Jump to content
Sunday 21 July 2024
Nim26

Generator byte

Recommended Posts

Någon som har tips på verkstad som renoverar och/eller tar inbyte av Generator?

Vet ej vad jag har just nu! har inte plockat ur den ännu men sitter i en Penta TAMD31b

Tacksam för svar av dom som gjort detta tidigare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I Stockholm ligger en firma på Erstagatan, EHÅS. De har löst mina problem sista 25 åren iaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Start och generator I Sickla om du bor I Sthlm och vill slippa trängselskatt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Start&Generator-specialisten?

Håller tydligen till i Nacka men mest på webben, saknar nog egen verkstad?
[i länken har jag testat att fylla i "TAMD31b" i deras formulär, därför kan du se uppgifter om din original 60A-generator (inklusive klicka fram kopplingsschema) och även få förslag på ett par kraftfullare 70- eller 100A-ersättare. Tja, du kan nog med hjälp av bilderna lätt avgöra ifall din generator är av originaltyp eller inte? Även jämföra prisbilden för nyinköp med olika slags renoverings-alternativ, kolla reservdelspris på olika komponenter med mera. Inte så dumt?]

Edited by Thomas-1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Start&Generator-specialisten?

 

Håller tydligen till i Nacka men mest på webben, saknar nog egen verkstad?

[i länken har jag testat att fylla i "TAMD31b" i deras formulär, därför kan du se uppgifter om din original 60A-generator (inklusive klicka fram kopplingsschema) och även få förslag på ett par kraftfullare 70- eller 100A-ersättare. Tja, du kan nog med hjälp av bilderna lätt avgöra ifall din generator är av originaltyp eller inte? Även jämföra prisbilden för nyinköp med olika slags renoverings-alternativ, kolla reservdelspris på olika komponenter med mera. Inte så dumt?]

Jodå, dom har med framgång mätt och skruvat på mina trasiga grejer. Och sålt delar och även generator till vettigt pris. Edited by trewq

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är nog bara kostsamt att renovera med tanke på vad en ny kostar idag

Så länge du inte köper på Penta då i vanlig ordning...

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Start&Generator-specialisten?

 

Håller tydligen till i Nacka men mest på webben, saknar nog egen verkstad?

[i länken har jag testat att fylla i "TAMD31b" i deras formulär, därför kan du se uppgifter om din original 60A-generator (inklusive klicka fram kopplingsschema) och även få förslag på ett par kraftfullare 70- eller 100A-ersättare. Tja, du kan nog med hjälp av bilderna lätt avgöra ifall din generator är av originaltyp eller inte? Även jämföra prisbilden för nyinköp med olika slags renoverings-alternativ, kolla reservdelspris på olika komponenter med mera. Inte så dumt?]

Jodå, dom har med framgång mätt och skruvat på mina trasiga grejer. Och sålt delar och även generator till vettigt pris.

 

Hej jag har monterat ner min nu och det är en 50A som ser ut som den är från typ 93 och grön som penta men från Paris står det. Jag har kollat länken och mailat med dom så får vi se, verkar vara bra på start o generator specialisten, frågan är bara om jag skall ta en 60 eller 70A! ser ut som att man får dra kablarna lite annorlunda på 70A! Synd bara att det inget bytessystem finns längre. Men det måste finnas liknande firma i Göteborgstrakten! Ingen som vet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej jag har monterat ner min nu och det är en 50A som ser ut som den är från typ 93 och grön som penta men från Paris står det. Jag har kollat länken och mailat med dom så får vi se, verkar vara bra på start o generator specialisten, frågan är bara om jag skall ta en 60 eller 70A! ser ut som att man får dra kablarna lite annorlunda på 70A! Synd bara att det inget bytessystem finns längre. Men det måste finnas liknande firma i Göteborgstrakten! Ingen som vet?

 

 

Storlek på generatorn beror lite på hur mycket batterikapacitet du har, typ av batterier och hur mycket du brukar ladda ur dem innan du startar motorn igen.

 

Du behöver ha skapligt stor batterikapacitet, laddningsvilliga batterier (AGM är t.ex. "törstigare" än vanliga våta blybatterier) och ordentligt urladdade batterier går att initialt ladda in fler A än ett batteri som bara laddats ur lite grann. Blybatterier tar ju emot en skapligt stor laddning i början men antalet A som laddas in sjunker rätt snart när batterispänningen ökar.

 

Jag bytte upp mig i laddningsstyrka på en generator en gång för att få mer laddning på batterierna (var inte lika påläst på blybatteriladdning då) och blev rätt besviken för jag trodde att det skulle ger större utslag på antalet Ah in i batteriet.

 

Om det är mycket meck med 70A-generatorn så skulle jag rekommendera att du väljer den enklare vägen med 60A även om det troligen inte är så stor prisskillnad till 70A-generatorn. Självklart är det alltid bra med mer laddning men jag misstänker att du inte kommer att ha nytta av de extra 10A särskilt ofta (tyvärr).

 

Solceller som står och matar små mängder ström hela tiden är mer effektiva för att fylla på de sista Ah i batterierna. Att de även fyller på mellan båtturerna är ju en stor bonus.

 

Davids Mekaniska (Göteborgsföretag) har väl ett rätt stort sortiment reservdelar till båtmotorer om du vill köpa lite billigare än nytt.

 

Vet du vad som är fel på din generator? Att byta enklare delar är ju inte så komplicerat.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Start&Generator-specialisten?

 

Håller tydligen till i Nacka men mest på webben, saknar nog egen verkstad?

[i länken har jag testat att fylla i "TAMD31b" i deras formulär, därför kan du se uppgifter om din original 60A-generator (inklusive klicka fram kopplingsschema) och även få förslag på ett par kraftfullare 70- eller 100A-ersättare. Tja, du kan nog med hjälp av bilderna lätt avgöra ifall din generator är av originaltyp eller inte? Även jämföra prisbilden för nyinköp med olika slags renoverings-alternativ, kolla reservdelspris på olika komponenter med mera. Inte så dumt?]

Jodå, dom har med framgång mätt och skruvat på mina trasiga grejer. Och sålt delar och även generator till vettigt pris.

 

Hej jag har monterat ner min nu och det är en 50A som ser ut som den är från typ 93 och grön som penta men från Paris står det. Jag har kollat länken och mailat med dom så får vi se, verkar vara bra på start o generator specialisten, frågan är bara om jag skall ta en 60 eller 70A! ser ut som att man får dra kablarna lite annorlunda på 70A! Synd bara att det inget bytessystem finns längre. Men det måste finnas liknande firma i Göteborgstrakten! Ingen som vet?

 

Hur många remmar har du idag på generatorn? Nånstans vid mellan 70 och 100 Ampere börjar en rem bli rejält ansträngd om du har de gamla vanliga kilremmarna. Det vill gärna slira efter start om batterierna sväljer mycket ström med bara en rem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har träffat fler som bytt till större generator utan att vinna något på det. Det precis som Lintott säger. De som säljer generatorer säger aldrig något om detta, För att kunna utnyttja en störe generator måste man antingen ha en ny regulator, en "generatorlurare" eller, en DC/DC-omvandlare typ Sterling ProAltC. Dessutom får man fördelen av att dessa burkar brukar ha en funktion som brukar ta upp lasten lite försiktigt så att inte remmen slirar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Start&Generator-specialisten?

 

Håller tydligen till i Nacka men mest på webben, saknar nog egen verkstad?

[i länken har jag testat att fylla i "TAMD31b" i deras formulär, därför kan du se uppgifter om din original 60A-generator (inklusive klicka fram kopplingsschema) och även få förslag på ett par kraftfullare 70- eller 100A-ersättare. Tja, du kan nog med hjälp av bilderna lätt avgöra ifall din generator är av originaltyp eller inte? Även jämföra prisbilden för nyinköp med olika slags renoverings-alternativ, kolla reservdelspris på olika komponenter med mera. Inte så dumt?]

Jodå, dom har med framgång mätt och skruvat på mina trasiga grejer. Och sålt delar och även generator till vettigt pris.

Hej jag har monterat ner min nu och det är en 50A som ser ut som den är från typ 93 och grön som penta men från Paris står det. Jag har kollat länken och mailat med dom så får vi se, verkar vara bra på start o generator specialisten, frågan är bara om jag skall ta en 60 eller 70A! ser ut som att man får dra kablarna lite annorlunda på 70A! Synd bara att det inget bytessystem finns längre. Men det måste finnas liknande firma i Göteborgstrakten! Ingen som vet?
Ring Torslanda marinteknik som ligger i Björlanda kile

Dom satte in en ny generator billigt till min penta v6.

http://www.marinteknikab.se/

Edited by 22nimo

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

Start&Generator-specialisten?

 

Håller tydligen till i Nacka men mest på webben, saknar nog egen verkstad?

[i länken har jag testat att fylla i "TAMD31b" i deras formulär, därför kan du se uppgifter om din original 60A-generator (inklusive klicka fram kopplingsschema) och även få förslag på ett par kraftfullare 70- eller 100A-ersättare. Tja, du kan nog med hjälp av bilderna lätt avgöra ifall din generator är av originaltyp eller inte? Även jämföra prisbilden för nyinköp med olika slags renoverings-alternativ, kolla reservdelspris på olika komponenter med mera. Inte så dumt?]

Jodå, dom har med framgång mätt och skruvat på mina trasiga grejer. Och sålt delar och även generator till vettigt pris.

 

Hej jag har monterat ner min nu och det är en 50A som ser ut som den är från typ 93 och grön som penta men från Paris står det. Jag har kollat länken och mailat med dom så får vi se, verkar vara bra på start o generator specialisten, frågan är bara om jag skall ta en 60 eller 70A! ser ut som att man får dra kablarna lite annorlunda på 70A! Synd bara att det inget bytessystem finns längre. Men det måste finnas liknande firma i Göteborgstrakten! Ingen som vet?

 

Hur många remmar har du idag på generatorn? Nånstans vid mellan 70 och 100 Ampere börjar en rem bli rejält ansträngd om du har de gamla vanliga kilremmarna. Det vill gärna slira efter start om batterierna sväljer mycket ström med bara en rem.

 

Det är två så det verkar som man själv får flytta över den man har.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har fått lite svar nu och ingen verkar syssla med inbyte längre.

Start o generator specialisten i Nacka tar 2895kr för 60A och 100kr!till för 70A

Björlanda här i Göteborg hade ny 60A på hyllan för 2995kr och byter remhjulen åt mig.

Mycket trevliga och snabba svar på mailen från dessa två.

Har även slängt ut frågan till axmarin-

Skall även kolla med Davids mekaniska

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du behöver ju kanske inte vända dig till men marinfirma.

Vanligtvis är det ju vanliga generatorer man finner i personbilar som sitter på båtmotorerna, ävensom det förekommer ibland att dess hölje är isolerat från minus, men då motorn ändå är "minusjordad" har det ju ingen betydelse, då det är så.

 

Göteborg?

Strömkvist Bilel på Importgatan har hjälpt mig några gånger, då har det gällt startmotor och dess solenoider, men du kan ju kolla om dom fixar generatorer också.

http://www.stromkvistbilel.se/index.htm

Men via Eniro kan man ju finna fler liknande bilelektiska firmor.

 

Sedan kanske man inte skall köpa först billiga generator som dyker upp, men Biltema har ju en billig jäkel för strax under tusenlappen, och sådana som kostar några hundringar till.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Generator/

 

Ja som jämförelse då iallafall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har träffat fler som bytt till större generator utan att vinna något på det. Det precis som Lintott säger. De som säljer generatorer säger aldrig något om detta, För att kunna utnyttja en störe generator måste man antingen ha en ny regulator, en "generatorlurare" eller, en DC/DC-omvandlare typ Sterling ProAltC. Dessutom får man fördelen av att dessa burkar brukar ha en funktion som brukar ta upp lasten lite försiktigt så att inte remmen slirar.

Ja, antingen något sådant eller en rejäl batteribank.

[Ett "hungrigt" standard-blybatteri på 70 Ah slukar väl sällan mer än 10-15 A i praktiken? (En bank på 3 st ger då 3x70=210 amperetimmar och total "slukförmåga" kanske 30-45 A.)

Fast sedan skall kanske kylskåp, diskmaskin, radar och tusen andra oumbärliga prylar drivas samtidigt som laddningen sker? ;-)]

 

Kanske kan man spika ihop en sorts grov praktisk tumregel, alltså gällande traditionella kopplingar utan elektroniska nypåfund?

Typ så här, vad tycks?...

Börja inte ens fundera på en kraftigare generator ifall din batteribank inte är stor nog att - i hungrigt urladdat tillstånd - sluka merparten av ampéren som erbjuds. Och har du plats för solpaneler så är det ofta bättre investerade pengar, den laddar visserligen svagt amperemässigt men är å andra sidan operativ under många ljusa sommartimmar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det står Paris så är det troligen en Valeo A13N1M.

Leta rätt på en bilelektrisk firma som kan provköra den i "bänk". Troligen fungerar den men en rengöring/nya kol kan vara ide. En gissning är att det kostar runt en tusenlapp, kanske mindre. 

 

Om den blir utdömd, köp en ny på 70A, större her bara krångel med remmar. Sen, kanske nästa budgetår, sätter du in en Sterling AB1280, den är enkel att koppla in och du sen har du drygt 60A i laddning under två timmar efter start.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gossarna i Sickla provkör den gamla när man kommer in så man inte köper en ny i onödan (kan ju exempelvis vara regulatorn som är paj och inte själva generatorn som sådan).

 

Innan du sliter ur den gamla, kolla så du inte har Pentas eländiga diodmanick som delar upp en inkommande laddströmskabel till två (det är en blåeloxerad sak med kylflänsar på). Av tre laddningsproblem för mig i år på din typ av motor har ett visat sig bero på dålig kontakt, de andra två på att pentaprylen pajat. Du kan lätt koppla förbi den för test, sätt helt enkel ihop alla tre kablar.

Edited by firefish

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag säljer nya för 70A för 1795kr(plus ev frakt)

Remhjulet får flyttas över även på de jag säljer(kan göra detta åt dig om du hämtar)

Share this post


Link to post
Share on other sites

finns även nya på ebay från Tyskland bla,själv köpt en därifrån o den har fungerat utmärkt för runt tusingen. ..

Edited by Bigfish68

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej och tack för alla svar.

Jag har köpt en 60A på björlanda varvet för 2900kr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag köpte en 100A generator för 3295 från startmotor.se. Den är komplett med remskiva så det var bara att byta. Laddar strax under 100A med Sterling AB12130. Fungerade utmärkt att köra en 1000W värmare via inverter ;)

 

När jag har landström matar jag Sterling med ett 230V nätaggregat som ger 30A@12V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...