Jump to content
Saturday 24 February 2024
CubaCola

TMD41A-fråga

Recommended Posts

Skulle behöva få av svänghjulet på motorn där kilremmarna går. Lite rostigt och trist och skulle behöva måla upp och snygga till. Det sitter fem skruvar och när dessa är borta sitter det som berget. Hur får man av det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

CubaCola skrev: Skulle behöva få av svänghjulet på motorn där kilremmarna går. Lite rostigt och trist och skulle behöva måla upp och snygga till. Det sitter fem skruvar och när dessa är borta sitter det som berget. Hur får man av det?

Svar... med ett kraftigt specialverktyg som tål att hamra på. En avdragare eller på engelska "puller".
Kilade svänghjul skall alltså helt normalt sitta "som berget" även när förskruvning är borttagen, extra särskilt  stora svänghjul som ditt.

Avråder ifrån att demontera det kilade svänghjulet utan riktig orsak!

[För att måhända bara komma åt att spraymåla det flashigt snyggt? Detta är verkligen ingen prioriterad orsak, ingen motor har väl någonsin behövt skrotas för att svänghjulet rostat bort. Din motor är en arbetshäst, inget man bör "pimpa" utseendemässigt. (Ta bara ett sandpapper och putsa eventuella rostfläckar litet, sedan en pensel och måla det rostiga med original motorfärg, allt utan att demontera. Jobbet klart, snabbt och lätt. :-)]

Envisas du ändå med att demontera utan verklig orsak så finns 5 st fina manualer över Volvos 41-serie hos boatinfo.no. I DENNA manuals länk syns tre sidor med olika special-verktyg, en lämplig typ av avdragare/puller måste vara kraftig, som sagt även tåla hammarslag alltefter gängorna dras åt så att dragkraften ökar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är alltså svängningsdämparen och remskivan du vill få bort. Svänghjulet sitter i andra änden på vevaxeln. I teorin ska det räcka med att skruva bort de fem skruvarna, och lyfta bort delarna. I praktiken är det nog lite svårare. Förmodligen har remskivan rostat fast på navet, som inte behöver demonteras från vevaxeln om man inte ska byta vevaxeltätningen samtidigt. Navet sitter inte med någon kil, utan med ett polygonförband, vilket betyder att axeländen är lte trekantig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rollen skrev: Svänghjulet sitter i andra änden på vevaxeln.

Gillade ditt inlägg men blev samtidigt litet förvirrad över detta med andra änden av vevaxeln? Kanske finns flera versioner av motortypen men enligt min bild nedan (snodd här) så sitter svänghjul och svängnings-dämpare nära ihop?

[Någon undrar kanske vad en svängnings-dämpare är för nån manick? Tror att den enbart dämpar s.k. torsions-svängningar. Med torsions-svängning menas - vad jag begriper - ojämn vridnings-kraft på en axel, kolvarnas framdrivande kraft sker ju plötsligt så långa axlar tenderar att vrida sig litet fram- och åter utefter sin längd. Alltså att vrida sig i "torsions-svängning", inte bara vibrera upp/ner eller sida/sida etc. I bilden nedan vid A syns 6 st fjädrar som jobbar för att utjämna kolvarnas ojämna rotationskraft-tillskott, detta är en typisk konstruktion för svängnings-dämpare. Kul med forum, man tvingas ibland "läsa på" litet och upptäcker nya saker. :-).
Tydligen är fjädrarna i en svängningsdämpare olika kraftiga och även olika långa för att på bästa sätt göra sitt jobb. Hittade i alla fall
denna YouTube-video, visserligen angående en högvarvig motorcykelmotor men men. (Rätt raffinerad konstruktion, dess klenare fjädrar är långa och börjar därmed jobba tidigt, de kraftigare är kortare och tar hand om andra större svängningar vid lägre frekvens... eller nåt?)
Frekvens är f.ö. alltid viktigt när det gäller vibrationsdämpning, saker kan vid olika motor-varvtal hamna i resonans enligt denna demo. Och resonans förstärker snarare än dämpar vibrationer.]
post-86835-0-27188900-1477149365_thumb.jpg
 

Edited by Thomas-1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thomas-1, nu har Du nog gått på grund. På vilken modell av 41:orna finns det kilremmar på svänghjulssidan...? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svängningsdämparen är den delen som skymtar längst ner på bilden. Den sitter skruvad utanpå remskivan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, då är det väl vibrations-dämparen nr 29 som TS vill lossa. Heter så enligt reservdels-listan.
Detaljerna 35 & 36 har ingen benämning, kanske är det en alternativ remskiva respektive vibrations-dämpare?
Svängnings-dämparen nr 28 är som sagt den med fjädrarna.

Haha, blev lite för många felaktiga benämningar men nu är det väl utrett att frågan gäller nr 29 - eller möjligen 36. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...