Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
df90

Kontrollenhet för vindrutetorkare

Rekommendera Poster

Den ser ju ut att fungera alldeles utmärkt. Till och med en intervallfunktion har du fått med.

Har lite begränsat med plats under styrpanelen samt att båten är nästan helt ny så jag håller mig nog till fabrikstillverkade prylar men tackar för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en liknande koppling, det gick åt tre växlande reläer, ett till varje torkarmotor, samt Rocas vridstömställare 0-1-2.

Fixade den förra hösten, men har inte installerat den ännu. Stömställaren placerar jag på panelen, reläenheten vid elcentralen. Även jag fixade en timer, intervalltorkare, en timer från Kjell & Co, eller Wellerman.

Jag påbörjade en projekttråd om detta här på forumet med bilder och så, men hittar inte den nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde ju för tre torkare, hade tre dubbelrelän, samma som sex enkelrelän med växlande kontakter.

 

Du klarar dig med två dubbelrelän, med växlande kontakter och Rocas vridströmställare med lägena 0-1-2. Denna finns hos Hjertmans, reläerna på Biltema.

 

Om man kopplar en vanlig treläges strömbrytare 1-0-2 till torkarmotorn, så blir det inte bra, eftersom spänningen till självparkeringen måsta vara avstängd när man har spänning på till låga, eller iallafall höga hastigheten.

Så är det kopplat hos mig nu, var gång torkarmotorn (just nu har jag bara en till tre vindrutor) sackar den i hastighet, litet krångligt att förklara, men motorn har tre olika borstar (=kol) en till minus, och en till varje hastighet. Självparkeringen försörjer borsten till den låga hastigheten, och var gång den höga och låga hastigheten kopplas ihop blir den "en halv kortslutning"... ja nästan i alla fall.

 

Rocas strömställare är konstruerad så att självparkeringen kopplas bort då man kör torkarmotorn på låga eller höga hastigheten, med andra ord får man vara spänning ut på utgången till självparkeringen då strömställaren står i 0-läget.

Det absolut enklaste är om du köper två sådana strömställare, så slipper du krångla med relän.

http://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/strombrytare/strombrytare-ovriga/brytare-off-on-on-tork

 

Jag bifogar Rocas kopplinsschema, och ser att det numera också finns en sådan där modernare rektangulär standardströmställare mer artikelnummer och allting att köpa istället för den antika vridströmställaren.

 

Jag skiljer på strömbrytare, omkopplare och strömställare, jag anser att en strömbrytare är en enkel "strömbrytare" med bara på-av funktion, en omkopplare har på-av-på funktion, och en strömställare är mer komplicerad med flera olika kontaktgrupper. Vad SAOL anser har jag ingen aning om.

post-89760-0-57516800-1477991587_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går ganska enkelt att komma ifrån relän genom att sätta en diod i serie till varie torkare, så bakspänningen från självparkeringen på en torkare inte kan gå in i en annan.

Fast det är lite en smaksak - om man inte har tillgång till tillräckligt kraftiga dioder är ju relä ett alternativ.

 

Löste intervallfunktionen på min båt med ett intervallrelä från en bil för några tior.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet så finns det två typer av vindrutetorkarmotorer, den gamla, klassiska ev med kromad kåpa.

Sen har vi den moderna lite större typen som liknar ROCAs ovan.

 

Den gamla anslöts till konstant plus och minus och var då  självparkerande. Den tredje ledaren kopplades till minus via brytare, det var själva on/off funktionen. I en del gamla bilar var det bara en pluskabel från tändningslåset till torkarmotorn, i bak på den satt en strömbrytare.

 

Den modernare brukar ha tre anslutningar, dessutom ska godset anslutas till minus. De tre anslutningarna är snabb (F), långsam (L) och självparkering (S). Kopplas till plus via en 1pol 3v omkopplare eller två 2-poliga relä där det ena kontaktparet ger ström till självparkeringen när relät inte är draget. Relän är alltid bra i en båt där det ofta är kontaktsvårigheter.

 

Synkronisering för mig är att torkarna ska röra sig samtidigt typ att torkare 2 inte påbörjar ett nytt slag förrän torkare 1 är klar. Men det är en helt annan historia och en ganska kul utmaning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju riktigt intressanta inlägg trots att jag inte fått svar på min ursprungliga fråga. Blev nu lite sugen på att tillverka en egen styrning ändå. Tar till mig infon och klurar lite på hur jag skall göra.

Tack för svaren!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkel koppling:

I princip är det den kopplingen jag har gjort, men tripplat antalet reläer.

MEN.... Jag gjorde en annan lösning med självparkeringen som måsta vara avstängd då någon av de två hastigheterna är inkopplade.

Omkopplaren i bhmacs schema ovan ersatte jag med Rocas.

 

 

Det här vindrutetorkarmotorerna med liggande motor kallas av någon anledning för "American Bosch" och kopior på American Bosch.

Dessa är kraftigare än de med stående motor, och de klarar av stora parallellarmar bättre. De går dessutom tystare, och då motorerna i allmänhet är av bättre kvalitet ger de inga radiostörningar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkel koppling:

 

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde Rocas vridströmställare då den känns mest logisk, 0-1-2, men den var ju dyr, å andra sidan styr den tre torkare via relän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde Rocas vridströmställare då den känns mest logisk, 0-1-2, men den var ju dyr, å andra sidan styr den tre torkare via relän.

 

Men med den behövs inga relä.

Fördelen med den dyra boxen är väl att allt styrs med en knapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag valde Rocas vridströmställare då den känns mest logisk, 0-1-2, men den var ju dyr, å andra sidan styr den tre torkare via relän.

 

Men med den behövs inga relä.

Fördelen med den dyra boxen är väl att allt styrs med en knapp.

 

Det behövs inga relän om man skall styra en torkarmotor med denna strömställare, men jag skall styra tre torkarmotorer. Det hade ju gått att fixa med en handfull kraftiga dioder också, men jag hade tagit tillvara på några dubbelrelän då från ett havererat rallybilsprojekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades koppla in mina Roca via en strömställare avsedd för lanternor och sådant. Den har lägena 0, 1 och 1+2. Det funkade också med enkla växlande reläer från Biltema. Motorerna får bara spänning på en kabel i taget. Jag monterade med två reläer per motor, då behövs ingen diod och jag kunde sätta en 5A säkring per motor för att skydda motorerna mot överlast. Om torkarna går torrt så kommer säkringen gå innan motorn skadas. (Ja det är testat☺)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, jag fixade inkoppling för ett antal år sedan av två motorer. Omkopplaren i det fallet var en tvåpolig, fyrvägs vridomkopplare typ som sitter på maskiner (0-intervall-låg-hög). Inga relän utan motorerna kopplades parallellt på kontakterna.

Senare vill han kunna stänga av passagerarsidan, det löstes genom en strömbrytare på motorns minus-sida.

Det kan vara kul att göra saker komplicerade men inte alltid nödvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det tycks ju finnas lika många lösningar som det finns debattörer i detta ämne. Som vanligt med strömbrytare, strömställare, reläer och dioder så kan man lösa problemet på flera olika sätt. Det viktigaste är ju att bryta strömmen till självparkeringen då iallafall den höga hastigheten är inkopplad.

 

Jag förberedde min el-panel med en återfjädrande strömbrytare för vindrutespolning. Har en Johnson impellerpump med hög kapacitet som jag hade tänkt att koppla direkt till färskvattentankarna, men vet inte hur jag skall dra rör och slangar, ännnu.... Jag har ju också sådana där små pumpar med behållare från bittillbehörsbutiken, men det blir tre munstycken och flera meter slang eller rördragning, antagligen nån backventil också, så en sådan liten pump känns.... just liten...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det tycks ju finnas lika många lösningar som det finns debattörer i detta ämne. Som vanligt med strömbrytare, strömställare, reläer och dioder så kan man lösa problemet på flera olika sätt. Det viktigaste är ju att bryta strömmen till självparkeringen då iallafall den höga hastigheten är inkopplad.

 

Jag förberedde min el-panel med en återfjädrande strömbrytare för vindrutespolning. Har en Johnson impellerpump med hög kapacitet som jag hade tänkt att koppla direkt till färskvattentankarna, men vet inte hur jag skall dra rör och slangar, ännnu.... Jag har ju också sådana där små pumpar med behållare från bittillbehörsbutiken, men det blir tre munstycken och flera meter slang eller rördragning, antagligen nån backventil också, så en sådan liten pump känns.... just liten...

 

Jag fick en impellerpump som sjövattenpump men den orkar inte ge något tryck, det gör däremot de där pyttepumparna till vindrutespolarna. Sen kanske de inte orkar med tre munstycken men då kan man ju ha dubbla pumpar. Inga bakventiler, slangen ska tömma sig för att förhindra frysning.

Behållaren är bra så man kan ha lite medel i som sänker ytspänningen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för Lasses tips om varmvatten och cykelventilerna!

Som jag skrev i projekttråden hade jag tänkt att använda munstycken som sitter med clips på torkararmarna, dessa har i sin tur fyra små justerbara "kulor" som man kan rikta åt olika håll.

Men spolningen får nog vänta till säsongen 2018, jag har en del andra grejer att fixa med i vinter.

 

Såg förövrigt att Lasses båt låg kvar vid bryggan då min åkte upp i lördags... Trots kraftfull värmare, välsiolerad ruff/styrhytt, fleecetröja och vandringskängorna var det mindre roligt de senaste turerna, och årets sista dagstur blev en lång hundpromenad på Brännö-Galterö, inklusive husdjursdiskussion med öns original.

 

På hemvägen blev jag alltmer införstådd med att det SKALL vara tre vindrutetorkare, en till varje framruta, inte bara den i mitten (förarplats traditionellt om styrbord bakom osvept ruta), fattar inte hur båtens tidigare ägare klarat sig utan, men enligt killen jag köpte av, så hade han mest använt båten som "vackert väder båt". Trots sina 12 år passerade motorns timräknare 500 timmar då jag körde hem båten från Dalarö.

 

NU svämmar jag över litet här i denna tråd...

Men jag har då två vindrutetorkare att montera. En ny solcellsdriven ventil, en ny "radiohylla" skall byggas, med stereo, NASA BM-1, kontrollinstrument till solcellsregulatorn, ladduttag till telefoner och surfplatta samt färdiga anslutningar till tv´n. VHF skall flyttas till förarplatsen. AIS skall få en permanent inkoppling och placering. Men det som har högst prio är att felsöka och åtgärda drevlyften/powertrim. Sedan kommer det nog också en Zip-Wake, eller annan gånglägesautomatik också. Ja jäklar i det, på vardagsrumsgolvet ligger det nya ankarspelat och väntar, det gamla havererade i somras och jag fick ett nytt på garantin.

Skönt att ha båten hemma i trädgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns ju "värmare" till bilens vindrutespoling, tyckte det verkade skitsmart men när jag skulle köpa så var de borta från marknaden, undrar varför?

Jo det finns lite att göra i vinter för min del också, ganska kul när man får fixat saker, ofta sådant som man har funderat på under ett tag. På så vis blir vintern riktigt trevlig bara det inte kommer för mycket av DenVitaSkiten.

Senhösten är också trevlig, när det regnar och blåser åker man ned till båten med den fjärrstartde värmaren och fixar lite.

 

Jag kan ju bidra till lite mer att fundera över.

Soldriven fläkt: Ta ut ström från de vanliga panelerna före regulatorn till fläkten, ett spänningsstyrt relä fixar det.

USB uttag går ju åt idag, telefoner, ficklampor mm ska ju 5V. Jag har skaffat en regulator 5V/10A som får mata allt, den drar obetydligt mer i tomgång än de små.

 

På tal om VHF, jag har en Standard Horizon och nu fick jag tag på en extra lur/fjärrkontroll (VH310) som ska monteras på rattpiedestalen. Väldigt praktisk. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...