Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pos42

Impellerbyte eller ej. Det är frågan...

Rekommendera Poster

Hej

 

Enl Serviceverkstan så säger de att de är dags enl Suzuki att byta impeller. Har en Suzuki DF140 -14. 

 

Säsong 1: 40 tim, Säsong 2: c:a 100 tim och denna säsong 3 (2016): ca 40 tim. Tot c:a 180 tim. Den är servrad varje höst, d v s 2 ggr hittills. Den 3:dje gången ska väl bli nu inom några veckor är det tänkt. Motorn togs i bruk maj 2014 och är nu 2.5 år.

 

Frågan är om ett impellerbyte samtidigt med std service är slöseri med pengar. Går det lika bra att vänta ett år till. Eller är risken förhöjd? Jo jag vet att om motorn rasar p g a kylproblem och impeller inte bytts enl serviceprogrammet så är det problematiskt med motorgaranti och kanske även med den egna försäkringen. I Suzukivideon här på Brownspoint: https://youtu.be/tDM4JTTeO8E så säger de 1:07 in i videon 3 år eller 300tim på impeller. Nu har jag c:a 180 tim och 3 år. Så 3 år är uppnått, men bara knappt 2/3 av antalet timmar. Hur sliter vintrarna på impellergummit? Förra vintern var det ju knappt minus…

 

 

Vad anser ni kloka på området om att vänta till nästa år med impellerbytet? Ponera också att man kollar oljepluggen lite och att det _inte_ kommer ut vattenblandad olja, d v s att den är fin. Kan man då lägga även den  vanliga servicen nästa år då det inte blev så mycket timmar i år?

 

PS

Funderar på att börja serva själv till nästa år då stdservice+impellerbyte kostar c:a 7000kr. Av det så är impeller + bytesjobbet c:a 1500kr. Eller kanske är det någon som läser detta som kan komma hem till mig på tomten och serva seriöst och prisvärt? :)

 

Mvh

Peo

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller t.ex kamremmar på bilar byter man också antingen på tid eller körsträcka, det som infaller först. Så eftersom du har uppfyllt ett av dessa kraven så skulle jag bytt den för att vara säker.

Det kan väl översättas med att antingen byta för att materialet är nött eller föråldrat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under garantitiden, skulle jag iallafall följt serviceprogrammet till punkt och prickar. Är det inte 7års garantin på denna motor?

 

Om du skippar service, enligt plan, så brukar det innebära att garanti upphör att gälla.

 

En motor med avbruten garanti skulle i min värld betyda en värdeminskning på motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett motorproblem som t ex är ett elfel lär ju garantin täcka även om impellern inte är bytt. Får man ett fel där motorn går varm baserad på impellern och den inte bytts i tid så är det en helt annan sak.

 

De jag pratat med ang Suzuki säger 3 år och 300 timmar på impellern. Det är vad andra motortillverkare verkar ha. Och det stämmer också med Suzuki videon i länken. Kan det vara KGK som satt 2 år i Sverige? Vad KGK satt är meningslöst för mig då motorn kommer via prispressarna. Kanske borde jag kolla med dem då... Har de inte sagt något alls så kanske de säger 3 år... Ska kolla det...

 

Garantitiden *tror* jag beror på importören. I Sverige KGK. Är en motor köpt av t ex prispressarna.se som tar in själva inom EU så åberopas ev motorgaranti mot dem. Då gäller motorgarantin mot dem under förutsättning att den servats av valfri Suzuki auktoriserad verkstad. Och antal år extra garanti över världsglobal garanti gissar jag beror på importören. KGK kanske har 7 år. Har för mig att prispressarna har valbart där man kan betala mer för att få längre garanti (har inte läst på sistone. Skriver från minnet). Å andra sidan kostar en motorn i 140hk klassen kanske 35-40.000 mindre inköpt via prispressarna. Trots att det är EXAKT samma motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller t.ex kamremmar på bilar byter man också antingen på tid eller körsträcka, det som infaller först. Så eftersom du har uppfyllt ett av dessa kraven så skulle jag bytt den för att vara säker.

Det kan väl översättas med att antingen byta för att materialet är nött eller föråldrat.

 

Jo. Men ..... Om Suzuki har 3 år eller 300 tim utanför Sverige så skulle det i så fall också översättas till antingen:

 

Att Suzukis ÅF/Service-nät vill ta dina pengar i onödan

ELLER 

Att man säljer impellers med sämre gummi i sverige än övriga världen.

 

 

ALTERNATIVT

 

Att man i Sverige förstått mer än övriga världen och kommit på att det måste bytas ett år tidigare varför generalagenten KGK ställer det garantikravet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag skulle inte snåla in på ett impellerbyte. Står det 3 år eller 300tim är det bara byta. Speciellt om det är garanti kvar.

Jag byter själv vartannat år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle absolut byta enl. plan så länge det är garanti kvar.

 

Sedan håller impellrar i 99 fall av 100 säkert 10 ggr så länge som någon vågar lova. Jag köpte en 10 år gammal snurra när jag var 15 år och jag hade ingen aning om någon impeller så åren gick och när jag var 25 sålde jag den. Snurran hade säkert aldrig fått någon ny impeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men står det verkligen att service måste utföras av aukt suzukiverkstad? I bilvärlden är det ju sedan länge ändrat så att service ska utföras på fackmannamässigt sätt eller hur det nu är formulerat.

7000kr för att serva en utombordare är ju vansinne! Det är en halvtimmes myspyssel och förbrukningsmaterial för runt en tusenlapp inkl impeller, filter och oljor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte snåla in på ett impellerbyte. Står det 3 år eller 300tim är det bara byta. Speciellt om det är garanti kvar.

Jag byter själv vartannat år.

 

Precis. Då tror jag jag kör ett år till med samma impeller och byter den nästa år. Min motor togs i bruk i maj 2014.  Så 180 motortimmar över 2 år och 5 månader tot. 

 

 

Tittade i service manualen jag fått tag i. På sid 42 står "Replace water pump impeller Every 300 hours (36 months) "

 

Så jag antar att det svenska garantisystemet med KGK som generalagent kanske ändrat ner till 2år. Men min motorgaranti kan bara åberopas mot Prispressarna iaf och inte mot det svenska ÅFnätet om det skulle uppstå något. Så vad svenska ÅF nätet säger avs motorgaranti är en papperstiger.

 

Men... såklart vill jag inte utmana ödet. Tror inte jag gör det här med impellern. Kanske provar att plocka isär själv för inspektion och passar på att smörja impellergummit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men står det verkligen att service måste utföras av aukt suzukiverkstad? I bilvärlden är det ju sedan länge ändrat så att service ska utföras på fackmannamässigt sätt eller hur det nu är formulerat.

7000kr för att serva en utombordare är ju vansinne! Det är en halvtimmes myspyssel och förbrukningsmaterial för runt en tusenlapp inkl impeller, filter och oljor.

 

Auktoriserad serviceverkstad är iaf vad man kan läsa på prispressarna. Antar de återspeglar suzukis krav då agenten i fråga vill kunna åberopa problem i sin tur bakåt i ledet. Så det  borde man inte kunna tolka på fel sätt...

 

 Priset för service är ungefär 3200kr för jobb. Sedan 2300 för material (filter oljor, packningar, etc), d v s c:a 5500kr. Sedan kostar ett impellerbyte c:a 1500 inkl arbete och material. Och har man knappt om tid för att köra båten till serviceverkstan eller inte har grejer för att fixa själv så kan de servra hemma på villatomten för +1000 i t.o.r resa. Allt inkl moms. Så full service hemma med impellerbyte rör sig om runt 8000kr.

 

Jag tycker både arbetet och materialet är dyrt. Har skruvat mycket motorer och diverse grejer genom åren, men inte plockat med båtmotorerna. Ska nog fixa maintenace kit från Bronwspoint till nästa år och ta tag i det själv då... Då skiter jag i Auktoriserat eller ej. Kommer dock spara kvitton tidpunkter etc på allt

 

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garanti Båtmotor:

 

Silvergaranti för Suzuki är ett år eller 100 tim vilket som inträffar först, och gäller under förutsättning att service utförts av kunnig dokumenterad marinverkstad, eller av Prispressarna.

 

Guldgaranti för Suzuki är 5 år eller max 600 tim, under förutsättning att all service utförts av kunnig dokumenterad marinverkstad. Utförs servicen av Prispressarna förlängs garantitiden till 7 år eller 600 timmar.

 

Garanti för Yamaha är 3 år eller max 400 tim, under förutsättning att all service utförts av Prispressarna eller annan dokumenterad kunnig marinverkstad.

 

Garanti för Selva är 3 år när motorn används för privatbruk och gäller under förutsättning att service utförts av Prispressarna eller annan auktoriserad Selvaverkstad.

 

 

 

Tillämpningsområde:

 

Köpare som köpt motor för eget bruk har vid fel som omfattas av garantin rätt att göra de påföljder gällande mot säljaren som anges i Konsumentköplagen (1990:932).

Konsumentköplagen innebär bl.a. att konsument har rätt att upp till tre år efter motorn leveransdag åberopa fel enligt denna lag.

Konsumentköplagen ger köparen ingen rätt till ersättning för ev. förlust i näringsverksamhet. Vad avser garantiåtgärd kan sådan endast utföras av säljaren d.v.s. Prispressarna.se eller av dem anvisad verkstad.

 

 

 

Garantins omfattning:

 

Prispressarna ansvarar för fel som föreligger redan vid leveransen eller ursprungsfel som uppkommer under garantitiden.

 

Prispressarna ansvarar ej för fel som beror på :

– Att motorn ej skötts enligt tillverkarens föreskrifter i instruktionsboken.

– Att oljebyte och service inte utförts på rätt sätt och vid rätt tid.

– Att annat än orginaldelar eller likvärdig kvalitet använts vid service eller reparation.

– Att motorn använts för tävling, tävlingsträning eller blivit överbelastat.

– Att motorn byggts om eller ändrats.

– Skada som är ett resultat av att användningssättet varit annat än vad som anges i instruktionsboken

– Att motorn varit utsatt för yttre våld eller annan åverkan.

– Att motorn utsatts för vanvård.

– Att reparation ej utförts av dokumenterat kunnig verkstad med tillräcklig erfarenhet av dylika arbeten.

– Att vinterförvaring ej utförts på korrekt sätt.

– Prispressarna ersätter inte delar som slitits eller åldrats naturligt( Ex oljefilter, bränslefilter, färgblekning, tändstift)

– Fel som beror på normalt slitage

– Vid 1 och 5 års garanti på Suzuki motorer gäller att all service utförts av Prispressarna eller annan dokumeterat kunnig marin verkstad. (5 års garanti på Suzuki förlängs till 7 år om all service utförs av Prispressarna)

– Vid 3 års garanti på Yamaha motorer motorer gäller att all service utförts av Prispressarna eller annan dokumeterat kunnig marin verkstad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter inte impeller varje år... utan bara nästan enligt service rek.

 

Har ett litet exempel på hur länge en impeller kan fungera. Vi hade en 70hk från 1975, fram till 2010, vi bytte aldrig på den, skvallerstrålen bara spruta och spruta..... Jag kan inte med varm hand rekommendera detta, eller inte alls faktiskt.

PS. Den dog av andra orsaker.... Kanske impellrar var bättre förr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag Yamaha och kanske inte vet något om just din motor. Men jag har kört 700 timmar med samma impeller och jag förväntar mig att suzuki inte har så mycket sämre kvalitet än yamaha.

 

Hela denna servicegrejen är löjlig. Jag byter oljefilter typ på 200-300 timmar och impeller årsvis, alltså allt från 300 -800 timmar. Till skillnad ifrån vanliga dieselmotorer har yamahas impellrar inte tappat några vingar. Utombordare är något fruktansvärt hållbara. Två grejer bara. Kör inte mer än 4800 varv och ta det lugnt med backslaget, där ligger förmodligen akilleshälen när timmarna blir många.

 

Förövrigt, du har en skvallerstråle. Ger sig impellern så ser du detta.

 

Summa summarum, byt oljefilter en gång per säsong själv. Byt olja till växelkolja varje säsong och byt impeller vart 3:e år. Bara en snål fiskares tips.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du väljer att chansa och riskera din garanti bör du ju ändå kontrollera impellern för att förvissa dig om att den är okej. Personligen skulle jag inte riva av underhuset för att bara kolla impellern utan byta när jag ändå höll på, rätt små pengar kan man tycka.

 

Visst kan man göra som crabmeat och gå på strålen men det är jäkligt trist när nämnda stråle är borta första semesterdagen i juli. Och för den som inte har möjlighet att torrsätta enkelt är det inte superenkelt att vada runt i strandgyttjan och plocka av ett underhus...

 

När det gäller garanti. Räkna med att återförsäljaren kommer att gripa efter halmstrån för att kunna neka dig garanti. Om du gör något som kan äventyra motorns kylning så kommer de att försaka relatera samtliga fel till det.

Exempel: Din topplockspackning har pajat. Du har inte bytt impeller enligt serviceinstruktionerna men den ser hel ut. Om motorn är äldre än sex månader är det (enligt konsumentköplagen) du som kund som ska bevisa att impellern inte har orsakat en möjlig överhettning som i sin tur knäckt topplockspackningen. Och om det ens går att göra det på ett trovärdigt sätt så blir det dyrare än att reparera motorn från första början. Med andra ord – strula inte bort garantin!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har garantin gått ut så skulle jag inte ha dåligt samvete att vänta ett år till.

 

Men att riva isär riggen bara för att kolla impellern känns onödigt. Då kan du lika gärna byta den när jobbet ändå är gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...