Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Tollaren

Montera Sjövattenfilter till Volvo Penta V8 bensinare

Rekommendera Poster

Hej!

Har inhandlat ett sjövattenfilter enl. foto nedan, Kapacitet upp till 345 l/min.

Jag har en Volvo Penta 5,7 Gxi-FF från 2004. den har sötvattenkylning (halvsystem).

 

Impellern sitter fram på motorn och suger sjövatten från drevet via oljekylaren. se länk:

 

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744410-26-6640.aspx

 

Syftet  med att montera ett sjövattenfilter är att jag vill se att impellern pumpar ordentligt (vilket man kan se ovan sjövattenfiltret) samt att det hindrar skräp från att fastna i kylsystemet.

Placering vill jag helst skall vara fram på motorn där jag lätt kan inspektera flödet.

 

Helst, antar jag, att filtersugningen skall monteras innan oljekylaren, men då blir det ganska långa slangar till filterbehållaren fram på motorn.

Annars kanske man kan montera filtret mellan oljekylaren och sjövattenpumpen.

 

Vad tycker ni?

 

 

post-99192-0-22879400-1477646483.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monteringen enligt mitt tycke bör ju vara någon lämplig plats mellan drevet och oljekylaren.

 

Vi vill ju inte att det ska fastna grejor i oljekylaren som eventuellt stoppar flödet, utan det ska hamna i filtret, som klarar att hantera avsevärda mängder av skräp innan det blir stopp i kylvattenförsörjningen.

 

Det är även en fördel att montera filtret över vattenlinjen så man kan rensa utan att behöva stänga av vattenintaget på något sätt .

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filtret bör sitta så tidigt i systemet som är möjligt på platsen. en ventil på vardera sida på filtret är också smidigt att ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monteringen enligt mitt tycke bör ju vara någon lämplig plats mellan drevet och oljekylaren.

 

Vi vill ju inte att det ska fastna grejor i oljekylaren som eventuellt stoppar flödet, utan det ska hamna i filtret, som klarar att hantera avsevärda mängder av skräp innan det blir stopp i kylvattenförsörjningen.

 

Det är även en fördel att montera filtret över vattenlinjen så man kan rensa utan att behöva stänga av vattenintaget på något sätt .

 

 

Kalle

 

Tack för svar!

 

Om jag montera filtret innan oljekylaren och montera filterkoppen fram på motorn så blir slangarna ganska långa.

Dvs Vattnet pumpas först fram till filterkoppen, sedan bak till oljekylaren och sedan fram till sjövattenpumpen.

har det någon betydelse tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filtret bör sitta så tidigt i systemet som är möjligt på platsen. en ventil på vardera sida på filtret är också smidigt att ha.

 

Hur menar du med ventil på vadera sida? Kulventiler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen plats att montera filtret längre akter ut?

Lite beroende på var man åker, jag rensar mitt filter på hösten vid torrsättning, en gång om året, så det behöver inte sitta särskillt lättrensat.

 

Sitter filtret över vattenlinjen behövs inga ventiler, (inget som glöms att öppna, ingen torrkörd impeller, eller uppbränd avgasslang.)

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Monteringen enligt mitt tycke bör ju vara någon lämplig plats mellan drevet och oljekylaren.

 

Vi vill ju inte att det ska fastna grejor i oljekylaren som eventuellt stoppar flödet, utan det ska hamna i filtret, som klarar att hantera avsevärda mängder av skräp innan det blir stopp i kylvattenförsörjningen.

 

Det är även en fördel att montera filtret över vattenlinjen så man kan rensa utan att behöva stänga av vattenintaget på något sätt .

 

 

Kalle

 

Tack för svar!

 

Om jag montera filtret innan oljekylaren och montera filterkoppen fram på motorn så blir slangarna ganska långa.

Dvs Vattnet pumpas först fram till filterkoppen, sedan bak till oljekylaren och sedan fram till sjövattenpumpen.

har det någon betydelse tror ni?

 

Du försämrar pumpkapaciteten eftersom suglängden blir större. Varför är det så viktigt att kunna kontrollera flödet så ofta? Du märker snabbt på temperaturmätaren om flödet blir sämre. Annars har ex. mercruiser tryckmätare på pumpen som visar att pumpen fungerar genom Smart Craft instrumenten. Är du nojig för pumpen är väl det bättre då du direkt ser om pumpen slutar fungera, eller om remmen hoppat av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ingen plats att montera filtret längre akter ut?

Lite beroende på var man åker, jag rensar mitt filter på hösten vid torrsättning, en gång om året, så det behöver inte sitta särskillt lättrensat.

 

Sitter filtret över vattenlinjen behövs inga ventiler, (inget som glöms att öppna, ingen torrkörd impeller, eller uppbränd avgasslang.)

 

 

 

Kalle

 

Jo, det går nog lösa. Det är dock svårare att se flödet i systemet. Kanske får bli någon kompromiss.

Jag har tänkt montera filtret över vattenlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Filtret bör sitta så tidigt i systemet som är möjligt på platsen. en ventil på vardera sida på filtret är också smidigt att ha.

 

Hur menar du med ventil på vadera sida? Kulventiler?

 

Om filtret inte sitter i direkt anslutning till sjövattenintaget så är det bekvämt att kunna stänga den sidan när man öppnar filtret. Underlättar även när du ska frostskydda då du enkelt kan öppna filtret och fylla med glykolblandning på hösten när du kör motorn sista gången. 

 

Har du redan en ventil på sjö sidan kan man ha en på motorsidan. Har du fått in något som sätter igen intaget kan det ibland gå att "trycka ut" skiten igenom att fylla upp filtret och blåsa ut det i sjön igen.

 

Kulventil fungerar bra.

 

Placera filtret där du relativt enkelt kan rensa det när det är jobbig sjö och stressigt. Troligen då som du vill göra det snabbt :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Filtret bör sitta så tidigt i systemet som är möjligt på platsen. en ventil på vardera sida på filtret är också smidigt att ha.

 

Hur menar du med ventil på vadera sida? Kulventiler?

 

Om filtret inte sitter i direkt anslutning till sjövattenintaget så är det bekvämt att kunna stänga den sidan när man öppnar filtret. Underlättar även när du ska frostskydda då du enkelt kan öppna filtret och fylla med glykolblandning på hösten när du kör motorn sista gången. 

 

Har du redan en ventil på sjö sidan kan man ha en på motorsidan. Har du fått in något som sätter igen intaget kan det ibland gå att "trycka ut" skiten igenom att fylla upp filtret och blåsa ut det i sjön igen.

 

Kulventil fungerar bra.

 

Placera filtret där du relativt enkelt kan rensa det när det är jobbig sjö och stressigt. Troligen då som du vill göra det snabbt :-) 

 

Ok, det är ju tanken också att glykolblandningen enkelt hälles i filtret vid konserveringen på hösten, så det är ju en bra synpunkt.

Kanske går att montera filtret på styrbords sida eller alt. lite längre bak.

Jag är egentligen inte nojig över att pumpen funkar. Såg det mer som en fördel att lätt kontrollera flödet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...