Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jens_Sthlm

Kan någon reda ut begreppen för mercruiserdrev?

Rekommendera Poster

Finns det någon kunnig som kan reda ut mercruiserdrev olika modeller? Det jag är ute efter är i stil med "alfa drev för V6 mellan 150-200hk"

Har stött på så många olika modeller som typ x och xr osv men får inte klarhet i vilket drev som är lämplig till vilken motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alpha One är Alpha One

Man kan väl nästan säga att det inte finns i olika modeller mer än den gamla generation två och den nyare generation två av Alpha

Olika utväxling finns givetvis beroende på bensin/diesel och hk

Finns iofs pre alpha och Alpha med counter rotation(vid dubbelmontage) också

 

XR är Bravo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alpha One är Alpha One

Man kan väl nästan säga att det inte finns i olika modeller mer än den gamla generation två och den nyare generation två av Alpha

 

Du menade väl ändå generation ett och generation två? Gen 1 tillverkades 1984-1991. Därefter kom gen 2 som fortfarande tillverkas.

 

Att kalla pre Alpha för pre Alpha är en kraftig förenkling. Det finns massor av olika varianter. Många delar avsedda för gen 1 passar även på pre alpha, i varje fall från mitten av sjuttiotalet, det går tex bra att ersätta underhus eller överhus mellan pre alpha och gen 1. Trimkolvarna från pre alpha som inte finns att köpa går att ersätta med gen 1 som i sin tur är samma som på Bravo. (Dock får man stå ut med att trimning går långsamt om man inte samtidigt byter pumpen eftersom gen 1 kolvarna har större diameter.)

 

Enklaste sättet att se skillnad på gen 1 och gen 2 är att titta på var trimkolvarna är infästa i aktre delen av överhuset. På gen 1 och pre Alpha sitter de allra längst akterut men på gen 2 sitter de lite längre förut. Fem cm? Gen 2 har alltså kortare trimkolvar.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, om vi tittar på bravo då, bravo 3 är duopropp, vad ärskillnaden mellan ett bravo 1/bravo x och bravo xr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar säga att Alpha är för smallblock V8or och mindre. Det finns dock 454or som sålts med Alphadrev original. Detta är dock att tulla på gränserna.

 

Bravo är mer påkostade generellt och har exvis växling med kona såsom penta har, medan alpha har en clutchdog som på utombordare. Vattenpumpen sitter i drevet på alpha, medan bravo har pumpen i båten som de flesta andra drev.

 

Skillnaden mellan Bravo 1 och XR är att XR har rakskurna drev i övre växeln och är förstärkta generellt med grövre drev mm. Dock har en del av dessa rasat pga att tänder av de rakskurna dreven lossat och satt sig på fel ställe. X verkar vara någonstans mitt emellan utan att ha kikat så noga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kör V6 så är det normalt Alphadrev och inte Bravo

 

Japp Eld. Skrivfelsnisse var framme. Skulle givetvis stått ett o två men blev två två :)

Fördjupning i prealpha kändes inte så aktuellt då trådskaparen skriver om nyare grejer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabb sammanfattning är

Bravo 1 är kraftiga singelprop tänkt för snabba, starka båtar, Bravo 2 är singelprop tänkt för tyngre båtar och klarar kraftigt vrid och Bravo 3 är duoprop som funkar bra i singelmontage och även ger bra kraft, kontroll o grepp vid singelmontage.

 

X och XR har jag dålig koll på men har för mig det är racing / diesel-modellerna. Kan ta fel.

 

På länken under kan du läsa om varje modell.

 

https://www.mercurymarine.com/en/us/engines/inboard-and-sterndrive/drives/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, vart går gränsen för vad ett bravo 1 klarar effektmässigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

600 hk bensin och 370 hk diesel enligt länken.

Farter på 87 knop.

 

Skall du ha enkelmontage är ju duoprop att rekommendera så du slipper slingringen. Bra acc och väldigt vanligt drev. Bravo 1 och 2 ser man ju inte speciellt ofta tycker jag iaf.

 

Om du inte har mer effekt än V6 med 250 hk så är det väl som du började tråden med Alpha du skall ha? Ett Bravo känns spontant lite overkill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om trådstarar har en motor - önskar du att veta vilket drev du borde ha til denna. I så är frågan:

 

Vilken motor har du, i vilken båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan grundar sig i att jag funderar på ett motorbyte och då försökte jag lära mig lite mer om alla olika drev som mercruiser har. Jag lutar åt att sätta in en 496:à eller 502:à, en mekaniker på en större auktoriserad firma i Sthlm sa att då är det bara bravo 1 x eller xr som gäller medans här får jag en annan uppfattning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, i gamla dagar då Mercury hade sitt Bravo1 så använde man detta till alt. Det gick inte så bra. Så man tok fram X og XR eftersom dom gamla 1'orna gick sönder.

 

Om du kollar så säger Mercury att det är X eller XR till deras 8.2l. Men om du vill ha Bravo1, 2 eller 3 kvittar, dvs det är beroende av båt och om det er max hastighet eller en tung trögare båt du har...

 

Man kan montera ett std Bravo1 och även ett alfa drev till 8.2 liter. Det kommer att gå till h... men när och hur snabbt vill variera. Men momentet i motorn gör att detta inte håller.

Om du har än mycket liten och lättdriven båt kan detta hålla lite längre med lugnt gaspådrag. Problemet då är att en liten lett båt kommer att få propellern ur vattnet och då måste du vara mycket snabb med att dra av gasen, annars går det åt h... vid re-entry i vattnet.

 

Så lite beroende på hur kul du tycker det är att ha problem med drevet kan du välja annat än X eller XR...

 

Jag har en kompis som kör med std Bravo1, men han har tre drev som han fixar på så att han har ett drev på båten, ett klart till att byta med, och ett som han fixar på. Men han har mera kul med skruvandet än att vara på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...