Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Friendship35

Identifiering av rattpiedestal segelbåt

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag har problem med styrningen. Mekaniskt knas i rattpiedestalen på min Holländska segelbåt - Friendship 35 från 1982.

 

Innan jag börjar mecka skulle jag gärna identifiera rattpiedestalens tillverkare och modell för att förhoppningsvis hitta en sprängskiss och så småningom lite reservdelar.

 

Hoppas att någon av er känner igen denna!

 

Se bild nedan samt fler bilder här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14932281/Identify%20Steering%20Pedestal.pdf

 

Tack på förhand,

Mikael

 

IMG_4130.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte en tråd om denna pedistal för några veckor kanske månad sedan?

 

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gissning grundad på svetsningen av styrarmen i bottnen; Whitlock Cobra.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite allmänt om rattstyrningssystem med kuggöverföring av rattrörelsen.

 

Det som i allmänhet krånglar är lager som rostar och blir tröga och efter ytterligare en tids användning blir lagren glappa,justeringsbrickor för kuggingrepp som rostar sönder.

 

Lagren är alltid standardlager som går att köpa på vilken maskinfirma som helst, försök att hitta någon märkning på lagret, med märkningen kan maskinfirman ta fram ett motsvarande lager från sitt sortiment.

 

Skulle märkningen vara bortrostad får man mäta ytterdiameter, håldiameter och bredden på lagret.

 

Att köpa ersättningslager på maskin firma istället för från tillverkaren av styrningen är alltid vad det gäller ekonomi en positiv upplevelse.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Kalle!

Det har varit min gissning men jag har tittat på väldigt många Whitlock Cobra och tycker min ser väldigt annorlunda ut. Allt ifrån infästning i båt med 6 skruv istället för fyra till formen på nakterhuset (eller vad det nu kallas där rattaxeln växlar över till lodrät axel). Vet du någon i Sverige som servar eller har reservdelar till Whitlock om det nu är en sådan?

 

Har letat efter tråden du hänvisar till men inte lyckats hitta den. Är lite nybörjare här på forumet. Om du orkar får du gärna tipsa om var den finns.

 

tack igen!

Mikael

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hittade en sajt med de flesta whitlock-modeller där många pdf-ritningar finns att hämta.
Rent av prydligt ordnade efter årsmodeller, scrolla ner i sajten för äldre årsmodeller.
Just året 1982 producerades tydligen modellerna Mamba, Cobra, Titan & Orbit.


Haha, själv har jag f.ö. rorkult och vet ingenting om piedestaler. Kan knappt stava ordet ens. Men jag tror ändå att sajten kan komma till pass, om inte annat för att utesluta fabrikatet withlock!??

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hittade en sajt med de flesta whitlock-modeller där många pdf-ritningar finns att hämta.

Rent av prydligt ordnade efter årsmodeller, scrolla ner i sajten för äldre årsmodeller.

 

Intressant - Det är tydligen en dylik rattpiedestal från 1979 (eller nåt år före) som har suttit och återigen sitter i min båt - efter en vinter hemma i snickarverkstaden.

 

Konstruktionen i piedestalen och efterföljande länksystem är ju inte direkt någon rymdvetenskap.

 

post-106994-0-99028700-1478066438_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...