Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skipper08

MD 2030 - vattenläcka?

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en MD 2030 från 2001 i båten.

 

När vi kört md motor ett tag har jag upptäckt vatten i kölsvinet och misstänker att det an komma från motorn.

 

Har kollat alla genomföringar, färskvatten och det ät tätt.

 

Misstänker att det kan läcka från kylvattnet då motorn körs. Det kan vara ca 2 hinkar och då har vi kört enhel dag.

 

Nån som har några ideer innan jag låter marinan kolla på det?

 

Skeppohoj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det läcker ut så mycket vatten kan det väl inte vara svårt att hitta läckan. Använd spegel om du inte kan se hela motorn.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även vid fullgas, ibland syns inget innan trycket ökar.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att det är motorn som läcker.

Jag hade problem med att det kom in vatten när jag körde motorn - men inte så stora volymer som hos dig.

 

Till slut lokaliserade jag läckaget till de rostfria gavlarna på ljuddämparen (modellen med en grov gummislang fastkämd med ett par stora slangklämmor mot ett par rostfria skålformade gavlar med anslutningsrör). Runt anslutningsrören, ca 5-15 mm ut från rören hade det blivit knappnålsstora hål rätt igenom den rostfria plåten. Om det är lite bruna rinningar från gavlarna så prova att kratsa lite i det bruna så kanske du hittar läckorna.

 

Annars får du leta vidare på motorn....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har en MD 2030 från 2001 i båten.

 

När vi kört md motor ett tag har jag upptäckt vatten i kölsvinet och misstänker att det an komma från motorn.

 

Har kollat alla genomföringar, färskvatten och det ät tätt.

 

Misstänker att det kan läcka från kylvattnet då motorn körs. Det kan vara ca 2 hinkar och då har vi kört enhel dag.

 

Nån som har några ideer innan jag låter marinan kolla på det?

 

Skeppohoj

 

Ganska troligt att det är sjövattenpumpen(https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746410-26-37660.aspx) som är sliten och behöver nya tätningar. Titta under pumpen när motorn går eller känn med handen under den om det är blött. Det sitter ett svallerhål där vattnet rinner ut om tätningarna är slut under pumpen.

Köp en renoveringssats och byt tätningar, ganska enkelt jobb.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Har en MD 2030 från 2001 i båten.

 

När vi kört md motor ett tag har jag upptäckt vatten i kölsvinet och misstänker att det an komma från motorn.

 

Har kollat alla genomföringar, färskvatten och det ät tätt.

 

Misstänker att det kan läcka från kylvattnet då motorn körs. Det kan vara ca 2 hinkar och då har vi kört enhel dag.

 

Nån som har några ideer innan jag låter marinan kolla på det?

 

Skeppohoj

 

Ganska troligt att det är sjövattenpumpen(https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746410-26-37660.aspx) som är sliten och behöver nya tätningar. Titta under pumpen när motorn går eller känn med handen under den om det är blött. Det sitter ett svallerhål där vattnet rinner ut om tätningarna är slut under pumpen.

Köp en renoveringssats och byt tätningar, ganska enkelt jobb.

 

Glöm inte att samtidigt kolla så axeln till impellern är helt slät, den slits med åren men finns som reservdel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...