Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jonbeee

Mercury 3.5 fastkörd, för mkt olja

Rekommendera Poster

någon som vet var startspärren sitter? Finns det ens någon sådan på en sådan här liten motor? 

 

När jag hade av grejerna såg jag ingen broms på själva svänghjulet, men den kanske sitter längre ner i motorn... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör kunna identifiera hur det ser ut om du följer rörelserna under kåpan samtidigt som du läger i och ur växel.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, varför alls en mekanisk säkerhets-startbroms på en liten bensinare*?
Bara att låta nån liten brytare stänga av tändningen ifall man rycker i snöret med växel inlagd?
Tänker mig att i fall det går att utreda detta så kan man utesluta startspärr/broms som orsak till din kärvande motor? För elektriska komponenter kan knappast få vevaxeln att kärva så förbaskat?

Har dock förgäves letat i olika reservdelslistor (din motormodell) efter ett reservdelsnummer på en sådan växelspaks-styrd tändningsbrytare eller för den delen mekanisk broms.

[suck, vilka skitlistor! Haha, du har enligt dem inte ens ett tändsystem, inga elsladdar alls i motorn!?
Inte heller instruktionsboken (
pdf owners manual) ger nån vägledning angående följande två enkla frågor, består startspärren mot förmodan av nån sorts mekanisk broms? Eller består den mer troligt av en elektrisk växelläges-avkännare som ihop med andra avkännare konstaterar att du försöker starta med växeln ilagd. (En redan startad motor får ju inte stanna för att växeln läggs in så på nåt sätt krävs väl mer än en enkel växelläges-avkännare)]   

*) På en dieselutbordare (finns faktiskt sådana) vore kanske en mekanisk broms nödvändig.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde visst nämna alternativet "ingen startspärr alls" ovan.
Det är ju bara en liten motor på 3,5 hästar så risken att falla överbord akteröver ifall den vrålar igång med inlagd växel är ju måttlig.

Läste nyss min tidigare länkade "pdf owners manual" mer noggrant, och sidorna 30 till 33 (av 47) går noga igenom hur man startar motorn. Inte ett ord om någon sorts särskild neutral-startspärr, rimligen för att någon sådan inte finns!?

[större utbordare med elstart har däremot en "safety neutral switch" men sådana bryter startmotorns elkrets. För smärre handstartade motorer gäller nog alltid grundregeln "tänka själv, inte glömma lägga i neutralläge". Men om man ändå råkar glömma sig och ramlar i spat så stannar motorn strax, båten sticker inte sin kos. För spiralsnöret "lanyard" rycks ur och dödar motorn?]

Nå, troligen tillbaka till ruta ett i felsökningen. Allt tycks peka på att själva motorn eller "powerheadet" faktiskt går trögt? Märkligt med tanke på omständigheterna - för motorn tycks ju ha skurit ihop EFTER att den svalnat??
Vete katten, följer spänt dina vidare åtgärder.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Märkligt med tanke på omständigheterna - för motorn tycks ju ha skurit ihop EFTER att den svalnat??"

 

Härdsmälta - kall fusion? 

TS kanske är en ny energikälla på spåren här, även jag väntar med spänning.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är vi tre som väntar med spänning!  ;)

 

Skall följa växellänkaget nedåt och titta men som ni är inne på så finns det förmodligen ingen startspärr alls. 

 

Jag kan dock inte släppa tanken att för mycket olja kan ha ställt till något. Vätska kan ju inte komprimeras. Men vi får se. 

 

Hoppas jag kommer ut i helgen. Får besök imorgon och jobbar söndag. Får väl kanske bli idag, om man lyckas smita undan husets plikter lite grann.  :ph34r:  :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mindre utombordare (dock 5-7hk) som jag haft i min ägo så har start inte varit möjligt med växeln i. Någon liten spärr har låst sväghjulet så snöret inte kunde dras ut. Jag trodde dom festa utombordae med fram / back / neutral hade spärr. Jag tror inte på oljemängd eller skurna lager eller ringar. Men jag har haft fel förr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om att "motoraxeln" fastnat / kärvat i ett lager där axeln går ner i riggen, Detta var en Yamaha motor, men symtomen var som vid en skuren motor dvs den gick inte att dra runt med start snöret. Efter att ha bytt detta lager har motorn gått perfekt igen. Lite mekkigt att komma åt då man måste separera motorn från riggen men inte svårt att göra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden låter inte särskilt seriös, hade jag varit trådskaparen och kunnat nada om motorer så hade jag tagit med motorn till någon som kan, en firma, granne eller annan båtkunnig, låter som ts har svårt att komma ifrån allt utom barn o hushållsysslor, låter inte som läge för honom att felsöka! Ursäkta men så tycker jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden låter inte särskilt seriös, hade jag varit trådskaparen och kunnat nada om motorer så hade jag tagit med motorn till någon som kan, en firma, granne eller annan båtkunnig, låter som ts har svårt att komma ifrån allt utom barn o hushållsysslor, låter inte som läge för honom att felsöka! Ursäkta men så tycker jag!

 

Du behöver inte be om ursäkt, du får tycka precis vad du vill! 

 

Att jag har "ursäktat" mig i tråden beror mer på att det finns folk som följer den. Jag känner att de kanske vill se någonting hända medan min tidsplan är att bli klar till våren. Jag har inte så bråttom, därav mina ursäkter. det går inte så fort som när andra fritidsforskare arbetar.

För övrigt har motorn varit hos en mekaniker som kände lite på den och sedan sa; "Det är inte lönt att laga". Kanske har han rätt? Ingen aning, känns dumt att slänga utan att prova och utan att ta chansen att öva. 

 

 

Hur som helst. kom in från garaget nu, har rivit väck allt "utomstående" runt motorn (förgasare, gasreglage etc). Har även lossat motorn från underliggande kåpa (nummer 5 på bilden https://www.marineengine.com/parts/mercury-outboard-parts/35-4stroke-carb/0r131842-up/driveshaft-housing)Tanken är att få ur motorn för att lättare dela den. Dock sitter den kvar som berget. Har säkert missat något eller så måste jag släppa något i riggen. Trodde att axeln skulle följa med upp snällt, om det nu är den som sitter fast. Får "googla" och ta nästa steg vid annat tillfälle. 

 

 

IMG_5220_zpsooscgi9m.jpg

Redigerad av Jonbeee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mindre utombordare (dock 5-7hk) som jag haft i min ägo så har start inte varit möjligt med växeln i. Någon liten spärr har låst sväghjulet så snöret inte kunde dras ut. Jag trodde dom festa utombordae med fram / back / neutral hade spärr. Jag tror inte på oljemängd eller skurna lager eller ringar. Men jag har haft fel förr.

Alla delgivna erfarenheter uppskattas. Kanske är så att alla nyare motorer, oavsett styrka, måste ha en spärr? Spekulation så klart.

 

Jag har varit med om att "motoraxeln" fastnat / kärvat i ett lager där axeln går ner i riggen, Detta var en Yamaha motor, men symtomen var som vid en skuren motor dvs den gick inte att dra runt med start snöret. Efter att ha bytt detta lager har motorn gått perfekt igen. Lite mekkigt att komma åt då man måste separera motorn från riggen men inte svårt att göra

Man kan ju hoppas. Får jag bara bort motorn från kåpan så är det lätt kollat. Hade ju varit klart lättare att åtgärda än något fel inuti motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobba på. Jag är nyfiken varför den helt plötsligt har satt sig. Alltid lär jag mig något. Min egen erfarenhet är mer åt att skruva isär men inte alltid få ihop. Fast jag försöker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, känn för all del ingen stress ifrån tjatet hos oss nyfikna! Bara bra att du tar det lilla lugna och dokumenterar isärtagningen noga så vi nyfikna får tid att "kontemplera" allt ordentligt - och än viktigare så att du själv eventuellt kan få ihop motorn.
[För som Fjelie påpekar i inlägg #72 så kan vi läsare alltid lära oss nåt nytt. Kanske särskilt som du har en intressant inspektions/snabelkamera, se dess bilder på trådens sida 2 inlägg #34. Makalös manick, i alla fall har väl aldrig sådana bilder tidigare skådats i forumet? :-)]

Nå, du misstänker att det överfyllda oljetråget har med saken att göra, kan hålla med!
Där har du åtminstone konstaterat ett präktigt användarfel på en modern 3,5 hästare!
[Fast riktigt hur en sådan överfyllning skulle påverka vete katten. Utbordare har ju VERTIKAL VEVAXEL så "gammalt inombordar-tänk" är inte längre fullt tillämpligt!?
(Exempelvis klassisk stänksmörjning då vevaxeln plaskade ner i trågets oljeyta och åstadkom oljedimma i hela vevhuset funkar ju knappast med
VERTIKAL VEVAXEL?) Även oljepumpens sugrörs-placering "under trågets oljeyta" har hamnat underst i linje med vevaxeln. Nåt särskilt sugrör inte längre tillämpligt?]

Har detta "kärv-fel" alls med fyrtakts-principen hos utbordare att göra? Å andra sidan skär väl ingen motor ihop i avsvalnande eller kallt tillstånd?? Vete katzingen, men riktar min egen google-sökarlykta emot stötstångs-ventilernas funktion. Snubblar jag över något matnyttigt tips så återkommer jag.
(Har gjort vissa ord ovan till klickbara länkar, alltså ytterst slarvigt urval men bara för att påvisa några sajter som möjligen kan vara intressanta?)
Fundering, visst borde du i nuläget dela den vertikala riggen på en lägre "höjdnivå" än powerheadets enligt bilden nedan? 
:wacko: 
post-86835-0-30548900-1481984474_thumb.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FRAMGÅNG!

 

 

Jag hade fått loss alla bultarna, motorn satt inte fast. Behövdes bara mer "jävlar anamma" och irritation. 

 

Fick loss motorn och plockade av oljetråget(?). Till min glädje snurrade motordelen jättefint medan tråget, med drivaxeln, är fortsatt trög. Troligtvis sitter där (vid pilen) ett lager som antagligen har skurit eller dylikt. Hann inte längre just då men det känns som en mycket bra nyhet!  :)

 

IMG_5222_zpsnfrohr3d.jpg

 

IMG_5223_zpsprbiey7m.jpg

 

IMG_5224_zps0wttdnee.jpg

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trevligt julspel du har,ungefär som plockepinn,lycka till och få ihop motorn,god jul. :)  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FRAMGÅNG!

 

 

Jag hade fått loss alla bultarna, motorn satt inte fast. Behövdes bara mer "jävlar anamma" och irritation.

 

Fick loss motorn och plockade av oljetråget(?). Till min glädje snurrade motordelen jättefint medan tråget, med drivaxeln, är fortsatt trög. Troligtvis sitter där (vid pilen) ett lager som antagligen har skurit eller dylikt. Hann inte längre just då men det känns som en mycket bra nyhet! :)

 

IMG_5222_zpsnfrohr3d.jpg

 

IMG_5223_zpsprbiey7m.jpg

 

IMG_5224_zps0wttdnee.jpg

Nice Jagga i bakgrunden
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trevligt julspel du har,ungefär som plockepinn,lycka till och få ihop motorn,god jul. :)  :D

Ha ha, ja något skall man ha och göra när julmaten skall smältas  

huvudsaken är väl att man inte har delar över när man är klar...  ;)

 

 

Nice Jagga i bakgrunden

 

Tack. Ett annat huvudbry som nu får stå tillbaka under vintern...  :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

trevligt julspel du har,ungefär som plockepinn,lycka till och få ihop motorn,god jul. :):D

Ha ha, ja något skall man ha och göra när julmaten skall smältas

huvudsaken är väl att man inte har delar över när man är klar... ;)

Nice Jagga i bakgrunden

 

Tack. Ett annat huvudbry som nu får stå tillbaka under vintern... :ph34r:
Har själv haft en Jagga.. en 3,8 s från 68! Brittish green! Scottland yard ägde den under några år, motorn en e-typ 3,8 rak sexa på 270 hk var i behov av renovering så till slut lackade jag ur,,,, men sånt e livet saker kommer, saker går men Mercury består! Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

trevligt julspel du har,ungefär som plockepinn,lycka till och få ihop motorn,god jul. :):D

Ha ha, ja något skall man ha och göra när julmaten skall smältas

huvudsaken är väl att man inte har delar över när man är klar... ;)

Nice Jagga i bakgrunden

Tack. Ett annat huvudbry som nu får stå tillbaka under vintern... :ph34r:
Har själv haft en Jagga.. en 3,8 s från 68! Brittish green! Scottland yard ägde den under några år, motorn en e-typ 3,8 rak sexa på 270 hk var i behov av renovering så till slut lackade jag ur,,,, men sånt e livet saker kommer, saker går men Mercury består!

 

 

3.8an har 220hk men det var mycket på den tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FRAMGÅNG!

 

 

Jag hade fått loss alla bultarna, motorn satt inte fast. Behövdes bara mer "jävlar anamma" och irritation. 

 

Fick loss motorn och plockade av oljetråget(?). Till min glädje snurrade motordelen jättefint medan tråget, med drivaxeln, är fortsatt trög. Troligtvis sitter där (vid pilen) ett lager som antagligen har skurit eller dylikt. Hann inte längre just då men det känns som en mycket bra nyhet!  :)

 

IMG_5222_zpsnfrohr3d.jpg

 

IMG_5223_zpsprbiey7m.jpg

 

IMG_5224_zps0wttdnee.jpg

 

Kommer du åt att kolla så det inte är någon metalldel (mutter, bricka, kvarglömt...) som trillat ner och låser mot axeln?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Kommer du åt att kolla så det inte är någon metalldel (mutter, bricka, kvarglömt...) som trillat ner och låser mot axeln?

 

 

 

 

Hej. Fick loss drivaxeln med klumpen* från tråget. Ser inget som sitter fast i form av mutter, brickor, metallspån etc. Ser ett lager vilket jag dock inte får ut. Kanske inte skall komma loss heller? Tittar man i reservlistorna så finns det inget separat lager. Misstänker att lagret "ingår" i godset*. Sitter dessutom 3 st packningar där i. 

 

*Med "klumpen" och "godset" menar jag nummer 10 på denna lista

https://www.marineengine.com/parts/mercury-outboard-parts/35-4stroke-carb/0r131842-up/oil-pan-serial-0r318095-and-below

 

 

Vad tror ni? Eftersom lagret inte finns med i reservdelslistorna, ingår det i nummer 10?

Redigerad av Jonbeee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

trevligt julspel du har,ungefär som plockepinn,lycka till och få ihop motorn,god jul. :):D

Ha ha, ja något skall man ha och göra när julmaten skall smältas

huvudsaken är väl att man inte har delar över när man är klar... ;)

Nice Jagga i bakgrunden

Tack. Ett annat huvudbry som nu får stå tillbaka under vintern... :ph34r:
Har själv haft en Jagga.. en 3,8 s från 68! Brittish green! Scottland yard ägde den under några år, motorn en e-typ 3,8 rak sexa på 270 hk var i behov av renovering så till slut lackade jag ur,,,, men sånt e livet saker kommer, saker går men Mercury består!

3.8an har 220hk men det var mycket på den tiden.
Jag höftade med 5 hk, 265 hk hade den motorn!

Till skillnad från den E-type som kom 1961 och fanns till 1964, hade vår E-type då den tillverkades genomgått en ”face-lift”. Istället för 3,8 liter hade vår 66:a även den rak sexa men på 4,2 liter och helsynkroniserad växellåda. Effekten var trots det densamma – 265 hk som gav en acceleration från stillastående till 100 km/tim på 7 sekunder och en topphastighet på 240 km/tim.

" från Allt om bilar"

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på den Yamahamotorn jag refererade till tidigare fick man byta en liknande " klump" som din nummer tio på sprängskissen, Det sitter ngn form av lager inbyggt där

Med Vänlig Hälsning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

 

Gick inom en verkstad med drivaxeln och "klumpen", han trodde inte att det var ett lager där, endast en serie packningar. Hur som haver, jag kände att jag inte ville kludda till det jobbet med packningar som delen är lämnad där och inväntar prisförslag. 

 

troligtvis handlar det inte om så mycket pengar men jag har haft tråkiga händelser med dyra delar tidigare (en kostnad blev 3900 kr istället för 800  )  :blink:

 

 

Stort tack till alla som har bidragit med idéer och förslag.  Tror att resten skall lösa sig, annars får jag väl hojta till igen  ;)

Redigerad av Jonbeee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en del frågetecken som hänger  luften, får en känsla att TS vill avsluta tråden.

 

Och det är väl OK, men det hade varit intressant att få veta vad det var som låste maskinen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej hopp! 

 

Nej, då, låter gärna tråden gå vidare. Skall ju få ihop "skiten" igen    :huh:  :lol:

 

 

Fick idag besked från verkstaden att problemet var oxidering. Varför det fastnade så plötsligt glömde jag att fråga. Sitter för övrigt inget lager där, bara packningar. 

Får delen genomgången med nya packningar för 850 kr inkl allt. Då även med en annan packning som var kass. Så jag har med varm hand lämnat över det jobbet till firman. Blir väl till att börja sätta ihop den igen efter jul. 

 

Min största farhåga gällande återmonteringen är två saker; 

Mellan impellern och drivaxeln sitter ett stift som skall hålla impellern snurrande. Detta var mkt krångligt att återmontera. Har ej gjort det än. 

Växellänkaget skall kopplas ihop inne i riggen. Får se hur enkelt det blir. 

 

 

// J B

Redigerad av Jonbeee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med honom idag på morgonen, han menade på att det var kombinationen aluminium i oljetråget med drivaxeln och klumpens järn(?), tillsammans med saltvatten som gjorde detta...

 

Kanske hade en närliggande anod hjälpt, ingen aning... 

Redigerad av Jonbeee
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klokt att ta hjälp av en mekaniker kan jag tycka.
Eftersom du själv tänker pilla ihop det du plockat isär kan du kanske passa på att fiska litet efter åtdragningsmoment och eventuellt nya packningar?
Haha, har du mejladressen till mekfirman så kan du ju mejla en länk till denna forumtråd. Kanske bemödar de sig att reda ut de värsta missförstånden med tanke på hur många som nyfiket följer tråden?

Knepigt med korrosion då ju oljenivån var för hög. Kanske var den i ett tidigare skede för låg istället, eller finns ett vattenläckage??
Hittade en pdf-verkstadshandbok över Mercurys fyrtaktare, på sidan 66&67 av 152 beskrivs smörjsystemet (30/40-hästare men men.) Och visst har den stänksmörjning trots sin vertikala vevaxel - där ju balansvikterna inte har nån oljeyta under sig att plaska ner i. Stänker tydligen ändå.

Haha, körde beskrivningen i Googles översättare och hyfsade sedan till översättningen efter eget huvud. (Tror ni kan se både min och den ursprungliga översättningen om ni klickar längst ner?)
Men galley="pentry" och journal="tidskrift" kan jag inte hitta nån bra översättning till, förslag någon?
post-86835-0-07624000-1482309285_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asch... mitt förslag till översättning syns inte, måste väl granskas och övervägas först.
Mitt förslag i sin helhet...
post-86835-0-66304300-1482310739_thumb.jpg
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...