delar fri fart. UK med 0,8‰ osv osv. Och om det på sjön vore ett problem med berusning så skulle det synas i statistiken och det gör icke som bekant.
Att komma med bombastiska demoniserande och inlägg med doft av moralism, då blir man inte trovärdig. 

Hej Ola - vad kul att du är här och skriver igen :)

Har du några funderingar kring den kommande utvärderingen? Vad tror du - handen på hjärtat - att den kommer att landa i? Och vad tror du kommer hända sedan?

Jag tror ju t ex att utvärderingen kommer att visa att man missat målet då man inte inkluderat de små båtarna, och jag tror det kommer göra att alla båtar kommer att omfattas av en lägre promillegräns. Jag TROR att den gränsen kommer fortsätta vara 0,2 promille, men den kan också höjas något till t ex 0,4 promille.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter. Kan inte svara annat än att spekulera. SBU spekulerade vill jag minnas? Torde landade på 0,5 men samtidigt talas det om en harmonisering. Finland vår gamla lag, Norge 0.8 och Danmark har en lag lite svår att tolka och som de inte praktiserar så särskilt. Jag har haft korr med berörda myndigheter och de svarar mycket svävande. Jag har först få ut liknande statistik som vi har på blås/haffningar men inte lyckats.

Vi kan nog förutsätta att många riksdagsledamöter (RL) lider av moralpanik och prestige och kan inte skilja en balja från en talja. Floskeln "alkohol hör inte ihop" lär genomsyra. Skillnaden som kan avgöra att nu är många RL:s pålästa och fakta vinner över moralism och floskler- det har vi sett i.om ett enigt CU med tillkännagivandet.

M är de som är den starkaste kraften och de vill skrota lagen. Men hur få stöd för det utan kompromisser med ett så kallat "Liberalt" parti - som verkligen är ett förmynderiparti? Jag har öga med öga med Jan Björklund tagit upp lagen. "Den där jävla lagen" svarade han spontant. 

Det kan bli knepigt med 0,5 för då har vi tre promilletal i Norden och det finns precis lika lite fakta som pekar på 0,5 som för 0,2. När denna regel infördes var det på tyckande. Det lär inte gå denna gång. Gott så  för lagar ska stiftas på sakliga belägg vilket för många av oss drivit frågan varit av stor vikt. 

Om andra lagar ska stiftas lika smutsigt såsom denna lag kom till - då är vi på väg mot ett samhälle få vill leva i. Här tänker jag på Kafkas "processen". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Ljungbergarn säger:

Hej Peter. Kan inte svara annat än att spekulera. SBU spekulerade vill jag minnas? Torde landade på 0,5 men samtidigt talas det om en harmonisering. Finland vår gamla lag, Norge 0.8 och Danmark har en lag lite svår att tolka och som de inte praktiserar så särskilt. Jag har haft korr med berörda myndigheter och de svarar mycket svävande. Jag har först få ut liknande statistik som vi har på blås/haffningar men inte lyckats.
...

Det kan bli knepigt med 0,5 för då har vi tre promilletal i Norden och det finns precis lika lite fakta som pekar på 0,5 som för 0,2. När denna regel infördes var det på tyckande. Det lär inte gå denna gång. Gott så  för lagar ska stiftas på sakliga belägg vilket för många av oss drivit frågan varit av stor vikt. 

 

Men Norge har även 0.2 promille för större fartyg, så de har redan två olika promillegränser. Och att Danmarks regler är svårtolkade håller jag inte med om, däremot så är de krångliga eftersom man måste räkna ut för varje båt för sig vilken promillegräns som gäller. 

 

Har du sett något om att man i Norge, Finland och Danmark har diskuterat att anpassa sina respektive lagar till de kommande svenska för att harmonisera i Norden? För mellan de tre länderna så har du idag fyra olika gränser: 0.2, 0.5, 0.8 och 1.0 promille.

Själv har jag har bara sett den diskussionen här i Sverige.

 

Och IMO föreskriver väl nu 0.5 promille för de fartyg som faller under deras regler. Så där finns något mer än tyckande att luta sig mot, nämligen att följa de internationella riktlinjerna.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, Ljungbergarn säger:

Våra grannländer har tagit avstånd från den svenska drakoniska lagen. 

 

 

Det kan vara så, men nu tänkte jag på den eventuella nya lagen efter utvärderingen. Det talas en del i debatten om en nordisk harmonisering men jag har svårt att se vad det är man isåfall tänker sig harmonisera till.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Abbe2 säger:

 

Det kan vara så, men nu tänkte jag på den eventuella nya lagen efter utvärderingen. Det talas en del i debatten om en nordisk harmonisering men jag har svårt att se vad det är man isåfall tänker sig harmonisera till.


För en gångs skull är vi rörande överens!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Ljungbergarn säger:

Våra grannländer har tagit avstånd från den svenska drakoniska lagen. 

 

Du som följer debatten; finns en debatt i övriga nordiska länder kring deras egna alkohollagar? För finns inte det, ja då lär intresset vara noll från deras sida att försöka hitta något gemensamt tror jag. Och är det intresset noll, då är det nog lika bäst att släppa det spåret gissar jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vafan händer...???

 

Ola för en saklig debatt utan massa dunder om hur usel lagen är. Peter har en bra ton utan massa kommentarer om fåntrattar. Vi har (viss form av) snö i Göteborg... Är det julmiraklet som inträffat ??

 

Hur som: Jäkligt trevligt att läsa att ni äntligen har god ton mot varann, och för en debatt utan massa pajkastning fram och tillbaka. Heder åt er för det!

 

Och ja, jag tycker lagen är kass, men jag dricker ändå inte alkohol när jag kör... Jag vill inte riskera det minsta att drabbas av dåligt omdöme som kan ha med alkoholförtäring att göra - Hur lite alkohol det än är, inte en mun öl ens...

 

Fridens, grabbar och tjejer :)

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 12/14/2017 på 15:15, Ljungbergarn säger:


För en gångs skull är vi rörande överens!

 

Frågan är var idén om en harmonisering kommer ifrån. Den dyker upp i motioner till riksdagen, och nu senast i Bengt Gärdes krönika. Jag har däremot vad jag minns inte sett det i "Båtfolkets" propaganda. Tyvärr visar kravet på en harmonisering bara hur oinsatta i ämnet de som ställer det är, så jag gissar att det kommer från någon ytterligare part som sprider propaganda.

 

Men det florerar mycket desinformation i ämnet. Till exempel så upprepar Ola L. återigen i Facebook-komentarerna till en krönika av chefredaktören till Livet Ombord att det inte finns några offer alls sedan 1994 som 0.2-lagen skulle kunna skyddat. Trots att det i debatten här tydligt har framkommit att det inte alls finns någon statistik som stödjer det påståendet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Abbe2 säger:

 

Frågan är var idén om en harmonisering kommer ifrån. Den dyker upp i motioner till riksdagen, och nu senast i Bengt Gärdes krönika. Jag har däremot vad jag minns inte sett det i "Båtfolkets" propaganda. Tyvärr visar kravet på en harmonisering bara hur oinsatta i ämnet de som ställer det är, så jag gissar att det kommer från någon ytterligare part som sprider propaganda.

 

Men det florerar mycket desinformation i ämnet. Till exempel så upprepar Ola L. återigen i Facebook-komentarerna till en krönika av chefredaktören till Livet Ombord att det inte finns några offer alls sedan 1994 som 0.2-lagen skulle kunna skyddat. Trots att det i debatten här tydligt har framkommit att det inte alls finns någon statistik som stödjer det påståendet.

 

Ett inlägg som visar hur faktaresistent du är Abbe2.. Tibergs statistik & Transportstyrelsen visar att det finns inga offer sedan 1994 som denna lag kan skydda. Möjligtvis 1 men där säger domstolen att det går inte att slå fast att olyckans orsak berodde på alkohol.
http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/item/159-transportsyrelsenrefuses

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Ljungbergarn säger:

Ett inlägg som visar hur faktaresistent du är Abbe2.. Tibergs statistik & Transportstyrelsen visar att det finns inga offer sedan 1994 som denna lag kan skydda. Möjligtvis 1 men där säger domstolen att det går inte att slå fast att olyckans orsak berodde på alkohol.
http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/item/159-transportsyrelsenrefuses

 

Tibergs undersökning gäller bara det som gick till domstol, vilket långt ifrån alla olyckor gör, inte ens alla dödsolyckor gör det. Och ytterligare så tar Tiberg bara upp det som togs upp av åklagaren, och det fanns i många fall antagligen ingen anledning att ta upp onykterhet som inte var grov enligt den gamla lagen.

 

Och Transportstyrelsen har inte tillgång till någon statistik som visar hur nyktra eller onyktra förare av fartyg har varit vid de olyckor som inträffar. Vi har inte ens en heltäckande statstik här vad det gäller dödsolyckorna.

 

Så jag skulle vilja hävda motsatsen, att det inte är jag som är faktaresistent i det här fallet.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att Kustbevakningens kostnader ökar is tort sett linjär genom åren, med en uppgång med efterföljande nedgång mellan 2009 och 2015.

Ingen att yvas över tycker jag.

 

Annan intressant information i länken är att antalet personer som vistas på sjön ska ha minskar med 6 % årligen från 2010 till 2016. Det tror jag inte alls på. Det måste vara någon statistisk tabbe (igen) i behandlingen uppgifter i båtlivsundersökningar eller annat.

 

Något som är intressant med båtlivsundersökningarna är att båtanvändandet har ökat med 30 % utanför sommarsäsongen mellan 2010 och 2015. En gissning är att det är betydligt flera som använder sina båtar för att transportera sig mellan olika platser sedan 0,2-lagen tillkom. Det beror säkert inte på lagen utan på något helt annat, men ändå en ökning vilket är stick i stäv med vad det sk. Båtfolket brukar hävda.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 12/16/2017 på 13:48, Mackey säger:

Intressant att Kustbevakningens kostnader ökar is tort sett linjär genom åren, med en uppgång med efterföljande nedgång mellan 2009 och 2015.

Ingen att yvas över tycker jag.

 

Annan intressant information i länken är att antalet personer som vistas på sjön ska ha minskar med 6 % årligen från 2010 till 2016. Det tror jag inte alls på. Det måste vara någon statistisk tabbe (igen) i behandlingen uppgifter i båtlivsundersökningar eller annat.

 

Något som är intressant med båtlivsundersökningarna är att båtanvändandet har ökat med 30 % utanför sommarsäsongen mellan 2010 och 2015. En gissning är att det är betydligt flera som använder sina båtar för att transportera sig mellan olika platser sedan 0,2-lagen tillkom. Det beror säkert inte på lagen utan på något helt annat, men ändå en ökning vilket är stick i stäv med vad det sk. Båtfolket brukar hävda.

 

Mackey

 

KBV:s kostnader linjära?!
Minskningen - källa till den uppgiften är Transportstyrelsen  (som jag på senare tid inlett ett gott samarbete med. ). Står i Båtlivsundersökningen 2015 vill jag minnas. Från 2,5 miljoner 2010 då lagen infördes till 1,5 miljoner 2015. 40% ned fördelat på lika många år...

kustbevakning.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det mer som hände 2008-2009? Jo, en rejäl finanskris. Efter en sån sker en återhämtning, där t ex båtliv och annat ökar. Och då ökar kustbevakningens kostnader också, så klart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, ganska linjärt.

5a3ab8e1eaf83_KBVskostnader.jpg.be5e2704279b0c106df8bebba670fca7.jpg

 

Det är ju endast en enormt liten del av budgeten som har med sållningsprov att göra så det är ju inte så konstigt att kostnaden ökar linjärt.

 

Det viktigaste är väl ändå att flera använder sina båtar utanför säsong 2015 än 2010. Det visar ju att lagen inte påverkat skärgårdsborna negativt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamnen.se tar upp nyheten om utvärdering, och i en artikel talar man om harmonisering till grannländernas lagar och hänvisar till "båtfolket" och deras pressmeddelande.

Någon som kan uttala sig om hur tanken kring detta med harmonisering och som vet hur den är tänkt att gå till eftersom alla nordiska länder idag ha väldigt olika lagstiftning?
https://www.hamnen.se/artiklar/sjofyllerilagen-ses-i-var.html

 

Kommentarerna är redan igång på Facebook, https://www.facebook.com/www.hamnen.se/?hc_ref=ARTlSDooY5EH2iAjZ5oA7I8IAzYLEGnbmgzrRQz6VZ3Pt2tY52kdsjLXaOyaTkXg7J8&fref=nf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 12/7/2017 på 20:33, Peter_K säger:

SBU’s ställning i frågan har varit ytterst oklar. Passivt för en utvärdering tror jag man bäst kan beskriva det. 

 

Skall bli spännande att se om man kan enas i de nordiska länderna bara för att Sverige utvärderar sin lag, som - om jag förstår saken rätt - ALLA har olika lagstiftning. 

 

Det ser ut som om de, dvs. SBU, nu har tagit aktiv ställning och ställt sig bakom "Båtfolkets" krav, eftersom respektive ordförande gått ut med ett gemensamt öppet brev till Morgan Johansson där de kräver en snar översyn, och att KBV inte skall beivra brott mot sjöfyllerilagen under 2018.

 

Och det är tydligen från "Båtfolket" som iden om att harmonisera med övriga Norden kommer. Frågan är bara vad man skall harmonisera till, eftersom gränser och regler är väldigt olika hos våra grannar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan, Abbe2 säger:

 

Det ser ut som om de, dvs. SBU, nu har tagit aktiv ställning och ställt sig bakom "Båtfolkets" krav, eftersom respektive ordförande gått ut med ett gemensamt öppet brev till Morgan Johansson där de kräver en snar översyn, och att KBV inte skall beivra brott mot sjöfyllerilagen under 2018.

 

Och det är tydligen från "Båtfolket" som iden om att harmonisera med övriga Norden kommer. Frågan är bara vad man skall harmonisera till, eftersom gränser och regler är väldigt olika hos våra grannar.

Precis - Båtunionen har börjat vara mer aktiva i frågan igen, så det blir spännande att se var detta slutar. Troligtvis kommer det att komma en utredning, och den kommer troligtvis att skärpa lagen ytterligare så fler båtar omfattas, vilket troligtvis är precis tvärt emot vad Båtfolket hoppas på - men då har man fått sin utvärdering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Peter_K säger:

Precis - Båtunionen har börjat vara mer aktiva i frågan igen, så det blir spännande att se var detta slutar. Troligtvis kommer det att komma en utredning, och den kommer troligtvis att skärpa lagen ytterligare så fler båtar omfattas, vilket troligtvis är precis tvärt emot vad Båtfolket hoppas på - men då har man fått sin utvärdering. 

 

Det som förvånar är att en såpass stor organisation som SBU ställer sig tillsammans med några som konsekvent för fram felaktiga eller missvisande data och argument. Som nu är Båtfolket påstår att Norge har 0.8 promille som gräns (de har 0.2 för fartyg över 15 m) och att Danmarks gräns på 0.5 promille bara gäller för "höghastighetsbåtar" (Gränsen beror bara på motorstyrka och längd, och i praktiken så gäller den för alla planande båtar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, Abbe2 säger:

 

Det som förvånar är att en såpass stor organisation som SBU ställer sig tillsammans med några som konsekvent för fram felaktiga eller missvisande data och argument. Som nu är Båtfolket påstår att Norge har 0.8 promille som gräns (de har 0.2 för fartyg över 15 m) och att Danmarks gräns på 0.5 promille bara gäller för "höghastighetsbåtar" (Gränsen beror bara på motorstyrka och längd, och i praktiken så gäller den för alla planande båtar).

Det finns ett beslut ifrån en ”Båtsriksdag” som säger att SBU skall driva frågan om en utvärdering, så den biten är inte så konstig. Däremot är det synd att man i så fall inte driver frågan själva efter egen agenda pga de skälen du nämner. Två organisationer som arbetar för en utvärdering fast från olika håll måste ha större slagkraft än att man gemensamt lägger fram argument som är så lätta att slå hål på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Peter_K säger:

Det finns ett beslut ifrån en ”Båtsriksdag” som säger att SBU skall driva frågan om en utvärdering, så den biten är inte så konstig. Däremot är det synd att man i så fall inte driver frågan själva efter egen agenda pga de skälen du nämner. Två organisationer som arbetar för en utvärdering fast från olika håll måste ha större slagkraft än att man gemensamt lägger fram argument som är så lätta att slå hål på. 

 

Det förvånade mig också att man argumenterar för att nuvarande lag inte skall beivras under 2018. För då har man tagit ställning mot nuvarande lag och förutsätter att utvärderingen kommer att komma till en viss slutsats. Jag vet inte om det är strategiskt rätt, eller ens om den delen av brevet har stöd i det beslut du nämner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Troligtvis kommer det att komma en utredning, och den kommer troligtvis att skärpa lagen ytterligare så fler båtar omfattas,

Tänk det tror jag också. Om det blir en utredning så beror det nog på att Morgan et al ser just den möjligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, bhemac säger:

Tänk det tror jag också. Om det blir en utredning så beror det nog på att Morgan et al ser just den möjligheten.

Det är ju en av de argument som ”Båtfolket” använder mot lagen - att båtar bedöms olika t ex om den har en snurra monterad eller inte om man ror den, så med en sådan ändring skulle man ju svara upp mot deras kritik mot lagen tänker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, Peter_K säger:

en sådan ändring skulle man ju svara upp mot deras kritik mot lagen tänker jag. 

Vad trevligt, då blir ju alla nöjda ;)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...