Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej, tog upp min båt för en vecka sedan och skulle byta växelhusolja. Motorn är en Johnson 50 hk, 2 takt, 2002.

 

Skruvade ur skruven nere först, men när jag skulle skruva ur den övre (luftningsskruven), så skruvade jag bort skruvhuvudet. Situationen nu är alltså en båtmotor med en skruv som sitter till hälften fast i luftningshålet och ingen möjlighet att skruva loss.

 

1. Hur får jag bort skruven som sitter kvar i luftningshålet?

2. Är det någon fara för motorn att den står utan olja (nu är det vinter och minusgrader i Stockholm)

3. Är det någon som kan tipsa om en bra verkstad eller mekaniker som kan hjälpa mig? Båten står på land och är enkel att komma till; annars kan jag komma med hela drevet om det är enklare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att låta motorn stå utan olja är inga problem, men det kan var en bra idé att ta bort växelhuset och låta en verkstad lösa problemet med den avdragna skruven innan våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att låta motorn stå utan olja är inga problem, men det kan var en bra idé att ta bort växelhuset och låta en verkstad lösa problemet med den avdragna skruven innan våren.

 

Tack!

Har du koll på:

 

1. Kan man göra ett eget försök med grispitt för att få ut skruven eller tror du att det är lite vanskligt med tanke på kylan och få ut skruv själv?

2. Vad är fördelen med att ta bort växelhuset?

3. Vet du ngn verkstad i Stockholmsområdet som du rekommenderar?

4. Om det är standardmotor borde man "bara" kunna beställa en luftningsskruv från någon som är expert på detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller göra själv, så vet du hur det blir gjort.

 

Menar du med grispitt på plats eller ta loss växelhuset och göra det i varmare mer kontrollerad miljö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grispittar är en styggelse, jag tror inte jag nån som lyckats riktigt bra med sådana. Dom är så koniska att dom bra spänner ut skruven att dom sätter sig ännu hårdare.

 

Bättre då att att bara borra ett hål försiktigt i centrum av den avbrutna skruven och försiktigt knacka ett torxbit av lagom storlek. Med bara lite tur har värmen från borren dessutom hjälpt till att lossa gängan. Rostlösare av något slag är dessutom alltid bra.

 

Att stå inne i en verkstad med värme och belysning underlättar ju såklart om du kan få av växelhuset utan att dra av fler bultar. Meno andra sidan kanske det bättre att göra det nu på en gång det med.

Och byt impeller när du ändå har isär det.

 

Lycka till.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grispittar är en styggelse, jag tror inte jag nån som lyckats riktigt bra med sådana. Dom är så koniska att dom bra spänner ut skruven att dom sätter sig ännu hårdare.

 

Bättre då att att bara borra ett hål försiktigt i centrum av den avbrutna skruven och försiktigt knacka ett torxbit av lagom storlek. Med bara lite tur har värmen från borren dessutom hjälpt till att lossa gängan. Rostlösare av något slag är dessutom alltid bra.

 

Att stå inne i en verkstad med värme och belysning underlättar ju såklart om du kan få av växelhuset utan att dra av fler bultar. Meno andra sidan kanske det bättre att göra det nu på en gång det med.

Och byt impeller när du ändå har isär det.

 

Lycka till.

 

/B

ok, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...