Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RobertR

Ändra båt från kort rigg till lång?

Rekommendera Poster

Jag kommer under vintern/våren renovera en trifoil 70 delux. Den är anpassad för kort rigg. Nu har jag en 20 hk lång rigg ståendes och den skulle jag gärna börja köra med

post-108569-322410_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen fråga?

Bara, som många andra, en till som vill visa vad han kan, vill och har gjort.

Inspirationsspridning kort och gott.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen fråga?

Bara, som många andra, en till som vill visa vad han kan, vill och har gjort.

Inspirationsspridning kort och gott.

:)

 

Ha ha, nej Caribic410 om det ändå vore så väl!  Halva min text försvann ju! Kanske för att jag skrev på mobilen?.... Min fråga (som kom längre ned I den försvunna texten) var:

 

Jag vill gärna ändra båten så att jag kan använda motorer med lång rigg. Dels för att jag nu har en lämplig motor ståendes och dels för att urvalet vid en framtida uppgradering blir mkt större på begagnatmarknaden. Sedan hittade jag lösningen (bilden) på nätet. Tyckte att den typen av metalvinklar verkade smidig då det inte utesluter en motor med kort rigg (om man skulle råka springa på det) I framtiden. MEN om jag monterar en lång riggad motor enligt bilden, då antar jag att det förändrar belastningen av aktern? Tänker att hävstångskrafterna särskilt i ovankant bprde bli betydligt större. Har läst att folk plastar in "knän" för att förstärka aktern. Hur går det till? Finns det någon som har förslag, tankar och gärna bilder på liknande förstärkningar. Återigen ledsen om jag framstod som någon dryg messerschmiter. :) Kan tillägga att jag inte ens kommer kunna bocka plåtarna själv men hoppas kunna lösa brädbiten som håller motorn....

//Robert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha.. sätter du dit något slags stöd längre ner så bör det hålla. Då tar du bort "häveffekten"

PS. Du uppfattades nog inte som nån messerschmidttare.. fast man vet ju aldrig. Intressant här är ju att allt går att tolka på lika många sätt som antalet betraktare.. DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha.. sätter du dit något slags stöd längre ner så bör det hålla. Då tar du bort "häveffekten"

PS. Du uppfattades nog inte som nån messerschmidttare.. fast man vet ju aldrig. Intressant här är ju att allt går att tolka på lika många sätt som antalet betraktare.. DS.

 

 

:D  ju mer jag tänker på detta. Så länge jag monterar det nya "motorfästet" i samma nivå som där en motor med lång rigg sitter så borde ju faktiskt själva "brytet" i akterspegeln bli rätt så oförändrat? Får ju dock en marginellt högre tyngdpunkt men det tror jag inte gör så mkt, särskilt inte på den aktuella båten som är en trimaran och väldigt stabil i sidled. Om någon som läser denna tråd trots detta har erfarenhet av att förstärka en akter så är jag dock fortfarande nyfiken på hur jag bör göra och med vilka material. Eller det kanske är bättre att skapa en ny tråd för det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns färdiga "brackets" för detta att köpa på ebay. Dufår en 2,5 tums offset mot aktersegeln, men är den fräsch borde det inte vara ett problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns färdiga "brackets" för detta att köpa på ebay. Dufår en 2,5 tums offset mot aktersegeln, men är den fräsch borde det inte vara ett problem.

 

Ja, det är ett "köpe fäste" av modellen High five jag har lagt in som en bild. Men de vill ha drygt 4 tusen för ett sådant, och då tror jag att jag kan bygga/beställa ett billiggare själv. :) Det är just akterns status jag har lite betänkligheter kring. Det är just därför jag frågade om tips och råd hur jag bäst förstärker den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av vad jag kan se på bilden så ser din akterspegel ganska rejäl ut med tanke på att motorn blir 'bara' 20 hk. Det som kommer att hända är dock att tyngdpunkten flyttas något längre bak, vet inte om det har någon större betydelse. Hur stora motorer är båten specad för ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av vad jag kan se på bilden så ser din akterspegel ganska rejäl ut med tanke på att motorn blir 'bara' 20 hk. Det som kommer att hända är dock att tyngdpunkten flyttas något längre bak, vet inte om det har någon större betydelse. Hur stora motorer är båten specad för ?

Det är inte min båt på bilden, bilden visar den typ av fäste jag vill bygga. Båten är godkänd för max 50 hk. Men skrovet är i behov av viss restaurering så då tänker jag att man kanske skall passa på att förstärka kritiska punkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Finns färdiga "brackets" för detta att köpa på ebay. Dufår en 2,5 tums offset mot aktersegeln, men är den fräsch borde det inte vara ett problem.

 

Ja, det är ett "köpe fäste" av modellen High five jag har lagt in som en bild. Men de vill ha drygt 4 tusen för ett sådant, och då tror jag att jag kan bygga/beställa ett billiggare själv. :) Det är just akterns status jag har lite betänkligheter kring. Det är just därför jag frågade om tips och råd hur jag bäst förstärker den.

 

 

4000.-  jag svetsade ihop en "bracket" till en kompis för 700.- dock inte i rostfritt, utan han får ordna med varmgalvning själv.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Finns färdiga "brackets" för detta att köpa på ebay. Dufår en 2,5 tums offset mot aktersegeln, men är den fräsch borde det inte vara ett problem.

 

Ja, det är ett "köpe fäste" av modellen High five jag har lagt in som en bild. Men de vill ha drygt 4 tusen för ett sådant, och då tror jag att jag kan bygga/beställa ett billiggare själv. :) Det är just akterns status jag har lite betänkligheter kring. Det är just därför jag frågade om tips och råd hur jag bäst förstärker den.

 

 

4000.-  jag svetsade ihop en "bracket" till en kompis för 700.- dock inte i rostfritt, utan han får ordna med varmgalvning själv.

 

 

 

Kalle

 

 Precis så tänker jag också. Det känns ANINGEN matigt... :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min lilla eka tillverkade jag en träbit som passade ganska bra i uttaget på akterspegeln, borrade i ett par rundjärn genom biten och in i akterspegelns träförstörkning, därefter plastades det hela fast, slipades och målades.

 

En ny större plåt under motorn tillverkades i rostfritt, tidigare var det en aluminiumplåt.

Den nya plåten bultades med genomgående vagnsbult och mutter.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...