Gå till innehåll
tisdag 09 juni 2026
christherat

Royal Partner 190

Rekommendera Poster

Hej

Har köpte en båt som jag hittar väldigt lite information om. Är en Royal Partner DC 190 från 1990.

Någon som vet något om denna båt eller varvet som byggt den?

Enda som jag hittar är en gammal artikel som är ganska negativ...

Tack / Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dc varianten ( den finns även som ht ) var med i ett stort test i Båt nytt 1988. där även Sea ray 180cb, Draco 1900 suntop, Legend 19 och Bayliner 1950 Capri cuddy var med. Även Harald Voxen från Sjöfartsverket, gjorde kritiska bedömningar av dom deltagande båtarna.

Man bedömde Draco, och Sea ray, som dom två bra båtarna i testet. Dom övriga 3, som dåliga. I varierande grad. Jag har läst det där testet säkert 20ggr under åren. Men jag ska se om jag kan hitta tidningen. Så du får veta vad dom bedömde som bra, och dåligt. Kanske går att hitta på nätet annars?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här skriver Båt nytt som en kortare samanfattning.

"Svenska Royal Partner slutligen är inte någon god representant för svenskt båtbyggeri. Skrov och däck i stäven satt ihop med popnit. Säkerhetsdetaljer som räddningsstege, brandsläckare och länspump saknades i båten. Men sämst av allt var båtens sjöegenskaper"

Harald Voxen var visst besiktningsman.
Det var 2 andra från Sjöfartsverket som var där och bedömde båtarnas sjöegenskaper.

I Tidningen anges Teknomarin med riktnr 046 som tillverkare/agent för båten.

Båten är 5,75x2,24 väger 835kg med motor, som i det här fallet är Johnson 140hk.

Toppfart 38,5 knop/2 personer, dock överplanade båten då och upplevdes obehaglig.

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...