Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nisse-Nisse

Portabel dieseltank (utan luftning?)

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en segelbåt och gör av med väldigt lite diesel per säsong. Således skulle det vara smidigt med en portabel tank (dunk) som till utombordare etc.. Jag skulle på så vis lättare kunna se till att alltid ha "ny" diesel och på så vis undvika algtillväxt. Problemet ligger i (om jag förstått rätt) att behöva lufta bränsleledning varje gång man kopplar in tanken. Frågan är om det finns snabbkopplingar som är inte bidrar till luft i ledningen eller som är "självluftande". Jag kan inte detta alls så jag vore tacksam för hjälp. Hälsa. Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanka på sjömacken istället så du får "blankdiesel" i tanken; den du köper på landmacken har RME inblandat som bidrar till beväxningen. Se till att tanken är full på hösten så brukar det ordna sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra och enkel åtgärd, som jag utfört på ett antal båtar med litet behov av bränsle och besvärlig tankistalation.

Lätt att lufta med gummiblåsan, men slangen behöver inte kopplas loss mer än när man fyller dunken, är bara slang och anslutningar täta behövs ingen luftning mellan fyllningarna.

Däremot får du kolla upp var returbränslet tar vägen.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra och enkel åtgärd, som jag utfört på ett antal båtar med litet behov av bränsle och besvärlig tankistalation.

Lätt att lufta med gummiblåsan, men slangen behöver inte kopplas loss mer än när man fyller dunken, är bara slang och anslutningar täta behövs ingen luftning mellan fyllningarna.

Däremot får du kolla upp var returbränslet tar vägen.

 

 

 

Kalle

Tack för svar! Det är något i den stilen jag funderar på. Antar att det inte finns någon "snabblösning" utan man får fixa ut luften själv i en returslang till tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta dieslar har en returledning till tanken där överflödigt bränsle går. Alltså behöver du två ledningar till tanken. Det är inget problem att fixa men det måste vara tätt så att inte bränslet läcker ut i båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet vi ju inte vad Ts har för maskin, men de flesta VPs småmotorer har returen till finfiltret, vilket förenklar bytet till en lös tank, men det innebär också att det blir lite bökigare att lufta, då man får köra luften runt i systemet en stund innan man får ett luftfritt bränslesystem.

 

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet vi ju inte vad Ts har för maskin, men de flesta VPs småmotorer har returen till finfiltret, vilket förenklar bytet till en lös tank, men det innebär också att det blir lite bökigare att lufta, då man får köra luften runt i systemet en stund innan man får ett luftfritt bränslesystem.

 

 

 

Kalle

Tack för svar! Det är en MD5B. Det verkar intressant. Nu är båten täckt men jag ska absolut kolla detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...