Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Makro

Reparera bockhorn VP 290?

Rekommendera Poster

Är det någon som känner till om det finns en reparationssats för bockhornet där gummimuffen/slangen sitter mot avgaskröken? Med bockhorn menar jag avgasröret som sitter efter avgaskröken på turbon och som sen sitter i drevskölden. Motorn är en AQAD41 och drevet ett 290 DP-B1. Bockhornet är fortfarande helt i överkanten men har börjat att oxidera. Detta är väl inte helt ovanligt på Pentas "40-motorer"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som känner till om det finns en reparationssats för bockhornet där gummimuffen/slangen sitter mot avgaskröken? Med bockhorn menar jag avgasröret som sitter efter avgaskröken på turbon och som sen sitter i drevskölden. Motorn är en AQAD41 och drevet ett 290 DP-B1. Bockhornet är fortfarande helt i överkanten men har börjat att oxidera. Detta är väl inte helt ovanligt på Pentas "40-motorer"?

Byt ut alltihop från sköld till motor, har det börjat oxidera så kommer resten senare ändå. Bytte allt på min 42a var helt slut inuti. Blir det läckage någonstans så sjunker ju båten tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag reda på av min lokala Pentaverkstad att det finns ett rep.kit så nu blir det till att kolla hur långt ner från kanten röret är oxiderat. Är det inte för långt gånget skulle det vara möjligt att reparera enligt meken men som du säger "Kossor" behövs det ju bytas på sikt men det är ju inte riktigt bara att pilla ut en AD41 och byta röret, därför ville jag kolla om det fanns ett vettigt alternativ till byte utan att riskera att båten går till botten. Och så långt jag har kollat hittills är inte hela röret murket så därför skulle jag våga att reparera och köra en säsong till och hålla det under uppsikt och planera för byte vid nästa upptagning.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha tagit loss slang och avgaskrök har jag konstaterat att bockhornet går bra att reparera :)

Man filar ner bockhornet lite rengör och tvättar noga sen limmas en plasthylsa över röränden som skydd.

Reparationssatsen har artikel nr. 3581114 för AD41 / AD31 med det smalare bockhornet och kan beställas på t.ex http://www.marinepartseurope.com/sv/default.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...