Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Sneseglarn2

Eldragning i masten

Rekommendera Poster

Hej.. Har i sommar skaffat mig min första segelbåt, en Aphrodite 30... Är nu på gång att till nästa säsong, komplettera med nya navlights plus däcksbelysning samt strålkastare framåt på spridarna, plus en ankarlanterna i toppen... det är kablage i masten sedan tidigare till vhf och clipper vindinstrument... Enligt förra ägaren är det tydligen bara en kanal genom masten.. Då för att minimera kablaget till fyra förbrukare, så funderar jag på att använda en fempolig kabel, och därmed låta alla fyra använda samma jordledning, samt säkra av envar separat.. Det är endast ledlampor och fyra av dom är på 18 watt styck.. Navligtsen och ankarlanternan är betydligt klenare.. Klarar jag mej med 1,5 mm 5 polig till detta, avsäkrat med 10 ah för varje enhet... Tacksam för svar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan dra kablarna i en typ tryckluftslang som du spänner upp i masten. Då kan du enkelledare, tvåledare eller vad som helst. 

Sätt inte ankarlanterna i masttoppen, det är bättre att ha den ett par meter över däck, då missar man den inte på nära håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukare på totalt ca 100 watt? Det borde väl bli en skaplig effektförlust med 1,5mm kabel långt upp i en mast. Utan att ha räknat på det alls, det är mer en känsla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha gemensam jord för 100W och 8m kabel bör du ha minst 6mm kabel. För 18W 8m klarar du dig med 1,5mm. 

Du har en bra kalkylator för att räkna ut kabelarea här: Kalkylator

Tänk på att det är totala kabellängden d.v.s. både + och -.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukare på totalt ca 100 watt? Det borde väl bli en skaplig effektförlust med 1,5mm kabel långt upp i en mast. Utan att ha räknat på det alls, det är mer en känsla.

 

Så är det säkert men LED-lamporna brukar nöja sig 8V så det klara sig nog men man borde räkna på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte mycket för att krångla till saker och ting.

 

Skulle dragit en 2x2,5 mm2 förtent kopparkabel till varje förbrukare. Då slipper man att grena och skarva uppe i masten. Varje avgrening är en potentiell felkälla.

 

Vid mastroten skulle jag sätta nån form av kabelport och skarva under däck.

 

Svepa in alla kablarna i nån spiral och sätta buntband med jämna avstånd, där överskottet får sitta kvar. Buntbanden förskjutna 120 grader så stagas bunten mitt i masten.

 

Alternativ att man lägger ett par VP-rör - stagning buntband

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla förbrukarna skall väl inte sitta i masttoppen?

Misstänker att du vill ha däcksbelysningen under de nedre spridarna?

 

Det finns 5 och 7-ledad "trailer och lastbilskabel" RKKB, då 1,5mm2, kan ju kännas klent för belastningen, men man kan ju koppla ihop två ledare till en, exempelvis minsuledningen.

http://www.swedol.se/anslutningskabel-rkkb.html

 

Att dra kablar i slang låter ju som ett bra alternativ, tryckluftsslangar har ju hög kvalitet, och kan ju sträckas upp, men jag skulle tro att en vanlig trädgårdsslang av litet bättre kvalitet skulle funka den också. Häll i talk eller potatismjöl i slangen så blir det lättare att dra igenom kabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar säkert med vattenslang också jag är bara rädd att den blir längre när det är varmt.

Visst kan man skarva elrör men vad är vinsten? Det blir garanterat mera jobb. Buntband som spretar fungerar också. Det har jag på alla fallen inne i masten också. Nej, just det, det funkade inte.

 

Ett fall som är uppspännt skapar inga prblem i masten. Samma gäller för en slang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visst kan man skarva elrör men vad är vinsten? Det blir garanterat mera jobb. Buntband som spretar fungerar också. Det har jag på alla fallen inne i masten också. Nej, just det, det funkade inte.

 

 

 

Har du VP-rör så kan du i och ur kablar ganska enkelt

 

Jag har VP-rör till masttoppen och till där topplanternan sitter. 

 

Kompletterade med en ledning för en tuta i röret till topplanternan och drog i en kabel till VHF-antenn och en kabel för en antenn till Bredbandet (Net1) i ett av rören till masttoppen.

 

Att hålla VP-rör på plats med buntband fungerar alldeles utmärkt. Att få dem på plats fungerar också alldeles utmärkt - om man vet vad man sysslar med.

 

Att förstå hur andra människor tänker, är fullständigt totalt omöjligt om man tänker tvärtemot själv.

 

Jag förstår tex inte du skulle ha tänkt om du satte buntband på fallen.Nu tror jag inte att du gjorde det,för så dum är du garanterat inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du VP-rör så kan du i och ur kablar ganska enkelt

 

Jag har VP-rör till masttoppen och till där topplanternan sitter. 

 

Kompletterade med en ledning för en tuta i röret till topplanternan och drog i en kabel till VHF-antenn och en kabel för en antenn till Bredbandet (Net1) i ett av rören till masttoppen.

 

Att hålla VP-rör på plats med buntband fungerar alldeles utmärkt. Att få dem på plats fungerar också alldeles utmärkt - om man vet vad man sysslar med.

 

Att förstå hur andra människor tänker, är fullständigt totalt omöjligt om man tänker tvärtemot själv.

 

Jag förstår tex inte du skulle ha tänkt om du satte buntband på fallen.Nu tror jag inte att du gjorde det,för så dum är du garanterat inte.

 

 

Jag tycker bara buntbanden är onödig, fallen behöver ju dem inte. En slang är enklare än att skarva flera rör, dessutom kan man spänna upp en slang precis som man gör med fallen. Iofs funkar en mångledare också men så kommer de någon ny skit som upp och då är rör/slang bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera lösningar på samma problem.

 

Det som passar den ene passar inte den andre.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera lösningar på samma problem.

 

Det som passar den ene passar inte den andre.

Precis. Sen är jag ju latare än du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera lösningar på samma problem.

 

Det som passar den ene passar inte den andre.

Jag vet inte vad jag har för mastlängd.. Men segelfria höjden jag går under är lägst 14 meter.. Drar vi då av 1,5 - 2 meter båt får vi en mastlängd på 12 - 12,5... Jag glömde dessutom att det ska med en coaxiakabel till tv antennen upp till toppen.. Jag har bara ett par spridare, som sitter drygt halvvägs upp.. Jag funderar på att dra hela kabelbunten till toppen.. Sedan dra ner kabel till spridarna på utsidan, om jag nu bara kommer på nåt klurigt sätt att fästa, skydda kablarna på vägen ner... Som sagt, jag vill ha två 18 watts led flodljus ovanpå spridarna för ljus framåt vid tilläggning, och två dylika under spridarna för däcksbelysning samt navlights också ledlampor hängande under spridarändarna... Och som sagt en ankarlanterna i toppen också den led.. Så totalt, med en vettig anslutning, blir det ju en bunt... Vad sägs om att ansluta navlamporna ihop paralellt med en 1,5mm kabel, flodlamporna parvis med 2,5mm, plus ankarlampan med 1,5.... Skulle det kunna funka om jag säkrar flodljusen med 10ah, nav, ankare med 10ah....?

 Ps... Kan man inte använda transparent plastslang, typ Tygon el dyligt.. Har för mig att dom finns med innerdiameter upp till  25mm..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan antagligen använda vilken slang som helst men de armerade har fördelen att inte töjer sig lika mycket när det är varmt och man vill ha lite spänn på slangen. I topplattan på masten sätter man en bordgenomföring, i nederändan kan man använda en vinklad. Men dra en slang till toppen och en till spridaran det kommer garanterat bli fler kablar med tiden.

För att få ett dragsnöre använder man "flörtkula", persiennlina och tryckluft.

Ska du verkligen ha 2x18W lampor för att lysa upp ett vitt däck? Tror du måste ha solglasögon då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det finns flera lösningar på samma problem.

 

Det som passar den ene passar inte den andre.

Precis. Sen är jag ju latare än du.

 

 

Nu behöver ju inte bråka om vem som är latast.

 

Att du skulle va later än mig, har jag svårt att tänka mig.

 

Däremot är jag fruktansvärt envis om jag bestämt mig för att göra nåt på ett visst sätt, och det uppväger ibland latheten.

 

Att först gå upp med en kabel till masttoppen och sen ner halvvägs. Det är däremot otänkbart för mig, 

 

Sen är jag en gammal stofil. Att kladda med att dra nåt annat än 2x2,5 mm2 till allt skulle jag aldrig kunna tänka mig - även om det även hos mig blir mer och mer Lead. Ja - det är väl bara sidolanternorna som fortfarande är glödlampor (trotts att jag köpte leadlampor till dem för ett antal år sen  :ph34r: )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En duktig elektriker jag kände sa alltid att en riktig elektriker kan inte fuska, det ligger en del i det.

Förtent 2x2,5 faller för mig som är Skaraborgare - det blir för durt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En duktig elektriker jag kände sa alltid att en riktig elektriker kan inte fuska, det ligger en del i det.

Förtent 2x2,5 faller för mig som är Skaraborgare - det blir för durt!

En senkommen tanke. Varför inte använda mastprifilen som jordledning? Aluminium är en utmärkt ledare och tvärytan räcker säkert.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En duktig elektriker jag kände sa alltid att en riktig elektriker kan inte fuska, det ligger en del i det.

Förtent 2x2,5 faller för mig som är Skaraborgare - det blir för durt!

En senkommen tanke. Varför inte använda mastprifilen som jordledning? Aluminium är en utmärkt ledare och tvärytan räcker säkert.

 

Jag har tänkt den tanken också, men det finns nog en anledning till att masttillverkare låter bli att leta tillbaka minus, återledningen i aluminiumgodset, misstänker skarpt att den anledningen heter "galvanisk korrosion". Visserligen är ju masterna gjorda i någon slags anodiserad aluminiumlegering, men jag tror nog ändå inte att man skall sedan någon ström i mastens gods.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En duktig elektriker jag kände sa alltid att en riktig elektriker kan inte fuska, det ligger en del i det.

 

 

Fast det där är en sanning med modifikation.

 

En bra hantverkare måste kunna fuska, men man får aldrig fuska med sånt som har med elsäkerheten att göra.

 

Hade kontakt med en elbesiktingsman för länsförsäkringar, som besiktade elanläggningar på jordbruksfastigheter. Han sa vid ett tillfälle.

 

"En bra besiktningsman måste ha tre ögon. Två ögon att se med och ett öga att överse med."

 

Det finns saker som är oerhört viktigt ur säkerhetssynpunkt och sen finns det petitesser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men herreguuud!!!! Hur skulle det se ut om ALLA GJORDE SÅ?

Regler är regler..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men herreguuud!!!! Hur skulle det se ut om ALLA GJORDE SÅ?

Regler är regler..

 

Jag tror inte du begriper vad du reagerar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men herreguuud!!!! Hur skulle det se ut om ALLA GJORDE SÅ?

Regler är regler..

Jag tror inte du begriper vad du reagerar på.

:) helt rätt.

Får lite allergiska reaktioner bara.

Inte av det du skriver men, den visserligen långsökta, kopplingen till.

(Så ska man göra, så har man alltid gjort... utan att tänka på varför)- känslan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Men herreguuud!!!! Hur skulle det se ut om ALLA GJORDE SÅ?

Regler är regler..

Jag tror inte du begriper vad du reagerar på.

:) helt rätt.

Får lite allergiska reaktioner bara.

Inte av det du skriver men, den visserligen långsökta, kopplingen till.

(Så ska man göra, så har man alltid gjort... utan att tänka på varför)- känslan...

 

 

I det kan du ha rätt.

 

Jag gör ofta som jag brukar göra och har kommit fram till att det fungerar.

 

Och jag brukar för det mesta veta varför jag gör som jag gör

 

I båt på 12 voltsanläggningar lägger jag aldrig (i alla fall nästan) klenare ledningar än 2x2,5.

 

Jo - man kan (jag kan) räkna på spänningsfall. Men varför hålla på att krångla med sånt. Är det nåt som drar lite mera ström, så brukar jag gå upp i area på ett giss. Det fungerar alldeles utmärkt - för mig. Jag tror att jag - erfarenhetsmässigt - brukar hamna rätt bra.

 

Kostnader.

 

Folk brukar lägga ner så mycket pengar på all möjlig skit. Lite koppar hit eller dit spelar inte så stor roll " i den stora konkursen". Har jag inte råd till några meter ledning - så kan det faktiskt kvitta.

 

Jag tror det är mer en image att man är så prismedveten och kostnadseffektiv i sin hobbyverksamhet. Där förövrigt allt är perfekt. Superblanka skrov mm.

 

Nej - har man en metod som fungerar och passar en själv, så finns det ingen anledning att exprimentera med nåt annat.

 

Det finns så många problem att lösa ändå.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar också överdimensionera ledningsarean, men det blir fånigt med 2,5m2 till instrumentbelysning och till läslampornas LED-lampor.

Men då man skall dra långa ledningar i en mast är det en annan sak, mitt råd är att dra så kraftiga ledningar som du har plats till. Och platsen i kabelrännan eller kabelkanalen är ju sällan överdimensionerad. Jag hjälpte en seglare med kabeldragning i masten för några år sedan, den masten var omkring nio meter lång, det blev fem-ledad trailerkabel, samt RG58 till VHF-antennen och en standard multi klenkabel till vindgivaren. Trailerkabeln grenades utan skarvar till förlanterna och spridarbelysning, men gick också hela vägen upp till ankarlanternan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I alla mina båtar har det varit en hel draget med FK. I min förra var allt FK enl vanlig elektriker standard. Jag tyckte om det, enkelt och lättöverskådligt. Några problem har ja aldrig haft, detta gäller ju fast förankrad kabel. 

Med LED lampornas intåg räcker oftast 2x0,75, jag kör vanlig lampsladd, bra kabel med förstärkt isolering/skydd. Den vita är lätt att märka med märkpenna.

I masten kör jag enkelledare, blandat 2,5/1,5/0,75 RK.

Men när folk frågar vad de ska ha för kabel så svarar jag alltid: förtent 2x2,5.

Det finns ofta många olika lösningar på ett problem.

De få gånger man behöver byta en kabel beror det oftast på att "någon" borrat på fel ställe. Ligger det då några olika kablar, olika färger och olika typer underlättas reparerandet.

 

Skulle jag göra om allt idag så skulle jag bygga ett "bussystem" med 2x16 på vardera sidan och avstick med säkringar till de olika förbrukarna. Säkringarna skull vara elektroniska med utgång för "fel" och ingång för "shutdown"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det finns flera lösningar på samma problem.

 

Det som passar den ene passar inte den andre.

Jag vet inte vad jag har för mastlängd.. Men segelfria höjden jag går under är lägst 14 meter.. Drar vi då av 1,5 - 2 meter båt får vi en mastlängd på 12 - 12,5... Jag glömde dessutom att det ska med en coaxiakabel till tv antennen upp till toppen.. Jag har bara ett par spridare, som sitter drygt halvvägs upp.. Jag funderar på att dra hela kabelbunten till toppen.. Sedan dra ner kabel till spridarna på utsidan, om jag nu bara kommer på nåt klurigt sätt att fästa, skydda kablarna på vägen ner... Som sagt, jag vill ha två 18 watts led flodljus ovanpå spridarna för ljus framåt vid tilläggning, och två dylika under spridarna för däcksbelysning samt navlights också ledlampor hängande under spridarändarna... Och som sagt en ankarlanterna i toppen också den led.. Så totalt, med en vettig anslutning, blir det ju en bunt... Vad sägs om att ansluta navlamporna ihop paralellt med en 1,5mm kabel, flodlamporna parvis med 2,5mm, plus ankarlampan med 1,5.... Skulle det kunna funka om jag säkrar flodljusen med 10ah, nav, ankare med 10ah....?

 Ps... Kan man inte använda transparent plastslang, typ Tygon el dyligt.. Har för mig att dom finns med innerdiameter upp till  25mm..?

 

 

Det enkla svaret är att det kommer att funka dåligt.

 

Det här med kalkylatorer för beräkning av kabelarea är inget hokus pokus, utan enkel konkret vetenskap.

Om man förser elektriska förbrukare med ström via lång kabel, så blir det förluster. Dessa förluster ger spänningsfall för förbrukaren och ökat effektuttag i batteriet p.g.a. uppvärmning av kabeln. Ju grövre kabel man har desto mindre blir förlusterna.

 

En LED-lanterna drar inte mycket ström, men ska du ha den i maststoppen så behöver du 2x2,5 mm kabel bara för den.

Däcksbelysning under spridarna rekommenderar jag att du reducerar till en stark LED-lampa. Dra direkt till spridarna och inte via masttoppen. Där behövs det minst 2x6 mm.

Flodbeslysning föröver rekommenderar jag att du också reducerar till en stark en lampa. Dra direkt till spridarna och inte via masttoppen. Där behövs också minst 2x6 mm.

Du kan inte ha gemensam jord om du ska köra förbrukarna samtidigt. Då måste jordledningen vara betydligt grövre.

 

Tänk på att när du ska dimensionera säkringarna, så finns det effektförbrukning även i kabeln eftersom den är så lång.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vetenskap, ja då kanske vi ska använda den:

 

Area

Längd (2-led)

ohm

Amp

Sp.fall

0,75

15

0,72

1,44

1,04

1,5

15

0,36

1,44

0,52

2,5

15

0,22

1,44

0,31

 

18W är 1,44A om vi räknar med 12,5V.

Det handlar om LED-lampor, de har en inbyggd DC/DC-omvandlare som i de flesta fall ger full effekt vid 8V in, men räkna 10V för säkerhets skull.

 

Skulle vi nu sätta en 18W LED i masttoppen och dra 0,75 kabel så skulle vi få en ström på 1,44A, helt ok för en 0,75 kabel.

Spänningsfallet är 1,04V, vi har fortfarande 11,4V vid lampan, helt OK.

Vi förlorar 1,5W i kabeln, mindre än 0,1W/meter, inget som får kabeln att bli varm direkt.

 

Jag gissar att LED-spottarna på 18W är uppbygda med 6x3W LED, med två kan man reglera hur storspridning man vill ha det blir utmärkt.

 

Ankarlanternan (som jag forfarande inte tycker ska sitta i masttoppen) är på 1-2W. Med en kabel på 0,22 skulle vi ändå bara få ett spänningsfall på 0,4V. Men den kabeln är alldeles för mekaniskt klen.

 

PS konverteringen från Excel/Numbers blev inte så snygg men går nog att förstå

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar jag fått, har väl blitt lite klokare.. men hur har man tänkt sig lösa detta med slang upp till toppen med bordsgenomföringar...? I min masttopp samt fot tror jag inte att man kan borra för genomföringar, men kan man utan att försvaga mastprofilen borra för två vinklade genomföringar under toppen samt ovanför mastfoten..? Då skulle det bli enkel att få lite spänn på slangen.. Kan man borra för entumsgenomföring utan att försvaga masten..?  Det lär väl gå åt en tum om jag ska leda upp fyra tvåledare och en antennkabel.. Sedan måste jag ju ta upp hål i slangen för att kunna få ut tre av dom till spridarna.. Och där bör jag väl borra ett så pass stort håll så jag kan leda ut tre tvåledare med nån form av skyddsslang över, så det inte ligger och skaver.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan borra hål "kranbalksvis" tex i toppen. Krafterna från toppvant och förstag tar resterande gods hand om mer än väl. 

Vill man ta ut på mitten så är en bit ovan spridarna ett bra ställe.

Nedtill kan man göra på flera sätt beroende på hur mastfoten ser ut. Är det öppet underifrån så kan man ta ett rör/genomföring el likn som man fäster slangen på men också lite snöre på som man spänner med.

Själv tänker jag sätta ett "krokigt" som går in masten genom ett ovalt hål. På utsidan sätter jag slangen till ner i båten (en vanlig genomföring).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan borra hål "kranbalksvis" tex i toppen. Krafterna från toppvant och förstag tar resterande gods hand om mer än väl. 

Vill man ta ut på mitten så är en bit ovan spridarna ett bra ställe.

Nedtill kan man göra på flera sätt beroende på hur mastfoten ser ut. Är det öppet underifrån så kan man ta ett rör/genomföring el likn som man fäster slangen på men också lite snöre på som man spänner med.

Själv tänker jag sätta ett "krokigt" som går in masten genom ett ovalt hål. På utsidan sätter jag slangen till ner i båten (en vanlig genomföring).

Varför ett ovalt hål...? såvitt jag förstår så ska du sätta en nittiograders bordsgenomföring strax under toppen, samt en likadan strax ovan mastfoten... ska även du ha kabel ut till spridarna..? Om man borrar ett 15mm hål strax ovan spridarna bör man få plats med slang innehållande 3 tvåledare. Sen kan man väl popnita kabelslangen på väg ner till spridaren på masten, med typ ekk klammers... frågan är bara, hur man enklast fiskar ut dessa tre tvåledare ur hålet i masten, utan att i värsta fall gå runt ett fall..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...