Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Jonbeee

Mercury 3.5 fastkörd, för mkt olja

Rekommendera Poster

Hej.

 

Farsan och farbrodern köpte i somras en liten askeladden segelbåt/roddbåt. Den hade en Mercury 3.5 hk från 2007. Fungerade fint att köra ca 20 min från sjösättningsplatsen till bryggan. Vid ett senare tillfälle så provstartade farsan motorn, lät den gå lite, sedan ströp han bensintillförseln för att tömma systemet.

 

Därefter när den skulle startas nästa gång så sitter allting fast. Dragsnöret (riktigt namn???) går att dra ut 10 cm men när den "häktar i" så går det inte en cm till. I neutral kan propellern snurra men i växelläge så kan du inte dra runt motorn genom att vrida på propellern. 

 

 

Jag har nu motorn hemma hos mig för att felsöka. Ganska snart stod det klart att föregående ägare hade haft i ca 6 dl motorolja istället för 3 dl som sig bör. 

Vätskor kan ju inte komprimeras så jag antar att det är detta som är grunden till problemen.

 

Tittade igenom tändstiftet med en inspektionskamera. Tyvärr är den för tjock för att komma igenom men det ser ju rätt så "slaggigt" ut (ursäkta kvaliten på bilden).

FullSizeRender_zpshmthlvx5.jpg

 

 

Frågan är; Vad har troligtvis hänt i motorn och kan man som lekman åtgärda det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Âr det du säger att motorn har varit lagrad över lite tid och att den efter lagring inte vill snurra? Eller att den strax efter tömning av bensin inte vill snurra?

 

Om detta är efter vinterlagring har den rostat/korroderat fast så att stämpeln står fast i cylindern. Det är därfor man ska ha i fogging oil innan man sätter bort motorn.

 

Då kan du ha i penetrerande olja/rostlösande olja in i tändstifthålet och vänta. Sett inte i tändstiftet. Sen hittar du om du kan få tag i svänghjulet med något som ger moment och försöker dra loss skiten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naej, motorn har oss veterligen inte varit avställd. Att farsan körde ur bensinen var nog bara en gammal grej han hade för sig. Tror han brukar göra det på utombordare innan han fäller upp dem...  :rolleyes:

 

Men kan det ha bildats beläggning pga för mycket olja som nu har tjockat igen systemet, eller kan något annat ha tagit skada? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, ut med tändstift. Ut med all olja från motorn. Rotera och vänd på den så att du får ut "alla" 6dl. Låt påfyllningshålet för olja stå öppet.

 

Rotera svänghjulet - åt vilket håll som helst. Det borde gå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, ut med tändstift. Ut med all olja från motorn. Rotera och vänd på den så att du får ut "alla" 6dl. Låt påfyllningshålet för olja stå öppet.

 

Rotera svänghjulet - åt vilket håll som helst. Det borde gå...

Om inte det så värm motorn med en varmluftspistol. I sämsta fall har vevstaken blivit krökt pga av för mycket olja i motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man får runt motorn till slut, är det då läge att fylla på alla oljor, ny bensin och sedan starta upp den? Åker eventuell bränd skit ut med avgaserna månne eller måste man plocka isär cylindern för att städa ur? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade en gammal monark utombordare som kolven fastnat i cylindern,fick loss den med 556,men dålig komp i den,så bara att ta isär och byta ut kolvringar,detta var på 70talet,din blir nog svårare och fixa,inte lönt om den inte går att starta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag läser rätt är motorn körd 20 minuter av nuvarande ägare, när sedan inte motorn inte går runt sägs det bero på att föregående ägare fyllt för mycket olja.

 

Jag har svårt att få ihop detta.

Borde inte något hänt betydligt tidigare i detta senarie?

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag håller med dig. Den borde knappast fungerat så länge med för mycket olja men vad skall man dra för slutsatser när det kommer ut 6 dl olja istället för specade 3 dl... 

 

Det hade även runnit ut en del (kanske 0,5 dl) i kåpan under transport då den var liggande, trots att den låg på rätt håll. 

 

 

@Karluno; Ja, jag hade loss tanken och huset för dragsnöret men gjorde lite halt där. Såg ganska avancerat ut, mycket slangar, elkablar och dolda skruvar. Så jag satte tillbaka allt igen. Tanken är att jag skall kolla på nätet först och verkligen få bekräftat huruvida jag måste in i cylindern och jobba innan jag ens ger mig på ett försök. 

 

 

Vi räknar motorn som "kass, slängas". Därav har jag inget att förlora om jag inte får ihop den igen. Skulle man mot förmodan få igång den igen så är det bara en bonus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite konstigt, om det hänt något med lager eller vevstake p.g.a. olja i cylindern och därav för hög kompression, borde det ha hänt tidigare när båten kördes och varvtalet var högre. Motorn borde då mer eller mindre ha tvärstannat. Jag antar att när bensinen kördes ur så fick den gå på tomgång. Motorn borde ha rykt hemskt mycket när ni körde den om det kom in mycket olja i cylindern.

Redigerad av Riro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan oljan vara blandad med vatten? 

 

-J

Jag kollade oljan mot lampan, hade den i en plastflaska. Såg inga föroreningar av något slag. Däremot luktade oljan ganska fränt. Kan bensin ha nått dit kanske? 

 

Lite konstigt, om det hänt något med lager eller vevstake p.g.a. olja i cylindern och därav för hög kompression, borde det ha hänt tidigare när båten kördes och varvtalet var högre. Motorn borde då mer eller mindre ha tvärstannat. Jag antar att när bensinen kördes ur så fick den gå på tomgång. Motorn borde ha rykt hemskt mycket när ni körde den om det kom in mycket olja i cylindern.

Mmmm, jag är med på hur du tänker. Farsan lät den gå på tomgång när han körde ur bensinen ur slangarna... 

 

 

Nej, jag vete tusan. Knappt lönt att låta något proffs titta på den heller känns det som. Synd dock, för även om den är 9 år gammal så ser den i princip ny ut utanpå och inuti. Har inte gått många timmar då den suttit på en segelbåt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, skrota för tusan inte en såpass ny motor.
Detta med att du avtappade dubbelt så stor oljemängd som tråget normalt rymmer är givetvis skumt, rejält skumt. Men att detta är den verkliga felkällan tillåter jag mig att betvivla, motorn gick ju som sagt helt okej i hela 20 minuter!?

Fast vad som faktiskt skulle vara den "verkliga felkällan" har jag bara dimmiga begrepp om. Skulle nog som - AlfaAlfa föreslog i inlägg #4 - försöka "rotera svänghjulet åt vilket håll som helst".
[Alltså känna dess förmodat onormala motstånd rent handgripligt, inte bara via startsnörets tvär-vägran. För hur vet man egentligen spiksäkert att startsnörets "recoil-funktion" inte krånglar på nåt vänster?]

Nå, hittade en pdf-manual och rätta oljemängden är mycket riktigt 300 ml enligt den.
I bilden nedan varnas för överfyllning med ordet "IMPORTANT", men med rätt små bokstäver?

[Om överfyllning skulle kunna orsaka rejäla maskinhaverier likt krökta vevstakar eller liknande så skulle nog varningstexten varit större? Inte att förglömma, vevaxeln hos en utbordare är vertikal - till skillnad mot inombordare. Klassisk stänksmörjning därmed omöjlig, vart kan överskotts-olja göra skada??]

Hmm... hur montera bort "recoilens" sköld 19 så att handgripligt snurrförsök direkt på svänghjulet ens blir möjligt?
I saxade skissen nedan syns dess detaljer, men det är en smålurig grej att lossa! (Var försiktig, spiralband-fjädern3 kan fara upp i ögonen! (I denna 20 minuter långa YouTube-film demonteras en typisk recoil, har i länken valt startögonblick så detta med faran för spiralfjädern inleder.)
post-86835-0-87154500-1479110875_thumb.jpg

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, skrota för tusan inte en såpass ny motor.

Detta med att du avtappade dubbelt så stor oljemängd som tråget normalt rymmer är givetvis skumt, rejält skumt. Men att detta är den verkliga felkällan tillåter jag mig att betvivla, motorn gick ju som sagt helt okej i hela 20 minuter!?

 

Fast vad som faktiskt skulle vara den "verkliga felkällan" har jag bara dimmiga begrepp om. Skulle nog som - AlfaAlfa föreslog i inlägg #4 - försöka "rotera svänghjulet åt vilket håll som helst". [Alltså känna dess förmodat onormala motstånd rent handgripligt, inte bara via startsnörets tvär-vägran. För hur vet man egentligen spiksäkert att startsnörets "recoil-funktion" inte krånglar på nåt vänster?]

 

Nå, hittade en pdf-manual och rätta oljemängden är mycket riktigt 300 ml enligt den.

I bilden nedan varnas för överfyllning med ordet "IMPORTANT", men med rätt små bokstäver?

[Om överfyllning skulle kunna orsaka rejäla maskinhaverier likt krökta vevstakar eller liknande så skulle nog varningstexten varit större? Inte att förglömma, vevaxeln hos en utbordare är vertikal - till skillnad mot inombordare. Klassisk stänksmörjning därmed omöjlig, vart kan överskotts-olja göra skada??]

 

Hmm... hur montera bort "recoilens" sköld 19 så att handgripligt snurrförsök direkt på svänghjulet ens blir möjligt?

I saxade skissen nedan syns dess detaljer, men det är en smålurig grej att lossa! (Var försiktig, spiralband-fjädern3 kan fara upp i ögonen! (I denna 20 minuter långa YouTube-film demonteras en typisk recoil, har i länken valt startögonblick så detta med faran för spiralfjädern inleder.)

attachicon.gifmerc3.5. recoil.jpg

 

Recoilen brukar kunna lossas som en enhet utan att behöva demontera den. På sprängskissen ovan verkar låsbricka (nr. 11) låsa änden på en axel som sitter i ovandelen (nr. 1) av recoilen och hålla ihop hela enheten. Så länge du inte lossar den (nr 11) så sitter enheten ihop. Delarna 15 och 25 sitter skuvade på svänghjulet och följer inte med när du lossar recoilen.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

 

Har haft loss hela "Recoilhuset", då fungerar snöret mycket bra både ut och in. Troligtvis kan man släppa den som felkälla. 

 

Under detta huset satt en ganska kraftig mutter. Kom inte längre den gången men funderar på om dragsnöret drar runt denna mutter, dvs om jag sätter en hävarm på den och drar? Om inte annat så kan jag ju dra i "lossa-riktningen" så släpper den bara om det är fel mutter. 

 

För visst borde det väl finnas ett svänghjul (med mutter på) någonstans, som på bilar... 

 

Redigerad av Jonbeee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

 

Har haft loss hela "Recoilhuset", då fungerar snöret mycket bra både ut och in. Troligtvis kan man släppa den som felkälla. 

 

Under detta huset satt en ganska kraftig mutter. Kom inte längre den gången men funderar på om dragsnöret drar runt denna mutter, dvs om jag sätter en hävarm på den och drar? Om inte annat så kan jag ju dra i "lossa-riktningen" så släpper den bara om det är fel mutter. 

 

För visst borde det väl finnas ett svänghjul (med mutter på) någonstans, som på bilar... 

Så det såg inte ut som på sprängskissen ovan? Tänk på att om muttern håller svänghjulet, är den förmodligen vänstergängad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Jonbeee #15: Låter som att du närmat dig pudelns kärna, alltså svänghjulet.
[Fast det skall gå lätt att vrida helt SAKTA, inga hävarmar behövs för hjulet har nog sin modiga diameter runt två decimeter. Lite likt en gokart-ratt och det bör gå ungefär lika lätt att vrida SAKTA, detta antingen tändstiftet sitter i eller inte. (Betonar ordet sakta för kompression försvårar enbart snabb vridning, men gastrycket i en motors förbränningskammare läcker som ett såll. Tar bara enstaka sekunder för gastrycket att smita förbi kolvringar och ventiltallrikar. Vrider man bara tillräckligt sakta så spelar det alltså ingen roll ifall tändstiftet sitter i eller inte.)]

Du skriver att du tror att recoilhuset-huset kan släppas som felkälla.
Normalt sett skulle jag hålla med dig men det börjar råda akut brist på naturliga förklaringar, därför vore det bra ifall du hittar svänghjulet (gokart-ratten) och handgripligen försöker vrida det. Går det eller går det inte - eller nåt mitt emellan?

Glömde tyvärr bort att länka BILDKÄLLAN till reservdelsskissen i mitt inlägg #13 ovan.

[En ANNAN skiss i samma sajt visar svänghjulet (flywheel magneto). Har tydligen upprättstående fläktblad - men kanske mer intressant 3 st skruvhål nära centrum, dessa hål verkar passa skruvarna nr 26 i min förra skiss? Tror alltså att de tre - "26 BOLT (3 required per assembly)" - sitter skruvade direkt i svänghjulet. Vilket nog innebär att du inte nödvändigtvis måste lossa dessa för att känna på svänghjulets rotationsförmåga, greppa eventuellt hela paketet inklusive svänghjul med nävarna och försök rotera det? Går det eller går det inte att rubba med handkraft??]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 frågor, och ursäkta om jag dumförklarar mig själv. 

 

- Med gokartratten, menar du del nummer 15 på skissen? 

- Fattar jag det rätt att svänghjulet i så fall sitter i recoilhuset? 

 

Det var nu ca 10 dagar jag hade av grejerna, bilden av hur det exakt såg ut är lite suddigt. Man borde ju ha tagit en bild när grejerna var av men "ja tänkte inte på det..." 

 

 

Min sambo är bortrest och jag har småbarn hemma, så inget läge att försvinna ut i garaget nu men blev rätt så taggad att ta av prylarna igen nu. Skall försöka innan eller i helgen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, du är klart ursäktad om du inte förstod min beskrivning!
För det gjorde/gör jag ju inte själv heller. :-)
Har fixat en ny och förhoppningsvis tydligare skiss nedan hur jag tänker mig funktionen.

Frilägg de röd- och gulmärkta detaljerna så du garanterat vet att de inte påverkar de grönmärkta när du sakta roterar dessa för hand. Nr 15 "pulley" (gokart-ratten) sitter rimligen direkt i svänghjulet och bör gå hyfsat lätt att rotera sakta med händerna. (Lägg ur eventuell växel fram/back och tag gärna ut tändstiftet.)

Svänghjulet är ett tungt välbalanserat hjul direkt på vevaxeln med ca 15 cm diameter som utjämnar och vibrationsdämpar motorns rotation, i en utbordare har det också magneter längs sin periferi för genererande av tändstiftsgnista med mera.

[Reservdelsskisser är ju bara till för att identifiera delars reservdelsnummer, knepigt alltså att försöka begripa funktionen. Har lagt in "antalet per enhet" av vissa skruvar i skissen för att lättare begripa. Blev ändå en del frågor hängande i luften, t.ex. den ensamma skruven 17 verkar inte ha nåt naturligt ställe att gänga fast i? De 2 skruvarna nr 20 gängar kanske fast i två av de tre hålen i detalj 1.starter housing? Det D-formade hålet i bricka 10 förbryllar också, antyder att den kramar en D-formad axelände - men det finns ingen axel? Segersäkringen nr 11 spårar nog utåt snarare än in mot nån inbillad axel. Nå, håll noga koll på skruvar plus övriga grejor när du plockar isär så går det nog geschwint att pilla ihop också. Tag gärna bilder och lägg upp åt oss nyfikna här, kanske är det fel reservdelsskiss!]
post-86835-0-56069100-1479288125_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej! 

 

Har haft loss hela "Recoilhuset", då fungerar snöret mycket bra både ut och in. Troligtvis kan man släppa den som felkälla. 

 

Under detta huset satt en ganska kraftig mutter. Kom inte längre den gången men funderar på om dragsnöret drar runt denna mutter, dvs om jag sätter en hävarm på den och drar? Om inte annat så kan jag ju dra i "lossa-riktningen" så släpper den bara om det är fel mutter. 

 

För visst borde det väl finnas ett svänghjul (med mutter på) någonstans, som på bilar... 

Så det såg inte ut som på sprängskissen ovan? Tänk på att om muttern håller svänghjulet, är den förmodligen vänstergängad.

 

Så har det inte varit på någon motor jag mekat med och är det nog inte på denna heller.

https://www.marineengine.com/parts/mercury-outboard-parts/35/64241690-and-below-ml/flywheel-magneto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorns årsmodell (2007) och det faktum att de säger sig ha tappat ur mer motorolja än det borde vara får mig att tro att det rör sig om en 4-taktare. De länkar till reservdelslistor som finns i svaren verkar vara för 2-taktare. Det är kanske ingen större skillnad när det gäller startsnöret men i övrigt har motorerna inte många likheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, här händer grejer. 

 

Stort tack för ditt arbete med skissen Thomas, verkligen mycket hjälp. Får nog dock, även om det känns oförskämt efter ditt arbete, säga att skisserna som kom fram senare i tråden stämmer bättre på min motor. Jag kanske borde sett att du länkade till en 2-taktare. Sorry. :ph34r:

 

 

Muttern jag pratade om tidigare är del nummer 4 som syns på denna skiss

https://www.marineengine.com/parts/mercury-outboard-parts/35-4stroke-carb/0r131842-up/flywheel-cup-serial-0r318095-and-below

Men då borde jag inte behöva lossa motorn utan endast för hand dra runt hela svänghjulet...?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, här händer grejer. 

 

Stort tack för ditt arbete med skissen Thomas, verkligen mycket hjälp. Får nog dock, även om det känns oförskämt efter ditt arbete, säga att skisserna som kom fram senare i tråden stämmer bättre på min motor. Jag kanske borde sett att du länkade till en 2-taktare. Sorry. :ph34r:

 

 

Muttern jag pratade om tidigare är del nummer 4 som syns på denna skiss

https://www.marineengine.com/parts/mercury-outboard-parts/35-4stroke-carb/0r131842-up/flywheel-cup-serial-0r318095-and-below

Men då borde jag inte behöva lossa motorn utan endast för hand dra runt hela svänghjulet...?

Har du en hylsa som passar på muttern nr. 4 och en förlängning så du kommer åt den, så prova att dra rund motorn på detta sätt. Jag mindes kanske fel att den kan vara vänstergängad, men muttern brukar sitta rätt hårt, så om den lossnar när du försöker dra runt motorn utan tändstift har nog tyvärr motorn skurit av någon anledning. Kan du inte komma åt muttern, så lossa kåpa nr. 2 och prova att dra runt svänghjulet nr. 1 för hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svänghjulet har kilspår, så det överförs ingen vridande kraft till muttern såvida inte kilen är trasig.
Det finns alltså ingen anledning att gänga muttern åt något speciellt håll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svänghjulet har kilspår, så det överförs ingen vridande kraft till muttern såvida inte kilen är trasig.

Det finns alltså ingen anledning att gänga muttern åt något speciellt håll. 

Nja, nu var det ju på muttern kraften applicerades. Kilen håller bara svänghjulet inte muttern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Svänghjulet har kilspår, så det överförs ingen vridande kraft till muttern såvida inte kilen är trasig.

Det finns alltså ingen anledning att gänga muttern åt något speciellt håll. 

Nja, nu var det ju på muttern kraften applicerades. Kilen håller bara svänghjulet inte muttern.

 

Guestsson talar nog om den ordinarie vridande kraften från motorn som neutraliseras av kilen. Därför behövs ingen speciell gängriktning.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Riro, jag tror du tänker dig att startapparaten är så konstruerad att den tar tag i muttern för att vrida runt motorn. Jag är övertygad att det inte är så den funkar, men även om så skulle vara fallet, så dras i så fall en vanlig högergängad mutter åt då man rycker i snöret, medan en vänstergängad special skulle lossas. Det ligger alltså även då närmast till hands att välja en vanlig mutter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt att när växeln är i så spärras startapparaten? Även om du lägger den i neutral så kanske spärren ändå låser ngt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...