Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Stilla

Mjukt skot

Rekommendera Poster

Vänner, önskar förslag på mjukaste skotlinan för cruising till 3 ton familjebråk.

Mjuk i betydelsen skön att greppa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättesvår fråga att svara på... det är ju olika vad man tycker är skönt att greppa. Jag föredrar de med blanka höljen, men andra kanske gillar de med luddiga dito? Jag föreslår därför att du åker till en butik med stort sortiment och fingrar lite på skoten.

 

Viktigast är att du väljer rätt tjocklek på skotet i förhållande till blockets storlek. Har du ett som skall klara 8-12 mm; välj då ett 10 mm som inte ligger nära gränsen, eller köp större block.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bekväm lina är tjock. Annars se Peter_Ks inlägg ovan.

 

Har dock alltid handskar på mig när jag seglar, Behövs inte så mycket otur för att linan du har i handen ska ta med sig hud och kött när något går fel. Det är en naturlig reaktion att hålla emot när det drar i linan och då är det redan försent. I bästa fall så har man bara bränt sig lite och det svider en stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bekväm lina är tjock. Annars se Peter_Ks inlägg ovan.

 

Har dock alltid handskar på mig när jag seglar, Behövs inte så mycket otur för att linan du har i handen ska ta med sig hud och kött när något går fel. Det är en naturlig reaktion att hålla emot när det drar i linan och då är det redan försent. I bästa fall så har man bara bränt sig lite och det svider en stund.

 

Jo, detta med bekväm "greppbarhet" har ju mer med mänskliga händers egenskaper att göra än tekniska brottlaster m.m.

[Tunna linor kan väl numera klara högre belastning än förr, typ dynemae som rent av kan ersätta stålvajrar i segelfall. Men linor med liten diameter slinter lätt mellan fingrarna, så i skot - som behöver hanteras vid varje krysslag - är det bättre med grövre linor med minst 10 millimeters diameter.]

Enbart bra med "hög ytfriktion" - jämte stor diameter - hos sådana linor som ofta skall vid segling hanteras kan nu tyckas. Mja, vete katten...

[Fanns i forntiden så kallade flanellograf-tavlor, litet likt dagens Post-It lappar i den meningen att lapparna fastnade och var flyttbara. Inget klister dock, inte heller kardborreband, närmast ett sorts lätt flyttbart mellanting. Nå, minns att jag brände mina fingertoppar emot en sådan tavla, blev gråt och tandagnisslan och små vätskefyllda hudblåsor. Detaljerna bortglömda, men att det räcker att trycka fingertopparna emot en sådan tavla och hastigt dra handen bara ett par decimeter för att få smärtsamma brännskador minns jag alltjämt gott.]

 

Sedan den upplevelsen i parvel-åldern har jag stor respekt för detta med "hög ytfriktion" visavi brännskador. Linors ytegenskaper kan ha motsatta syften, dels vill man ha högsta friktion i handgripna linor plus hos rullade winsch-varv, och dels minsta risk för brännskador. Handskar en utmärkt skyddsåtgärd.

Tips: har du bränt dig så kyl alltid brännskadan omedelbart!! (Tag exempelvis genast upp en hink sjövatten och kör ner näven där, blir mindre eller rent av utebliven brännblåsa på det sättet!)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller bara släpp skotet om du inte orkar hålla

Mja, som LuminaL beskrev i inlägg #3 ovan så kan det vara för sent, oväntade ryck i hårt handhållna linor kan ge brännskador innan man hinner reagera.

[Tar väl sin tid för hjärnan att registrera bränn-känsla eller andra inkommande nervsignaler, instinktivt sedan förstå och beordra tröga muskler - via långsamma nervbanor - att genast släppa taget. (Finns f.ö. ett litet kul reaktionstest med en fallande linjal enligt bilden nedan, själv har jag aldrig lyckats fånga linjalen innan den hunnit falla 15 centimeter. Onykter går det - inte oväntat - i genomsnitt sämre!)]

 

Bildkälla här.

post-86835-0-87757100-1478356587.jpg

 

 

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en gammal skada som ger nedsatt känsel i ena handen.

Ett tag såpass att jag kände lukten innan känslan av brännt finger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv seglar jag alltid med handskar. Det kan vara bra att kunna bromsa en löpande lina med handen, t ex vid gipp. Det gör man inte med bara händer...

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...