Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
aftersun

Fråga kring konservering Mercury Verado

Rekommendera Poster

Hej, 

Har ett par frågor kopplat till vinterkonservering av Mercury Verado motor från 2014.

 

- Står i instruktionsboken att man ska "skydda utvändiga komponenter" genom att spreja korrosionsskydd på yttre metallytor. Vilka metallytor avser detta?

 

- Står i instruktionsboken att man ska "skydda invändiga komponenter" genom att avlägsna tändstift och spreja rostskyddsmedel i tändstiftshålen.

 

Gör ni detta? Motorn är två år gammal och det känns som lite overkill att plocka ur alla tändstift för att spreja rostskyddsmedel där. Plockar man ut hela tändstiftet då och sprejar in i "luckan" där tändstiftet förs in?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury har en genomskinlig spray som förhindrar korrosion och som inte är oljig. Den kan sprayes på alt! Alt som är metall. Detta för att lack inte är vattentät så man sprayer ungefär överallt på metall...

 

Ja det er mycket, eller kan vara mycket, viktigt att spraya/ha i olja eller tjock oljig spray som Fogging Oil på spray i cylinderna för att motverka rost/korrosion genom vintern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Rätt" sätt (alla har en åsikt) är att köra motorn på land med kylvatten via spolmuff eller tunna. Spraya in sk. "fogging oil" i insuget tills den nästan stannar och stäng av.

 

Om du inte kör motorn utan plockar ur tändstiften och sprayar in olja i cylindrarna bör du snurra ett par varv för hand på svänghjulet (om det går) för att fördela oljan.

 

En del säger att inget av ovanstående behövs. Du får bilda din egen åsikt.

Om man läser det som sägs av fogging oil så säger dom oftast båda och - 1. spray - sen 2 ut med tändstift.

Redigerad av AlfaAlfa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står följande i manualen;

1. Avlägsna tändspolar och tändstift.
2. Spreja ungefär 30 ml (1 fl oz.) rostskyddsmedel för förvaring i varje tändstiftshål.
3. Aktivera nyckel eller tryckknappstartbrytare så att motorn dras genom en startcykel, vilket distribuerar förvaringstätningen genom alla cylindrarna.
4. Sätt i tändstiften och tändspolarna igen.
 
Jag är inte helt med på hur jag rent praktiskt ska göra riktigt men har köpt "Quicksilver Storage Seal Fogging Oil" som dom hänvisar till.
 
Finns det något enklare sätt? Någon pratar om att spreja in i luftintaget, hur funkar det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort som det står i manualen. Verado är en avancerad maskin och det är inte säkert att gamla sanningar gäller. Jag är själv lite osäker på hur en luftmassmätare gillar oljan. Nu vet jag iof inte om Veradon kör med mapsensor, luftmassmätare eller räknar utifrån tps och tryck. Dock är det som sagt en avancerad maskin och olja direkt i cylindrarna är mer eller mindre alltid rätt.

 

AlfaAlfa: Vet du vad sprayen heter? Blev riktigt sugen på den! Låter som en väldigt bra produkt för båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...