Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Bvikinge

Vill inte starta men borde i praktiken

Rekommendera Poster

Hej

Har en mercury 402 som inte vill starta, har rengjort förgasare, kollat gnista o komp men allt verkar vara som det ska men jag kan inte se att tändstiftet blir lite mörkare eller mer oljigt. Har bytt stator och har bra gnista på båda stiften och har renoverat bränslepumpen. Vet inte vad jag kan göra mer än att hålla på och starta med och utan startgas men det funkar ändå inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte men får inte fram något bränsle till stiften, så kanske där jag ska börja men vet inte var...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar den med startgas men är stendöd utan, så gissar jag på att du inte får fram soppa. Min var svårstartad till jag pumpade så att jag blev blå. Därtill behövdes det ett friskare batteri. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar ej med startgas och har pumpat jätte hårt, nyladdat batteri varje försök

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Har du lossat flotörkopp och kollat om flotören rör sig fritt?

Jag skulle kunna tänka mig att flotör sitter i toppläge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har plockat isär och satt ihop fögasaren, så vet inte länge vad jag ska undersöka mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den startar med startgas och går liten stund så är felet bränsletillförsel.

Vet du om du får soppa till förgasaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpa med gasen några gånger och se efter om det kommer bensin till förgasaren. Då vet du att det kommer bensin åtminstone så långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ingång den och var lättstartad. ("Backventilerna" var vända åt fel håll). Men den går i kanske 10 min på halvgas och sen dör den, har testat o pumpa men funkar inte, bara om man gasar mer så går den fint igen. Vet inte var jag ska leta mer men har hört att det kan va en tändinställning men vet inte hur man ställer in tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Backventilerna"? Menar du bränslefilter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Pumpblåsan kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mår membranet i bränslepumpen? Känns nästan som den surar ner sig då det funkar att gasa mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fixat alla bränsleproblem men den verkar stänga av tändningen ibland o dör. Vet inte varför men är inte ett bränsleproblen iaf. Den går ca 5 min och dör startar igen och går ca 1min och sist startar den och går i några sekunder och dör och så håller den på så, startar och går i några sekunder. Verkar vara en tändinställning men vet inte hur man ställer in den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den går bra och sedan dör är det ofta choken eller luftskruven till tanken vågar jag påstå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är tändningen, gurglar ej innan den dör och har genomskinliga slangar, så ser om det kommer bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändinställning har inget att göra med problemen du beskriver. Däremot kan ju något i tändkretsen vara defekt.

Tändningslåset år en komponent som kan jävlas, om du nu har elstart.

 

Sedan ang slangar så ser du inte i dessa om membranet är defekt, pumpen drivs av vevhuspulserna och om membranet har ett hål så kommer soppa in direkt i vevhuset. dvs motorn får för mycket bränsle och stannar efter ett tag när den går på låga varv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mätt allt utom CDI Box, triggern hade 785 ohm och ska vara minst 800ohm men har fått höra att det är ingenting och borde funka ändå. CDI boxen vet jag säkert utan att ha mätt att den funkar då den kommer från en fungerande motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är väl Mercurys tändsystem "type IV" som du har.
Boatinfo.no har denna manual för bl.a. 402:an.

[Länkad uppslagen på sid 5-36 angående tändsystemet type IV. Läs gärna det kapitlet (5-36 till 5-48) och kolla även i appendixet - sist i boken - som har elscheman och tabeller för ohmtal med mera. Och jo, triggerns spole bör hålla 800-1000 ohm enligt sid 482 (A-20). Att det diffar några ohm är förmodligen inget att haka upp sig på, men osvuret är väl som vanligt bäst.]

Hmm... beteendet som du beskriver att motorn går kortare och kortare tid på mellanvarv antyder för mig nåt temperaturberoende fel. Lindade spolar kan bråka när de blir varma, men men?)

Att fullgas tycks återställa felet enligt inlägg #13 förbryllar mig extra, vad kan tänkas hända då varvtalet dras upp? Klurar på ändrade vibrationer, g-kraft, glappkontakter med mera, men ingen pollett vill falla ner.
Märkligt, både temp- och varvtals-beroende fel samtidigt!??

[Förtändnings-inställning har knappast med saken att göra som Gelis skrev i inlägg #20, men i avsnitt 6 "timing & synchronazing" kan du ändå läsa om detta.]

Själv hade jag nog beväpnat mig med en sån här tändningsprovare för 45 spänn. Lyckas du få se hur den slocknar - monterad på endera tändkabeln - då felet uppträder så är väl i alla fall "antagandet tändningsfel" fullständigt bekräftat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redan skaffat två sådana och gnistan var jätte bra men vet inte varför den håller på så, har bytt stator, kostade 2300 spänn så vill helst att det ska funka. Kollade lite på likriktaren om det kan va den som spökar men ej säker. Har inget reglage inkopplat när jag testade, så är inget fel med tändlåset. Tror att motorn är den modelllen som kom efter 402:an (40) och är från -81.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... förstår att du gärna vill ha en välfungerande motor efter att ha pröjsat 2400 för en ny stator med mera. Men det är en gammal motor, är den kort sagt värd mer investering?
[En såpass gammal motor "är slut" på många sätt, dess kylkanaler kan till exempel vara korrosions-drabbade och överraskande börja läcka långt ut på nån holme - givetvis då det blåser hårt och ösregnar? Att spara pengarna och köpa en nyare motor ligger nära till hands, blir nog många gånger billigare/effektivare/säkrare driftsmässigt. (Men det finns ett speciellt konto - kallat "lärpengar" - som kan ursäkta ifall man kastar goda pengar efter dåliga. Då förutsätts att man vet hur ekonomiskt dumt det kan vara att hålla liv i nån musée-pjäs, att man inser grundvillkoren. Lärpengar investerade i nån djäkla "motorkurs" på X stökiga timmar hos nån etablerad kursanordnare är förmodligen ett sämre val. Om man verkligen vill begripa, alltså inte bara få nåt nödvändigt certifikat i bakfickan!)]

Men lik förbaskat, den gick att att starta. Och problemen med tjuvstopp som du beskriver känns överkomliga åtminstone i min maggrop, borde gå att fixa utan att tusenlappar fladdrar iväg?
[Tanken med kontot "lärpengar" är ju att man skall lära sig saker, krävs naturligtvis då att man börjar fundera djupare på detaljerna som man vill begripa. Har du inte tid eller intresse att fördjupa dina motorkunskaper så skäms inte alls för att sälja rubbet och byta motor. Kommer fler tillfällen! ;-)]

Till ämnet: HÄR en gammal favorit som beskriver utbordares stator inklusive triggerspolarna i detalj. Är visserligen bara ett exempel - bland otaliga tänkbara varianter, men två triggerspolar (tvåcylindrigt) känns bekant?

Tag gärna foton/film-snutt av motorns detaljer/beteende och lägg upp i forumet, kolla också eventuella motor- eller typ-nummerskyltar och använd som sagt gärna dina "inline spark testers" till att säkerställa sambandet mellan motorstopp och tändningsfel enligt mitt inlägg ovan.
(Slocknar de just i ögonblicket då motorn börjar - sin förmodligen plötsliga nedvarvning - så är det nog en tydligt indikation på just tändningsfel och inte nåt bränslefel?)

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...