Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sajtan

Ritning Flugan

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om det är någon som vet vart man kan få tag på en ritning till den lilla motorbåt som kallas "Flugan".

Tänkte bygga en som barnen kan ha roligt med i stugan.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

 

Med vänlig hälsning

 

Samuel

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj... mororbåt till barnen!

Kan bli "0.2" tråd av detta. Intressant.

Vet tyvärr inte vad det är för båt men ska bli intressant att följa. Good luck.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore mycket trevligt med en byggtråd på ämnet. Hade en "plastfluga" när jag var liten och det skulle vara kul att se en träversion nyskapas!

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Projekt garażu zimy ma być szkutnictwo.

Wielu zapewne słyszał o locie i złość-x. Kalosz był również bardzo popularne w liczbach 70/80 gdybym zrozumiał, że sprawiedliwości

 

Jedynym łodzi Mam poważne rysunki z tych trzech jest mucha, która myślę, że jest nieco zbyt mały. Kotek-x jest bardziej do gustu, jest miejsce na posiłki, a silnik mam huh byłoby idealne dla łodzi tej wielkości.

 

Łodzie te nazywane są łodzie Hobbex przez wielu jako rysunki przyszedł stamtąd. Kotek-x słyszałem został opracowany przez Clas Ohlson.

 

Czy jest ktoś tutaj na forum, którzy mogą mieć rysunki mimo-x lub kalosz, lub wie, gdzie zdobyć rysunku?

 

 

Ma poza tym pojęcia, gdzie mam po tym nadzieję, że przyszedł w prawo.

 

 

 

Dzięki z góry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Google Translate...
"Projektet ska vara i garaget vinter båtbyggeri.
Många hörde förmodligen om flygningen och ilska-x. Galoscher var också mycket populär i siffror 70/80 jag insåg att rättvisa
 
De enda båtar Jag har allvarliga ritningar av dessa tre är i farten som jag tycker är lite för liten. Kitty-x är mer din smak, det finns utrymme för måltider, och motorn va jag skulle vara perfekt för en båt av denna storlek.
 
Dessa båtar kallas båtar Hobbex av många som siffrorna kom därifrån. Kitty-x hörde utvecklades av Clas Ohlson.
 
Finns det någon här i forumet som kan ha ritningar trots x-eller galosch, eller vet var du kan få bilden?
 
 
har också en föreställning om där jag har en förhoppning om att kom till höger.
 
 
 
Tack på förhand"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte komplett Flugan ritning och byggbeskrivning av:

Formit Trä

Gammelgården, norra långviken 1

73991 Skinnskatteberg

070-6555800

0222-41994

 

Minns inte vad det kostade, men det var inte dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu väntar vi bara på cykelbilen Fantom och de där röntgenglasögonen att ha på stranden :P

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cykelbilen Fantom var kanske lite för mycket före sin tid, först nu börjar ju velomobiler vara grejen. Minns att jag rekviverade, jag tror det hette så, en hobbexkatalog någon gång på slutet av sjuttiotalet och tyckte att språket i produktbeskrivningarna av långkörarprodukterna var jätteroliga med det där hövliga ålderdomliga språket. Det var nog då jag beställde ritningen till Flugan som dessvärre aldrig blev byggd...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde en Fluga efter Hobbex ritningen för ca 25 år sedan, tror det är den ritningen som länkats till. Var roligt bygga egen båt, och hade roligt med den när den var klar.

Kostade dock en del innan den var klar. Skruv, lim, färg, plywood, virke, teleflexstyrning, ratt, pollare, mm.

 

Är man bara ute efter en rolig båt till rätt peng så skulle jag rekomendera en Kidmaster. Bra andrahandsvärde, mer lättsåld än en Fluga. Går betydligt bättre när det går lite vågor. Har även cirkulerat formar om man vill plasta en egen.

 

Men är det trä man vill bygga i, så är det bara köra :)

Redigerad av lp75
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu väntar vi bara på cykelbilen Fantom och de där röntgenglasögonen att ha på stranden :P

Lycka till!

 

post-53200-0-14579300-1477914558_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bror köpte en Fluga för +30 år sedan. Tror han gav 500 för den. Målade den för säkert 200 sedan ogillades projektet av föräldrarna och den åkte på tippen. Synd för den hade säkert varit rolig att köra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

cykelbilar var populära under 2a världskriget, Sannolikt därav det ålderdomliga språket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...