Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
mrlavin

Byta skrovgenomföring. Hur mycket ska man slipa? Spackla med vad? Bilder finns!

Rekommendera Poster

Man kan ta bort en stor bit av båtsidan. Fixa till det hela hemma eller lämna in.. sen kan man laminera tillbaka biten alt låta ett varv göra det.

Inte enkelt. Kanske inte smart me funkar nog.

Ännu krångligare är det ju om man gör tvärtom.

 

 

När man spelade in filmen "Sy Glädje", lät man bygga en båt. Om jag inte missminner mig var det en Vagabond 31. Båten var mycket välutrustad. Efterhand som man tog de interiöra scenerna, sågade man sönder båten för att komma åt att filma.

 

Det var en kille som köpte resterna till ett mycket förmånligt pris och plastade ihop båten igen. 

 

Eftersom jag då hade Sveriges mest kompletta Vagabond 31-register. Ringde han mig angående ett tänkbart båt/segelnummer.

 

Så vist kan man såga ur en bit på båten, ta hem den i vardagsrummet och jobba med den under vintern och sen plasta tillbaka den.

 

Men ...............................................................................

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite.

Skulle byta en kulventil idag som inte fungerade som den skulle, ville inte stänga trots rengöring och otaliga typer av lösningsmedel.. när jag skruvade av den så vred sig bottengenomföringen ca 20 grader. Bara att byta den för att inte riskera läckage? Eller tror ni experter att den kan hålla tätt ändå? Funderar på att kolla med en högtryckstvätt... Genomföringen sitter under vattennivån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite.

Skulle byta en kulventil idag som inte fungerade som den skulle, ville inte stänga trots rengöring och otaliga typer av lösningsmedel.. när jag skruvade av den så vred sig bottengenomföringen ca 20 grader. Bara att byta den för att inte riskera läckage? Eller tror ni experter att den kan hålla tätt ändå? Funderar på att kolla med en högtryckstvätt... Genomföringen sitter under vattennivån

 

Har skrovgenomföringen vridit sig gentimot skrovet sitter den inte tillfredställande monterad längre!

 

Montera isär, rengör, nytt tätningsmedel och återmontera.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...