Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ljungbergarn

KBV "blåser" regering och riksdag.

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, ArneRadar säger:

Att skärpa lagen till att även omfatta ekorna med fiskefyllona blir nog juridiskt svårt. Framförallt därför att en sådan lag är hopplös att beivra, sen drabbar inte dessa fall 3:e man (annat än indirekt).

 

En fråga som dyker upp för mig i detta sammanhang. Vad gäller egentligen för besättningsmän och alkohol? Rent teoretiskt kan man ju se dessa som delaktiga i manövreringen utav ett fartyg. Tänk en maskinist tex.

 

I övrigt kanske båda läger har rätt. Som relativt oladdad i frågan så förstår båda lägers argument i frågan. Men hur i hela friden skall politiker kunna göra avvägningen, hur skall de kunna vikta argumenten? Förmodligen får Ljungbergan leva med att ha rätt fast han har fel. Lagen är här för att stanna, och det är nog inte den enda lag som är konstig och efterlevnaden av lagar börjar bli allt mer godtyckligt och en viss kategori har alltid ett "du slipper ur fängelset" kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Crabmeat säger:

 

En fråga som dyker upp för mig i detta sammanhang. Vad gäller egentligen för besättningsmän och alkohol? Rent teoretiskt kan man ju se dessa som delaktiga i manövreringen utav ett fartyg. Tänk en maskinist tex.

Det är precis så lagen är utformad. Om man på ett större eller VÄLDIGT snabbgående fartyg måste vara flera som framför det; tänk t ex en maskinist, eller en som navigerar och en styr, eller... ja, du fattar... skall alla vara nyktra. Det är alltså inte - såsom ”Båtfolket” brukar raljera - risk att man får dryga böter bara för att man knyter loss, eller pekar någonstans; ingen har någonsin blivit dömd för det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På Thursday, November 09, 2017 på 19:44, Abbe2 säger:

En sak som vissa i facebookgruppen verkar reta sig mest på är möjligheten för KBV att ta blåsprov.

...

 

Sållningsproven är ju det som är absolut bäst med lagen. Mycket av lagen är jag emot , men inte detta. 

 

20 timmar sedan, Crabmeat säger:

 

En fråga som dyker upp för mig i detta sammanhang. Vad gäller egentligen för besättningsmän och alkohol? Rent teoretiskt kan man ju se dessa som delaktiga i manövreringen utav ett fartyg. Tänk en maskinist tex.

...

 

Detta är en del jag inte riktigt gillar. Det är lite godtyckligt vem/vilka som ska vara nyktra ombord. Inledningsvis åttalades bl.a. en man som - för att hjälpa till - gav frun instruktioner för hur hon skulle lägga till. Jag minns inte om mannen blev fäld, men jag tycker det är nog problematiskt att man kan bli åtalad utan att riktigt veta vad man får och inte får göra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Mackey säger:

 

Detta är en del jag inte riktigt gillar. Det är lite godtyckligt vem/vilka som ska vara nyktra ombord. Inledningsvis åttalades bl.a. en man som - för att hjälpa till - gav frun instruktioner för hur hon skulle lägga till. Jag minns inte om mannen blev fäld, men jag tycker det är nog problematiskt att man kan bli åtalad utan att riktigt veta vad man får och inte får göra.

 

Mackey

Först - lagskrivningen där man inkluderar andra besättningsmän ombord är från 80-talet och är alltså inte ny med lagen. Viktigt att komma ihåg. Vill minnas att man skall väsentligt bidra till säkerheten, så speciellt godtyckligt är det inte. 

 

Precis som du skriver blev en man åtalad när han instruerade frugan hur man la till med båten. Domstolen prövade detta, mannen frikändes. Däremot fälldes den berusade man som satte sin son som var typ åtta år och som fick hålla i ratten medan mannen helinstuerade sonen i exakt vad han skulle göra. Sannolikt hade sonen inte kunnat framföra båten utan pappan. 

 

Dvs - kan båten framföras säkert av personen som kör den utan den personens inblandning - då blir du frikänd. Men om du faktiskt behövs i båten för att framföra den, då skall du också vara nykter. 

Ändå ganska tydligt tycker jag. 

 

När det gäller alla lagar så prövas de i domstolen. Först efter ett antal domar vet man exakt hur de skall tolkas. Trist för Ture som var tidigt ut och blev frikänd, men som också själv valde att gå ut offentligt med vem han var med bild och allt i intervjuer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan, Mackey säger:

 Det är lite godtyckligt...

 

Mackey

 

Tyvärr sprider ju Ljungberg och det s.k. Båtfolket en massa myter och felaktigheter om lagen, bl.a. det där om godtycklighet. Detta har säkert bidragit till att frågan marginaliserats hos båtlivsorganisationer. Nya lagen är om något mindre godtycklig än den gamla, den enda skillnaden är ju att nu finns en fast gräns.

 

För oss som välkomnar en översyn är det sorgligt att se hur "fåntrattarna" förstör med sin kontraproduktiva tramskampanj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt sant; förutom 0,2-gränsen tilläts ju också sållningsproven som ni båda tidigare konstaterat. 

I övrigt är lagen som den var innan 2010. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, Peter_K säger:

Inte helt sant; förutom 0,2-gränsen tilläts ju också sållningsproven som ni båda tidigare konstaterat. 

I övrigt är lagen som den var innan 2010. 

 

Helt rätt, förbiseende från min sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad fåntrattarna eller andra påstår om godtyckligheten anser jag att risken att felaktigt hamna i domstol "lite godtyckligt" har ökat. Alla ombord kan ju mycket väl ha över 0,2 promille utan att på något sätt ha en sämre förmåga att fatta riktiga beslut, men tycker då Polis/KBV att någon - likt Ture - fullgör någon viktig uppgift ombord hamnar hen i domstol utan att ha varit "negativt" påverkad av alkohol.

 

Det kontrollerbara godtycket har minskat (man vet att det finns en risk att bli åtalad om man hjälper till ombord med över 0,2 promille), men det upplevda godtycket ökar eftersom alla ombord - enl. exemplet ovan - kan åtalas.

 

Nu har väl lagen satt sig lite så att de direkta felaktigheterna inte är så vanliga får man hoppas.

 

Det blir intressant att se vad en översyn leder till. Jag tror jag tycker det skulle vara bra om alla fartyg omfattas samtidigt som gränsen höjs till 0,5 promille.

 

Mackey

 

PS

Läste lite om hur MHF ser på lagstiftningen och en intressant synpunkt är att båtlivet ändrat karaktär. Tidigare var många uppväxta in i båtlivet medan det idag är betydligt flera som tar sig snabbt till och från sjökrogar eller liknande utan någon vidare inskolning/utbildning. Om man läser mellan raderna kan man nog se att behovet av strängare alkolag ökat med bristen på erfarenhet och utbildning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge båten kan framföras av en person behöver bara en person vara nykter (den som framför båten, vilket personen då måste klara av).

 

Ture-fallet blev vägledande för rättspraxis. Sedan det prövats rättsligt har inga tveksamheter förekommit vad jag vet.

 

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, ArneRadar säger:

Så länge båten kan framföras av en person behöver bara en person vara nykter (den som framför båten, vilket personen då måste klara av).

 

Ture-fallet blev lite prejudikat. Sedan det prövats rättsligt har inga tveksamheter förekommit vad jag vet.

 

Så här är lagen skriven och så ska även den åtlydas. 

http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/artiklar/item/151-professorer

Att domstolarna inte tillämpat den drakoniska lagtexten är inget prejudikat och kan bero på annat som olika rättstillämpningar vi läst om. Prejudikat stiftas av högsta instans och något sådant prejudikat att lagen inte ska tillämpas som den är skriven finns inte.

 

Redigerad av Ljungbergarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, Ljungbergarn säger:

 

Jag skrev fel Ola. Menade rättspraxis. Har korrigerat nu, tack för påpekandet.

 

I sak förändrar det inte läget. Din mytbildning går i tommo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Mackey säger:

Oavsett vad fåntrattarna eller andra påstår om godtyckligheten anser jag att risken att felaktigt hamna i domstol "lite godtyckligt" har ökat.

....

 

Det kontrollerbara godtycket har minskat (man vet att det finns en risk att bli åtalad om man hjälper till ombord med över 0,2 promille), men det upplevda godtycket ökar eftersom alla ombord - enl. exemplet ovan - kan åtalas.

 


Som jag ser det är det tvärtom. Det nya är inte att alla som utför uppgifter av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss kan dömas, så var det även innan den nya lagen. Det nya var att det nu finns en fast gräns på 0.2 promille för vissa fartyg. Innan så var det upp till polisen eller kustbevakningen att bedöma om man var så berusad att man inte kunde utföra sina uppgifter på ett betryggande sätt. Det om något öppnade upp för godtycke, som jag ser det. 

 

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En fullkomligt briljant och alltigenom faktaspäckad analys av bl.a. medlemmar på MG, serverad på FB-gruppen för den "öppna" debatten om sjöfyllerilagen.

 

Dr. Phil kan slänga sig i väggen. Jag är imponerad. Fast tusan vad det kliar...

 

 

Screenshot_2017-11-14-08-28-10.png

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olas analysförmåga och ödmjukhet kan helt klart mäta sig med Trumps. Å andra sidan blev han ju president, så vem vet vad Ola kan uppnå. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Peter_K säger:

Olas analysförmåga och ödmjukhet kan helt klart mäta sig med Trumps. Å andra sidan blev han ju president, så vem vet vad Ola kan uppnå. 

 

He he... minns jag rätt förfogade ju 02-kampanjen över 700 000 väljare i valet 2014, vilket politikerna upplystes om i det frekventa mailbombandet. Kan ju knappast komma att bli färre till valet nästa år? "Vi äro tusenden..." 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som har googlat ordet ”rättshaverist” efter att ha följt denna tråden eller?!?! Totalt meningslöst att ge motargument mot en sådan!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I grund och botten är ju denna diskussion bra, samt att någon går in helhjärtat som Ola gör, sen kanske många fel och uttalanden görs. Jag tycker diskussionen här är rätt meningslös för den delas i två läger som det ofta görs när myntet har två sidor. 0,2 lagens vara eller, är i grunden rätt ointressant, MEN att ha en alkohollagstiftning som gör skillnad på olika båttyper som denna lag gör är totalt förkastlig. Exempel efter exempel har radats upp, humorn i detta är ju om du har en gummibåt för två med en 6 hk motor och du kan dömas för fylleri, men har du en snipa i 9 meters längd som gör 7 knop varsågod och ta en öl. Finns en sjöfyllerilag så ska / bör den omfatta alla båtar segel som motor, undantag eka med åror. Det är nog detta misstag/fel som många retar sig på, och därför tycker jag det är viktigt att 0,2 genomlyses ordentligt. Om det sedan blir 0,2 eller 0,5 är helt oväsentligt, men när en liten gummibåt med 6 hk motor leder till tappat körkort samt böter el fängelse, och den större snipan kan puttra vidare då är något väldigt fel utformat av lagstiftaren. Så hur vi än diskuterar och ondgör oss över varandra så har ljungbergarn fått till en översyn en översyn som faktiskt är viktig för efterlevnad och förtroende av lagar i detta land, sen må en del ondgöra sig över detta inlägg, hade inte mupparna eller alla andra namn som kommer upp här engagerat sig så hade nog inte en genomlysning kommit till stånd, sedan får vi se vad lagstiftaren kommer fram till. Vad det än blir så får vi hoppas att lagen blir mer tydlig om vad den ska gälla och hur den ska efterlevas.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, kossor säger:

I grund och botten är ju denna diskussion bra, samt att någon går in helhjärtat som Ola gör, sen kanske många fel och uttalanden görs. Jag tycker diskussionen här är rätt meningslös för den delas i två läger som det ofta görs när myntet har två sidor. 0,2 lagens vara eller, är i grunden rätt ointressant, MEN att ha en alkohollagstiftning som gör skillnad på olika båttyper som denna lag gör är totalt förkastlig. Exempel efter exempel har radats upp, humorn i detta är ju om du har en gummibåt för två med en 6 hk motor och du kan dömas för fylleri, men har du en snipa i 9 meters längd som gör 7 knop varsågod och ta en öl. Finns en sjöfyllerilag så ska / bör den omfatta alla båtar segel som motor, undantag eka med åror. Det är nog detta misstag/fel som många retar sig på, och därför tycker jag det är viktigt att 0,2 genomlyses ordentligt. Om det sedan blir 0,2 eller 0,5 är helt oväsentligt, men när en liten gummibåt med 6 hk motor leder till tappat körkort samt böter el fängelse, och den större snipan kan puttra vidare då är något väldigt fel utformat av lagstiftaren. Så hur vi än diskuterar och ondgör oss över varandra så har ljungbergarn fått till en översyn en översyn som faktiskt är viktig för efterlevnad och förtroende av lagar i detta land, sen må en del ondgöra sig över detta inlägg, hade inte mupparna eller alla andra namn som kommer upp här engagerat sig så hade nog inte en genomlysning kommit till stånd, sedan får vi se vad lagstiftaren kommer fram till. Vad det än blir så får vi hoppas att lagen blir mer tydlig om vad den ska gälla och hur den ska efterlevas.

 

Jag tror du till viss del har missuppfattat diskussionen. Personligen så har jag främst protesterat mot felaktiga argument från de som uttalar sig i "Båtfolkets" namn, mer eller mindre direkt. Att det blir en översyn har jag inget emot, även om jag kanske personligen tycker det finns andra lagar som är viktigare att titta på först.

 

Och jag tror också att en översyn kommer att leda till att lagen omfattar alla fartyg, och då även roddbåtar och kanoter. 

Redigerad av Abbe2
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Abbe2 säger:

 

Jag tror du till viss del haft missuppfattat diskussionen. Personligen så har jag främst protesterat mot felaktiga argument från någon som uttalar sig i "Båtfolkets" namn, mer eller mindre direkt. Att det blir en översyn har jag inget emot, även om jag kanske personligen tycker det finns andra lagar som är viktigare att titta på först.

 

Och jag tror också att en översyn kommer att leda till att lagen omfattar alla fartyg, och då även roddbåtar och kanoter. 

Hej Abbe nä jag skrev detta rent generellt i det stora sammanhanget, jag har inte skrivit det till någon personligen utan helt från min egen syn på alla dessa 0,2 trådars inlägg som funnits ett tag nu. Sen håller jag med dig till fullo ang felaktiga påståenden i Båtfolkets namn.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har fel, kossor. 

Hade ”båtfolket” inte ägnat sig åt att mailbomba politiker mm, så hade inte SBU, Kryssarklubben och Sweboat klivit av banan som man gjort eftersom man inte vill bli förknippad med den typen av kampanjer, och då hade lagen varit utvärderad för flera år sedan. 

 

Vad utvärderingen leder till kan vi bara spekulera i, men att det blir en mer lika lag mellan båttyperna tror jag inte är en högoddsare direkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nyfiken fråga, om vi tillsammans kom överens om att gränsen är 0,5 promille oavsett om det är segelbåt, snipa, roddbåt eller något annat som flyter. Skulle alla vara överens om att det e gränsen för vad man kan ha i promille. Skulle alla vara nöjda då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart alla som tycker det ska finnas en gräns och att gränsen ska vara just 0.5 i alla fall..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kjellman säger:

En nyfiken fråga, om vi tillsammans kom överens om att gränsen är 0,5 promille oavsett om det är segelbåt, snipa, roddbåt eller något annat som flyter. Skulle alla vara överens om att det e gränsen för vad man kan ha i promille. Skulle alla vara nöjda då?

 

Tror inte det - en del verkar tycka att det är en stor begränsning av deras frihet att KBV och polisen har rätt att kräva att de gör ett blåstest när de är ute med båten. I alla fall att döma av kommentarer på FB. De är nog inte nöjda förrän de får tillbaka sin illusion av att båtlivet är helt oreglerat och oövervakat.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kjellman säger:

En nyfiken fråga, om vi tillsammans kom överens om att gränsen är 0,5 promille oavsett om det är segelbåt, snipa, roddbåt eller något annat som flyter. Skulle alla vara överens om att det e gränsen för vad man kan ha i promille. Skulle alla vara nöjda då?

Kan man göra alla nöjda..?

Tveksamt. 

Skulle jag vara nöjd med 0,5 på alla flytetyg. 

Tja... kanske. 

För mig - som kan hålla mig med att korka upp tills jag lagt till - förändrar den ingenting. För de som har problem på riktigt och inte kan vara nyktra på sjön förändrar det inget heller. 

 

Frågan backar tillbaka till hur man vill att lagen skall funka. Skall den vara för att minska dödsfall på sjön, ja då skall den såklart omfatta alla flytetyg. Men då blir den ”fostrande”, något som jag vet att några inte gillar. Den nuvarande lagens tanke är ju att du skall vara nykter i båtar som är stora och/eller snabba, dvs där du med din båt kan skada andra. 

 

Ett annat alternativ är att man tar bort den undre gränsen för sjöfylleri, och gör lagen till en bedömningssport så som den var förr samt så som den ser ut för t ex mindre segelbåtar. Dvs; du kan åka dit med låg promillehalt om KBV eller Polisen anser du är för berusad för att framföra båten; i praktiken - klantar du dig och har alkohol i kroppen lär du åka dit, oavsett hur hög eller låg promillehalten är. 

Jag gillar tydlighet, och ser därför hellre en fast gräns. 

 

Frågan är inte skitenkel kring vad som är bäst. Det skall bli spännande att se om det blir en utvärdering, vad den säger - och om Båtfolket kommer acceptera vad utredningen kommer fram till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rimligt - tycker jag - att alla fritidsfartyg har samma regler. Det känns som att en gummibåt på 100 kg som kan köras i 16 knop är mindre farlig än en 9 m motorseglare på 2,5 ton som dånar fram i 10 knop.

 

Om gränsen höjs till 0,5 promille är det inga problem att luncha med en öl eller två och sedan segla vidare och inte blir någon särskilt full eller får dåligt omdöme heller. Samma sak om man är på middag på grannön.

 

Min frihet störs inte av att jag blir stoppad i en poliskontroll längs vägen eller på havet. På havet har man ju sällan bråttom så vad är problemet med sållningskontroller?

 

Sedan är det ju det där med att slösa pengar och andra resurser på något som inte är ett problem.

Jag ser hellre flera poliskontroller längs våra vägar än till sjöss. Jag tycker trafiken i Stockholm har blivit väldigt snabb och slarvig de senaste tio åren och även jag själv dras med i farten.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljungbergarn fortsätter leverera briljanta analyser av MG's medlemmar i det "öppna" debattforumet på FB.

 

Då det s.k. Båtfolkets talesperson tidigare i denna tråd "gömmer sig" bakom alias och dessutom talar om sig själv i tredje person kan man undra vad Dr. Ljungberg skulle ställa för diagnos. Kan det vara schizofreni?

 

Feghet.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, ArneRadar säger:

Ljungbergarn fortsätter leverera briljanta analyser av MG's medlemmar i det "öppna" debattforumet på FB.

 

Då det s.k. Båtfolkets talesperson tidigare i denna tråd "gömmer sig" bakom alias och dessutom talar om sig själv i tredje person kan man undra vad Dr. Ljungberg skulle ställa för diagnos. Kan det vara schizofreni?

 

Feghet.jpg

 

Uppenbarligen är Ola L. inne och läser denna diskussionen, eftersom han precis har kommenterat den på FB. Synd att han samtidigt inte är intresserad av att svara på alla de frågor som har ställts till honom här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att försvara Ljungbergaren eller vad han heter men ni andra motståndare är på samma löjliga nivå vilket bara ger Ljungbergaren vatten på sin våg.

 

Dom som är för lagen anser att alla som vill dricka två glas vin till maten är alkoholister och olämpliga att köra båt.

 

Dom som är emot lagen vill kunna ta två glas vin till maten och sedan ta båten hem utan att för den delen bli fast vid eventuell kontroll och bötfällas. 

 

De som nu och tidigare drack/dricker mer än så skiter i vilket och kör sin båt hem från sjökrogen som tidigare. Vare sig dom utgör en fara eller inte.

 

Förlorarna är de som driver restauranger i skärgården, dom märker en nedåtgående trend i besökare och dom som väljer att stanna hemma istället för att njuta av en middag ute i skärgården.

 

Vi vanliga semester seglare/motorbåtsåkare märker ingen skillnad. Iallafall jag håller mig inom den nivån av alkoholkonsumtion så att jag säkert kan framföra min båt på ett för mig och andra säkert sätt oavsett vad ev kontroll skulle visa.

 

 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, tompelompe säger:

Inte för att försvara Ljungbergaren eller vad han heter men ni andra motståndare är på samma löjliga nivå vilket bara ger Ljungbergaren vatten på sin våg.

 

Dom som är för lagen anser att alla som vill dricka två glas vin till maten är alkoholister och olämpliga att köra båt.

 

Dom som är emot lagen vill kunna ta två glas vin till maten och sedan ta båten hem utan att för den delen bli fast vid eventuell kontroll och bötfällas. 

 

De som nu och tidigare drack/dricker mer än så skiter i vilket och kör sin båt hem från sjökrogen som tidigare. Vare sig dom utgör en fara eller inte.

 

Förlorarna är de som driver restauranger i skärgården, dom märker en nedåtgående trend i besökare och dom som väljer att stanna hemma istället för att njuta av en middag ute i skärgården.

 

Vi vanliga semester seglare/motorbåtsåkare märker ingen skillnad. Iallafall jag håller mig inom den nivån av alkoholkonsumtion så att jag säkert kan framföra min båt på ett för mig och andra säkert sätt oavsett vad ev kontroll skulle visa.

 

 

 

Jag vet inte om jag platsar in som "motståndare" i dina ögon, men om så är fallet så vill jag protestera mot din beskrivning. Jag har aldrig kallat någon för alkoholist eller ifrågasatt dennes lämplighet att köra båt generellt. Däremot så har jag synpunkter på många av de argument som använts mot den nya lagen, och är även lite frågande inför vissa av de argument och påstådda statistik som Ola och Båtfolket framför.

 

Som detta med restaurangerna, finns det några siffror på detta som visar på en generell trend? Mer än enstaka krögares klagan. För det tar jag lätt på, har hittills aldrig träffat en helt nöjd krögare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har SBU I form av sin ordförande Bengt Gärde kommenterat beslutet om utvärdering. Och den krönikan i Båtliv innehåller ett par intressanta saker:

-Dels säger han att "sjöfyllerilagen inte på något sätt främjar sjösäkerhet" och att den nya lagen "tvärtom medfött en mängd negativa konsekvenser".

-Vidare säger han: "Vi får nu se om regeringen har vad som krävs för att avskaffa lagen och att tillsammans med oss inom SBU skapa en enhetlig nordisk lagstiftning som betydligt bättre motsvarar faktiska förhållanden".

 

Personligen visste jag inte att SBU fortfarande tog aktiv ställning mot den nuvarande lagen. Eller att de hade utvärderat dess konsekvenser. Och inte heller att Sveriges regering kan bestämma hur lagen i Norge, Danmark och Finland skall se ut, för det är knappast så att lagarna om sjöfylleri i de tre andra nordiska länderna är lika varandra idag.

 

Han avslutar med att tacka "Båtfolket" och ge dem en eloge. Vilket är ett direkt erkännande av dem som lobbyorganisation. Frågan är om vi skall se detta som att deras arbete nu är sanktionerat av SBU, och att de anses tala för organisationen i denna fråga?

 

(Hela krönikan finns postad på Facebook, i Sjöfyllerilagen-gruppen.)

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...